Ik ben nog nooit zo iemand tegengekomen die mij in mijn waarde liet, toen ik kenbaar maakte dat ik er niet in geloof. Ten eerste komt daar de evangelisatiedrang op de proppen: ik moet geloven wat hij/zij ook geloofd, en als blijkt dat dat echt niet gaat lukken, zal ik volgens zijn/haar geloof in de hel terecht komen en eeuwig branden. Nou, dat noem ik niet erg respectvol jegens mijn geloof, of gebrek aan geloof, wat mij verteld dat er niets is na de dood.
Als jij zegt dat je niet in bepaalde dingen gelooft vind ik dat helemaal prima. Dat is ieder voor zich.

Geen enkel probleem. Als jij in iets anders meer ziet of je prettiger erbij voelt, ga alsjeblieft je gang, geen enkel probleem, alles behalve dat. (En dan heb ik het over bovennatuurlijke onderwerpen, al houd ik als het kan spiritualiteit en paranormaliteit uit elkaar.) Wat andere geloven betreft: er zijn gezinnen waarin het samen kan gaan. Het ligt er maar net aan hoe men ermee omgaat. Als er iemand is die regelmatig een kerk wil bezoeken of soms graag in de Bijbel leest en de ander is niet gelovig en heeft er voorderest ook niets mee, ligt het ook aan de opstelling van die personen. Je hoeft niet mee te geloven (ik ga nu even weer naar leven na de dood) aan wat een ander gelooft, het is in veel gevallen leven en laten leven. Je hoeft er niet mee eens te zijn, je kan er als je wilt iets over kwijt, maar zo gelooft ieder iets. (Of niets.)
Respect en in waarde laten van, zijn in mijn ogen twee verschillende dingen. Als iemand tegen mij zou zeggen, jij gelooft dat, het strookt niet, je zal branden in de hel als je daar niet mee stopt, dan probeer ik te denken van: oke, dat is wat diegene heeft meegekregen, in meegaat, zo voelt. Ik geloof en voel iets anders. Je hoeft niet persee iets met die uitspraak te doen. Je incasseert hem, doet er iets mee als je wilt en anders niet. Ik voel mij in ieder geval niet gauw "aangevallen" als een ander er compleet anders over denkt. Het is dus maar net hoe je ermee omgaat in je binnenste. (Laat ik mij rasken door de opmerking of kan ik ook kijken of het mij lukt om te zien hoe het komt dat iemand zo denkt.)
Afgezien van dat heeft elke religie ten diepste de grondslag, het innige verlangen, om de hele wereld en alles wat daar op leeft, volledig uit te roeien. De christenen en joden noemen het Armageddon, andere religies geven het een andere naam maar het komt op exact hetzelfde neer.
Te verbranden, te vermorzelen, te verdrinken en te vierendelen.
Daar hoef ik, is mijn opvatting, geen enkel respect voor op te brengen.
Het is onnozel, het is wreed, en het is uiterst laakbaar.
Ik ben het met je eens dat op bepaalde gronden wreedheid te grondslag ligt maar niet met alles. Ergens respect voor hebben hoeft ook niet. Maar het is wel aan jezelf of je je er helemaal in mee laat gaan en daar een discussie met diegene over wilt gaan voeren of niet.
Daarbij: om even terug te komen op leven na de dood, je hoeft niet gelovig te zijn in een God, om te geloven in leven na de dood. Wat dat betreft staat dat er weer los van.
En om nog even het positieve te benadrukken: ik zeg wel eens dat bepaalde religies / geloven / best samen kunnen gaan. Bepaalde religies zijn met elkaar verweven. En dan in positieve zin. Bijvoorbeeld met bepaalde uitspraken. Ik gebruik om het verweven aan te duidden regelmatig Boeddhistische uitspraken en kom vervolgens met een uitspraak uit het Jodendom wat ik ook wel eens samen op een kaaret schrijf bijvoorbeeld of op een vel papier of samentrek als onderschrift, dat heb ik ook al weleens gedaan. Het is maar net hoe je het ziet en hoe je er dan zelf mee om wilt gaan.
Daar komt nog bij dat vriendschappen prima kunnen lukken tussen gelovigen en niet gelovigen en ik heb daar ook bewijzen van. Zonder enig negatief punt.