Gebruikersavatar
mattie
Berichten: 67
Lid geworden op: 23 jun 2012 15:23

welke therapie past het best bij mij?

Hallo,

Ik heb al meerdere berichten geplaatst op deze website en daarvoor wilde ik jullie nog even bedanken.

Voor alle duidelijkheid ik ben 20 jaar.

Ik heb nu een andere vraag/probleem waar ik zelf niet zo goed uitkom en zou graag jullie hulp daarvoor willen gebruiken..

Ik zal zo kort mogelijk proberen uit te leggen wat mijn probleem is:

Een tijdje geleden is bij de diagnose persoonlijkheidsstoornis cluster b gesteld waar ik me eigenlijk niet zo in kan vinden, ook heb ik vorig jaar februarie een psychose gehad(geen stemmen en wanen, maar wel achterdocht ook tegenover gezinsleden, ook dacht ik ook dat de duivel bij sommige mensen naar binnen was gekropen en ook dacht ik bijv dat een groep mensen in mijn hoofd voornamelijk bekenden met elkaar konden communiceren) waar ik nu herstellende uit ben.
Toen de diagnose persoonlijkheidsstoornis cluster b werd vast gesteld heeft de psychiater mij iets verteld namelijk over dat mijn klachten waarschijnlijk chronisch zijn en er geen behandelingen(psychtherapie bijvoorbeeld) voor bestaan en ik nu eigenlijk een handicap heb en ik weet niet of ik me hierbij moet neerleggen(misschien hebben ze wel behandelingen voor mij in het buitenland ik zeg maar wat)er zijn geen behandelingen voor mij geschikt omdat de psychiater mij heeft verteld dat elk mens 3 fases doorlopen in zijn geestelijke ontwikkeling, namelijk psychostisch narcischtisch en neurotisch en ik ben blijven haken bij psychotisch en narcistisch en als ik tot neurotisch was gekomen zouden er waarschijnlijk wel nbehandelingen voor mij zijn volgens de psychiater.



Ik zal nu zo in het kort mogelijk proberen uit te leggen wat mijn klachten zijn zodat jullie mij misschien tips en of adviezen kunnen geven wat betreft behandelingen bijvoorbeeld:

Mijn hersenen kunnen niet veel aan
Ik ben onzeker over alles maar is niet te zien aan de buiten kant(ook heel onzeker met meisjes daten enzo)
Ik ben negatief
Ik was vroeger stout en luisterde slecht
Onder al mijn klachten en angsten zit een jongen die eigenlijk niet zo sociaal is
Vaak problemen op school enzo
Ik ben bang voor mensen
Ik durf niet naar buiten
Ik kan niet goed met mensen opschieten
Ik weet niet hoe ik me moet gedragingen
Door alle stress en gespannenheid lijkt het soms voor mij alsof ik gescheiden ben van de wereld, soms heb ik ook het geveol bijvoorbeeld dat er iets gaat gebeuren een scheur door de grond bijvoorbeeld het voelt ook alsof het een soort trip is alleen dan zonder drugs
Ik kan niet met mijn gevoelens omgaan
Ik ben hoogsensitief
Ik voel me snel rot
Mijn coordinatie is achteruti gegaan
Ik ben heel lui geworden na de psychose
Ik ben heel jaloers(zelfs op me neefje van 12 jaar) op alles waar je maar jaloers op kan zijn 2 voorbeelden: op iemands karakter en bijvoorbeeld als een meisje zegt dat die bijvoorbeeld een jongen knap vind(ik vind hem en hem knap en ik ben er bij op dat moment dan word ik jaloers uit het niet)
Ik ben heel licht geraakt
Ik durf geen ruzie meer te maken
Ik wil tegen kritiek kunnen en niet meer zo lichgeraakt zijn
Ik kan niet tegen hard geluid
Ik ben afstandelijk
Ik ben verwend geweest
Ik heb moeite met concentratie


Ik loop zoals je ziet dus overal in vast en zie geen uitweg meer en ben erg wanhopig, ik denk wel is aan zelfmoord maar dat durf ik niet en ik wil ook niet dood ik wil me gewoon beter voelen

Ik zou graag willen weten wat voor therapies er voor mij bestaan en waar ik lekker gebruik van kan maken, ik hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen

Alvast heel erg bedankt.

Met vriendelijke groeten,

Mattie!
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: welke therapie past het best bij mij?

mattie schreef: Een tijdje geleden is bij de diagnose persoonlijkheidsstoornis cluster b gesteld (...) de psychiater mij heeft verteld dat elk mens 3 fases doorlopen in zijn geestelijke ontwikkeling, namelijk psychostisch narcischtisch en neurotisch en ik ben blijven haken bij psychotisch en narcistisch en als ik tot neurotisch was gekomen zouden er waarschijnlijk wel behandelingen voor mij zijn volgens de psychiater.
Tja - dat is Freud. Die man was een genie, maar we zijn u 100 jaar later en alles wat Freud zei is inmiddels achterhaald.
(Ondertussen zegt deze htemetoot dus wel tegen jou, dat het een ontwikkelingsstoornis is. Waarom jij voor de rest van je leven "bevroren zou zijn" in een stadium waar je overheen hoort te groeien zegt-ie er niet bij.)

Psychosen zijn lichamelijk en horen dus lichamelijk te worden aangepakt. Een psychose kan ontstaan, omdat je lichaam bijvoorbeeld te weinig zink, mangaan en vitamine B6 'aan boord' heeft, mgelijk omdat je dat moeilijk opneemt.
Aanpak: stap naar een ortomoleculaire arts en laat je bloed controleren. Aan de hand daarvan kan je zenuwstel weer correct gaan functioneren.
mattie schreef:Mijn hersenen kunnen niet veel aan
Dat is heel naar!
Het kan vele oorzaken hebben - en een groot deel daarvan is te verhelpen.
mattie schreef:Ik ben onzeker over alles maar is niet te zien aan de buiten kant (ook heel onzeker met meisjes daten enzo)
:knuffel:
mattie schreef:Ik ben negatief
Eh - word je soms geacht vrolijk te zijn als je een psychose doormakt en daarn azo ongeveer te horen krijgt, dat je nooit meer beter wordt....?
mattie schreef:Ik was vroeger stout en luisterde slecht
;) Foei toch! Maar serieus: heb je daar nu nog last van op een of andere manier...?
mattie schreef:Onder al mijn klachten en angsten zit een jongen die eigenlijk niet zo sociaal is
Vaak problemen op school enzo
Ik ben bang voor mensen
Ik durf niet naar buiten
Ik kan niet goed met mensen opschieten
Ik weet niet hoe ik me moet gedragingen
Door alle stress en gespannenheid lijkt het soms voor mij alsof ik gescheiden ben van de wereld, soms heb ik ook het geveol bijvoorbeeld dat er iets gaat gebeuren een scheur door de grond bijvoorbeeld het voelt ook alsof het een soort trip is alleen dan zonder drugs
Ik kan niet met mijn gevoelens omgaan
Ik ben hoogsensitief
Ik voel me snel rot
Nou - ik VIND dit simpelweg heel rot!
Op zich is er tegen angsten heel veel te doen, dus daar zijn wel degelijk mogelijkheden.
Er zijn dingen als sociale vaardigheidstrainingen en lessen mimespelen, om "non verbaal gedrag" te leren lezen. (Dus ook daar vat veel te leren.)
...en dat je onder invloed van stress "gescheiden raakt van de wereld" - dat is heel erg naar, maar oop zich "normaal". (Nu ja, zo veel stress is uiterard niet nrmaal, maar da je je dan zo voelt, wer wel.) En tegen stress is op zich ook heel erg veel te doen.
mattie schreef:Mijn coordinatie is achteruit gegaan
Balen! Maar ook dat is wel weer te herstellen (senso motorische training, bijv.)
mattie schreef:Ik ben heel lui geworden na de psychose
...sommige mensn enkrijgen ook stevige anti psychotica waar ej heel slaperig van kunt worden. (of giga duizelig, zodat je idd maar beter in de zetel blijft.)
mattie schreef:Ik ben heel jaloers (zelfs op me neefje van 12 jaar) op alles waar je maar jaloers op kan zijn 2 voorbeelden: op iemands karakter en bijvoorbeeld als een meisje zegt dat die bijvoorbeeld een jongen knap vind (ik vind hem en hem knap en ik ben er bij op dat moment dan word ik jaloers uit het niet)
Misschien geen mooie eigenschap, maar het gebeurt wel vaker, als je zelf zo veel te kort komt!
mattie schreef:Ik ben heel licht geraakt
Ik durf geen ruzie meer te maken
Ik wil tegen kritiek kunnen en niet meer zo lichgeraakt zijn
Ik kan niet tegen hard geluid
Ik ben afstandelijk
Na ingrijpende gebeurtenisen heb je doorgaans veel stress en bij stress IS het "simpelweg" zo, dat je zintuigen wagenwijd open gaan.
Idealiter gaan zena verloop van tijd wel weer dicht, maar soms gebeurt dat niet. Ook daar zijn wel manieren voor, om dat te bereiken.
Al zijn het "maar" steunende gesprekken bij maatschappelijk werk!
Gebruikersavatar
mattie
Berichten: 67
Lid geworden op: 23 jun 2012 15:23

Re: welke therapie past het best bij mij?

Hallo janneke,

Bedankt voor je reactie maar zou je misschien wat specifieker kunnen zijn in wat ik nu het beste kan doen. Ik ben momenteel wel behandeling bij een psyvholoog (voor persoonlijkheidsstoornissen) dus misschien kan ik het daar ook vragen, maar over wat je over freud vertelde dat ik dus een ontiwkkelingstoornis heb, is dit dus volgens jou nog wel te genezen?

Alvast bedankt.
Mvg
Mattie
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: welke therapie past het best bij mij?

Hoi Mattie,
ontwikkelingsstoornissen heb je in allerlei soorten en maten - dat geldt voor "het psychische" en allerlei zaken zoals bewegen, je evenwicht en coordinatieontwikkelen horen er ook bij. En het psychische en het lichamelijke kunnen elkaar over en weer beinvloeden.
(Een kind van plm. 1 jaar oud hoort bijv. te kruipen. Sommige kinderen zijn 'bilschuivers' - dat hoeft allemaal niet erg te zijn en kan 100% herstellen, maar het is een ontwikkelingsstoornis.)

OF jij een ontwikkelingsstoornis hebt, durf ik niet te zeggen (al kan dat samenvallen met persoonlijkheidsstoonis en dat is heel erg goed te behandelen). Dat wat deze psychiater zegt (in super ouderwetse termen). Wellicht is het het beste, er weinig aandacht aan te besteden...

De oude theorie van Freud werd door die psychiater verwoord: dat ieder mens eerst een psychotische fase zou hebben (zo noemde en dat destijds, het heeft weinig te maken met wat we nu een psychose noemen).
Dan komt de narcistische fase (een kind van 3 hoort bezig te zijn met zichzelf - lieve ouders juichen, als het uk voor het eerst "ik" gaat zeggen, en daar voorlopig ook niet meer mee ophoudt...)
En daarna had Freud het over de neurotische fase, wat min of meer gold als de toestand waarin ongelukkige volwasssenen verkeren. En de therapie van Freud was dan, dat je moest leren inzien "dat je je ego moest versterken" (wo "Id" ist, soll "ego" werden). Kleine waarschuwing: bij Freud was dat een tamelijk ontnuchterend gegeven: hij zag neurotisch zijn als "er aan lijden, dat je wensen niet in vervulling gaan" en de therapeut moest vooral uitleggen, dat et leven geen zoet, roze sprookje is.


Je huidige psycholoog, kan die jou tips geven tegen de stress...? (Naast of als onderdeel van je behandeling tegen je persoonlijkheidsstoornis...?)
Dat kan helpen tegen "mijn hersens kunnen weinig aan" en het helpt ten dele tegen zintuigen, die wagenwijd openstaan.
Minder stress kan ook helpen met dat je je minder onzeker gaat voelen. Uiteraard: vraag ook je psychotherapeut het hemd van het lijf: ""Hoe zit dit precies?"

En als je in therapie bent, is het goed om te overleggen, maar je kunt te allen tijde cursussen zoals sociale vaardigheid volgen of naar een cursus mimespelen stappen.

Sensomotorische training wordt oa. gegeven door fysiotherapeuten. (Ook hier geldt: het si goed om te overleggen, maar het kan te allen tijde en het kan je therapie zelf alleen maar helpen.)
Tineke

Re: welke therapie past het best bij mij?

mattie schreef:Hallo,

Ik heb al meerdere berichten geplaatst op deze website en daarvoor wilde ik jullie nog even bedanken.

Voor alle duidelijkheid ik ben 20 jaar.

Ik heb nu een andere vraag/probleem waar ik zelf niet zo goed uitkom en zou graag jullie hulp daarvoor willen gebruiken..

Ik zal zo kort mogelijk proberen uit te leggen wat mijn probleem is:

Een tijdje geleden is bij de diagnose persoonlijkheidsstoornis cluster b gesteld waar ik me eigenlijk niet zo in kan vinden, ook heb ik vorig jaar februarie een psychose gehad(geen stemmen en wanen, maar wel achterdocht ook tegenover gezinsleden, ook dacht ik ook dat de duivel bij sommige mensen naar binnen was gekropen en ook dacht ik bijv dat een groep mensen in mijn hoofd voornamelijk bekenden met elkaar konden communiceren) waar ik nu herstellende uit ben.
Toen de diagnose persoonlijkheidsstoornis cluster b werd vast gesteld heeft de psychiater mij iets verteld namelijk over dat mijn klachten waarschijnlijk chronisch zijn en er geen behandelingen(psychtherapie bijvoorbeeld) voor bestaan en ik nu eigenlijk een handicap heb en ik weet niet of ik me hierbij moet neerleggen(misschien hebben ze wel behandelingen voor mij in het buitenland ik zeg maar wat)er zijn geen behandelingen voor mij geschikt omdat de psychiater mij heeft verteld dat elk mens 3 fases doorlopen in zijn geestelijke ontwikkeling, namelijk psychostisch narcischtisch en neurotisch en ik ben blijven haken bij psychotisch en narcistisch en als ik tot neurotisch was gekomen zouden er waarschijnlijk wel nbehandelingen voor mij zijn volgens de psychiater.



Ik zal nu zo in het kort mogelijk proberen uit te leggen wat mijn klachten zijn zodat jullie mij misschien tips en of adviezen kunnen geven wat betreft behandelingen bijvoorbeeld:

Mijn hersenen kunnen niet veel aan
Ik ben onzeker over alles maar is niet te zien aan de buiten kant(ook heel onzeker met meisjes daten enzo)
Ik ben negatief
Ik was vroeger stout en luisterde slecht
Onder al mijn klachten en angsten zit een jongen die eigenlijk niet zo sociaal is
Vaak problemen op school enzo
Ik ben bang voor mensen
Ik durf niet naar buiten
Ik kan niet goed met mensen opschieten
Ik weet niet hoe ik me moet gedragingen
Door alle stress en gespannenheid lijkt het soms voor mij alsof ik gescheiden ben van de wereld, soms heb ik ook het geveol bijvoorbeeld dat er iets gaat gebeuren een scheur door de grond bijvoorbeeld het voelt ook alsof het een soort trip is alleen dan zonder drugs
Ik kan niet met mijn gevoelens omgaan
Ik ben hoogsensitief
Ik voel me snel rot
Mijn coordinatie is achteruti gegaan
Ik ben heel lui geworden na de psychose
Ik ben heel jaloers(zelfs op me neefje van 12 jaar) op alles waar je maar jaloers op kan zijn 2 voorbeelden: op iemands karakter en bijvoorbeeld als een meisje zegt dat die bijvoorbeeld een jongen knap vind(ik vind hem en hem knap en ik ben er bij op dat moment dan word ik jaloers uit het niet)
Ik ben heel licht geraakt
Ik durf geen ruzie meer te maken
Ik wil tegen kritiek kunnen en niet meer zo lichgeraakt zijn
Ik kan niet tegen hard geluid
Ik ben afstandelijk
Ik ben verwend geweest
Ik heb moeite met concentratie


Ik loop zoals je ziet dus overal in vast en zie geen uitweg meer en ben erg wanhopig, ik denk wel is aan zelfmoord maar dat durf ik niet en ik wil ook niet dood ik wil me gewoon beter voelen

Ik zou graag willen weten wat voor therapies er voor mij bestaan en waar ik lekker gebruik van kan maken, ik hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen

Alvast heel erg bedankt.

Met vriendelijke groeten,

Mattie!
Wat je zegt had ik kunnen schrijven. Alleen durf ik wel naar buiten. Ik heb ook een persoonlijkheidsstoornissen.
Alleen heb ik de diagnose borderline en heb ik waarschijnlijk ook persoonlijkheidsstoornis nao. Ik heb er naast nog vele andere problemen dan jij beschrijft.

Terug naar “Persoonlijkheidsstoornissen”