Gebruikersavatar
Wim_DC
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 okt 2017 13:20

werk (willen) zoeken...

Goeiedag,

Even de situatie schetsen: onze zoon (22j) is recent probleemloos afgestudeerd (in Vlaanderen: Bachelor laborant met daarna 1j BaNaBa ).
Hij heeft meer dan waarschijnlijk een lichte variant binnen ASS (Asperger ? PDD-NOS ?), maar dat werd nooit gediagnosticeerd en zelf vind hij dat er “niets mis is” en dat iedereen wel iets heeft… Voor een buitenstaander valt hij – behalve dat hij “stil is en niet echt sociaal” – ook niet op door zijn gedrag.

Nu hij afgestudeerd is, zou de volgende (moeilijke) hindernis moeten genomen worden: solliciteren en werk vinden.

Het tweede volgt (hopelijk) uit het eerste, maar net dat eerste is nu het probleem.
Hij maakt niet de minste aanstalten om vacatures te zoeken, laat staan om te reageren op vacatures wie we hem doorspelen.
Ofwel reageert hij niet, ofwel komt het (typische?) uitstelgedrag tevoorschijn (“ik zal dat wel eens bekijken”).

Na veel aandringen heb ik – samen met hem, want anders zou het niet gebeurd zijn – hem ingeschreven bij VDAB (Vlaanderen). Hij ontvangt wel vacatures, maar die zijn volgens hem niet wat hij wil. Op onze vraag wat hij dan wél wil, komt een reactie “ik weet het zelf niet” en stopt de dialoog.

Hij heeft ook geen echte hobby’s of vrijetijdsinvulling; de dagen doorbrengen met eens een boek lezen, kruiswoordraadsels en sudoku’s invullen lijkt me meer iets voor een 80-jarige dan voor een jongere van 22j. Als we hem daarover aanspreken, daalt de sfeer al vlug richting vriespunt.

Uit de vele artikels die ik al op het internet las, vond ik wel veel mensen die wél willen werken, maar er geen vinden, maar nog niemand die niet wilde zoeken.
Nu mijn vraag: herkent iemand zich in zo’n situatie, waarbij een afgestudeerde jongere geen aanstalten maakt om werk te willen zoeken?
En/Of valt dit onder de kenmerken van ASS?

Alvast bedankt voor de reacties,

Een vader-die-het-moeilijk-heeft…
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: werk (willen) zoeken...

Hij heeft ook geen echte hobby’s of vrijetijdsinvulling; de dagen doorbrengen met eens een boek lezen, kruiswoordraadsels en sudoku’s invullen lijkt me meer iets voor een 80-jarige dan voor een jongere van 22j. Als we hem daarover aanspreken, daalt de sfeer al vlug richting vriespunt.
Dat de sfeer hierdoor daalt kan ik mij goed voorstellen, ik zou ook absoluut niet blij zijn als iemand dat zou zeggen of vinden over mijn, of zulke hobby's...
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: werk (willen) zoeken...

Kortom: hij heeft wel hobbies.
Understand: you been understood
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: werk (willen) zoeken...

Wim_DC schreef: 09 okt 2017 13:23 Nu mijn vraag: herkent iemand zich in zo’n situatie, waarbij een afgestudeerde jongere geen aanstalten maakt om werk te willen zoeken?
En/Of valt dit onder de kenmerken van ASS?
Geen aanstalten maken om werk te willen zoeken is geen kenmerk van ASS.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
tengeltje
Berichten: 81
Lid geworden op: 23 feb 2016 14:18

Re: werk (willen) zoeken...

een schop onder zijn kont heeft hij nodig.

betaalt hij nu om thuis te wonen?
hij krijgt ook nog geen uitkering veronderstel ik,omdat hij nog niet gewerkt heeft?
wie onderhoud hem?wie betaalt zijn dagelijkse dingen?

ik zou daar regels gaan voor opstellen.

hij studeert nu niet meer,hoort dus werk te zoeken,krijgt(hoort ) een eigen inkomen(te hebben),dus kan mee betalen.

vooral met zo'n ingesteldheid zou ik toch eens rond de tafel zitten.

stel een bepaald bedrag op per week om mee te wonen bij jullie.
zolang hij zonder werk thuis zit,kan hij een groot deel van het huishouden op zich nemen lijkt me?in ruil voor kost en inwooon.
indien niet,dan betaalt hij maar voor die luxe.
kleren,uitjes,hobby's,.... zelf laten bekostigen.

had hij nooit een weekendjob?vakantiejob?....?
hoe nam hij dat op?

ik denk dat hij vooral wat verwend is....zit lekker thuis,hoeft niet te werken,alles wordt voor hem gedaan en bekostigd,dus waarom zou hij moeite doen om zijn kont uit zijn luie stoel te heffen en te gaan werken?

heeft niets te maken met ASS of eender welke stoornis.
ik ken zat mensen met autisme in eender welke vorm,die enthousiast gaan werken(al dan niet aangepast werk),die een huishouden hebben,.....
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: werk (willen) zoeken...

tengeltje schreef: 12 okt 2017 15:22 Een schop onder zijn kont heeft hij nodig.
Een schop onder de kont zal niet echt helpen en waarschijnlijk eerder averechts werken. Het is zeer wel mogelijk dat de jongeman in kwestie onzeker is en niet de vaardigheden bezit om zichzelf goed te verkopen. Ook vind ik het niet vreemd als iemand die pas is afgestudeerd aangeeft nog niet precies te weten wat hij wil gaan doen. Als je iemand te dicht op de huid gaat zitten en als ouder zelfs vacatures onder iemands neus schuift, dan bewerkstellig je waarschijnlijk alleen maar meer onwil.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
tengeltje
Berichten: 81
Lid geworden op: 23 feb 2016 14:18

Re: werk (willen) zoeken...

Omdat je niet gemotiveerd bent om werk te zoeken heb je direct een probleem?

Uit het bericht van TS haal ik nergens een probleem uit.
Zijn zoon heeft probleemloos de opleiding afgewerkt,incl stage,opdrachten,.....
Als hij een angstprobleem,of eender welk ander probleem rond zichzelf had,had dit ook naar buiten gekomen tijdens de opleiding.

Dus ga ik er echt niet vanuit dat dit het geval is.

Eerlijk,ik zie het vaker in mijn omgeving.....ouders kunnen het ook 'te goed' maken voor hun kinderen waardoor ze geen motivatie hebben om op eigen benen te staan,want alles wordt voor hen gedaan,betaald,geregeld.

Dat je nog niet weet wat je wil gaan doen,kan prima,ook dat komt vaak voor,maar dan nog doen die mensen iets.
Of ze trekken bv naar het buitenland om eens een totaal andere kijk te krijgen op alles.
Gaan eender welk werk doen zodat ze vooral ervaren wat ze niet hun hele leven willen doen om zo terug motivatie te vinden om verder te studeren,..... zoeken dan wat ze willen.
Maar niets doen,en vooral niet gemotiveerd zijn om werk te zoeken en je eigen centje te gaan verdien,sorry,dat verdient bij mij gewoon een grote schop onder je kont en een confrontatie met de realiteit.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: werk (willen) zoeken...

Uit het bericht van TS haal ik nergens een probleem uit.
Zijn zoon heeft probleemloos de opleiding afgewerkt,incl stage,opdrachten,.....
Als hij een angstprobleem,of eender welk ander probleem rond zichzelf had,had dit ook naar buiten gekomen tijdens de opleiding.
Ik moet hier ont-zet-tend om lachen en dat heb ik niet zo vaak. Of hij het nu (naast autisme) zou kunnen hebben of niet, er zijn genoeg leerlingen die problemen hebben maar waar school totaal niets van merkt en totaal niet in de gaten heeft of te laat, en het 'grappige'is, daar ken ik er dan weer veel van. ;)
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
dierenvriend
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 okt 2017 16:13

Re: werk (willen) zoeken...

Hallo,

Ik ben moeder van hoogbegaafd zoon met ass en ook diploma. Ik begrijp dit maar al te goed.Uw zoon mist bepaalde vaardigheden om vlug een job te zoeken,dat is zeker niet abnormaal en heeft te maken met zo'n stoornis.Het gaat wat trager.Veel geduld hebben en zeker niet pushen want dat werkt niet. wat anderen zonder ass ook beweren.Sommigen begrijpen niets van autisme stoornis. Hij zal er wel komen maar een job behouden is zeker niet gemakkelijk. Ik ga maandelijks naar de ass bijeenkomst en werk begaafd ass is vaak onderwerp en groot probleem ondanks universitair diploma!

Ik geef raad steunen en voorzichtig helpen zoeken. jongeren die goed met hun handen zijn en laag diploma hebben veel vlugger werk! Hoe slimmer hoe moeilijker! Onze jongens hebben het moeilijk eens ze in de maatschappij moeten meedraaien; zolang ze studeren geen probleem.

Veel moed toegewenst!

Een heel bezorgde moeder
Gebruikersavatar
Wim_DC
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 okt 2017 13:20

Re: werk (willen) zoeken...

Aan "dierenvriend" (de heel bezorgde moeder),

Een heel warme dankjewel voor je reactie; een reactie van iemand die er zelf mee geconfronteerd is/was is in deze situatie heel waardevol.

De bezorgde vader...
Gebruikersavatar
knoalster
Berichten: 27
Lid geworden op: 21 mar 2018 14:34

Re: werk (willen) zoeken...

Ik herken bepaalde dingen wel bij mijn beste vriendin die Aspergers heeft.

Mensen met autisme zijn vaak gewoon intelligent en kunnen dus prima studeren.
Dus dat zegt niet zo zeer iets over het wel of niet hebben.
Sociaal kunnen ze goed toneelspelen, naar buiten toe kunnen ze prima sociaal overkomen.

Hobbies heeft hij inderdaad wel, alleen dus ongewone. Dat kan prima bij autisme horen.
Wat ik wel ken is dat die vriendin van mij ook heel slecht tegen een tegenreactie kan.
Echt het zoeken naar werk mwah, wel druk bezig een eigen ding op te zoeken vanuit huis.
Is het liefste gewoon lekker thuis knus bezig met eigen dingetje. Lekker op de bank series kijken.
Wil met kunst dingen gaan doen.

Dus er zitten wel wat kenmerken in, maar met wat omschreven is te weinig denk ik zo om echt te zeggen autisme.
Wat hij ook zegt hebben we allemaal wel trekjes van autisme.

Terug naar “Autisme Spectrum Stoornissen”