Gebruikersavatar
antje
Berichten: 33
Lid geworden op: 06 mar 2016 10:16

Weinig gevoel door Xanax in te nemen?

03 mei 2016 08:47

Ik neem al 2 jaar xanax 0,5 mg om te kunnen slapen, omdat ik door mijn angsten anders niet kan slapen. Ook zou ik het nemen als ik vb in vliegtuig moet of begrafenis of zo, omdat ik dan rustiger ben ik en ik minder angst en paniekaanvallen heb. Heb al eens geprobeerd om af te bouwen, maar lukt niet echt. Ik slaap niet en ik heb paniekaanvallen. Ik wil zeker slapen omdat ik het anders niet volhoudt en dat ik anders ook het gevoel heb voortdurend problemen te hebben s'nachts en ik wil dan efkens van de wereld weg. Is wel verslavend want ik zou al een halfje meer durven nemen indien ik niet slaap.
Wat is het nu het grootste probleem, dat ik vindt dat mijn gevoelens afgevlakt worden hierdoor, zijn er bij jullie ook die dat ervaren? Ik kan niet meer huilen, ben anders een heel gevoelige persoon. Heb soms de indruk dat ik alles opkrop, ga naar psycholoog, soms heel zwaar, krop alles op en kan niet huilen. Denk dat dit door Xanax is, zou er dan ook willen mee stoppen, maar hebben jullie tips?

Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 13440
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Weinig gevoel door Xanax in te nemen?

03 mei 2016 12:49

antje schreef:Heb soms de indruk dat ik alles opkrop, ga naar psycholoog, soms heel zwaar, krop alles op en kan niet huilen. Denk dat dit door Xanax is, zou er dan ook willen mee stoppen, maar hebben jullie tips?
Alprazolam (Xanax) is verslavend, dus in die zin zou je kunnen zeggen dat het middel erger is dan de kwaal.
Het nadeel van angstremmers is dat ze niet alleen de negatieve, maar ook de positieve emoties afvlakken.
Misschien kun je jouw medicijngebruik met je psycholoog bespreken en kijken of er alternatieven zijn
voor verdoving.
* Liebe Macht Frei *

Gebruikersavatar
Mickey~
Berichten: 319
Lid geworden op: 16 mar 2016 17:57

Re: Weinig gevoel door Xanax in te nemen?

03 mei 2016 15:17

Ik heb dat medicijn nooit gebruikt, maar weet wel dat al dat soort medicijnen je gevoelsleven afvlakken en dat ze verslavend zijn, zoals volhoudertje al zei. Je mag ze eigenlijk ook nooit een lange tijd achter elkaar gebruiken, dus ik vind dat dat bij jou eigenlijk fout is gegaan. Ik denk dat je nooit af kunt bouwen zonder negatieve gevoelens te ervaren, want je zal altijd wat afkickverschijnselen krijgen. Je kan wel met je therapeut kijken hoe je die op kunt vangen en wat gezonde coping-alternatieven zijn.
soms moet je doorgaan, tot je denkt dat je niet meer kunt, voordat het leven je weer een lichtpuntje gunt.

Gebruikersavatar
Tsoort
Berichten: 62
Lid geworden op: 07 apr 2016 11:28

Re: Weinig gevoel door Xanax in te nemen?

06 mei 2016 08:18

Dag Antje,

Een klassieker : men krijgt een (in)slaapmiddel voorgeschreven, voelt zich daar snel mee geholpen en men gaat daar jarenlang mee verder, zonder men eigenlijk weet of het medicament al dan niet nog werkt :) en wat de gevolgen zijn.
En de dokter die schrijft maar verder voor...

Op gezondheid.be hebben ze een dossier die je wat achtergrond geeft over de mogelijke bijwerkingen van langdurig gebruik en wat alternatieven zijn : 'Verantwoord gebruik van slaap- en kalmeermiddelen.'
Nu, de situatie is wat ze is. Afkicken is niet zonder gevolgen, maar de concentratie die je neemt is niet zo hoog, dus mogelijk valt dit wel mee . Spreek er over met jouw voorschrijvende arts, hij kan je ook een alternatief geven voor TIJDELIJK gebruik.
Maar vooral : bouw af als je je daar klaar voor voelt.
En doe vooral een iets niet : handelen op eigen houtje :evil:

Probeer ondertussen de dosis niet te verhogen, de kans is namelijk groot dat die enkel de door jouw beschreven bijwerkingen zal verhogen, maar niet wat jij er van verlangt.

Succes !

Terug naar “Medicatie & psychofarmaca”