rowan

hij ziet het niet meer zitten

Hallo, dit doe ik normaal nooit maar ik ben op het moment echt ten einde raad.

Ik ben 23 en woon nu bijna 2 jaar samen met mijn vriend die 25 is en hij ziet het even niet meer zitten.

Hij is geboren met klompvoetjes, maar is daar gelijk goed mee geholpen. Het enigste nadeel is dat hij snel last krijgt van zijn voeten na een lange wandeling. Daarnaast is hij erg flexibel waardoor hij altijd last heeft van zijn gewrichten, heeft last van 2 verschillende triltremoren en heeft een behoorlijk vitamine d tekort waardoor hij zich altijd moe en vutloos voelt.

Daar is hij zo onzeker en depresief van geworden dat hij het gevoel heeft dat het leven niet meer zoveel zin heeft.

Hij is nu bezig met de opleiding gamedevelopement hvo. Hij moet nog een jaar naar school en dan een half jaar stage lopen. Hij ziet dat helemaal niet zitten omdat hij voor zijn gevoel meer leert op stage dan op school. Hij zij ook tegen me dat het toch geen zin heeft omdat hij vaak als " ongemotiveerdt" wordt gezien door zijn klasgenoten en andere mensen en volgens hem niemand zin heeft om met hem samen te werken. Hij heeft het gevoel dat hij de slechte keuze heeft gemaakt, maar kijkt ook nog eens naar zijn lichamelijke klachten. De toekomst ziet er voor hem dus niet meer rooskleurig uit. Daarom stelt hij ook vaak doktersafspraken uit omdat hij toch wel het andwoordt weet..elke dokter zecht dat ze er niks aan kunnen doen omdat ze niet weten waar het vandaan komt.

Kan iemand me misschien hiermee helpen? :(
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: hij ziet het niet meer zitten

Hoi Rowan,
Je vriend loopt kennelijk bij een lapzwans van een arts: wel een vitamine D tekort kunnen meten, maar er verder niets tegen doen. Dat IS hartstikke demotiverend! !
Ik zou zeggen: laat hij zijn licht opsteken bij een orthomoleculair werkende arts. Die kijken minder naar "heeft deze ziekte een naam" maar veel meer naar "wat gebeurt er in het lichaam? "
Tremoren kunnen veroorzaakt worden door van alles en nog wat, waaronder zoiets simpels als een magnesium gebrek. Dit valt dus uitstekend te onderzoeken en doorgaans (...afhankelijk van bevind van zaken...) goed te verhelpen. (Zoals het aangetoonde gebrek aan vitamine D.)

En als hij hypermobiel is, heeft hij een goede fysiotherapeut nodig, anders heb/krijg je idd pijn en schade. (En artsen weten daar toch weinig van.)

Is zijn lichaam weer op de rit, gaat het mogelijk psychisch ook weer een stuk beter.

En: niet onbelangrijk: let jij vooral ook goed op jezelf! ! Blijf leuke dingen doen, vrienden zien, ontspannen en dingen doen die jou energie geven. Zort dat jij niet samen met hem in die put terecht komt!
Gebruikersavatar
Psycholoog Dea
Berichten: 191
Lid geworden op: 27 nov 2013 16:59

Re: hij ziet het niet meer zitten

Ik sluit me helemaal bij Janneke aan. En denk zeker ook aan jezelf.

Heel veel sterkte!
Psycholoog Dea van de online Psychologenpraktijk Boom.
Gebruikersavatar
JulianC
Berichten: 2225
Lid geworden op: 24 sep 2009 17:16

Re: hij ziet het niet meer zitten

rowan schreef:Hij is nu bezig met de opleiding gamedevelopement hvo. Hij moet nog een jaar naar school en dan een half jaar stage lopen. Hij ziet dat helemaal niet zitten omdat hij voor zijn gevoel meer leert op stage dan op school.
Ik heb een soortgelijke opleiding gedaan, en ik liep hier tegen hetzelfde aan, ik had totaal geen zin meer om naar school te gaan, terwijl mijn vrienden allemaal 'verder' kwamen. Als ik er nu na al die jaren op terugkijk, ben ik het er nog steeds mee eens, op stage / bij een bedrijf leer je meer dan op school. Dat komt echter ook omdat je bij een bedrijf gepusht wordt om iets te doen, op school moet je vooral jezelf motiveren en moet je zo'n beetje voor jezelf zorgen. Duidelijk iets waar hij moeite mee heeft, vooral als hij zich zo voelt.
Overigens heb ik dit opgelost door projecten te gaan doen bij een bedrijf voor studiepunten, i.p.v. projecten op school. Is dat geen mogelijkheid? In de IT-sector is er genoeg te vinden, maar ik weet niet hoe het zit met game-development.

Ik weet dat het slechts symptoombestrijding is, want daarna zal er vast wel een ander probleem opduiken. Het echte probleem is hoe hij zich in de kern voelt en dat is nu niet goed door zijn lichamelijke klachten en ik hoop dat jullie wél een bekwame arts kunnen vinden. Vitamine D tekorten zijn lastiger dan de andere vitaminen, maar niet onmogelijk te bestrijden. Ik wens jullie veel sterkte toe.
You'll get over it. One day.

"Je moet het zelf doen, maar je hoeft het niet alleen te doen.."

Terug naar “Depressiviteit, somber zijn”