Bibber

God Anubis

Wie weet er meer over de Egyptische God Anubis? Wat zou die vandaag nog te vertellen kunnen hebben?

Groetjes!
Leeuwtjuh

Re: God Anubis

Dattie Wilders graag zou willen begraven love3
Zoeza

Re: God Anubis

Ik ken hem niet, er schijnt wel iets op tv te komen met Anubis maar dat is niet wat jij bedoelt geloof ik 039
Leeuwtjuh

Re: God Anubis

Dat is het huis van Anubis, en idd, dat is iets anders.
Audrey

Re: God Anubis

Uhm... Wikipedia kan je vast wel op weg helpen ;)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Anubis_(god)
angsthaasje

Re: God Anubis

Ga het eens opzoeken, interesseert mij ook wel!!
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15139
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: God Anubis

Bibber schreef:Wie weet er meer over de Egyptische God Anubis? Wat zou die vandaag nog te vertellen kunnen hebben?
Tjonge jonge, zoals jij de vraag formuleert lijkt het wel op het soort proefwerkvragen dat je vroeger op school van de leraar godsdienst kon krijgen. [027]

Geen idee wat de beschermer en bewaker van de graftombes van de overledenen met
het lichaam van een mens en het hoofd van een jakhals tegenwoordig nog te vertellen zou hebben. Hij schudt wellicht meewarig zijn jakhalzen hoofd omdat de dood tegenwoordig een steeds meer profaner betekenis is gaan krijgen?

Zulk soort antwoorden schreef ik dan op het proefwerkblaadje, wijdde vervolgens uit over de rol van de moderne massale rouwververking zoals je die zag bij de uitvaart van André Hazes, Lady Di of Pim Fortuyn en vulde het blaadje verder met citaten uit songs van The Doors of The Grateful Dead en kreeg er nog een goed cijfer voor ook. 001_tongue
Ach ja, was ik maar weer zestien. 011
* Liebe Macht Frei *
angsthaasje

Re: God Anubis

De functie in de dood van Anubis is perfect weergegeven in de titels die hij kreeg:

Voorganger van de westerlingen; vanwege de graven aan de oevers ten westen van de Nijl
Heer van het heilige land; de heerschappij over de woestijnen
Hij die op de heilige berg is; gebaseerd op een jakhals op een berg die de boel in de gaten houdt
Heerser van de bogen; overheerser van de vreemde volkeren rondom Egypte

Dit is maar een greep uit wat ik vond over de God Anubis!!
Wat die vandaag nog zou te vertellen hebben, misschien dat westerlingen een begrafenis best zouden zien als een feest met lekker eten, zang, vreugde, waarom is overgaan in het westen zo'n drama, dat is toch de loop van het leven. Ik bewonder bepaalde culturen waar het begraven van een overledene een feest is, een geboorte is ook een feest, geboorte, leven, dood, het ene kan toch niet zonder het andere, wie zou er nu eeuwig willen leven!!

Ik kijk nog wel even verder, heb ook boeken over dit thema!!
Bibber

Re: God Anubis

Hey,
Ik heb het eens aan iemand "met kennis van zaken" gevraagd. Iemand die zich spiritueel bezighoudt.
Jammer genoeg heb ik nog geen antwoord maar ik hoop het snel te hebben.
Ik heb, vooral vroeger maar soms nu ook nog, enge "dromen" over hem gehad. Misschien is "dromen" niet het juiste woord want ik zag hem altijd kijken als ik wakker was, als het donker was. Hij deed niks, alleen kijken, maar dat is zo eng!
Ik heb nooit de link gelegd met God Anubis maar een tijd geleden zag ik hem op een reclame en mijn man zei dat hem dat was.
Een "enge" God....
Ei=mc2

Re: God Anubis

Je weet dat ie niet echt is he?
Bibber

Re: God Anubis

Ik veronderstel dat ja, weten...?
Er zijn zoveel dingen die we niet echt weten. Kijk bv maar naar het oude Egypte; die hadden zoveel kennis en enkele honderden jaren later schoot er niks meer van die kennis over.
Met het geloof is het ook zo; je gelooft en denkt dat je het weet, maar je kan het niet aantonen. (welk geloof maakt niet uit)
Uiteraard spreek ik nu over het grootste deel van ons, uitzonderingen zijn er altijd.

Maar of het nu bijgeloof is of niet; waar komen die "dromen" dan vandaan? Ik was nog maar een kind en wist zelfs niet dat Egypte bestond toen de "dromen" begonnen. Ik moet het toch van ergens hebben. En waarom nou net die God? Egypte had er toch genoeg andere?
Gebruikersavatar
Matrix
Berichten: 1065
Lid geworden op: 22 aug 2009 22:25
Locatie: Friesland.

Re: God Anubis

Ik zou het hier inderdaad eens over hebben met iemand met 'kennis van zaken'. ;)

Terug naar “Spiritualiteit”