probleem1

ik wil mijn beste vriendin helpen maar hoe ?

Dag iedereen,
ik heb een probleem
mijn beste vriendin heeft het heel zwaar zo zwaar dat de volgende berichten van haar zijn
ik zie het niet meer zitten
ik had honger en moest daarna naar de wc, het is denk ik beter dat ik niets eet
en ze was naar de dokter geweest ervoor en ze heeft kalmeerdruppels gekregen zei ze
maar denk ni dat dit de oplossing is!
ik vrees dat ze depressief is of word of erger, aub, wat kan ik doen
kleine schets van haar probleem
haar ouders: haar ma stil terug getrokken,
haar pa, brut,altijd haar 'misbruiken' je ziet me ni graag dit en dat als ze bv niet kan komen en zo van die dingen..
nu gaat ze trouwen in oktober of later dus nog lang en gebruikt hij dit ook, ik ga toch niet komen als je dit en dat niet wilt doen
hij heeft iemand anders na al die jaren, de buurvrouw waar mijn vriendin het goed mee KON vinden
meer een PAP relatie als ik het zo hoor,
en ze ziet er enorm van af, en met haar ma enzo te zien die het haar met momenten ni aantrekt en andere momenten 's nachts bel(de)
vooral zei ziet er vanaf, ze haat nu die buurvrouw die haar zo goed vroeger in de vroegere situatie's vaak hielp door te luisteren en meer..
want ze heeft het al lang moeilijk maar dit is volgens mij de druppel
ze zegt me veel maar wss ook niet alles maar zo vat ik het op !
ze heeft ook nog een goede vriend waar ze al lang kinderen mee wilt

help me alstublief !
wat kan IK doen !
Leeuwtjuh

Re: ik wil mijn beste vriendin helpen maar hoe ?

Ik trek mijn rode cape aan, en ik kom er aan! Wacht geduldig af !!!
Leeuwtjuh

Re: ik wil mijn beste vriendin helpen maar hoe ?

Nee even serieus,

Hallo en welkom op het forum :) !

Wat? Zou je misschien even rustig en duidelijk kunnen verwoorden wat er precies aan de hand is? Je vriendin heeft ruzie met haar vader en voelt zich daar rot bij? Hoe oud is die vriendin? Hoe oud ben jij? Waarom denk je dat ze depressief raakt? Is dat omdat ze zegt dat ze het even niet meer ziet zitten? Heeft ze een eetstoornis? Wat bedoel je met 'dit en dat'? Wat is erger dan depressief raken? Misbruiken of gébruiken? Misbruik is heel iets anders dan gebruiken. Krijgt je vriendin steun van haar vriend?

Zou je mijn vragen kunnen beantwoorden?
probleem1

Re: ik wil mijn beste vriendin helpen maar hoe ?

heb laatdienst straks , zou zo graag naar haar gaan maar kan niet :(

tussen mijn vriendin en haar vader zijn er altijd al van die ruzie's
het is inderdaad niet misbruiken, eerder mondeling
vroeger woonde ze thuis , ze is om het kort te zeggen door de miserie alleen moeten gaan wonen door veel ups en downs
gelukkig is dit goed gekomen, natuurlijk financieel minder maar het ging om haar vrijheid (heeft zeer lang geduurd)
zei kookte, werkte thuis, deed ver alles!
ze is enig kind, vaak zie ik het als, zei is alleen van hem,
eidelijk zien ze mekaar graag ook hij maar hij kwetst haar constant, ik en niemand was ook welkom
hij belt vaak om te vragen voor af te komen voor te werken en dan als ze niet kan is het van je ziet me niet graag en nu van ik ga toch niet naar je trouw komen, HEEFT ALTIJD EFFECT OP HAAR ! wat we ook doen !
24jaar is ze
ik denk dat ze depressief raakt omdat ik haar al wat ken, ik weet dat ze me vaak niet wil lastig vallen
ze heeft al zoveel meegemaakt, ze kan niet slapen, het is gewoon egt erg aan het worden en zou graag tijdig wat willen doen
ze heeft me ook een poosje terug verteld dat ze al vaak gedacht heeft aan zelfmoord en vroeger het al geprobeerd heeft (pillen slikken enz)
haar vriend is nogal gesloten , ik denk wel dat hij luisterd enzo maar hij het ook moeilijk heeft,
doordat ze vroeger zoveel miserie had thuis raakte ze ook iedereen kwijt die ze graag zag door haar pa
en hij probeert dat ook bij haar vriend nu maar omdat ze niet meer thuis woont is dat moeilijker voor hem (vrees dit ook)
ze heeft blijkbaar honger gehad en het moest eruit ... eetstoornis, mss niet maar wil het voorkomen natuurlijk moest ik mis zijn
maar zoals ik al eerder las hier over eetstoornis kan ik er niets aan doen maar wel opvolgen maar ja hoe ?
kwil niet dat ze super mager word en haar kindje verliest ofzoo
ik zou ook meer bij haar moeten zijn hé :(
Leeuwtjuh

Re: ik wil mijn beste vriendin helpen maar hoe ?

23 jaar en dan nog nauwelijks samenhang in het verhaal, je zal wel Belgisch zijn dan.

Anyways; je vriendin is niet voor niets uit huis gegaan, dit zal ze zelf ook wel doen beseffen. Dat haar vader dreigt om niet naar de trouwerij te komen is niet normaal. Blijf haar gerust vertellen dat dit niet hoort, niet netjes is en de slechte verstandshouding in stand houdt. Op deze manier zal je vriendin continu geconfronteerd worden met het feit dat haar vader 'niet spoort', zoals dat heet, en verkeerd bezig is. Je hoeft niet rechtstreeks te zeggen dat het haar schuld niet is, want dat neemt ze hoogstwaarschijnlijk toch niet op. Gewoon bij je standpunt blijven bij ieder negatief dingetje wat je hoort over haar vader: 'tja, je pa spoort niet', en doe het daarmee af. Besteed er verder niet teveel aandacht aan. Luister naar haar verhaal, wees oprecht geïnteresseerd wanneer ze zoiets verteld en haal dan je schouders op met de reactie: tja, je pa spoort niet, doet niet normaal, en stap dan over op een ander onderwerp. Geloof mij maar dat dat werkt. Op die manier onthoud ze de kernboodschap dat het aan zijn gedrag ligt en zal ze zelf uiteindelijk ook in zien dat zij daar niet verantwoordelijk voor is en minder aandacht besteden aan wat haar vader zegt.

De meeste mannen zijn nogal gesloten, dat wil niet zeggen dat hij er niet voor haar is, natuurlijk! Als ze echt van elkaar houden (en dat lijkt me wel als ze gaan trouwen) dan kan haar vader hoog en laag springen, maar dan blijven ze gewoon bij elkaar. Ze kan beïnvloed worden, maar haar ogen zullen vanzelf geopend worden op de lange duur. Daar is niets wat jij aan kunt veranderen. Probeer er voor haar te zijn en te herinneren waarom ze zo gek is op haar toekomstig echtgenoot.

Begrijp ik nou goed dat ze zwanger is? Eten overgeven komt wel vaker voor bij zwangerschap he? Dat heet ochtendmisselijkheid. En dat is niet alleen tijdens de ochtend. Adviseer haar om haar regelmatig te laten controleren door een arts of alles goed groeit, en dan houdt hij dat wel in de gaten. Dat je in de laatdienst zit, maakt niet uit, je bent ook wel een keertje klaar met werken, neem ik aan? Dan kun je altijd nog een dag later even langsgaan voor een tas koffie!

love3
probleem1

Re: ik wil mijn beste vriendin helpen maar hoe ?

ze is nog niet zwanger , ze gaat het laten doen omdat het al even niet lukt en ze zo graag een kindje willen
ik ben altijd van de hak op de tak gewoon en kom ook vaak moeilijk uit mijn woorden, daarom ook een beetje wat ik moest doen,
anders reageer ik kwaad en impulsief en dat is ook weer niet goed,
heb haar daarnet gebeld
ik ben al wat geruster en ik hoop dat ze er deugd van heeft gehad mij gehoort te hebben,
haar vriend heeft veel werk zegt ze en probeert wel smiddags te komen eten
dus ben blij dat ze straks samen zullen zijn

bedankt voor jou reactie
Leeuwtjuh

Re: ik wil mijn beste vriendin helpen maar hoe ?

Graag gedaan! Fijn dat je een beetje gerust gesteld bent door haar :)

Terug naar “Depressiviteit, somber zijn”