Denkertje

Dilemma

Wat is het beste : iets doen met je sombere gedachten (erover praten, erover schrijven, ev. professionele hulp, ...), of zelf de zonzijde van het leven blijven zoeken ? Het eerste houdt als risico in dat je op de duur een stempel op je gedrukt krijgt omdat je steeds maar met je problemen bezig bent, bij het tweede vraag ik mij soms af of je hierdoor geen armer gevoelsleven krijgt (door steeds alles weg te drukken). Dit is een kwestie waar ik maar niet uit geraak ....
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Dilemma

Heel vaak is de keuze niet nodig, is het "en - en" ipv. "of - of".

Zo ook hier.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24449
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Dilemma

Hallo Denkertje,

Met recht; een denkersvraagje. ;)

Wat mij opvalt is dat jij eigenlijk uitgaat van twee uitersten. Je hebt twee mogelijkheden. Dat is wat jij schrijft. Twee mogelijkheden van uitersten. Met je problemen bezig zijn en de andere is eigenlijk positiviteit opzoeken en verder gaan. Je hoeft niet één van twee te kiezen. Een combinatie lijkt mij persoonlijk veel beter. Jij hebt namelijk het recht om met je problemen bezig te zijn, aan te pakken, te verwerken, door te komen. Jij hebt ook recht op positiviteit, geluk, rust. De twee mogelijkheden kan je samenvoegen.

Je kan voor professionele hulp gaan of op een andere manier bezig gaan met je problemen. Naast dat je bezig gaat met dat wat niet altijd even fijn maar wel nodig is, is het ook belangrijk om het andere niet te verliezen. Juist omdat jij genoeg momenten hebt dat het verstandig is om met je problemen bezig te gaan, is afwisseling nodig. Uitstapjes maken. Afleiding zoeken. Jezelf verwennen. Zodat je als het weer zover is, je opgeladen bent om je weer te richtten op de andere kant.

Sterkte.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Denkertje

Re: Dilemma

Hallo Memories

Je berichtje heeft mij een hart onder de riem gestoken ! Zoals op het werk als thuis is het tegenwoordig nogal stressy, stressy, en ik sta nogal bekend om degene die de boel rechthoudt (of desnoods weer rechttrekt). Ik voel mij dus meestal moreel verplicht om "mij groot te houden" ...

Maar ik voel dat dit ook vreet aan mij, en dat het mijn gevoelsleven armer maakt. Ook bv. tov. mijn partner ...

Je hebt eigenlijk groot gelijk dat de twee levenshoudingen te combineren zouden moeten zijn ..
Maar ik weet nog niet goed hoe ik dit ga oplossen ...

In elk geval bedankt voor de bemoedigende woorden ...
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24449
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Dilemma

Hoi Denkertje,

Heel fijn dat het bericht je wel wat heeft geholpen en het voor jou voelt als iets positiefs.

Natuurlijk is het nu voor jou nog niet gemakkelijk om er een middenweg in te vinden. Dat heeft even tijd nog en een ommezwaai van jezelf omdat jij het niet echt gewend bent. Het betekent dat je jezelf rust moet gunnen en ook naar jezelf moet gaan kijken. Als dat iets wat nieuw is, dan is dat wennen en de eerste tijd niet gemakkelijk.

Juist omdat je zegt dat de gevoelens tegen over je partner er ook niet echt meer zijn of in ieder geval anders dan eerst, is het ook belangrijk om daar toch naar te kijken. Jij bent belangrijk en hebt het recht om je goed te voelen. Dat is als ik het allemaal zo lees nu niet zo. Geef jezelf de ruimte en gun het jezelf om met beiden bezig te gaan.

:knuffel:
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~

Terug naar “Depressiviteit, somber zijn”