Gebruikersavatar
Jon
Berichten: 1239
Lid geworden op: 24 apr 2015 16:02

Problemen in sociale omgang

Hoe ervaren jullie sociale omgang in deze huidige maatschappij?
En ook de problemen die erbij komen kijken (conflicten etc)?

Zelf vind ik sociale omgang enorm lastig met bepaalde mensen.
Sommige contacten kan ik haast als giftig ervaren (zoals op de werkvloer, met bepaalde voormalig vriendschappen etc).
Het heeft er ook mee te maken dat ik moeilijk mijn grenzen kan aangeven en met vaak te aardig (pleaserig) en onzeker kan opstellen.
Er kan dan makkelijk over mij heen gelopen worden en dat voelt bijzonder naar voor me.
Vaak ervaar ik de huidige maatschappij als keihard en verzakelijkt.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15116
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Problemen in sociale omgang

Jon schreef: 05 apr 2018 10:01 Vaak ervaar ik de huidige maatschappij als keihard en verzakelijkt.
Dat de huidige maatschappij 'keihard en verzakelijkt' is misschien gedeeltelijk waar, maar er zijn ook aanwijzingen dat mensen juist meer zorg en aandacht voor elkaar hebben.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
BibiB.
Berichten: 318
Lid geworden op: 30 apr 2017 20:12
Locatie: Nederland

Re: Problemen in sociale omgang

Wat ik heel erg vind veranderd in de laatste jaren is dat (bijna) iedereen het drukker heeft met zijn smartphone dan met de mensen om zich heen. Vroeger praatten mensen met elkaar, tegenwoordig gaat dat veel vaker digitaal. Mensen hebben het druk met anderen, ik vind dat best wel nutteloos. Hoe interessant is het eigenlijk om alles van iedereen te weten te komen, te volgen.
Gebruikersavatar
Jon
Berichten: 1239
Lid geworden op: 24 apr 2015 16:02

Re: Problemen in sociale omgang

Om heel eerlijk te zijn ben ik iemand die moeilijk zijn ware gevoelens uit en zich TE aardig vaak opstelt (pleaserig) en geen grenzen en/of irritaties durft aan te geven.
Daardoor kan er een verkeerde communicatie ontstaan en vooral verkeerde verwachtingspatronen.
Vooral met vriendschappen is het gebeurd dat bepaalde situaties zijn scheef gegroeid en dat ik soms erg gebrouilleerd ben geraakt met sommige personen.
Ook op de werkvloer is dit weleens voorgekomen.
Het lijkt alsof ik mezelf te lang heb gemaskeerd en/of weggecijferd.
Een assertiviteitstraining kan helpen, maar ik zal toch echt in de praktijk dergelijke handelingen moeten toepassen (zoals veel duidelijker grenzen aangeven etc).


Voor wie is dit eigenlijk herkenbaar?
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Problemen in sociale omgang

Jon schreef: 05 apr 2018 10:01 Hoe ervaren jullie sociale omgang in deze huidige maatschappij?
En ook de problemen die erbij komen kijken (conflicten etc)?

Zelf vind ik sociale omgang enorm lastig met bepaalde mensen.
Sommige contacten kan ik haast als giftig ervaren (zoals op de werkvloer, met bepaalde voormalig vriendschappen etc).
Het heeft er ook mee te maken dat ik moeilijk mijn grenzen kan aangeven en met vaak te aardig (pleaserig) en onzeker kan opstellen.
Er kan dan makkelijk over mij heen gelopen worden en dat voelt bijzonder naar voor me.
Vaak ervaar ik de huidige maatschappij als keihard en verzakelijkt.
Even een wat latere reactie van mij, ik moest even wat andere dingen voor laten gaan. Wil hier toch op reageren, want het is en blijft toch een interessante stelling, interessant bericht. Denk dat je altijd voor ogen moet houden dat ieder mens verschillend is. Ieder mens staat op verschillende vlakken anders in het leven. Waarschijnlijk sta ik ook heel anders in het leven dan jij staat. Dat is niet erg, het kan zelfs helpen. Maar het kan natuurlijk wel zo zijn dat de ene persoon beter passend is bij je dan de ander. Dat geldt voor jou, maar dat kan ook gelden voor andere mensen. Als je al moeite met contacten hebt... dan kost het je vaker meer energie. En eerlijk is eerlijk... het is wat je zelf beschrijft... jij hebt al moeite met contacten leggen dus alles wat erbij komt kijken kan het nog ingewikkelder maken. Dat is geen verwijt. Het is alleen wel realistisch. Jij moet je zelf een baan door contacten en mensen maken, die niet altijd even gemakkelijk is. Daarom is het ook zo goed dat je hierover praat. En je moet onthouden dat je niet iedereen te vriend kan houden en je kan en hoeft ook niet met iedereen overweg te kunnen. Dat is onmogelijk.

Het is ook een beetje hoe je er zelf in staat. Als je er een beetje negatiever in staat, dan zie je inderdaad ook meer negativiteit en ellende. Maar je kan er ook in staan als positiever, en als je er dan positiever in staat dan zie je dat er zeker en waar ook mooie kanten zijn en dan ga je er ook wat meer naar leven. Want hoe naar het ook kan zijn, dan gaat dat toch een beetje naar de achtergrond. En dan kan je wat beter verder bouwen op dat wat positief en mooi is. Het gaat er een beetje om... hoe wil jij naar de wereld kijken? Deels heb je daar hoe lastig ook een eigen keuze in. En dan kan je, hoe ellendig sommige dingen ook zijn, toch het positieve laten winnen van de ellende.

Je bent het waard om te zijn wie je bent en het valt te leren om anderen duidelijk te maken wat je wel prettig vind en wat niet en wat je wel wilt en wat niet. Je kan er zelf voor kiezen om met oefening, een halt toe te roepen aan wat je niet fijn vind en zo kunnen ze ook minder goed over je heen lopen. Het valt te leren om dat rustig aan te geven. En je bent ook helemaal niet verplicht om met anderen er maar in mee te gaan of (net te doen) alsof je het altijd eens met ze bent.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is. Ik stop nu even met typen ook, van wat langere teksten nu, omdat ik nu teveel last krijg van mijn handen. Moet ik een beetje mee oppassen. Maar dat zul je vast begrijpen.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Jon
Berichten: 1239
Lid geworden op: 24 apr 2015 16:02

Re: Problemen in sociale omgang

Erg treffend geschreven, Memories.
Geef je ook wel gelijk in het feit dat contact leggen sowieso al erg moeilijk voor mij is.
En situaties die gevoelig liggen, zoals commentaar en/of kritiek krijgen, al helemaal.

Een voorbeeld waar ik over kan schrijven, is het volgende.
Vanmiddag zat ik niet goed in mijn vel.
Was erg prikkelbaar en geïrriteerd en moest ook nog boodschappen doen.
Nou had ik helemaal geen zin om naar buiten te gaan, ondanks het mooie weer.
Vervolgens stond ik in de winkel; krijg ik telefoon van mijn moeder.
Ze wilde , samen met mijn tante, bij me langskomen.
Normaal vind ik dat niet zo'n probleem.
Het schikte mij echter totaal niet.
Was ook weer erg bang om commentaar oid te krijgen (op mijn woning etc).
Daar zat ik niet op te wachten; nogmaals; was sowieso al erg prikkelbaar en geirriteerd.
Op zulke momenten kan ik behoorlijk in een soort van paniek raken.
Toen ik bijna op het zebrapad werd aangereden door een fietster, beet ik zowaar van mij af ('dit is toch echt een zebradpad').
Dat heb ik normaliter nooit.
Het lijkt echt alsof er iets is getriggerd bij me.
En dat er een soort van onvrede is losgekomen.
Nogmaals; niet de schuld van mijn moeder.
Ze is altijd welkom.
Maar op dit soort momenten (met zulke vervelende buien) trek ik het gewoon niet.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Problemen in sociale omgang

Dat geeft helemaal niets. Dat mag je gerust zeggen ook tegen je moeder. Misschien zijn ze het niet gewend, maar dan is het juist belangrijk om te laten weten hoe je erin staat. En een zebrapad, daar moeten mensen gewoon stoppen.

Wat is er op dit moment aan de hand met je huis?
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Jon
Berichten: 1239
Lid geworden op: 24 apr 2015 16:02

Re: Problemen in sociale omgang

Bedankt voor je reactie, Memories.

Momenteel is alles wel redelijk netjes, maar vanmorgen was het nog een beetje rommelig.
Zelf vind ik dit niet zo storend, maar mijn ouders kunnen zich hier wel aan storen.
Heb dan ook nog even de was en afwas gedaan.
Wellicht beetje een 'storm in een glas water', maar toch gaf het me wel wat stress etc.
Gebruikersavatar
Jon
Berichten: 1239
Lid geworden op: 24 apr 2015 16:02

Re: Problemen in sociale omgang

Het lijkt net alsof ik een soort van schakel mis in.mijn communicatie en mijn ware gevoelens niet lijk te kunnen uiten naar bepaalde personen.
Er lijkt een grote blokkade te zijn.
Het lijkt alsof ik dan op eieren lijk te lopen en mijn gevoelens lijk te verloochenen.
Tevens kom te aardig en wellicht ook te lief over en daarmee geef ik een verkeerd beeld van mezelf.
Ik laat me te makkelijk gebruiken, alsof ik weerloos ben.
Wil zeker niet als een slachtoffer overkomen, maar heb het gevoel dat ik te makkelijk over me heen laat lopen.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15116
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Problemen in sociale omgang

Jon schreef: 09 apr 2018 08:10
Tevens kom ik te aardig en wellicht ook te lief over en daarmee geef ik een verkeerd beeld van mezelf.
Ik laat me te makkelijk gebruiken, alsof ik weerloos ben.

Je moet deze zin eens een paar keer lezen en tot jezelf laten doordringen wat er werkelijk staat en op het woordgebruik letten.
Net als in het hele bericht, dek jij jezelf tekens in door woorden als wellicht, misschien, en 'het lijkt alsof' te gebruiken.

De aangehaalde zin reflecteert exact jouw houding naar mensen toe. Je dekt je in, stelt je pleaserig op, omdat je bang bent om het eens op een andere manier te proberen. Je bent bang voor de gevolgen. Je bent bang niet meer lief gevonden te worden als je eens een beetje van je af bijt. Maar dat is een keuze die jij maakt.

Je bent je dus wel degelijk bewust van het feit dat jij een keuze maakt, maar je bent nog niet bereid om die cirkel te doorbreken. Laat jezelf eens zien, dan zul je er achter komen dat je toch niet zo weerloos bent als je denkt.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Jon
Berichten: 1239
Lid geworden op: 24 apr 2015 16:02

Re: Problemen in sociale omgang

Bedankt voor je reactie, volhoudertje.
Goed ook dat je dit opgemerkt hebt.
Zal er ook meer op gaan letten.
En die cirkel moet inderdaad ook eens doorbroken gaan worden!.
Gebruikersavatar
Jon
Berichten: 1239
Lid geworden op: 24 apr 2015 16:02

Re: Problemen in sociale omgang

Ben steeds meer tot de conclusie gekomen dat ik mezelf te lang heb weggecijferd en nergens 'nee' op durfde te zeggen en geen tegengas durfde te geven.
Het leek alsof ik alles maar 'prima' vond en overal in mee leek te gaan.
Daardoor heb ik bepaald claimend gedrag van sommige personen (voormalig vriendschappen etc) ook in stand laten houden.
Door niet duidelijke en tijdig mijn grenzen aan te geven, werd ik een soort van speelbal.
Daar wil ik echt korte metten mee gaan maken.

Terug naar “Stress, angsten en fobieën”