Gebruikersavatar
nissie
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 aug 2016 13:00

De behoefte om op plekken van 'vroeger' te komen

Goedemiddag!

Ik heb eigenlijk al mijn hele leven de behoefte om op plekken te komen waar ik vroeger vaak kwam. Sowieso wil ik al een hele tijd graag een keer rondlopen op de middelbare school waar ik eerst op zat (en nu 5 jaar af ben). Het was geen hele leuke tijd, ik zat erg met mezelf in de knoop en had erg veel stress. Niet echt een bepaald leuke tijd dus. Ook niet heel extreem depressief geweest ofzo hoor. Maar ik voel dus al een hele poos de behoefte om daar weer eens rond te lopen. Of foto's terugkijken van allerlei dingen van vroeger. Zo keek ik net een filmpje van de school terug, van 8 jaar geleden, waarbij alles er dus precies zo bij staat als toen ik daar op school zat. Geen idee waarom eigenlijk. Om de pijn te voelen van toen? Om me jonger te voelen? Om te beseffen dat ik het nu beter heb? Om te beseffen dat ik gegroeid ben? Uit soort van zelfmedelijden, of om het af te sluiten? Ik weet niet waar het vandaan komt. Het is niet alleen met de middelbare school, maar ook bijvoorbeeld de basisschool, speeltuinen waar ik vroeger veel kwam, Zoutelande waar we vroeger vaak naar het strand gingen met de familie, plekken waar ik kwam met mijn ex etc.

Misschien dat ik antwoord kan vinden op die vraag door gewoon eens echt naar die middelbare school toe te gaan. Maarja, dat is niet echt normaal natuurlijk, en ik denk ook niet dat zomaar iemand naar binnen mag die er niet meer op school zit. Er zijn geen toeganspoortjes of wat dan ook, maar raar zul je wel aangekeken worden lijkt me.

Ik vroeg me af of meer mensen zich hierin herkennen, wat is jullie verhaal? Of mensen die misschien een beetje weten hoe de hersenen in elkaar zitten op psychologisch gebied, en weten waar deze behoefte vandaan komt?

Ik ben benieuwd naar jullie verhalen en mogelijke verklaringen, bedankt!
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: De behoefte om op plekken van 'vroeger' te komen

Hoi Nissie,

Vind ik helemaal niet gek dat je dat doet.

Ik ben zelf ook wel eens terug geweest op mijn 1e en 2e basisschool en ook een keer op de middelbare school om een bepaalde leraar te zien. Ik denk dat het te maken heeft men herinneringen aan vroeger of om de nostalgie te beleven. Het kan ook zijn (eigen theorie) dat je het niet zo prettig voelt en dat je daarom terug vlucht in herinneringen (naar vroeger) en geen nieuwe ervaringen wil opdoet. Zelf heb ik zoiets meerdere malen meegemaakt in mijn leven.

Ik kan er ook naast zitten :)
Understand: you been understood
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: De behoefte om op plekken van 'vroeger' te komen

nissie schreef: 16 jul 2018 12:09 Zoutelande waar we vroeger vaak naar het strand gingen met de familie, plekken waar ik kwam met mijn ex etc.
Was daar in Zoutelande misschien ook een oud strandhuis, waar jij je kon verzuipen in de drank van je vader,
zoals in dat liedje van Bløf? [027]

Nee, zonder gekheid, er is niets mis met oude plekken opzoeken. Ik doe dat zelf ook heel graag.
Ik rij na het werk gewoon een paar straatjes om naar de wijk waar ik ben opgegroeid, kijk naar deplek waar vroeger mijn
lagere school stond. Laatst nog ben ik een eindje verder gereden en ben gaan zitten in een parkje waar ik 45 jaar geleden
voor het laatst ben geweest. Niks mis mee. Herinneringen zijn mooi om te koesteren. Tenzij je echt in het verleden
blijft hangen, maar dat is hier niet aan de orde.
* Liebe Macht Frei *

Terug naar “Overige problemen en vragen”