Gebruikersavatar
AAK92
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 dec 2018 01:54

Hulpverleningsvraag mbt lichamelijke/psychische klachten

Een client van mijn woongroep heeft een licht verstandelijke beperking. De client heeft een verleden waarin haar ouders naar haar benoemden dat ze niets waard is. Ook heeft ze slechte relaties achter de rug.

De client heeft het afgelopen jaar veel lichamelijke klachten, echter kan er niets gevonden worden. Het lijkt er dus op dat dit vooral psychisch is. De client heeft inmiddels een kat ter afleiding. De kat is hier nu de dupe van geworden. De client denkt telkens dat er wat met de kat aan de hand is en gaat vaak naar de dierenarts voor de kat.

Inmiddels loopt de client bij een psycholoog die EMDR heeft voorgesteld. Hebben jullie misschien nog tips of tricks?
Gebruikersavatar
Lillix
Berichten: 17
Lid geworden op: 02 dec 2018 12:37
Locatie: Overijssel

Re: Hulpverleningsvraag mbt lichamelijke/psychische klachten

Ik zat jaren geleden in de positie van je cliënt en ik kan je vertellen dat die zich zo zorgen maakt voer de kat, omdat je cliënt zijn/haar maatje niet kwijt wilt.
Door het gedrag van de omgeving uit het verleden van je cliënt, weet je cliënt niet zo goed wanneer je wel en wanneer je niet hulp in roept van bijv. een arts. In dit geval is dit dan de dierenarts.
Het komt erop neer dat je cliënt ontzettend zuinig is en liefde voor die kat heeft, en daarom constant een bevestiging nodig heeft met dat het allemaal wel goed gaat met de kat.

Vaak kun je dit wel bespreekbaar maken, maar dit is lastig in te schatten. Als je die cliënt een beetje goed kent, en weet welke problematiek hij/zij heeft kun je dit prima doen. Hou het open, blijf erover in gesprek. Uiteindelijk gaat je cliënt inzien dat hij/zij prima zorgt voor het beestje!

Succes!
''- Out of suffering have emerged the strongest souls; the most massive characters are seared with scars. -''

Terug naar “Overige problemen en vragen”