Gebruikersavatar
Shep
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 okt 2022 06:42

Relatie met persoon die tegelijk kampt met verlatings- en bindingsangst

Hallo iedereen,

Ik ben sinds zes maanden in een relatie met een dame sterke bindings- en verlatingsangst. Zij volgt nu therapie, doet ook de moeite om erover te lezen e.d.
Ze is zich bewust van het probleem, maar zelden van haar gedragingen.
Dit heeft tot gevolg dat ik het gevoel heb van met Jekyl en Hyde persoon in relatie te zitten.

Als haar verlatingsangst getriggerd is kan zij dagen superaanhankelijk en lief zijn, tot een punt dat haar mijdingsgedrag overneemt. Moest zij gewoon afstand nemen, zou ik dit vrij goed kunnen bolwerken. Ik begrijp de problematiek redelijk en sta stevig genoeg in mijn schoenen om te weten dat ze wel terug zou komen. Het zou dan gewoon kwestie van geduld zijn, wat ik in overmate heb.

Het probleem is dat zich dit anders uit. Zij begint mij immers onbewust, maar soms ook zeer bewust te kwetsen. Mijn respons is grenzen stellen en afstand nemen. Dit zou normaal een goede tactiek moeten zijn. Het probleem is, zij laat niet toe dat ik afstand neem, blijft constant contact zoeken en smeekt me haar niet te negeren.

Mijn gut feeling is dat ik die afstand beter toch inbouw. Het is veel makkelijker om met haar verlatingsangst om te gaan dan haar bindingsangst. Maar had graag hier wat feedback rond gehad. Mijn bedoeling is namelijk tot een gezondere situatie te komen, ik geef namelijk om haar.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Relatie met persoon die tegelijk kampt met verlatings- en bindingsangst

Warm welkom op het forum Shep. :)
Hallo iedereen,

Ik ben sinds zes maanden in een relatie met een dame sterke bindings- en verlatingsangst. Zij volgt nu therapie, doet ook de moeite om erover te lezen e.d.
Ze is zich bewust van het probleem, maar zelden van haar gedragingen.
Dit heeft tot gevolg dat ik het gevoel heb van met Jekyl en Hyde persoon in relatie te zitten.

Als haar verlatingsangst getriggerd is kan zij dagen superaanhankelijk en lief zijn, tot een punt dat haar mijdingsgedrag overneemt. Moest zij gewoon afstand nemen, zou ik dit vrij goed kunnen bolwerken. Ik begrijp de problematiek redelijk en sta stevig genoeg in mijn schoenen om te weten dat ze wel terug zou komen. Het zou dan gewoon kwestie van geduld zijn, wat ik in overmate heb.

Het probleem is dat zich dit anders uit. Zij begint mij immers onbewust, maar soms ook zeer bewust te kwetsen. Mijn respons is grenzen stellen en afstand nemen. Dit zou normaal een goede tactiek moeten zijn. Het probleem is, zij laat niet toe dat ik afstand neem, blijft constant contact zoeken en smeekt me haar niet te negeren.
Dat is een lastige situatie. Maar vanuit haar problematiek te begrijpen. Het bewust en onbewust kwetsen kan weleens een verdedigingsmechanisme zijn. Moeilijk voor jou, maar voor haar op dat moment vaak noodzaak. Het is haar manier om met de situatie om te gaan. Want als ze je kwetst dan doet het misschien minder pijn als je toch vertrekt. Ze bouwt een mechanisme in om een eventueel vertrek van jou, minder pijnlijk voor zichzelf te maken. Een mechanisme die zij waarschijnlijk al een hele tijd gebruikt vanuit ervaringen uit haar verleden of misschien heden. En als ze jou pijn doet, kan jij haar tenminste geen pijn of minder pijn doen. Zij is jou dan al voor.
Tegelijkertijd is ze bang je te verliezen. Zoals jezelf beschrijft binding en verlatingsangst. En met regelmaat is het een lange weg eruit te komen of er in ieder geval mee om te leren gaan.

Laat weten dat je er bent. Dat jij haar steunt. En zorg tegelijkertijd voor ruimte voor jezelf die je probeert zo goed mogelijk uit te leggen.
Het is een rollercoaster. Daar stappen jullie samen in. Het is nu kijken of jullie samen, op een goede manier, de rit volhouden.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Relatie met persoon die tegelijk kampt met verlatings- en bindingsangst

Het probleem is dat zich dit anders uit. Zij begint mij immers onbewust, maar soms ook zeer bewust te kwetsen. Mijn respons is grenzen stellen en afstand nemen. Dit zou normaal een goede tactiek moeten zijn. Het probleem is, zij laat niet toe dat ik afstand neem, blijft constant contact zoeken en smeekt me haar niet te negeren.

Mijn gut feeling is dat ik die afstand beter toch inbouw. Het is veel makkelijker om met haar verlatingsangst om te gaan dan haar bindingsangst. Maar had graag hier wat feedback rond gehad. Mijn bedoeling is namelijk tot een gezondere situatie te komen, ik geef namelijk om haar.
Ik zou voor dezelfde aanpak kiezen: grenzen stellen en afstand nemen. Het afstand nemen heeft een tijdelijk karakter, dus blijft het op deze manier hanteerbaar voor jou. Hoe zeer je ook om iemand geeft, is het noodzakelijk je eigen grenzen te blijven bewaken.

Ik denk niet dat het goed is in een relatie dat degene die kampt met bindings- en verlatingsanst ruimte krijgt om de grenzen van een ander te overschrijden. Duidelijke communicatie hierover lijkt me de belangrijkste weg om uiteindelijk tot een gezonde situatie te kunnen komen. Die gezonde situatie lijkt dan eerder op een compromis. Als zij weer in dat patroon schiet, zal zij moeten begrijpen dat jij haar niet negeert, maar dat het voor jou zelf even beter is om afstand te nemen.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Shep
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 okt 2022 06:42

Re: Relatie met persoon die tegelijk kampt met verlatings- en bindingsangst

Dank jullie beiden. Dit helpt. Ik hou echt wel van de dame in kwestie, begrijp ook wel wat er achter zit, maar dat maakt de pijn daarom niet altijd minder. Vooral omdat ze echt wel al twee keer iets deed waarvan ze op voorhand wist dat het mij enorm ging kwetsen. Het onbewuste kwetsen kan ik zelf of zich beter mee om dat het 'willens-nillens' kwetsen.
Ik zie echter de persoon voorbij de angst, die is de moeite. Zij werd van jongsafaan al getorpedeerd door haar gezinssituatie en sommige relatiekeuzes daarna bleken ook wel zeer nefast. Op zich... kan zij er weinig aan doen dat ze deze trauma's heeft.
Ik heb geluk gehad. Goede ouders, veilige hechting en stabiliteit in mijn hoofd. Het vermogen om de problematiek te begrijpen en (meestal) niet persoonlijk te pakken. Het vermogen om vanuit die optiek te vergeven wat ik anders nooit zou vergeven, ik ben immers iemand met zelfvertrouwen en heel wat ruggengraat. Dwz ik laat niet over me heen lopen.

En dan denk ik... Ik wil mijn wereld beter maken. Dat begint in mijn buurt. Dus dit is een opdracht die nog jaren gaat aanslepen. Ik moet er gewoon voor kunnen zorgen dat ze de liefde die ik voel voor haar niet dood. Dat betekent enorm sterk zijn.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Relatie met persoon die tegelijk kampt met verlatings- en bindingsangst

Shep schreef: 01 okt 2022 13:15 Dank jullie beiden. Dit helpt. Ik hou echt wel van de dame in kwestie, begrijp ook wel wat er achter zit, maar dat maakt de pijn daarom niet altijd minder. Vooral omdat ze echt wel al twee keer iets deed waarvan ze op voorhand wist dat het mij enorm ging kwetsen. Het onbewuste kwetsen kan ik zelf of zich beter mee om dat het 'willens-nillens' kwetsen.
Ik zie echter de persoon voorbij de angst, die is de moeite. Zij werd van jongsafaan al getorpedeerd door haar gezinssituatie en sommige relatiekeuzes daarna bleken ook wel zeer nefast. Op zich... kan zij er weinig aan doen dat ze deze trauma's heeft.
Ik heb geluk gehad. Goede ouders, veilige hechting en stabiliteit in mijn hoofd. Het vermogen om de problematiek te begrijpen en (meestal) niet persoonlijk te pakken. Het vermogen om vanuit die optiek te vergeven wat ik anders nooit zou vergeven, ik ben immers iemand met zelfvertrouwen en heel wat ruggengraat. Dwz ik laat niet over me heen lopen.

En dan denk ik... Ik wil mijn wereld beter maken. Dat begint in mijn buurt. Dus dit is een opdracht die nog jaren gaat aanslepen. Ik moet er gewoon voor kunnen zorgen dat ze de liefde die ik voel voor haar niet dood. Dat betekent enorm sterk zijn.
Niet perse, ze mag best zien dat je niet altijd sterk bent.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~

Terug naar “Stress, angsten en fobieën”