De circusgeest

Overgevoeligheid

He,

Ik kom steeds meer tot het besef dat ik veel te gevoelig ben. Een kameraad zei het al vaker tegen mij, maar ik gaf er nooit gehoor aan. Nu weet ik het toch echt zeker: ik ervaar alles te intens, te diep. Elke prikkel dringt te diep in mij door. Iets kan zo in één keer veel angst bij mij opwekken (is van korte duur vaak) Iets kan veel blijdschap opwekken, of ander soort emoties.
Nu weet ik dus waar mijn vreetbuien van een half jaar terug vandaan kwamen. Dat was gewoon puur om met deze gevoeligheid om te kunnen gaan. Overeten geeft mij rust, maar het is niet het eten wat mij rust geeft, maar dat rustige gevoel (veronderstel dopamine) in mijn hoofd. Hierdoor verzakt mijn kwetsbaarheid, en vormt er een schild tegen al die prikkels, waardoor ik gemakkelijker kan leven. Helaas verdwijnt dat schild na een paar dagen, en ben ik terug bij af. Nu leef ik al een half jaar zonder vreetbuien, want ik wist dat daar veel meer achter zat, en de oorzaak daarvan, daar word ik me nu dus bewust van nu ik al 6 maanden aan het vasten ben.
gisteren belde ik iemand op, en toen ik begon te praten werd ik overvallen door hele intense gevoelens. Zo heb ik dit de laatste tijd bij meer dingen, alleen overkomt mij dit in het begin. Op ten duur treedt er gewenning op en ben ik als het ware vrij doordat er weer voor in deze omgeving een schild om mij schuilt.
Dus eerst intense gevoelens, als gevolg ga ik snel praten (of bewegen), zeg ondoordachte dingen, en langzaam aan word ik bewust van mezelf en kan ik mezelf weer ´normaal´ maken...

Wat is het, en hoe kan ik hiermee leren omgaan?
De circusgeest

Re: Overgevoeligheid

Heeft echt niemand hier wat over te zeggen? :p

Het gaat erom dat ik voor mijn gevoel te sterk ben afgesteld, waardoor ik me heel kwetsbaar voel. Ik schrik snel, en veel situaties laten een diepe indruk bij mij achter, waarmee ik soms echt maandenlang kan worstelen. Vind dit heel vervelend, en snap er niks van. Hoe is zoiets mogelijk? Heeft dit met ADHD te maken misschien?
Betty

Re: Overgevoeligheid

Als je veel in je hoofd zit,dus veel piekert dan wil eten nog wel eens helpen om je rustig te krijgen.
Alle energie gaat dan naar je maag en trekt dan weg uit je hoofd.
je voelt je dan meer geaard zeg maar.

Ik vraag me af of zolang vasten(als je dat al doet,met jou weet je het nooit dus :lol: )of dat wel zo gezond is.

wie heeft jou in hemelsnaam wijsgemaakt dat zo lang vasten zo goed is voor jezelf,alle energie stijgt naar je hoofd,en heel onstabiel,gevolg is angst aanvallen en meer wat je je aantrekt.
Betty

Re: Overgevoeligheid

Wat ik dus wil zeggen dat het normaal is dat je dit soort gevoelens krijgt als je vast.

er zijn mensen die bewust vasten ook juist om bij hun gevoelens te komen maar dan moet je dit wel doen onder goede begeleiding.
De circusgeest

Re: Overgevoeligheid

Vasten hoe ik het doe is wel redelijk gezond. Oke, dacht al dat dit met vasten te maken had. Vasten maakt mij dus gevoeliger. Normaal at ik 1x in de week alles wat vast en lost zit, en ging ik 6 dagen lang vasten, maar ik vast nu al echt een paar maanden zonder even junkfood te eten. Ik eet wel heel gezond, via een eetschema, en ik doe het volgens de gezonde manier. Maar ik weet iig waar het mee te maken heeft. Dankje!
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Overgevoeligheid

Misschien kan je iets gaan lezen over HSP (high sensitive persons). En verder moet je uitkijken met vasten of voeding want als je dat niet goed gebalanceerd doet dan kan je problemen met je stofwisseling krijgen of met het suikergehalte in je bloed. Als dat te laag is dan krijg je ook vreemde verschijnselen die heel onaangenaam voelen.
Een lage bloedsuiker voelt voor verschillende mensen anders aan. Leer uw eigen symptomen herkennen, die kunnen bestaan uit:

beven
transpiratie
vermoeidheid
honger
een snelle hartslag
geïrriteerd of verward zijn
wazig zicht of hoofdpijn
Inzicht als Uitweg..
De circusgeest

Re: Overgevoeligheid

Mijn eetschema gaat via het energiebehoefte en dan kies ik zorgvuldig de macro nutriënten uit. Het is echt het gezondste wat ik ooit heb gedaan. En HSP..Mmm, dat is weleens vaker tegen mij gezegd, maar ik volgens mij zijn psychologen daar niet zo bekend mee...
L_87

Re: Overgevoeligheid

Als ik jou zo hoor praten, zou ik direct zeggen dat je een hooggevoelig persoon bent. Ik ben het zelf namelijk ook. En het is nog niet heel erg bekend bij psychologen, dat klopt. Veel mensen vinden hooggevoeligen ook echte aanstellers, terwijl dat absoluut niet zo is.
Je zou er echt eens boeken over moeten gaan lezen. Ik heb laatst een boekje gelezen dat heette "Hooggevoeligheid als uitdaging" van Marian van den Beuken. Er staat veel informatie in en het leest makkelijk. En kijk hier eens naar, misschien herken je het? Het zijn een aantal kenmerken van hooggevoeligen:

- Het kan zijn dat je last hebt van storingen uit je omgeving die anderen niet schijnen op te merken.
- Harde geluiden onttrekken je aan jezelf.
- Van een kennis, vriend of vriendin met (on)uitgesproken negatieve gevoelens raak jij van slag.
- In contact met iemand anders lijk je volkomen leeg te lopen.
- Een paar uur winkelen brengt je aan de grens van je vermogen. Je wilt naar huis, je in eenzaamheid terugtrekken en niets meer aan je hoofd hebben.
- Door zoiets als honger ben je snel uit je doen, je wordt snauwerig en licht in je hoofd.
- Werken in een hectische kantooromgeving kost jou veel meer energie dan je collegae.
- Onvriendelijke opmerkingen kunnen je snel van streek maken. Daarentegen voel je je diep bewogen door een hartelijke attentie.
- Je hebt gauw last van stressverschijnselen zoals maagpijn, onrustige darmen, hoofdpijn, kriebelende zenuwen of een andersoortig gevoel van onbehagen.
- Gevoelens van boosheid, verdriet of vertwijfeling nemen snel een loopje met jou.

Ik heb het idee dat jij probeert te leven zoals elke ander mens. Deze wereld is erg druk en gehaasd. Voor een hooggevoelig persoon is het een moeilijke wereld. Ik hoop dat je er wat mee kunt. ;)
De circusgeest

Re: Overgevoeligheid

Aha, dank je! Ik ga me er spoedig eens in verdiepen :)
De circusgeest

Re: Overgevoeligheid

Hmm, interessant. Ik moet spoedig dat boekje eens lezen over reflexen en ADHD wat jij mij ooit had aangeraden :)
De circusgeest

Re: Overgevoeligheid

Sjonge, ik kan me echt helemaal vinden in HSP. Ik heb er mee geleerd om te gaan door heel erg vervreemd van mezelf te raken ofzo en apathisch of wat dan ook. Kan het slecht uitleggen, maar gevoelig ben ik al heel mijn leven ook. Toch kan ik het voor de buitenwereld heel goed verbergen, maar nu streef ik er meer naar om men toegang te verschaffen tot de luchtbel waar ik in verkeer. Met andere woorden: ik ben niet gesloten meer in bepaalde rollen. Daarom krijg ik nu heel veel last van dat overgevoeligheid en angst begint steeds en steeds meer de drijfveer te worden voor alles en nog wat. Ik kijk steeds heel verscherpt uit mijn ogen, ben continue actief en ik vang heel erg veel op. Heb veel hoofdpijn, voel me vaak verward en weet ik veel allemaal nog meer. Maja, binnenkort ga ik weer in therapie bij lentis en ik ga me eens meer verdiepen in dat overgevoeligheid, want ik sta nu op het punt om daar stront ziek van te worden. Eerst kon ik mijn overgevoeligheid gek genoeg verminderen door veel te blowen denk ik. Want dat heeft mij door veel moeilijke situaties heen gesleept, alleen wil ik die troep nooit meer aanraken.

http://www.ookzogevoelig.nl/eigenschap_ ... oelig.html
Faker

Re: Overgevoeligheid

De overgevoeligheid of bij mij dan HSP uit zich in wel heel andere dingen als verscherpt kijken en in de war raken, bij mij uit zich dat in het velen van emoties bij anderen, zelfs van tekst bij mij en ik merk nog wel meer dingen aan teksten, ik heb best heel vaak last van m n HSP want het is niet zo leuk om te moeten weten wat er achter iets zit maar dat is iets wat ik dan voel of hoe leg ik dat uit..
Waar ik ook veel last van heb door m n HSP is een heel groot rechtvaardigheidsgevoel, ik wist eerst ook net dat dater allemaal vandaan kwam en nog wel meer dingen, ik dacht dat dat iets normaals was tot ik hoorde over HSP..
pietpiraat

Re: Overgevoeligheid

Hey Circusgeest. Na je laatste post heb ik nog een tip voor je. Vul deze lijst eens in :)
http://www.levente.nl/hebikadd.htm

Ik ben benieuwd wat er bij jou uit komt.

Terug naar “Stress, angsten en fobieën”