hogenkamp

wie heeft ervaring met neurofeedback

graag je reacties
gr cindy
Gebruikersavatar
mereltje333
Berichten: 175
Lid geworden op: 21 aug 2010 14:45

Re: wie heeft ervaring met neurofeedback

Hoi,

Ik ga in februari met neurofeedback beginnen. Ik heb wel via via gehoord dat het vermoeiend kan zijn. Ik heb 9 februari mijn eerste sessie dus dan kan ik het je vertellen.
Denk je erover om met neurofeedback te starten?

Groet Merel
Gebruikersavatar
mereltje333
Berichten: 175
Lid geworden op: 21 aug 2010 14:45

Re: wie heeft ervaring met neurofeedback

Vandaag eerste sessie gehad. Vet vaag. Kreeg electrodes op mijn oren en een electrode op de plek die ze uit het eeg gehaald hebben. De sessie duurt 20 minuten. Maar ze begonnen eerst met 10 minuten om te kijken hoe je reageert. Ze maken voor en na de sessie een baseline meting. Dan moet je je 1 min. concentreren op iets.
Moest 10 minuten naar Ice Age kijken, de nederlandse versie. Onderaan het scherm was een soort van thermometer met een groene en een oranje balk. Als de groene boven de lijn was, en de oranje onder de lijn was het goed. Dan hoor je een piepje en krijg je een punt en blijft de film mooi helder. Als het niet goed was dan hoor je geen piepje en wordt het scherm donkerder.

Bij mij was het 1 en al gefikker. Dan weer goed, dan weer fout. Het oranje schoot echt alle kanten op. Lette echt totaal niet op die film eigenlijk. Er kan pas na 10 keer worden gezegd of het helpt of niet. Bij 80% slaat het aan. Dus hoop dat ik bij die 80 hoor.
Maandag heb ik weer een sessie.
Gebruikersavatar
mereltje333
Berichten: 175
Lid geworden op: 21 aug 2010 14:45

Re: wie heeft ervaring met neurofeedback

Ik merk wel dat ik sinds ik die eerste sessie heb gehad erg moe ben. Ik weet niet of het daarmee te maken kan hebben, maar het zou goed kunnen. Als ik het kussen raak ben ik echt meteen weg. Vanmorgen werd ik wakker en was mn nachtlampje nog aan! Ik ben ook al een paar keer overdag bijna in slaap gevallen. Ik denk dat mijn hersenen even moeten wennen.
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: wie heeft ervaring met neurofeedback

Ik weet hier erg weinig van maar ik vind het wel interessant om te lezen hoe het werkt, wat het voor je doet en hoe het verder met je gaat. Fijn dat je ons hier op de hoogte houdt Mereltje :) Heel veel sterkte en succes met je behandelingen. Ik hoop dat de vermoeidheid wat af zal nemen op den duur en dat je bij die 80 hoort ! :knuffel:
Inzicht als Uitweg..
Gebruikersavatar
mereltje333
Berichten: 175
Lid geworden op: 21 aug 2010 14:45

Re: wie heeft ervaring met neurofeedback

Deze week weer 2 sessies gehad. Ik merk nog niets, maar dat kan denk ik ook nog niet na 3 sessies. De vermoeidheid kan idd door neuro komen. Dat hebben wel meer mensen en dat is meestal op het begin en later wordt het minder. Ik ben nog wel steeds moe maar het lijkt al iets minder te zijn, gelukkig:D.
Het is idd erg interessant als je je er wat verder in verdiept.
Gebruikersavatar
mereltje333
Berichten: 175
Lid geworden op: 21 aug 2010 14:45

Re: wie heeft ervaring met neurofeedback

Ik heb vandaag te horen gekregen dat het lijkt aan te slaan. Helemaal zeker is het niet, dat kan pas gezegd worden na 10 sessies (heb er nu 5 gehad). Maar het lijtk dus de goede kant op te gaan. Alleen jammer dat ik er zelf nog helemaal niets van merk dan had ik een soort van bevestiging...
Gebruikersavatar
mereltje333
Berichten: 175
Lid geworden op: 21 aug 2010 14:45

Re: wie heeft ervaring met neurofeedback

Ik heb inmiddels 8 sessies gehad. Het leek eerst alsof mijn klachten toenamen.Ik heb dit nagevraagd en dat kan door neurofeedback komen. Gelukkig gaat het de laatste tijd beter. Ik voel me veel rustiger. Ik weet niet of dat door neuro komt of door iets anders, is moeilijk te zeggen. Nog 2 sessies en dan weet ik of het aan slaat of niet.
Gebruikersavatar
mereltje333
Berichten: 175
Lid geworden op: 21 aug 2010 14:45

Re: wie heeft ervaring met neurofeedback

Vandaag evaluatie gehad. Volgens de metingen en de vragenlijsten lijken mijn hersenen te reageren. Zelf merk ik niet zo veel, behalve dat ik misschien rustiger ben en als ik iets merk weet ik niet of dat door neuro komt of niet. Ik ben ook nog niet vaak in een situatie geweest zodat ik het kan testen. Het plan is nu om door te gaan, omdat ik lijk te reageren en dan weer na een paar sessies te kijken hoe het er voor dan staat.
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: wie heeft ervaring met neurofeedback

Jammer dat er nog niet echt veel concreet resultaat te ervaren of te meten is.
Inzicht als Uitweg..
Gebruikersavatar
mereltje333
Berichten: 175
Lid geworden op: 21 aug 2010 14:45

Re: wie heeft ervaring met neurofeedback

Het was zo ongeveer mn laatste strohalm. Hoop echt dat het nog wat gaat opleveren.
Gebruikersavatar
Niek33
Berichten: 397
Lid geworden op: 04 okt 2010 16:14

Re: wie heeft ervaring met neurofeedback

Ik heb dat ook geprobeerd een paar jaar geleden. Had hoge verwachtingen, want veel mensen zouden er baat bij kunnen hebben. Zo'n 75-80% vertelden ze me toen.
Ik zat daar helaas niet bij. Ik ging er naartoe voor spanning en depressieve klachten. Het enige wat ze konden zien dat ik erg gespannen was. Joh!? [blink]
Wat ze doen is simpel gezegd je hersenen "belonen" d.m.v filmpjes die niet onderbroken worden als de hersenen goed "gedrag" vertonen, en foute patronen "Afstraffen" door het beeld dan stil te zetten, en weer verder te gaan als de hersenen weer goed gedrag laten zien.
Dus dat je je moe voelt is natuurlijk dan niet raar, want je hersenen zijn erg druk bezig iets te leren ;)
Gebruikersavatar
mereltje333
Berichten: 175
Lid geworden op: 21 aug 2010 14:45

Re: wie heeft ervaring met neurofeedback

Jammer dat het niet werkte! Ik hoop dat het bij mij anders is. Ik krijg ook filmpjes te zien, maar als je hersenen het 'fout' doen, wordt het beeld donkerder, de film loopt wel gewoon door.
Werkte het niet omdat je geen verbetering voelde of omdat dat uit de metingen kwam?
Gebruikersavatar
Niek33
Berichten: 397
Lid geworden op: 04 okt 2010 16:14

Re: wie heeft ervaring met neurofeedback

mereltje333 schreef:Jammer dat het niet werkte! Ik hoop dat het bij mij anders is. Ik krijg ook filmpjes te zien, maar als je hersenen het 'fout' doen, wordt het beeld donkerder, de film loopt wel gewoon door.
Werkte het niet omdat je geen verbetering voelde of omdat dat uit de metingen kwam?
Ik voelde idd totaal geen verandering, en heb ongeveer 15-20 behandelingen gehad. Maar waarom het niet hielp heb ik geen idee van. Je hersenen moeten maar net op die prikkels reageren.
Maar ik hoorde een tijdje geleden van een kennis van me dat haar dochter dat ook gedaan had, en dat ze bij een kliniek bij mij in de buurt hele goede resultaten behaalde omdat ze daar "Anders" te werk gingen in de voorbereidingen.
Dat kon ik toen ook doen herinner ik mij nog, maar dat duurde toen best lang en was erg duur. En dat moest ik geloof ik toen zelf betalen. Dat moet je ongeveer net zo zien zoals een psychologische test om te bepalen welke stoornis(en) en wat er nou in je hoofd speelt te bepalen. Misschien was het dan wel beter gelopen, maarja,... da's achteraf praten ;)

Ik weet ook niet in jou geval wat je ervan MAG verwachten?? .... elk beetje progressie is natuurlijk welkom, maar je hoopt dat het goed aanslaat natuurlijk. Ik denk ook dat wanneer jij nu wat rustiger bent, je dat zo breed mogelijk moet uitbuiten, en dat ten volle moet benutten! ;)
Gebruikersavatar
mereltje333
Berichten: 175
Lid geworden op: 21 aug 2010 14:45

Re: wie heeft ervaring met neurofeedback

Ik denk dat het in mijn geval ook wel moeilijk is om iets te merken, omdat het zo ingewikkeld is. Als je bijvoorbeeld voor migraine wordt behandeld, lijkt me dat een stuk makkelijker.
Misschien dat ik er een te hoge verwachting van heb. Het gaat waarschijnlijk in kleine stapjes vooruit en niet in 1 keer.

Ik heb er nu 11 gehad. Over 4 sessies wordt er weer gekeken of ik er dan meer van merk.

En ja, het is idd duur, maar dat heb ik er wel voor over. Beter proberen dan later spijt hebben van het niet gedaan hebben en je afvragen: Zou het geholpen hebben?
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: wie heeft ervaring met neurofeedback

Niek33 schreef: Je hersenen moeten maar net op die prikkels reageren.
Dat is het halve verhaal.
OP zich merk je bij de sessie wel of je hersenen "het goed doen" - dan wordt het beeld helderder, loopt sneller of wat maar is afgesproken als beloning.
Maar er is uiteraard meer.
Gesteld: iemand heeft een posttraumatisc stessssyndroom.
Als je dan bij een prettige psycholoog in een aangename ruimte aan het oefenen bent, er is er afgesproken, "dat je gaat leren om alfagolven te produceren" - dan kan iemand dat meestal wel - op dat moment.
Maar zodra je bijv. de straat op gaat, kan het zijn, dat je hersenen een gegronde reden hebben (nl. onverwerkt trauma), om jou fiks de stress in te sturen.

(En dan is NBF in feite en peperdure yogales: ter plekke lekker ontspannen, niets mis mee - maar OF het 'buiten' doorwerkt, dat staat nog te bezien.)
Gebruikersavatar
mereltje333
Berichten: 175
Lid geworden op: 21 aug 2010 14:45

Re: wie heeft ervaring met neurofeedback

Ik heb nu zo'n 14 sessies gehad. Sinds een week zit ik in een soort van dip. Het lijkt wel alsof mn hele gevoelsleven overhoop ligt. Ik kan niet meer goed zeggen wat ik van dingen vind en bij het minste geringste ben ik al geraakt. Ik heb sinds een week een spreekwoordelijke muur om me heen gebouwd ter bescherming. Als er niets aan de hand is helpt het maar anders niet. Leuke dingen komen er gelukkig wel half doorheen. Ik weet niet of dit door neuro kan komen of dat het door iets anders komt. Als het lukt, ga ik er proberen morgen wat van te zeggen bij neuro.
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: wie heeft ervaring met neurofeedback

Sucses met het 'aankaarten'!

En sterkte met het rotgevoel!!!
Gebruikersavatar
mereltje333
Berichten: 175
Lid geworden op: 21 aug 2010 14:45

Re: wie heeft ervaring met neurofeedback

Ik ben er niet echt wat mee opgeschoten. Het is moeilijk te zeggen of het daardoor komt of niet. Dat wist ik zelf ook al. Heb het idee dat ik heen en weer geslingerd wordt tussen neuro en mn psycholoog. Neuro verwijst me naar mn psycholoog en mn psycholoog verwijst me naar neuro. Ik heb dit nu aangegeven bij mn psycholoog en nu gaat die contact opnemen met neuro. Ik weet niet of ik daar wat mee op schiet en er zal wel een hoop tijd overheen gaan, voordat er eindelijk iets gebeurd.
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: wie heeft ervaring met neurofeedback

Hm, kennelijk verwijst de neuro meneer of mevrouw je terug naar je psycholoog.

Dat is geen uitspraak over "waar komt de dip vandaan" - maar klinkt mij in de oren alsof de neuropersooon vindt dat de dip niet met NFB opgelost zou horen te worden.

Heb je zelf een idee, waar de dip vandaan komt? Of wat zou kunnen helpen?
(Misschien ben je wel in de alfa staat tegen iets van oud zeer aangeknald oid.)
Gebruikersavatar
mereltje333
Berichten: 175
Lid geworden op: 21 aug 2010 14:45

Re: wie heeft ervaring met neurofeedback

Ik weet het niet. Misschien maakt neuro het alleen maar erger. Heb al een stuk of 4 keer een soort van paniekaanval gehad en heftigere sociale blokkades dan anders. Volgens mij streef ik ook op een depressie of sombere periode af. Heb dat wel eens eerder gehad en het voelt nu zo ongeveer hetzelfde. Neuro was mn laatste hoop, want praten met een psycholoog helpt niet genoeg en dat is maar een half uurtje om de week. Dus dat schiet ook helemaal niet op en begin het zo onderhand helemaal zat te worden dat ik dit al mn hele leven heb en niet op te lossen valt. Iets waarmee ik moet leren leven, maar niet weten hoe. Altijd op zoek naar een oplossing en informatie die nooit bevredigend is.
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: wie heeft ervaring met neurofeedback

Hoi Merel,
allemaal heel erg frustrerend!!! Vooral ook, dat er kennelijk geen verhaal is, "met kop en staart".
Dat 'praten niet genoeg helpt" tegen angst, paniek en depressie, dat komt wel vaker voor. (Vraag mij dan niet, waarom iemand dat dan blijft aanbieden, zeg dan gewoon:"Je bent welkom voor wat steun, meer kan ik niet." Dan heb jij ook duidelijkheid: de mogelijkheden zijn beperkt, verwacht niet te veel van deze psych.)
In elk geval voor angst en paniek gelden, dat ze niet te beteugelen zijn dmv. praten, logisch nadenken en andere "beta golf" achtige dingen. (Angst komt uit je limbische systeem en dat is wel degelijk, ook door een psycholoog te beinvloeden, maar dan dmv. een techniek als hypnose of emdr.)
En van depressie is bekend, dat mensen vaak na hetzij dingen als een ingrijpende gebeurtenis of trauma, hetzij na (of: tijdens) een periode met veel stress depressief worden. (Alleen het etiket 'dit is depressie en dan een AD' kan verlichting geven - maar de oorzaak aanpakken heeft meer zin.)
Gebruikersavatar
mereltje333
Berichten: 175
Lid geworden op: 21 aug 2010 14:45

Re: wie heeft ervaring met neurofeedback

Het gaat onder tusen alweer een stuk beter. Ik vind het wel moeilijk om aan te geven of ik verandering merk en als ik verandering merk, weet ik niet of dit door neuro komt of door iets anders. Ik heb besloten om door te gaan met neuro, omdat het volgens de metingen wel effect lijkt te hebben en op de lange termijn weet ik pas echt of het wat geholpen heeft.
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: wie heeft ervaring met neurofeedback

Goed, dat je een beslissing hebt genomen! Dat is in elk geval al iets aan duidelijkheid. En je geeft NBF zo in elk geval een kans.
(En ach, misschien was de dip gewoon iets 'wat er soms bij hoort' in een proces.)
Gebruikersavatar
mereltje333
Berichten: 175
Lid geworden op: 21 aug 2010 14:45

Re: wie heeft ervaring met neurofeedback

Vandaag ging neuro echt heel goed. Ik denk omdat ik me ook veel beter voel. Ik denk dat afhankelijk is van hoe ik me voel. Voel ik me goed dan gaat het ook goed, voel ik me slechter dan gaat het ook slecht. Volgens mij is dit niet de bedoeling. Ik heb nu 1.5 week geen neuro dus ik hoop dat ik dan goed kan kijken of ik verandering merk.

Terug naar “Ervaringen met en 'reclame' voor hulpverlening”