Hey Mirjam,
Iets moet toch even van me af....
Je zegt:
Ik vind ook dat er genoeg bewijs is dat Hij bestaat...
Het feit dat de aarde en wij bestaan is geen bewijs voor het bestaan van een god, welke dan ook.
Je kan dat geloven, en dat is je volle recht, en ik wil dat niet ridikuliseren, ik zei het al in mijn vorige posting: iedereen heeft het recht dat te geloven.
Maar geloven is niet zo maar iets aannemen omdat we het altijd zo gezien en begrepen hebben.
Het geloof in een god is eerder ontstaan uit onwetendheid en onmacht van de mensen, de mensen uit de oudheid, en wij, de moderne mensen, hebben dat overgeërfd van hun, het geloof van onze vaderen. De mensen van toen begrepen niet veel van de natuur, en wisten zeker niet hoe het kwam dat er een aarde is en dat er mensen op die aarde zijn. Ze hadden wel behoefte eraan om een uitleg te hebben voor die dingen. En vermits ze het echt niet konden verklaren, met alles wat ze toen wisten, hebben ze een hogere macht ingeroepen...
Daaruit onstonden de verschillende godsdiensten, de verschillende "geloven" in een god, maar daarmee was niets bewezen, want een verklaring hadden ze er echt niet voor.
Met die erfenis zitten wij nu. En het is moeilijk om het geloof van onze ouders af te leggen, of toe te geven dat ze het eigenlijk ook maar weten van hun ouders enzoverder...
De vooruitgang in het denken van de mensen, heeft dat allemaal een beetje op de helling gezet. En de meest vooruitstrevenden hebben dat geloof van hun nouders afgelegd. Maar iedereen heeft verder het recht om dat geloof te handhaven. En daarom vind ik het ook niet zo mooi, als men dat geloof van onze ouders belachelijk maakt. Diegenen die zoiets doen, maken ook hun eigen ouders belachelijk, want die hebben waarschijnlijk ook geloofd in die god van jou.
Maar je mag niet ontkennen, dat er in deze laatste eeuwen zoveel dingen veranderd zijn, zoveel meningen zijn herzien, zoveel bewijzen zijn opgedoken, dat wat onze ouders steeds hebben geloofd, niet helemaal juist kan zijn. Je moet ook wel openstaan voor het feit dat niets, maar dan ook niets ontegensprekelijk kan aangetoond worden van al dat wat ze geloofden. En dat geloof in die god is op zijn minst nu nog aanvaardbaar, maar voor veel zelfdenkende mensen niet meer houdbaar en overbodig geworden.
Ik wou hiermee even aangeven dat ik ervan overtuigd ben, dat, zelfs al kan ik zelf niet meer geloven wat mijn ouders hebben geloofd, ik het nut van geloven in een god niet tegen kan spreken...
Greetz
Jive1