Gebruikersavatar
patsas
Berichten: 7089
Lid geworden op: 19 jun 2006 18:01
Locatie: Eindhoven

Re: HELP!!

???
Leven is het meervoud van lef
All that we are is the result of what we have thought
Fall seven times, stand up eight!
Gebruikersavatar
momo
Berichten: 11684
Lid geworden op: 10 okt 2009 23:02
Locatie: momoland

Re: HELP!!

Afbeelding
Frankly my dear, I don't give a damn...
Do or do not, there is no try... (Yoda)
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: HELP!!

Ik denk dat Janneke bedoelt dat "moeten slapen" niet gaat werken als het een "moeten" is.. dan lig je juist wakker.
Inzicht als Uitweg..
Gebruikersavatar
patsas
Berichten: 7089
Lid geworden op: 19 jun 2006 18:01
Locatie: Eindhoven

Re: HELP!!

Oh, oke, je hebt gelijk, dan zal ik het anders zeggen, dat ik slaap nodig heb, dat weet ik allemaal. Slik al melatonine tabletten, maar op dit moment werkt het allemaal nog niet zo erg (schildklier kliert teveel)!!

Ik weet ook, dat ik tot nu toe alles overwonnen heb, maar dit heeft er zo hard in gehakt, dat het me verward, het blijft in mijn hoofd spoken, die beelden, de brief die ik heb geschreven, de smoesjes die ik steeds moet verzinnen terwijl ik eerlijk wil zijn, mijn schuldgevoelens, hoe ik dit toe heb kunnen laten, want zo voelt het, het voelt als falen!! :crybaby:

Ik heb altijd geweten hoe ik mijn problemen moest aanpakken, waar ik moest beginnen, maar het lijkt nu of er geen beginnen aan is. Er komt teveel op me af, ik kan het niet behappen, ben het overzicht helemaal kwijt!! :crybaby:
Leven is het meervoud van lef
All that we are is the result of what we have thought
Fall seven times, stand up eight!
Leeuwtjuh

Re: HELP!!

Tjemig Patsas, ik zou maar een website openen voor mensen om ze te adviseren om nooit onder hypnose te gaan. Dit heeft je echt flink geraakt.
Gebruikersavatar
patsas
Berichten: 7089
Lid geworden op: 19 jun 2006 18:01
Locatie: Eindhoven

Re: HELP!!

Ja, Leeuw, dit heeft er flink ingehakt, maar goed, mijn reactie in de chat toentertijd, was natuurlijk ook niet zoals ik normaal doe. En dan de paniek die ik ervaren heb, dat was ook nieuw voor mij. En nu ja, het heeft veel emoties losgemaakt, die toch heel erg diep weggestopt hebben gezeten en ook dat is nieuw voor mij.
Ik heb er geen spijt van dat het gebeurd is, uiteindelijk moet het toch een keer naar boven komen, maar zo een explosie van gevoelens had ik niet verwacht, of klinkt dat nu heel dom? :oops:
Leven is het meervoud van lef
All that we are is the result of what we have thought
Fall seven times, stand up eight!
Leeuwtjuh

Re: HELP!!

Nee, dat klinkt absoluut niet dom.

:knuffel: :knuffel: :knuffel:
Gebruikersavatar
patsas
Berichten: 7089
Lid geworden op: 19 jun 2006 18:01
Locatie: Eindhoven

Re: HELP!!

Thanks, Leeuw!! 3some
Leven is het meervoud van lef
All that we are is the result of what we have thought
Fall seven times, stand up eight!
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: HELP!!

Hoi Patsas,
ik bedoelde idd min of meer wat Mystica ook zei. ("IK moet nu slapen" is het recept om wakker te blijven.)
Aan de andere kant: "een mens heeft slaap nodig" - dat feit kun je idd formuleren als "ik moet slapen'.
Voor "ik moet goed voor mezelf zorgen" geldt hetzelfde: het is heel erg nuttig en belangrijk, maar please, ervaar het als zorg. (Niet als een plicht.)
patsas schreef: het blijft in mijn hoofd spoken, die beelden, de brief die ik heb geschreven, de smoesjes die ik steeds moet verzinnen terwijl ik eerlijk wil zijn, mijn schuldgevoelens, hoe ik dit toe heb kunnen laten, want zo voelt het, het voelt als falen!! :crybaby:
Please correct me if i am wrong.
Ik begrijp, dat je onder hypnose opeens beelden van het misbruik kreeg.
De brief die je hebt geschreven, is de brief aan je broer die bij 'vertrouwelijke berichten' staat. (De smoesjes kan ik niet plaatsen.)
Schuldgevoel over incest kan ik wel plaatsen.
Jij verwoord de ene kant: "ik heb het toe gelaten, ik heb gefaald (minstens in goed voor mezelf zorgen, toen)."
...en kennelijk heeft de hypnose meneer geen aandacht aan de andere kant besteed.
Gooi heel even (...it's me saying this...) het woord 'misbruik' weg. (Natuurlijk: het IS misbruik, en daarmee basta.) Maar haal heel even dat woord weg. Wat je dan overhoudt is vaak ingewikkeld genoeg.
Zo was ik bijv. overdonderd door mijn broer. En ik was daarvoor al kundig door hem mishandeld en de rollen tussen ons waren "duidelijk" hij was 'sterker' dan ik.
(Had ik hem kunnen stoppen: ik had er een lief ding voor over gehad, hoor. Maar erg realistisch is dat niet.)
Vanaf de buitenkunt kun je zeggen, "dat het grensoverschreidend gedrag is van de dader". - Maar soms heb je geen benul van die grens. (bijv. omdat je daar te jong voor bent.) Soms wordt je juist misbruikt, door iemand die je compleet meende te kunnen vertrouwen.
(Incest is niet alleen sexueel misbruik, maar ook heel vaak misbruik van oorspronkelijk vertrouwen....)
Sommige daders voegen er nog chantage aan toe, bedreigingen, manipulatie, verdraaide informatie en nog het een en ander. (Inclusief god betere het: aandacht en beloningen. Heel gemeen: "het oog van de wereld" vindt, dat je maar verwend wordt....)

Goed, plak het woordje misbruik er maar weer op, want dat IS het.


En even in kinderlijke termen: als op het schoolplein iemand (een willekeurig klasgenootje) jou tegen je knie zou schoppen, - zou je boos zijn op je klasgenootje en je knie goed verzorgen. (Hand erop, je moeder om een kusje vragen, etc.)
Maar als je als mens TE zeer klem hebt gezeten, zoals bij incest gebeurt, draait dit mechanisme als het ware om. (Ipv. woede naar buiten, naar de dader en zorg voor jezelf - wordt het jezelf de schuld geven.)

En -subtiel, maar belangrijk - geef jezelf nou niet de schuld van het feit, dat dit mechanisme bij jou is omgedraaid,
Het is het trieste gevolg, van hoe klem je hebt gezeten. Dat besef, i am sorry, doet OOK heel erg zeer. Maar als je dit idee met mededogen voor jezelf voor ogen kunt houden, gebeurt er heel wat, zo is mijn ervaring.
Positive

Re: HELP!!

Lieve Patsas,
Je hoeft niet altijd de sterke vrouw te zijn. Wij weten dat je het kan en dat je ook vecht en er door heen gaat komen. Soms is het fijn om te zeggen (typen) dat je je gewoon k.. voelt en dat je het helemaal niet meer ziet zitten. Uiten van je gevoel dat is juist goed. Kan niet veel zeggen maar weet dat we je steunen hoe en wei je bent.
[AAI] 3some [AAI]
Gebruikersavatar
patsas
Berichten: 7089
Lid geworden op: 19 jun 2006 18:01
Locatie: Eindhoven

Re: HELP!!

Lieve Janneke,

Met smoesjes, bedoel ik, dat ik, omdat mijn ouders nog van niets weten, en ik altijd op verjaardagen bij mijn broer kwam, eigenlijk gewoon een goed contact had met hem, ik nu smoesjes moet verzinnen om niet meer bij hem op bezoek te gaan.
En aangezien ik zo niet in elkaar steek, eigenlijk altijd gewoon eerlijk wil zijn, doet dit me pijn en vergt ontzettend veel negatieve energie van mij!!
En verder wil ik je bedanken voor de mooie uiteenzetting die je hier gegeven hebt!

Lieve Positive,

Ik kan hier wel neerzetten dat ik me K.. voel, maar ik heb er meer aan, als ik aangeef wat me bezighoudt, hoe ik erin sta en wat het met me doet. De feedback die ik dan vervolgens van jullie krijg, kan ik dan veel beter plaatsen.

Heb vannacht de zoveelste nachtmerrie gehad, dus weer niet geslapen en ik ben dus ook dood en doodmoe, maar ga gewoon door!! Slapen, lukt nog altijd niet, ook niet met extra melatonine tabletten, dus dan nog maar ff aankijken.
Leven is het meervoud van lef
All that we are is the result of what we have thought
Fall seven times, stand up eight!
Gebruikersavatar
patsas
Berichten: 7089
Lid geworden op: 19 jun 2006 18:01
Locatie: Eindhoven

Re: HELP!!

Heb gisteren uit de school geklapt.
Mijn tante en nicht waren bij mijn ouders en ik ben daar ook even geweest.
Mijn nicht werkt in de psychiatrie en komt dus heel veel in aanraking met jongeren die misbruikt zijn. Zij vertelde dit zo en ik klapte helemaal dicht. Blijkbaar had ze dit in de gaten en stelde mij voor om met haar even haar hond (die ze ook bij zich had) uit te laten. We waren net buiten, toen ik het niet meer voor me kon houden. Ook zij reageerde geschokt, maar begreep meteen hoe ik me erbij voelde en dat gaf me wel weer wat steun.

's Avonds kreeg ik een mailtje van haar waarin ze schreef dat ze me sterkte wenste!! Ik heb meteen een mailtje teruggestuurd met daarin mijn verontschuldiging dat ik zo plotsklaps uit de school was geklapt. Heb daar nog geen reactie op, maar weet dat ik dat zeker nog ga krijgen. [zucht]
Leven is het meervoud van lef
All that we are is the result of what we have thought
Fall seven times, stand up eight!
Positive

Re: HELP!!

Ik zie het alleen als iets goeds. Je wilt het zo verborgen houden, maar juist dat kost je heel veel kruim. Het uiten bij je familie is natuurlijk niet makkelijk en je bent bang voor de gevolgen, maar toch denk ik dat het je op zal luchten dat je het zware geheim niet meer verborgen moet houden en elke keer een masker op moet zetten. Sterkte meid [AAI]
Gebruikersavatar
dragstar1964
Berichten: 66
Lid geworden op: 20 aug 2010 20:43

Re: HELP!!

Hoi lieve zus,

Ik weet wat je allemaal doormaakt, ik heb dit ook zo ervaren en ervaar dit nog, alleen in mindere mate.
Ook ik ben vaak bang om te gaan slapen omdat ik dan ga dromen en die dromen eindigen heel vaak in nachtmerries waardoor ik middenin de nacht wakker wordt en niet meer kan slapen.
Nu we het er samen zo vaak over hebben, komt ook bij mij alles weer levendig terug.

In jouw geval zou ik je willen adviseren om melatonine te gaan gebruiken, dit is een geheel natuurlijk product en heeft praktisch geen bijwerkingen. Je kunt dit bij apotheek of drogist zo halen.
Gebruikersavatar
patsas
Berichten: 7089
Lid geworden op: 19 jun 2006 18:01
Locatie: Eindhoven

Re: HELP!!

Ben vandaag bij de psychologe geweest en we hebben de brief besproken. Zij vond het een hele mooie brief, die duidelijk onze gevoelens weergaf.
Met haar heb ik afgesproken dat ik niet zou afwachten, maar de brief vandaag nog zou mailen.
Ik heb daar nog het een en ander bij gezet, omdat ik het anders zo plompverloren vond, allemaal!


""Misschien heb je altijd gedacht dat je hier makkelijk mee weg kon komen, maar in het kader van mijn opleiding heb ik 3 leertherapie sessies moeten ondergaan, waarbij ik onder hypnose ben geweest en daarbij ook mijn laatste stukje onverwerkte woede en verdriet naar boven is gekomen.
Nadat ik dit allemaal even heb gespuid bij Carmen, kreeg ik nog een schok te verwerken, want zij vertelde mij dat ook zij door jou is misbruikt. Deze klap kwam er dus nog eens bovenop.

Dit gebeuren, heeft dusdanig veel impact op mij, dat ik me heb moeten wenden tot een psycholoog (voor het verwerken hiervan) en dat het mijn leven dagelijks beïnvloedt. Van Carmen hoorde ik dat het bij haar al naar boven is gekomen met dat voorval tussen Stefan en Michelle in Rochefort. Jammer eigenlijk dat je daar nooit wat mee gedaan hebt, een gemiste kans!!

In overleg met mijn psycholoog, heb ik als verwerkingsopdracht deze brief moeten schrijven en samen met haar heb ik besloten om je deze brief dan ook toe te sturen.

Je begrijpt hoop ik ook, dat dit voor mij een reden is om het contact met je te verbreken.
Als pa en ma hier vragen over stellen, verwijs ik ze naar jou en mag JIJ het aan hen uitleggen!!!""
Leven is het meervoud van lef
All that we are is the result of what we have thought
Fall seven times, stand up eight!
Gebruikersavatar
patsas
Berichten: 7089
Lid geworden op: 19 jun 2006 18:01
Locatie: Eindhoven

Re: HELP!!

Blegh,

Heb ik vanmiddag die brief per mail naar mijn broer gestuurd, krijg ik meteen al een mailtje terug. En het vreemde is nu, dat ik hem niet durf te openen. Ik heb met mijn tweelingzus afgesproken dat ik hem maandag bij haar open! (zij is het weekend niet thuis). Ik ben nu eigenlijk gewoon bang voor de reactie van mijn broer, bang dat hij alles ontkent!! Na al die tijd heb ik nog steeds angst voor hem!! :crybaby: :crybaby: :crybaby:
Leven is het meervoud van lef
All that we are is the result of what we have thought
Fall seven times, stand up eight!
viooltje

Re: HELP!!

:knuffel: :knuffel:
is er iemand die je kan bellen, of ze iemand lang kan komen, zodat je het niet alleen open doet, lijk me ook niet echt goed, je psy even raad vragen

:knuffel:
Isaia

Re: HELP!!

Goed dat je de brief gestuurd/ gemaild hebt. Wel erg lastig voor je dat je tot maandag moet wachten met het openen van de mail van je broer. Sterkte :knuffel:
Gebruikersavatar
patsas
Berichten: 7089
Lid geworden op: 19 jun 2006 18:01
Locatie: Eindhoven

Re: HELP!!

Lieve Viooltje en Isaia,

Ik moet eerlijk zeggen dat ik hem toch niet uit mezelf zal gaan openen, ik wacht wel tot ik hem met mijn tweelingzus kan openen. Voordeel is dat ik dan niet alleen ben!! Kan op dit moment die spanningen gewoon niet aan!
Leven is het meervoud van lef
All that we are is the result of what we have thought
Fall seven times, stand up eight!
Isaia

Re: HELP!!

Als je dat voor jezelf weet is het verstandiger om te wachten .
Sterkte !!! :knuffel:
Gebruikersavatar
patsas
Berichten: 7089
Lid geworden op: 19 jun 2006 18:01
Locatie: Eindhoven

Re: HELP!!

Lieve Isaia,

Dat weet ik van mezelf, we hebben het er gisteren samen over gehad, dus idd, het geeft te veel stress om het alleen te doen, dus maandag met mijn zus dan maar
Leven is het meervoud van lef
All that we are is the result of what we have thought
Fall seven times, stand up eight!
Gebruikersavatar
patsas
Berichten: 7089
Lid geworden op: 19 jun 2006 18:01
Locatie: Eindhoven

Re: HELP!!

Ik ben onrustig, dat komt omdat ik wil weten wat er in die mail staat, maar hem niet durf te openen. Maar het wachten zorgt voor een flinke dosis onrust, wat mijn lijf op dit moment niet ten goede komt. Maar als ik de mail zou openen, weet ik niet of ik voor mezelf kan instaan dat ik geen gekke dingen ga doen. Ik heb het idee dat er een ontkenning komt van de kant van mijn broer en dat hij zal zeggen dat ik niet zo idioot moet doen en waar ik dit verhaal nu weer vandaan gehaald heb!!! Dat zal me enorm boos maken en dat wil ik nu niet. Maar die onrust neem met de minuut toe.
:crybaby: :crybaby:
Leven is het meervoud van lef
All that we are is the result of what we have thought
Fall seven times, stand up eight!
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: HELP!!

patsas schreef: Ik ben nu eigenlijk gewoon bang voor de reactie van mijn broer, bang dat hij alles ontkent!! Na al die tijd heb ik nog steeds angst voor hem!!
Hoi Patsas,
niet zo streng hoor...!
Hoe lang ben je nu al bezig met verwerken...?

En dan nu al een confrontatie - dat is hartstikke snel. Uiteraard "moet" die angst wel weg, dwz.: dat is het doel van het verwerken.
Trouwens, als jij zegt "hierbij verbreek ik het contact" is het ook laten we zegegningewikkeld, dat hij prompt een mail terugstuurt....

Goed dat je het samen met je zus gaat bekijken, zijn mail.
Zorgen voor jezelf: prima!!
En: de eerste voorwaarde om te verwerken: "stevig met je benen op veilige grond staan". Bijv. de steun van jouw zus geeft je stabiliteit.
Gebruikersavatar
patsas
Berichten: 7089
Lid geworden op: 19 jun 2006 18:01
Locatie: Eindhoven

Re: HELP!!

Hoi Janneke,

Ja, die confrontatie is best snel, maar volgens mijn psych wel beter zo, omdat ik anders iedere keer zelf in de problemen word gebracht, omdat ik dan weer een smoesje moet bedenken waarom ik niet naar verjaardagen e.d. ga. Nu is er duidelijkheid, dus zou het voor mij een stuk rust moeten geven.
En ja, ik vind het ook vrij snel en ik moet ook eerlijk zeggen dat dat ook de onrust veroorzaakt!!
Het is allemaal eigenlijk nog te verwarrend voor mij en dan moet ik nu al zo'n ingrijpende actie verantwoorden.
Maar goed, morgen met mijn zus eens kijken wat hij allemaal te vertellen heeft!! Misschien is het zelfs zo dat zijn vrouw de mail geopend heeft, dat kan ook nog!! Dan is het helemaal een dreig en scheldbrief denk ik!! Nou, ja, nog maar niet al te druk over maken, ik houd jullie op de hoogte!!

Mijn psych vond het wel goed dat ik er met meerdere mensen over gesproken heb en dat ik zo tot een welgevormde mening kan komen. Ik ben ook heel blij met de feedback die ik hier krijg, ik kan er ook echt wel wat mee.
Leven is het meervoud van lef
All that we are is the result of what we have thought
Fall seven times, stand up eight!

Terug naar “(Psycho)somatische klachten”