char00

Paruresis of plasangst

Hallo,
ik ben een meisje van 18 en zit al jarenlang met een heel ernstige psychische stoornis. Ik heb namelijk paruresis (of plasangst), wat wil zeggen dat ik gewoon niet kan plassen als er iemand anders bij is. Dit kan leiden tot extreme situaties waar ik heftige pijnen in mijn blaas urenlang moet verdragen. Het is niet zo dat ik uiteindelijk in mijn broek plas, maar mijn blaas begint langzaamaan meer pijn te doen. Dit is eigenlijk heel ernstig en controleert al jarenlang mijn hele leven. Ik durf nergens meer naartoe met vrienden, ik reken steeds alle uren uit dat ik niet kan plassen,... kortom: Dit is echt een probleem waar ik vanaf moet raken.
Ik zou alles willen doen, echt ALLES wat nodig is om deze "angst" voor publiek plassen te doen overgaan... het is niet zomaar niet kunnen gaan als er iemand NAAST mij staat, maar ook wanneer er bijvoorbeeld druk ontstaat (als ik weet dat ik MOET plassen NU of dat ik anders weer pijn zal hebben).
Nu is mijn vraag naar jullie toe: zijn er mensen die hier ook last van hebben? Zoja, wat suggereren jullie als oplossing?
Zou psychotherapie helpen in dit geval? Of een bezoekje bij de kinesist?
Gelieve zo spoedig mogelijk te antwoorden op mijn berichtje, want ik ben echt radeloos aan het worden...
Bedankt en groetjes
FFr

Re: Paruresis of plasangst

char00 schreef:Hallo,
ik ben een meisje van 18 en zit al jarenlang met een heel ernstige psychische stoornis. Ik heb namelijk paruresis (of plasangst), wat wil zeggen dat ik gewoon niet kan plassen als er iemand anders bij is. Dit kan leiden tot extreme situaties waar ik heftige pijnen in mijn blaas urenlang moet verdragen. Het is niet zo dat ik uiteindelijk in mijn broek plas, maar mijn blaas begint langzaamaan meer pijn te doen. Dit is eigenlijk heel ernstig en controleert al jarenlang mijn hele leven. Ik durf nergens meer naartoe met vrienden, ik reken steeds alle uren uit dat ik niet kan plassen,... kortom: Dit is echt een probleem waar ik vanaf moet raken.
Ik zou alles willen doen, echt ALLES wat nodig is om deze "angst" voor publiek plassen te doen overgaan... het is niet zomaar niet kunnen gaan als er iemand NAAST mij staat, maar ook wanneer er bijvoorbeeld druk ontstaat (als ik weet dat ik MOET plassen NU of dat ik anders weer pijn zal hebben).
Nu is mijn vraag naar jullie toe: zijn er mensen die hier ook last van hebben? Zoja, wat suggereren jullie als oplossing?
Zou psychotherapie helpen in dit geval? Of een bezoekje bij de kinesist?
Gelieve zo spoedig mogelijk te antwoorden op mijn berichtje, want ik ben echt radeloos aan het worden...
Bedankt en groetjes
ik weet wat u meemaak want heb het namelijk zelf ook. Zelfs al staat m'n blaas zo op springen dat ik int me broek doet lukt het me niet. Maar ik durf alleen wel na me vrienden of familie te gaan maar die boeien het gewoon niet dus dats ietsie anders. Maar goed, soms lukt het me wel door muziek bij me te hebben, zodat ik niemand anders hoort. Dan denk ik ook niet dat iedereen meekijkt, dus dan lukt het wel.
inactieve gebruiker

Zou psychotherapie helpen in dit geval?
denk het wel hoor Char00

mag ik gewoon uit nieuwsgierigheid eens vragen wanneer dit probleem zich is gaan vormen?

Of Firefree, weet jij dat bij jezelf? ooit had je hier misschien helemaal gen moeite mee?

Gr. Klaas
Boet

Ik zag dat met dienstkeuring ook. Moest je over zo'n stripje plassen om je bloedsuiker te meten. De één was zo klaar, de ander stond dik vijf minuten moeilijk te doen.

Vaak heeft het met een semi-intieme daad 'en pleine public' te maken wat het probleem oplevert. Je ziet het vaak bij mensen met wat minder zelfvertrouwen.

Vraag: WAAROM is het zo hinderlijk ergens te plassen waar mensen in de buurt zijn? (dus jij op het toilet, uiteraard:))

Groet,

Rober

Terug naar “(Psycho)somatische klachten”