Hega

Ben jij een strever of levensgenieter?

Natuurlijk kun je dit ook allebei zijn, maar ik zie het in dit topic even van elkaar gescheiden.
Met strever bedoel ik vooral iemand die carriere wil maken en zich ik op allerlei manieren wil profileren.
Met levensgenieter bedoel ik vooral iemand die sober wil leven, zonder steeds de druk te moeten voelen om van alles te moeten presteren etc.

Ben jij een strever of levensgenieter?
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Ben jij een strever of levensgenieter?

Ik ben een levensgenietende strever en iedereen die me kent zal het be-amen ;)
Inzicht als Uitweg..
Leeuwtjuh

Re: Ben jij een strever of levensgenieter?

Eens :D

En ik ben een strevende levensgenieter :lol:
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15135
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Ben jij een strever of levensgenieter?

Hega schreef:Met strever bedoel ik vooral iemand die carrière wil maken en zich ik op allerlei manieren wil profileren. Met levensgenieter bedoel ik vooral iemand die sober wil leven, zonder steeds de druk te moeten voelen om van alles te moeten presteren etc. Ben jij een strever of levensgenieter?
Eh … hier klopt iets niet geloof ik. Ik wil mij graag op allerlei manieren profileren maar ben niet zo geïnteresseerd in carrière maken. (Ik ben volgens jouw defintie dus geen strever.) [027]
Maar ik kan me absoluut niet voorstellen hoe je een levensgenieter kunt zijn door sober te leven. Wat wordt je daar nou beter van? Van het leven genieten staat bij mij gelijk aan mateloosheid. [027]

Nou ja, maakt ook niet uit, volgens mijn eigen definitie ben ik een levensgenieter. ;-)
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
momo
Berichten: 11684
Lid geworden op: 10 okt 2009 23:02
Locatie: momoland

Re: Ben jij een strever of levensgenieter?

Ik ben elke dag iets anders :D

Ik kan me niet echt in jouw definities vinden maar ik probeer van de leuke dingen te genieten en ik streef nog steeds naar verschillende doelen.

001_rolleyes
Frankly my dear, I don't give a damn...
Do or do not, there is no try... (Yoda)
Hega

Re: Ben jij een strever of levensgenieter?

volhoudertje schreef:
Hega schreef:Met strever bedoel ik vooral iemand die carrière wil maken en zich ik op allerlei manieren wil profileren. Met levensgenieter bedoel ik vooral iemand die sober wil leven, zonder steeds de druk te moeten voelen om van alles te moeten presteren etc. Ben jij een strever of levensgenieter?
Eh … hier klopt iets niet geloof ik. Ik wil mij graag op allerlei manieren profileren maar ben niet zo geïnteresseerd in carrière maken. (Ik ben volgens jouw defintie dus geen strever.) [027]
Maar ik kan me absoluut niet voorstellen hoe je een levensgenieter kunt zijn door sober te leven. Wat wordt je daar nou beter van? Van het leven genieten staat bij mij gelijk aan mateloosheid. [027]

Nou ja, maakt ook niet uit, volgens mijn eigen definitie ben ik een levensgenieter. ;-)
Ergens had ik al vermoeden dat mijn definities niet duidelijk genoeg gesteld waren.

Natuurlijk kun je je op allerlei manieren profileren, zonder carriere te maken.
Maar ik bedoel meer hiermee het streverige; zie ook www.encyclo.nl/begrip/strever

Verder kun je wel degelijk een levensgenieter zijn als je sober leeft.
Daar heeft mateloosheid niet zoveel mee te maken (voor mijn gevoel dan).
Ik ken mensen die wel zo leven en zeer onzorgvuldig met hun financien omgaan.
Zelf vind ik dit niet goed en wat dat betreft vind ik enige soberheid niet verkeerd.

Maar zelf wil ik de definities 'strever' en 'levensgenieter' ook niet zo zwart-wit stellen.
Het is echter moeilijk om een grens hierin aan te geven.
Wellicht zou ik er van kunnen maken 'Ben jij een strever of leef je liever sober en bescheiden?'
Leeuwtjuh

Re: Ben jij een strever of levensgenieter?

Wat nou als je een streber bent én sober/bescheiden leeft? Want dat kan ook wel degelijk... Ik wil niet bewust je topic dwars zitten, maar er zijn verschillende mensen met verschillende karakters en je kunt mensen niet in een hokje stoppen of er een etiketje op plaatsen of gewoon in een hoek duwen van: jij hoort daarbij...
Hega

Re: Ben jij een strever of levensgenieter?

Wat betreft het streverige wil ik nog het volgende schrijven.
Ik kan zelfs niet zo goed tegen die haantjes-cultuur, zoals in het bedrijfsleven.
Deze wereld ligt mij gewoon niet en ik vind het gewoon erg yupperig en vluchtig.
Wellicht ben ik daar toch te bescheiden en ook te sober voor.
Momenteel heb een vriend die ook erg bezig is met carriere maken.
Zelf vind ik dit nogal geforceerd aandoen; ergens krijg ik nogal het gevoel dat hij erg op zijn tenen loopt.
Ook dat hij ineens zonodig op linkedin.com moet en ineens bij de KPN nu zit.
Ergens gun ik het hem wel, maar ik krijg gewoon sterk de indruk dat hij zich erg wil bewijzen naar de buitenwereld toe.
Van mij mag hij; maar ergens heb ik mijn twijfels of hij zich daar wel echt happy bij voelt.
Hega

Re: Ben jij een strever of levensgenieter?

Leeuwtjuh schreef:Wat nou als je een streber bent én sober/bescheiden leeft? Want dat kan ook wel degelijk... Ik wil niet bewust je topic dwars zitten, maar er zijn verschillende mensen met verschillende karakters en je kunt mensen niet in een hokje stoppen of er een etiketje op plaatsen of gewoon in een hoek duwen van: jij hoort daarbij...
Je hebt ergens wel gelijk (en je zit zeker niet mijn topic dwars hoor ;) )
Natuurlijk zou dit ook samen kunnen gaan.
Er zijn nou eenmaal veel mensen met verschillende karakters en het blijft moeilijk om hier een definitie aan te geven en om hierin echt een grens te stellen.
Ergens probeer ik dit wel (in dit topic ook), maar het ligt toch wel moeilijker dan ik zelf kan veronderstellen.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15135
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Ben jij een strever of levensgenieter?

Hega schreef: Wellicht zou ik er van kunnen maken 'Ben jij een strever of leef je liever sober en bescheiden?'
Ha ha, als het tegenovergestelde van sober en bescheiden leven betekent dat je een strever moet zijn, dan ben ik dat maar liever een strever. [027] WTF levert mij een sobere en bescheiden levensstijl op als je maar één keer leeft? Kom nou, met Kerst zeker suffe zuurkoolstamp vreten in plaats van een vier gangen menu? Dat riekt me iets te veel naar Hollands Calvinisme. In het leven moet je pakken wat je pakken kunt, morgen kun je onder een vrachtwagen liggen of aan een beroerte sterven. Wie wil er nou een dief zijn van zijn eigen genot? ;-)
* Liebe Macht Frei *
Hega

Re: Ben jij een strever of levensgenieter?

volhoudertje schreef:
Hega schreef: Wellicht zou ik er van kunnen maken 'Ben jij een strever of leef je liever sober en bescheiden?'
Ha ha, als het tegenovergestelde van sober en bescheiden leven betekent dat je een strever moet zijn, dan ben ik dat maar liever een strever. [027] WTF levert mij een sobere en bescheiden levensstijl op als je maar één keer leeft? Kom nou, met Kerst zeker suffe zuurkoolstamp vreten in plaats van een vier gangen menu? Dat riekt me iets te veel naar Hollands Calvinisme. In het leven moet je pakken wat je pakken kunt, morgen kun je onder een vrachtwagen liggen of aan een beroerte sterven. Wie wil er nou een dief zijn van zijn eigen genot? ;-)
Nou; ik wil niet stellen dat het tegenovergestelde van een strever iemand zou zijn die sober en/of bescheiden zou zijn, maar ik probeer gewoon ergens een vergelijking te maken.
Maar van zuurkoolstampot kun je ook zeker genieten hoor ;)
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15135
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Ben jij een strever of levensgenieter?

Hega schreef:Maar van zuurkoolstampot kun je ook zeker genieten hoor ;)
Oh zeker, maar niet mer Kerst. [027] De geboorte van de Verlosser moet rijklijk gevierd worden met spijs en drank. De Drie Wijzen uit het Oosten boden de pasgeborene toch ook goud, wierook en mirre aan? Jezus deed het zelf niet voor minder, waarom zou VH dat dan wel doen? 011
* Liebe Macht Frei *
Opa Black

Re: Ben jij een strever of levensgenieter?

Ik doe mijn eigen ding,
Hoe dat mag heten of wat voor een labeltje daar aan vast hoort te zitten weet ik niet.
Ik leef nog en heb het wel naar mijn zin.
Hega

Re: Ben jij een strever of levensgenieter?

Ergens vind ik het wel jammer dat dit topic wat verkeerd opgevat wordt.
Het is mijn bedoeling absoluut niet om anderen in hokjes te stoppen en/of zwart-wit te denken.
Mijn bedoeling was gewoon om een zekere vergelijking te maken, maar blijkbaar is dit moeilijk uit te dragen.

Zelf heb ik de neiging om meer richting soberheid te leven, niet dat ik dit ook helemaal ben maar ik heb het in zekere mate wel.
Wellicht heeft dit ook te maken met het feit dat ik al een aantal jaren geen betaald werk heb en van een uitkering moet leven.
Dit vind ik ergens geen probleem, maar het betekent wel dat je verantwoord moet omgaan met je geld.
Mateloosheid is wat dat betreft niet aan mij besteed, alhoewel ik best wel van het leven kan genieten en veel kan ondernemen.
Maar voor mijzelf wil ik toch wel grenzen kunnen stellen.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15135
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Ben jij een strever of levensgenieter?

Hega schreef:Ergens vind ik het wel jammer dat dit topic wat verkeerd opgevat wordt.
Ik steek ook gauw de draak met dingen en chargeer het een beetje, hoor. ;-) Als je van een uitkering moet leven ben je uiteraard genoodzaakt wat soberder te leven en is mateloosheid niet de verstandigste keuze.

Zo lang je jezelf maar niets ontzegt waar je eigenlijk wel zin in hebt is alles ok. Soberheid vertaal ik al snel in termen van benauwende Hollandse uitdrukkingen als 'huisje boompje beestje' of het nog ergere 'doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg'.
Vooral wat eten betreft leg ik mezelf geen beperkingen op. Daar ben ik ook Indo voor, alles draait bij ons om eten, we zijn er continu mee bezig. [027]
Het is ook maar net waar je je prioriteiten legt natuurlijk. Ik heb bijvoorbeeld liever een stukje echte geraspte Parmezaanse kaas over de pasta dan kleffe Euroshopper meuk die nergens naar smaakt. Die Euroshopper meuk is drie keer goedkoper. Als ik als een sober levende kniepert door het leven moest gaan, dan zou ik per maand wellicht dertig Euro per maand kunnen besparen alleen al op lekkere en 'luxe' kaas. Ik zou me op jaarbasis al bijna de helft van een vakantiereis kunnen besparen door me zelf wat luxe vraatzucht betreft beperkingen op te leggen. 011 Zou ik zo willen leven? Ik geniet liever op korte termijn dan me dingen te ontzeggen. Sommigen noemen dat 'mateloosheid' ik noem het 'genieten'. :-P
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24449
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Ben jij een strever of levensgenieter?

Ik streef en ik ben ook wel een levensgenieter.
Ik streef vaak naar dingen die me of niet lukken of ik vreselijk moeilijk vind, terwijl anderen echt niet begrijpen waarom ik dat lastig vind.
Ik kan ook heel trots zijn op de kleine dingen die ik al wel heb bereikt.

Ik kan echt genieten van het leven en van de kleine dingen. Ik heb naar mijn mening niet heel veel nodig om tevreden te zijn, en ik word al blij als ik in de lente de vogels weer hoor fluiten. Ook de zon is een vriendje van me.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Ben jij een strever of levensgenieter?

Het levensgenieten is een beloning voor hard werken. Als ik hard gewerkt heb, dan mag ik ook genieten van mijn vrije tijd en de centjes die ik ermee verdiend heb. Dus dan wil ik de vrije tijd besteden om van het leven te genieten.

Een strever zijn is misschien dan iets wat met ambitie te maken heeft en sommige mensen lijken ambitieus zijn een vies woord te vinden. Ik vind er niets mis mee. Als niemand meer ambitie had dan werd er ook niemand meer chirurg, piloot of architect. De maatschappij zou volkomen anders zijn zonder strevers.. mensen die de wereld beter, leuker en mooier willen maken en daar hard voor willen studeren of werken. Niets mis mee dus... met naar iets streven, ambitie hebben en daarmee geld verdienen om leuke dingen te kunnen doen en van het leven te kunnen genieten.

Soberheid is leuk maar dan moet je er wel zelf achter staan. Ik vind het fijn om ergens hard voor te werken en te genieten van het resultaat en van hetgeen ik er mee verdiend heb. En ik deel het ook graag met anderen trouwens. Dat ze mee kunnen genieten... zo ben ik dan ook wel weer.

Dat doe ik hier ook met de dingen die ik weet en aanreik aan anderen. In de hoop dat ze iets aan mijn kennis en levenservaring hebben. En daar hoef ik verder niets mee te verdienen dan enkel een antwoord terug op zijn tijd ;)
Inzicht als Uitweg..
Opa Black

Re: Ben jij een strever of levensgenieter?

Levensgenieten heeft m.i. weinig met beloning voor persoonlijke inzet/ontwikkeling en het hebben van geld te maken.
Wat je in het dagelijks leven doet of wat voor werk je verricht is voor veel mensen maar een opbouw van een maatschappelijke status.
Daarbij wordt vaak voorbij gegaan aan het feit dat wat je bent minder belangrijk is dan wie je bent.
Een goede vriend is chirurg, die werkt zich drie slagen in de rondte, heeft weinig vrije tijd en een hoop verplichtingen.
Had ik maar trambestuurder geworden zegt hij wel eens.
Voor hem valt er niet zoveel te genieten.

Het is natuurlijk zeer persoonlijk wat je onder levensgenieten verstaat.
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Ben jij een strever of levensgenieter?

Nou Opa.. dan moet die chirurg inderdaad maar iets anders gaan doen want zo te lezen, geniet hij dan weinig van het werk wat hij doet. Ik kan voor mezelf zeggen dat ik graag werk. Ik vind mijn baan erg leuk om te doen dus ik geniet daar ook van. Dat hoort bij het levensgenieten, dat je leuk werk hebt waar je van kan genieten. Vraag maar aan mensen die werkeloos zijn..of die noodgedwongen werk doen wat ze niet leuk vinden.
Inzicht als Uitweg..
Opa Black

Re: Ben jij een strever of levensgenieter?

Mystica schreef:Nou Opa.. dan moet die chirurg inderdaad maar iets anders gaan doen want zo te lezen, geniet hij dan weinig van het werk wat hij doet. Ik kan voor mezelf zeggen dat ik graag werk. Ik vind mijn baan erg leuk om te doen dus ik geniet daar ook van. Dat hoort bij het levensgenieten, dat je leuk werk hebt waar je van kan genieten. Vraag maar aan mensen die werkeloos zijn..of die noodgedwongen werk doen wat ze niet leuk vinden.
Hij is nu waarschijnlijk te oud om nog een baan bij het openbaar vervoer te kunnen krijgen.
Maar ik zal hem jouw advies niet onthouden. :D
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15135
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Ben jij een strever of levensgenieter?

Opa Black schreef:Levensgenieten heeft m.i. weinig met beloning voor persoonlijke inzet/ontwikkeling en het hebben van geld te maken.
Nee, dat geloof ik ook niet. Het is eerder een levensinstelling. Geld maakt niet gelukkig, zeggen ze, maar als iemand zich een bepaald bestedingspatroon kan permitteren maakt dat het leven er gewoon wel wat rooskleuriger door.
Men schijnt altijd goed te scoren door het politiek correcte verhaaltje op te hangen dat je weinig nodig hebt en niet om materiële dingen geeft. Ik vertrouw dat nooit zo. Ik heb altijd het idee dat degenen die dat het hardst roepen er weldegelijk naar verlangen. Wees wel een beetje eerlijk naar jezelf, denk ik dan. Tja, ik definieer geluk en genieten heel duidelijk in materiële zin, daar kom ik rond voor uit.
Opa Black schreef:Het is natuurlijk zeer persoonlijk wat je onder levensgenieten verstaat.
Ook dat is waar. Ik geef niets om reizen of vakanties, dat boeit me gewoon niet. Ik hou van vreten en drinken. [027] En ik besteed daar meer geld aan dan vaak verstandig is, maar ik ben in mijn eentje, dus wat kan het mij schelen. ;-)

Ik ken bijstandsgezinnetjes die waarschijnlijk meer de kunst van het leven verstaan dan ik of misschien meer bereidheid hebben om van persoonlijke luxe af te zien. Met z’n viertjes op een houtje bijten en het hele jaar sparen om een dagje naar de Efteling te kunnen ... 001_rolleyes Tja, het zal wel. Ik heb er bewondering voor dat mensen dat kunnen en willen opbrengen, maar ik zou liever gillend weggerend zijn dan zo mijn dagen te moeten slijten. Dat zou het mij niet waard zijn. Daar ben ik nèt even iets te egoïstisch en zelfzuchtig voor. En het het is héél belangrijk om dat van je zelf te weten, dan voorkom je anderen op een pijnlijke manier tekort te doen.

(Levens) genieten is voor mij in hoofdzaak solistisch vermaak, ik heb liever alles voor mezelf dan weinig met een ander. Boo me for hat one, if you have to, I don’t care.
* Liebe Macht Frei *
remco1978

Re: Ben jij een strever of levensgenieter?

ik zou eens weer echt van het leven willen genieten...dus ja, daar ben ik het meest mee bezig. Noem mij dan maar een levensgenieter (in basis dan...)
Timothy Lee

Re: Ben jij een strever of levensgenieter?

ik wil weer leren genieten van het leven.. strever ben ik ook nooit echt geweest [zucht]
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Ben jij een strever of levensgenieter?

remco1978 schreef:ik zou eens weer echt van het leven willen genieten...dus ja, daar ben ik het meest mee bezig. Noem mij dan maar een levensgenieter (in basis dan...)

Je zegt: ik zou weer eens....

Dan komt gelijk bij mij de vraag boven: goh wanneer had je dat dan wel ? Hoe zag je leven er toen uit ? En hoe zou je dat nu kunnen bereiken ?
Inzicht als Uitweg..
remco1978

Re: Ben jij een strever of levensgenieter?

Tja Mystica...het is zo geleidelijk gegaan. Ik kan echt wel van bepaalde zaken genieten, maar ik ben nu zo met mijzelf bezig, dat ik nooit echt over een lange periode geniet. Ik geniet vooral wanneer ik anderen zie lachen...dat maakt mij ook aan het lachen...maar toch...Het is nu even een lastig verhaal.

Terug naar “Spiritualiteit”