Sterre

overstappen op een ander merk?

Hallo allemaal.....ik heb jullie berichtjes gelezen. Ook ik gebruik St. Janskruid sinds een aantal maanden.....ik weet het niet zeker maar volgens mij werkt het goed. Ik combineer het overigens met magnesium. Ik gebruik de St. janskruid van New Chapter...je hoeft dan maar 1 pil per dag te nemen.....Deze was mij aangeraden bij de natuurwinkel als de allerbeste.....hij heeft alleen 1 nadeel...de prijs.....een potje kost ruim 25 euro en daar doe je krap 1 maand mee. De magnesium gebruik ik van Solgar en ook die kost zoveel.....dus bijelkaar best een hele uitgave. Ik ben sinds 1 week aan het afbouwen met het St. janskruid...dagje wel..dagje niet..... Maar zou het een optie zijn om gewoon over te stappen op een ander merk? misschien ietsje meer betaalbaar?? (ik heb ze de laatste keer uit Amerika besteld daar zijn ze maar 16 dollar....alleen wil je niet weten wat je aan verzendkosten en invoerrechten betaald...tja...)

Wie oh wie heeft ervaring met switchen naar een ander merk?

groetjes Sterre.

p.s. Oh ik heb dus last van paniekaanvallen en een lichte vorm van agorafobie.....Ik volg hiervoor sinds een paar maanden PRI bij een psycholoog en dat snijdt wel degelijk hout!
Tabby

St Janskruid of hypericum perforatum blijkt volgens wetenschappelijk onderzoek een goed werkend middel tegen depressie te zijn. Het is geschikt voor milde en matige depressies. Het heeft minder bijwerkingen dan middelen als PROZAC maar een vergelijkend effect. Zie o.a.: Archives of General Psychiatry, vol.55, nov. 1998. Steven Bratman & David Kroll: "Sint-janskruid en de behandeling van depressies". Rijswijk: Elmar, BV, 1999. Volgens dit boek is de goede dosis: 3 maal 300 mg per dag van een extract dat 0,3 % hypericine bevat (best onderzochte extract = LI 160, Jarsin 300R). In combinatie met "Kava Kava" kan het extra effectief zijn = ontspannend, verbetert de slaap. Geen Kava Kava gebruiken tegelijk met benzodiazepinen (temazepam; oxazepam etc.). Kava kava gebruiken kan risico's inhouden, dus raadpleeg eerst uw huisarts.
Bijwerkingen en risico's:
- St Jans kruid geeft overgevoeligheids-reacties bij zonlicht.
- St Janskruid activeert een lever-enzym waardoor de werking van de anticonceptiepil kan worden verstoord.
- Niet gebruiken bij zwangerschap.
- Gelijktijdig gebruik met synthetische antidepressiva (Prozac, etc.) kan extra bijwerkingen veroorzaken.
De volgende geneesmiddelen hebben een wisselwerking met St Janskruid: Theofylline; Digoxine; Ciclosporine; Atenolol; HIV medicatie. Mensen die antistollingsmiddelen gebruiken moeten overleggen met de trombosedienst over gebruik van St Janskruid. De prijzen van St Janskruid verpakkingen kunnen nogal verschillen. Het goedkoopst zijn verpakkingen van Het Kruidvat en van de HEMA. Zie: NRC van 7-2-2000.
spinnekop

hoiii

ik zou het ook willen gaan slikken hebben in mindere mate last van manisch depresief zijn de stoornis ervan,ik slik nu ad en merk dat mijn libido verminderd dit wil ik niet en wat zou de beste doisis zijn???
B.Nikolik

dosis staat op de verpakking, maar niet gebruiken gelijktijdig met een ssri of andere AD !
Four Roses

LET OP: Bij het gebruiken van de St. Janskruid werken anticonceptiepillen niet meer!! Is dat bekend? :shock:
creaturanoctis

Het is volgens mij redelijk algemeen bekend dat st. janskruid de werking van (bepaalde) anti conceptiepillen kan beïnvloeden.
Maar idd, het is wel een waarschuwing waard. Ongewenst zwanger worden kun je ook aardig depressief van raken, hoe veel st janskruid je ook slikt :lol: :P

Anyway, ik gebruik het inmiddels al een maand of anderhalf niet meer. Kan niet zeggen dat ik nou ontwenningsverschijnselen heb gehad.

Ben ermee gestopt omdat ik sowieso niet echt meer het idee had dat het nog hielp, en bovendien wilde ik van al dat pillen geslik af.
Ik begon ook weer van die tintelingen in mijn gezicht en handen te voelen als ik op de fiets zat (vorig jaar zomer had ik hier door het SJK ontzettend veel last van!!), dus ik had zoiets van; ik kap ermee.

Maar het blijft wel ok spul, mits je tenminste een goed merk hebt, want het ene merk is het andere niet....
Tibor

Zeker eens proberen, st janskruid gecombineerd met avena sativa en valeriaan !
Four Roses

Je kunt ook gewoon alleen Valeriaan gebruiken, heeeerlijk rustgevend. :)
bimboo

Re: overstappen op een ander merk?

[quote="Sterre"]Hallo allemaal.....ik heb jullie berichtjes gelezen. Ook ik gebruik St. Janskruid sinds een aantal maanden.....ik weet het niet zeker maar volgens mij werkt het goed. Ik combineer het overigens met magnesium. Ik gebruik de St. janskruid van New Chapter...je hoeft dan maar 1 pil per dag te nemen.....Deze was mij aangeraden bij de natuurwinkel als de allerbeste.....hij heeft alleen 1 nadeel...de prijs.....een potje kost ruim 25 euro en daar doe je krap 1 maand mee. De magnesium gebruik ik van Solgar en ook die kost zoveel.....dus bijelkaar best een hele uitgave.

Ik gebruik sinds februari ook St Janskruid. Kreeg het voorgeschreven van mijn huisarts via de apotheek. Een doosje met 60 dragees voor 33 euro waarvan ik er 1 slik per dag. Doe er dus iets meer dan 8 weken mee. Volgens mij kan je bij sommige verzekeringen nog wel een vergoeding oid krijgen. Misschien heb je er wat aan.
Gebruikersavatar
Loes
Berichten: 733
Lid geworden op: 13 aug 2005 19:59

Re: Sint - Janskruid

Ik zet het maar in deze al bestaande topic, wist niet waar anders..

Ik heb de topic gelezen, was op zoek naar werking van gebruikers.
Ik reageer heel heftig op bijna alle soort medicatie, Ad kan ik niet meer gebruiken vanwege de heftige bijwerkingen.
Ik heb al lang last van aanhoudende zware depressieve gevoelens en het uitblijven van plezier beleven.
Pers. heidsstoornis waaruit de depressie voortkomt, dat is me gezegd.
Omdat het leven steeds kleurlozer wordt, ik probeer wel zelf van alles, dingen doen, mezelf aansporen enz.
ben ik een bijna 3 weken terug begonnen met 2 x per dag St. Jansthee te gaan drinken, ik had totaal geen verwachting van de thee en het zou 2 tot 4 weken duren voor ik iets zou merken.
Ik kan zeggen dat ik het meteen merkte, sliep vaster, begon vanaf de eerste nacht héél heftig te dromen, ook nachtmerries en de 1ste 3 dagen werd ik behoorlijk actief,zodanig dat ik me steeds moeier en moeier voelde maar niet meer kon stoppen totdat ik letterlijk uitgeput was, daarna werd het minder en minder. Omdat ik me behoorlijk wanhopig voelde dacht ik, doorzetten met de kruiden, er is reactie en misschien verdwijnen de vervelende gevoelens en ga ik me beetje bij beetje beter voelen, maar ik voelde me steeds depressiever worden en lustelozer en het weinig plezier wat ik nog had viel ook weg, meer 'is' weggevallen omdat ik het nog gebruik.
Het doel was te kijken of ik de kruiden kon verdragen en dan over te stappen langzaam op capsules met hogere docering.
De psychiater weet er van, ik gebruik ook Xanax in lage docering en Diazepam naar behoefte.
Ik voelde me zo verschrikkelijk voor het gebruik dat het een noodsprong is geweest, maar alleen de thee gebruiken lijkt al teveel, ik ben gisteren gestopt met 2 x en drink nu 1 x per dag de thee.
Meteen vanochtend heel erge huilbuien, dat had ik voor het gebruik maar niet in deze mate meer.
Nu de avond nadert heb ik last van hartkloppingen.
( Ik voeg nog bij omdat ik weg moest tijdens het schrijven) dat ik me erg emotioneel voel en de hartkloppingen er nog steeds zijn.
Ik had hoop gevestigd op dit 'toch onschuldiger' middel..dat het me verlichting zou geven al was het maar 30 %.
Nu twijfel ik na het lezen, zou ik misschien een hogere docering moeten gaan gebruiken, zonder gaat niet, met gaat niet (thee)!!
Sommige van de gegeven websites bestaan niet meer of geven zoveel verschillende ervaringen dat ik door de bomen het bos niet meer kan zien.
Ik heb vele merken, doceringen opgeschreven die ik had opgezocht. Mensen met lichte depressie lijken er baat bij te hebben.
Ik had ook de klinische onderzoeken uitgeprint maar!!! dan gaan ze uit van 1200 mg. p.d. en?? hoe lang de patiënten die kregen en het verhaal verder??
Ik heb de hulpverlener gevraagd, die heeft geen ervaring met dit middel, ook de psychiater heeft hier geen ervaring mee, hij heeft info bij de apotheek ingewonnen i.v.m. wisselwerking met de medicatie die ik gebruik, maar dat kon samen.
Wel merk ik, en dat las ik op deze topic dat het werking zou verminderen van zeg maar benzo's, dat in mijn geval de Xanax en diazepam, het 1ste slik ik elke dag, de Diazepam bij veel spanning en stress, merkte dat het een ruim uurtje werkt en dan doet het niets meer.
Ik hoop dat er nog wat reacties komen.

Loes..
Morgen zal de zon weer schijnen....
inactieve gebruiker

Re: Sint - Janskruid

Ik merkte niets toen ik st janskruid nam, mn angsten bleven en mn dis.
Voelde echt niets?
Gebruikersavatar
Loes
Berichten: 733
Lid geworden op: 13 aug 2005 19:59

Re: Sint - Janskruid

Dank je voor je reactie..
Ik drink nog steeds de thee 1 x per dag, het wordt iets van tussen mijn oren nu..
Ik durf er niet mee te stoppen omdat ik na het terug brengen van 2 x naar 1 x echt heftige reactie kreeg en nog.. trillen en zweten..
Verder merk ik inmiddels van de thee dat ik me net zo voel als zonder en toch ook weer niet, ik voel me anders maar kan er geen woorden aan geven.
Het lijkt zo weinig de thee en toch is het al teveel.
Morgen zal de zon weer schijnen....
Franje

Re: Sint - Janskruid

Sint Janskruidpil nu officieel antidepressivum


Uitgegeven: 11 februari 2008 17:50

Een kruidengeneesmiddel op basis van Sint Janskruid is officieel benoemd tot medicijn tegen depressie. Het middel werkt bij milde en matige vormen van de aandoening.

Het is de eerste keer dat een Sint Jans-preparaat in Nederland is geregistreerd als geneesmiddel. Sint Janskruid is al jaren vrij verkrijgbaar als voedingssupplement. Het kruid staat bekend om de anti-depressieve werking.

Het middel Hyperiplant van VSM is nu officieel geen kruid meer, maar een geneesmiddel dat alleen via de apotheek te krijgen is. De kwaliteit is getoetst aan Europese richtlijnen en goedgekeurd. Consumenten kunnen het middel dus veilig gebruiken tegen depressieve klachten.

Sint Janskruid is in verschillende varianten verkrijgbaar. De kwaliteit verschilt sterk. Ook zijn er bijwerkingen in combinatie met andere medicijnen.



(c) gezondheidsnet.nl

http://www.nu.nl/news/1430869/151/Sint_ ... sivum.html
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Sint - Janskruid

Sint Janskruidpil nu officieel antidepressivum
Uitgegeven: 11 februari 2008 17:50

Een kruidengeneesmiddel op basis van Sint Janskruid is officieel benoemd tot medicijn tegen depressie. Het middel werkt bij milde en matige vormen van de aandoening.

Het is de eerste keer dat een Sint Jans-preparaat in Nederland is geregistreerd als geneesmiddel. Sint Janskruid is al jaren vrij verkrijgbaar als voedingssupplement. Het kruid staat bekend om de anti-depressieve werking.

Het middel Hyperiplant van VSM is nu officieel geen kruid meer, maar een geneesmiddel dat alleen via de apotheek te krijgen is. De kwaliteit is getoetst aan Europese richtlijnen en goedgekeurd. Consumenten kunnen het middel dus veilig gebruiken tegen depressieve klachten.

Sint Janskruid is in verschillende varianten verkrijgbaar. De kwaliteit verschilt sterk. Ook zijn er bijwerkingen in combinatie met andere medicijnen.
Inzicht als Uitweg..
Palladium

Re: Sint - Janskruid

Ik neem het spul nu al 4 jaar. Om eerlijk te zijn, in het begin gaf het wel een "boost" van energie, maar dat had gedeeltelijk te maken met het feit dat het een combinatie was van st janskruid met ginseng. Nu neem ik het enkel nog uit "gewoonte". Soms heb ik het gevoel dat ik gewoon een placebo aan het nemen ben. Van de goedkope versies voel ik alvast niets. De duurdere van bij de apotheker gaven inderdaad, vooral in de beginperiode enige verlichting. Als er iets is wat ik er van voel met het niet nemen van st janskruid is dat ik wat meer actief ben. Maar beter voelen, dat niet. Bij heel lichte depressies zou het wel de nodige steun geven.
Palladium

Re: Sint - Janskruid

Als jarenlang gebruiker zou ik er nog 1 ding aan willen toevoegen : wat ik echt wel positief aan st janskuid vind, is dat ik er nog nooit nevenwerkingen heb van ondervonden. Dus wat hier telt = baat het niet, dan schaadt het niet.
dania

Re: Sint - Janskruid

Ik gebruik sinds een paar weken Hyperiforce van dr.Vogel.. maar wil de dosering denk ik nog ff ophogen. Nam maar 1 tablet per dag, je moet eigenlijk 3 per dag.
Ik kon het trouwens nergens krijgen, heb het via internet besteld. Het is bij de drogisterijen uit de handel, tenminste in mijn woonplaats wel. Weet iemand waarom? Las nu wel dat het ook als geneesmiddel word beschouwd?
Bij de kruidvat hadden ze nog wel eigen merk. Mijn mening is wel dat die van dr Vogel beter is dan die goedkopere. Het is vaak zuiverder en heeft minder bijstoffen of hoe je dat maar noemt.
Sint Janskruid kan net als andere AD wel bijwerkingen hebben en zal ook niet voor iedereen geschikt zijn. Dus ook van Sint Janskruid kunnen de klachten erger worden.
Zelf helpt het me niet genoeg, ik voel me somber en leeg af en toe. Maar ja zoals ik zei moet ik nog een hogere dosering proberen.
Via mijn arts ga ik misschien alsnog AD proberen maar dan stop ik wel met de sint janskruid. Nooit samen proberen.
Zie ook onderstaande link (erg informatief!)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Sint_Janskruid
Faker

Re: Sint - Janskruid

actueel geneesmiddelen voor mensen


13 december 2007

- Hyperiplant als eerste geneesmiddel op basis van St.Janskruid geregistreerd

Hyperiplant® is als eerste kruidengeneesmiddel op basis van een extract van Hypericum perforatum (Sint Janskruid), door het CBG geregistreerd voor gebruik bij milde tot matige depressieve klachten.

Tot dusver waren er geen Hypericum perforatum preparaten in Nederland als geneesmiddel geregistreerd. Wel zijn er vele Hypericum bevattende producten als voedingssupplement op de markt. Beoordeling als geneesmiddel betekent dat vastgesteld is dat de kwaliteit in elk stadium van de bereiding voldoet aan alle reguliere normen zoals neergelegd in de Europese Farmacopee en in richtlijnen van de EMEA. Het CBG heeft de veiligheid beoordeeld op grond van een evaluatie van alle beschikbare wetenschappelijke literatuur over St. Janskruid. Bij gebruik volgens voorschrift kan Hyperiplant veilig worden gebruikt. Wel kan bij personen met een gevoelige huid, lichtovergevoeligheid (fotosensibilisatie) optreden.

Gebruik van Hyperiplant kan echter bij gelijktijdig gebruik van een aantal andere geneesmiddelen wel de werkzaamheid van deze geneesmiddelen verminderen. Deze geneesmiddelen staan in de uitgebreide productinformatie voor arts en apotheker en de patiëntenbijsluiter van Hyperiplant vermeld. Interacties kunnen bijvoorbeeld optreden met andere geneesmiddelen voor de behandeling van depressie, met geneesmiddelen voor de behandeling van epilepsie, met bepaalde geneesmiddelen voor de behandeling van immuunziekten, kanker en HIV en met antistollingsmiddelen en cholesterolverlagende geneesmiddelen Door registratie als geneesmiddel kunnen vanaf nu ook mogelijke andere bijwerkingen door geneesmiddelenbewaking sneller worden gesignaleerd.

De werkzaamheid bij milde tot matige depressieve klachten is door de aanvrager aangetoond op basis van ingediend onderzoek en -publicaties. Hierbij zijn de in de EU geldende richtlijnen voor klinisch onderzoek voor dit soort geneesmiddelen in acht genomen. Het CBG heeft met name meegewogen dat registratie als geneesmiddel van een zorgvuldig beoordeeld extract van St.Janskruid het veilig gebruik bij de consument zal vergroten en duidelijkheid zal verschaffen bij gebruik in de medische praktijk.
Gezien de mogelijke interacties heeft het CBG besloten om Hyperiplant de UA afleverstatus te geven. Deze status betekent dat het geneesmiddel uitsluitend via de apotheek verkrijgbaar is.

http://www.cbg-meb.nl/CBG/nl/people/act ... efault.htm
Faker

Re: Sint - Janskruid

Hier zie ik ook staan dat het voorgeschreven moet worden door een arts, op recept dus.

http://www.vol.nl/viewtopic.php?t=1949
Faker

Re: Sint - Janskruid

Sint-Janskruid - recepten


Sint-Janskruid wordt in de keuken niet of nauwelijks toegepast. Het belangrijkste gebruik is medicinaal,
en daarom beperk ik mij hier tot een recept voor Sint-Jansolie.

(Naar beschrijving Sint-Janskruid)

Sint-Jansolie
Sint-janskruid bloemetjes
Basisolie (zie basisrecepten)

Pluk op een zonnige ochtend, als de dauw is verdampt, een flinke hoeveelheid (pas)geopende bloemetjes van het Sint-Janskruid. Doe de bloemetjes in een pot van helder glas en overgiet ze met een koudgeperste plantaardige olie, bij voorkeur van biologische teelt.
Laat het geheel op een warme plaats of in de zon gedurende een drietal weken trekken. Zeef de bloemetjes vervolgens uit de olie, en voeg eventueel een nieuwe lading bloemetjes en herhaal het proces. Bewaar de gefilterde olie in flesjes van donkergekleurd glas, op een donkere en koele plaats.

2 Comments Uncategorized

2 Responses to “Sint-Janskruid - recepten”


Kan je de olie ook maken van gedroogde sint janskruidbloemen?




Hierover was een tijd geleden nog een draadje op de kruidenmailinglijst van Henriette Kress. De meeste herboristen op die lijst waren het er met elkaar over eens dat gedroogd sint-janskruid wel gebruikt kan worden in thee (voor bv de anti-depressieve werking), maar dat het weinig nut had om er een maceraat van te maken (weken in olie).
Eén iemand had toch ervaring met het maken van olie van gedroogd kruid, maar zij vermelde dat ze het kruid dat in olie verwarmde, en daarna toch nog een jaar liet trekken voor het bruikbaar was. Het lijkt dan ook zinniger om gewoon de eerstvolgende bloeiperiode van het kruid af te wachten, en dan op een paar weken tijd olie te trekken van vers kruid…

http://www.annetanne.be/kruidenklets/ui ... d-recepten
Dorien

Re: Sint - Janskruid

Ik ben ook wel geïnteresseerd in de werking van Sint-Janskruid, maar ik ben heel wantrouwig met dit soort dingen. Ik las juist dat dit invloed had op de serotonine?? Is dit dan serotonineverbruikend of aanmakend?
Ik heb namelijk beetje ervaring met drugs die ook invloed hebben op de serotonine en zodra die energie is uitgewerkt en de serotonine op is, werd ik echt depressief en kreeg ik derealisatie. Ben toen ook meteen gestopt met die troep, maar spijtig genoeg nog een maand ofzo derealisatie aan over gehouden.
Blijkbaar ben ik heel gevoelig voor dit soort dingen, want ik ken veel mensen met drugservaring en niemand heeft ooit last gehad van derealisatie of iets dergelijks..?!
Zelfs alcohol vertrouw ik niet meer. Bang om terug last te krijgen van die derealisatie. Terwijl die naar mijn weten geen invloed heeft op serotonine.. zit in mn hoofd wrs..

Dus weet iemand wat wordt gezegd over derealisatie en st janskruid of over serotoninetekort en stjanskruid?
In ieder geval vraag ik meer uitleg aan een dokter, maar zou graag nu ook al wat meer weten uit benieuwdheid :D

Thnx!!
Faker

Re: Sint - Janskruid

sint-janskruid
Categorie: Bijwerkingen > NTvG > 2005
Auteurs: Nanayakkara, P.W.B., Meijboom, M. en Schouten, J.A.
Publicatie: Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde
Publicatiedatum: Ned Tijdschr Geneeskd 2005;149:1347-9
Extra info: Een 51-jarige vrouw presenteerde zich met klachten van vermoeidheid. Tevens klaagde zij over beangstigende suïcidale en homicidale gedachten gedurende de voorafgaande 9 maanden. Lichamelijk onderzoek en uitgebreid laboratoriumonderzoek lieten geen afwijkingen zien. Patiënte bleek, naast vitamine C, hypericumpreparaat (sint-janskruid) te gebruiken en bij navraag waren de klachten circa 3 weken na het starten van dit kruidenpreparaat begonnen. Binnen enkele weken na staken van het gebruik ervan verdwenen de klachten volledig. Patiënte herinnerde zich 3 jaar eerder het hypericumpreparaat ook een periode te hebben gebruikt, met vergelijkbare psychische verschijnselen; deze waren ook toen verdwenen nadat zij met het middel gestopt was. Deze casus illustreert dat het van groot belang is om tijdens de anamnese te vragen naar het gebruik van andere dan reguliere medicatie.
http://www.artsenapotheker.nl/q/st_jans ... jwerkingen

Het Nederlandse College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG) heeft in 2007 een preparaat van sint-janskruid (merknaam Hyperiplant) geregistreerd als medicijn tegen een milde of matige depressie[6]. Volgens het CBG heeft de aanvrager (VSM Geneesmiddelen) de werking van het product voldoende aangetoond. Het CBG denkt dat de veiligheid van patiënten verbetert door registratie, aangezien mogelijke bijwerkingen en interacties via het geneesmiddelenbewakingsssysteem sneller zullen worden opgemerkt.


Bladeren met olie-kliertjes
[bewerk] Bijwerkingen
Sint-janskruid preparaten worden over het algemeen goed verdragen.


Meest voorkomende bijwerkingen:

maag-darmklachten
Huidveranderingen (onder andere verkleuring)
Moeheid
Rusteloosheid
Duizeligheid
Hoofdpijn
Droge mond
Fototoxisch effect. Onder invloed van UV-straling van de zonnebank of zonlicht kan het huiduitslag en roodheid veroorzaken.

In het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde is een casus gemeld van een patiënt met zelfmoordgedachten en agressiviteit die mogelijk verband houden met het gebruik van Sint-Janskruid.[7]


[bewerk] Interacties met geneesmiddelen
Sint-janskruid kan de werking van geneesmiddelen nadelig beïnvloeden. Het versterkt de werking van het lever-enzymsysteem cytochroom P450 [8] [9] , waardoor een aantal geneesmiddelen sneller wordt afgebroken en daardoor een geringere werking heeft. Zo kan het gebruik van Sint-Janskruid onder andere de werking van de anticonceptiepil verminderen. [10]

Waargenomen is dat gezondheidsproducten met sint-janskruid de werking van de volgende geneesmiddelen kunnen verminderen[11]:

remmers van het immuunsysteem bijvoorbeeld bij orgaantransplantaties en auto-immuunziekten: ciclosporine. Daardoor kan bij mensen die een harttransplantatie hebben gehad Sint-Janskruid tot afstotingsreacties leiden[12].
antistollingsmiddelen van het coumarinetypetype, zoals acenocoumarol (o.a. Sintrom) en fenprocoumon (o.a. Marcoumar);
anti-epileptica: fenobarbital en fenytoïne;
luchtwegverwijders: theofylline;
hartglycosiden bij hartfalen en hartritmestoornissen: digoxine;
remmers van het HIV-virus: indinavir.
Sint-janskruid kan de werking van antidepressiva beïnvloeden. Dit geldt ook indien een tricyclisch antidepressivum, bijvoorbeeld amitriptyline, bij neuropathie wordt gebruikt. Sint-janskruid verhoogt, zoals veel antidepressiva, de hoeveelheid serotonine in de hersenen. In combinatie met een MAO-remmer, een SSRI of clomipramine bestaat er hierdoor kans op het ontstaan van het serotoninesyndroom[13]. Gelijktijdig gebruik van sint-janskruid en een antidepressivum wordt daarom afgeraden. Om deze reden is het sinds november 2001 verplicht om op de verpakking of in de bijsluiter van producten die Sint-Janskruid bevatten een tekst te vermelden waarin gewaarschuwd wordt voor de effecten op medicatie.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Sint-jansk ... jwerkingen



Ik heb maar een paar stukjes over bijwerkingen gezocht want ik heb dat medicijn niet
zonnestraaltje

Re: Sint - Janskruid

Hallo

sinds een week neem ik ook sintjanskruid. Ben die bij de apotheker gaan halen en heb Zibrine meegekregen. Heb al hel wat gelezen erover op het net en ook heel wat mensen hadden me het aangeraden. Echt effect ervan heb ik nog niet wel heel wat nevenwerkingen terwijl je van sintjanskruid eigenlijk geen last zou mogen ondervinden. Nevenwerkingen van dag een: kortademig, tintelingen in mijn armen, droge mond, nerveus/pinnig, slecht slapen, zwaar gevoel op mijn maag, zweten, lichte hoofdpijn!

Zijn er nog mensen die dit gehad hebben? Zo ja wat heb je dan gedaan? Gaat dit voorbij?

Heb na 2 dagen doc gebeld en die vond het ook vreemd heeft me aangeraden om het toch nog een week te proberen en dan te zien wat het doet. Kortademig, zwaar gevoel op maag en tintelingen in armen zijn al beter maar de rest is er nog steeds. Wie weet raad?!
frankyv

Re: Sint - Janskruid

hey zoonestraaltje

sjk werkt alleen bij milde dipjes, heb er met mijn doc over gepraat en die bevestigd dat het wel kan helpen bij bepaalde moeilijke periodes... Maar normaal heb je er geen of zeer weinig neveneffecten van.

grtzzzz franky
Shinbou

Re: Sint - Janskruid

Las dit en leek mij een goed idee om hiermee te beginnen, maar toen las ik:
LET OP: Bij het gebruiken van de St. Janskruid werken anticonceptiepillen niet meer!!
Dus voor mij geen optie [skepti] Balen...

Terug naar “[ARCHIEF]”