Gebruikersavatar
BeMeG
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 jan 2016 00:07

Een reminder voor iedereen en voor mezelf

Hallo,

Ik ben zelf al bekend op dit forum (kom zo 1 keer per jaar). Ik vond ook een post van mezelf die me eigenlijk wel erg raakt:
viewtopic.php?f=6&t=20296&p=442701&hili ... ix#p442701

Het is nu 3 jaar verder en qua mijn problemen is het alleen maar erger geworden. Maar eerst het positieve: ik heb wel me school afgerond
en ben nu werkend bij een klein bedrijf als programmeur. De baan is op zichzelf erg goed: goed betaald, hele vriendelijke mensen, heel flexibel wanneer ik wat moet doen, dichtbij. Het blijft werk maar dit zou perfect voor mij moeten zijn.

Ik vind het heel lastig om mijn problemen te omschrijven omdat ik diep van binnen mezelf zo dom vind dat ik er echt misselijk van wordt. Als ik aan een verhaal begin, wil ik het meteen weer weghalen; zoals nu eigenlijk.

Ik wordt gewoon simpel weg gek van mezelf dat ik alles vermijd en mezelf opsluit. Ik wordt er ook gek van dat nog steeds niemand het weet, omdat ik wel overkom als een sociale jongen. Op werk vinden ze me ook super aardig en 0 problemen gehad in een jaar tijd. Maar van binnen sterf ik.

Dit zijn de dingen die me eigenlijk het meeste irriteren:
- Ik haat iedere vorm van sociaal contact en zal dit zelf ook nooit opzoeken
- Ik heb een erg negatief zelfbeeld
- Ik heb ook last van faalangst. Dit is positief voor mijn zelfstandigheid en perfectionisme, maar erg negatief voor het dagelijks stressniveau.
- Ook wel depressieve klachten als ik op mezelf ben. Zolang ik mezelf nog kan afleiding is hier nog wel mee te leven.
- Ik kan op geen mogelijke manier hulp zoeken. Ik heb het een aantal keer over de jaren heen met me ouders besproken maar die vinden het erg lastig. (Wel grappig dat ik een broer heb waarbij het nog erger was, en ook daarvoor geholpen is, maar bij mij kunnen ze het niet zien) Ik ben 1 keer naar de huisarts geweest met 1 keer naar een psycholoog. Dat is ook niet te doen want ik zal zo veel nadenken dat ik alles onderuit praat en meteen dichtsla.

Kijk, ik kan wel doorgaan zoals ik altijd al doorga. Beetje smoken hier en daar, beetje chillen hier en daar, mezelf proberen af te leiden. Maar ik merk wel dat dit toch een tol begint te eisen. Ik heb ook een aantal vrienden waarmee het ook niet zo goed gaat, maar dat maakt het voor mij alleen maar 10x lastiger. In iedere mogelijke situatie in me hoofd loopt het altijd slecht af (of eraan gaan werken, het verstoppen, of toch een einde eraan maken). Dus ga ik maar jaren zo door.

Dit is dus ook wel bedoeld als spiegel dat je angsten niet onder ogen durven te zien toch wel nare gevolgen heeft. Het lost toch niet vanzelf op. Wel kan het op momenten minder zijn dan andere.

Voel me in ieder geval wel beter nu en ga nog maar eens over nadenken om nog eens hulp te zoeken. Nu maar snel posten anders verwijder ik het.

Mvg,
Anno
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Een reminder voor iedereen en voor mezelf

BeMeG schreef: 11 apr 2017 00:39 Dus ga ik maar jaren zo door.
Dat denk je, maar je weet natuurlijk heel goed dat dit geen verstandige keuze is.
Het is heel aardig dat je op dit forum een 'reminder voor iedereen en jezelf' geplaatst hebt, maar het is veel belangrijker
dat je ook echt aan jezelf denkt en moeite gaat doen om verbetering in je situatie aan te brengen.

Stel het niet te lang uit, zou ik zeggen.
Veel succes.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
BeMeG
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 jan 2016 00:07

Re: Een reminder voor iedereen en voor mezelf

volhoudertje schreef: 11 apr 2017 11:12
Dat denk je, maar je weet natuurlijk heel goed dat dit geen verstandige keuze is.
Het is heel aardig dat je op dit forum een 'reminder voor iedereen en jezelf' geplaatst hebt, maar het is veel belangrijker
dat je ook echt aan jezelf denkt en moeite gaat doen om verbetering in je situatie aan te brengen.

Stel het niet te lang uit, zou ik zeggen.
Veel succes.
Iedereen wil dat het met hem beter gaat. Maar heb gewoon nogal weinig vertrouwen dat ik hieraan kan werken. Ook ben ik wel bang dat zodra je het aandacht gaat geven het alleen maar erger wordt. Een vriend van me is kort opgenomen en het gaat eigenlijk alleen maar slechter met hem. Mensen zien hem steeds minder ook. Nu heb ik nog tenminste controle over me eigen leven en bepaal ik wat ik wel en niet doe. Ik ben meer me eigen gevangenis in dat opzicht.

Maar bedankt voor je bericht.

Mvg,
Anno
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Een reminder voor iedereen en voor mezelf

BeMeG schreef: 11 apr 2017 23:35 Een vriend van me is kort opgenomen en het gaat eigenlijk alleen maar slechter met hem.
Dat het je vriend zo vergaan is wil niet zeggen dat jouw hetzelfde zal overkomen. Dit is typisch een uitvlucht en een excuus zoeken om de confrontatie met jezelf niet aan te gaan. Het is niets anders dan angst waar achter jij je verschuilt.
Maar het is aan jou de keuze hoe je met jezelf en je problematiek wilt omgaan.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Maliva
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 apr 2017 11:13

Re: Een reminder voor iedereen en voor mezelf

Hoi BeMeg,

Ik zou er persoonlijk inderdaad over nadenken om toch hulp te zoeken. Alle begin is moeilijk maar na éen sessie kan je volgens mij moeilijk weten of het zou helpen. Als je na drie jaar het gevoel hebt dat het er niet beter op wordt lijkt het me toch het overwegen waart. Is het na een aantal keren proberen nog niets voor jou kan je nog steeds stoppen en andere manieren zoeken. Ik vraag me trouwens wel een klein ding af. Je zegt dat je soms je aandacht afleidt door te 'smoken', maar maakt dit dergelijke gevoelens niet net sterker? Een vriendin van mij deed dit ook maar is ermee gestopt omwille van deze reden en voelde zich daarna al stukken beter. Weet niet of dit bij jou het geval is maar ik geef het maar even mee voor het geval het zou kunnen helpen! Wil trouwens ook melden dat het althans positief is dat je je berichtje eindigt met dat het al beter gaat en het lijkt me een goede zaak dat je ergens toch inziet dat je sommige problemen niet kunt laten sluimeren. Lijkt me alsof je toch klaar zou kunnen zijn om hulp te accepteren.
Gebruikersavatar
BeMeG
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 jan 2016 00:07

Re: Een reminder voor iedereen en voor mezelf

Hey,

Bedankt voor jullie bericht. En ja doordat het gevoel om andere te vertellen groter is dan dat te doen, ga ja toch ook wel jezelf proberen te helpen.
Zo probeer ik ook wel positief te blijven en wat gezonder te leven. Dit helpt wel overdag om een goede werkhouding te geven, maar daarna draait het wel om. Wie weet zal ik wel eens naar iemand uitreiken.

Mvg,
Anno
Gebruikersavatar
BeMeG
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 jan 2016 00:07

Re: Een reminder voor iedereen en voor mezelf

UPDATE:

de laatste jaren nog steeds werkzaam geweest bij dit bedrijf. Erg rustig leven gehad, veel binnen geweest. Helemaal door corona veel binnen geweest maar eigenlijk vind ik dat niet erg. Al deze gevoelens zijn nog steeds hetzelfde en nog steeds even sterk. Nog steeds niet gelukt om hulp te zoeken omdat ik helemaal vast zit in me eigen wereld.

Wou toch dit bericht posten in de hoop dat iemand die eigenlijk hulp wil dit toch moet proberen. Je ziet het.. na 15 jaar nog steeds met dezelfde onnodige angst en schaamte kwaaltjes bezig in mijzelf en eigenlijk wacht ik gewoon op het einde. Probeer dus zo vroeg mogelijk toch met iemand te praten anders zal het zich herhalen.

Heb wel het idee om binnenkort hulp te zoeken aangezien ik wel een punt heb bereikt dat het me vrij weinig uitmaakt wat er nog gebeurd en dus de schaamte ook minder is. Wie zal het weten, denk persoonlijk dat er in mijn situatie niks te doen is. Maar proberen kan geen kwaad.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Een reminder voor iedereen en voor mezelf

Wou toch dit bericht posten in de hoop dat iemand die eigenlijk hulp wil dit toch moet proberen.
Heel leuk en aardig dat je mensen op deze manier een hart onder de riem wil steken en ze wilt aanmoedigen vooral hulp te zoeken, maar het beangrijkste is natuurlijk dat jij de keuze ook voor jezelf durft te maken. Je verschuilt jezelf achter anderen, zonder zelf initiatief te nemen.

Je zegt dat je binnenkort misschien wel hulp wilt zoeken, maar het ontbreekt je aan positieve motvatie en probeert onverschillig over te komen. Als je echt iets wilt veranderen in je leven zul je er toch meer moeite voor moeten doen. Vijf jaar na je eerste bericht in dit topic is er dus maar weinig veranderd. Zo kun je inderdaad nog jaren doorgaan, dat kan, maar is dat werkelijk wat je wilt?
* Liebe Macht Frei *

Terug naar “Stress, angsten en fobieën”