Gebruikersavatar
Mathilde
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 apr 2017 16:41

Beschrijving van situatie: herbelevingen en paniekaanval

Als ik weer zon ellendige situatie mee zou maken s nachts, zou ik het naar mijn trauma therapeute mailen. Dat heb ik gedaan. Onderwerpen hierin zijn ptss (kleine referentie naar misbruikverleden) , (herbelevingen ) en paniekaanval beschrijving. KAN EEN TRIGGER ZIJN :
----------

Hoi *,

Okee , ik ben weer in het hier en nu? Na een paar woelige en slapeloze nachten sliep ik zostraks al een paar uur. Ik werd wakker, half het gevoel dat mijn keel dichtgeknepen werd en ik schoot in de herbelevingen. Erg onprettig. Eruit komen ging moeizaam, ik denk dat dat ook komt door grote vermoeidheid en dus weinig kracht en energie in mijn hoofd. Uiteindelijk was ik weer veilig op mijn kamer. Ik probeerde de viezigheid en de schaamte te vergeten. Mijn keel keep weer dicht, droge mond, licht in mijn hoofd en angstig. Ik ging in mijn hoofd weer terug naar een hele nare middag op de camping. De hand voelde strak om mijn keel en ik voelde me alsof ik geen kant opkon. Ik voelde vanuit mijn tenen een enorme angst opkomen maar omdat mijn mond kurkdroog was en ik amper kon ademen kwam er geen geluid uit mijn keel. Ik voelde de maaginhoud naar boven komen. Toch lukte het me (vraag niet hoe?) om de lamp aan te doen en ik kwam in gedachten langzaam weer in mijn slaapkamer. Ik probeerde aan andere dingen te denken maar dit was overweldigend. De angst groot.
Geen idee hoeveel later, ging het ademen rustiger en zakte de angst. De paniek is inmiddels al redelijk gezakt, maar nog wel angst aanwezig . Ik ging rechtop zitten en zette de tv aan voor afleiding. Mijn matrashoes, kussen en deel dekbed waren zeiknat van het zweet. Ik durfde nog niet van mijn kamer af om schoon linnengoed en een glas melk te pakken. De misselijkheid was al bijna weg . Ik adem een paar keer goed en diep door. Kijk om me heen en noem hardop welke voorwerpen ik zie, wat de kleur / materiaal ervan is en waar ik het voor gebruik. Hierdoor verdween ook het laatste restje rotherinnering uit mijn hoofd. Na de journaal herhaling mezelf bijeengeraapt en melk en linnengoed gepakt.
Het was weer vrijwel stil in mijn hoofd. Ik merk wel flink gespannen te zijn. Ik heb de nachtdienst niet gebeld.
Ik besloot nog even op andere kanalen te kijken en nog even mijn emailinbox te checken. Toen kwam ik op het idee om de hele situatie die nu nog vers in mn kop zit te mailen naar jou.

Weet je, ik ben blij dat dit niet meer elke nacht zo is, maar 2 a 3x per week. En overdag heb ik er beduidend minder last van. Ook de associaties die ik zo nu en dan tegen kom kan ik doorgaans redelijk relativeren door in het hier en nu te blijven. Dat kostte veel energie, tijd en tranen, maar oefening baart kunst. Ik ga het niet opzoeken natuurlijk, maar als ik bijvoorbeeld een paarse Ford Ka geparkeerd zie staan bij de supermarkt of de auto zie rijden (af en toe) dan zeg ik hardop tegen mijzelf dat er niks aan de hand is en dat een wildvreemde die auto bestuurt. En echt, het werkt!

Dat het werkt heeft positieve effecten. Ik vermeed altijd plaatsen waar ik ineens met het verleden geconfronteerd kon worden, ik vermeed reizen in het openbaar vervoer omdat ik ook daar vaak niet vlakbij de uitgang kon zitten of er drukte was in de bus.
Oude mannen (elke bejaarde man is/of was? een potentiële dader in mijn ogen!!) durfde ik niet eens aan te kijken of vlakbij te zijn.

En nu? Ik ben geschikt vrijwilligerswerk in de OUDERENZORG aan het zoeken! Kijk dan wat een enorme overwinning en reuzenstap vooruit!
Ik weet niet hoe en waarom, maar ik leerde loslaten en mentaal sterker te worden tegenover de Opa-demoon in mijn hoofd. Ik kan het nu overdag makkelijker opzij zetten en me focussen op het hier en nu.

S nachts is dat vaak nog anders. Ik voel me kwetsbaar, smerig en miserabel na herbelevingen. Het overheerst dan zo in mijn hoofd dat ik er (nog?) niet tegenop kan boksen. Met regelmaat raak ik daarna of soms al tijdens erg in paniek en dan even flink de kluts kwijt. Misschien is dat nog iets waar je advies of handvatten voor kunt geven als ik je weer zie? Wil je me helpen herinneren? Vast wel!

Ik ben nu bijna een uur bezig met deze mail. Door trillende handen veel typefouten en dat is mijn eer te na. Ik moet mijn status als Taalpurist wel hooghouden natuurlijk. :-)

Ik ga zometeen toch maar even de nachtdienst bellen of ze tijd heeft voor een kop thee. Kan ik even min verhaal kwijt en praten we over alledaagse dingen. Zulke heftige gevoelens en fysieke reacties zoals zostraks kan ik niet gelijk opzij zetten.
Dit typen heeft me goed gedaan.
Nou, dat was het wel voor nu. Ik mail je sporadisch, maar nu was het even nodig.

Ik zie je dinsdagmiddag.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15116
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Beschrijving van situatie: herbelevingen en paniekaanval

Interessant dat jij de mail aan je trauma therapeute integraal hebt gekopieerd en hier op het forum hebt geplaatst.
Om het authentieke karakter te bewaren, zal ik de tekst ongewijzigd laten, met uitzondering van de naam in de aanhef en cursivering van de tekst.

Ik vind dat je er dapper mee omgaat. Iedereen heeft een eigen manier om met traumatische ervaringen om te gaan.
Ik heb er waardering voor dat je dat met de andere forumleden wilt delen.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: Beschrijving van situatie: herbelevingen en paniekaanval

Ik deel de mening van volhoudertje. Knap zoals je vooruit gaat.

Keep up the good work Mathilde [045]
Understand: you been understood

Terug naar “Overige problemen en vragen”