bouqetje
Berichten: 62
Lid geworden op: 20 aug 2016 11:43
Locatie: Ermelo
Contacteer: Website Facebook Twitter

Straatvrees enzo

Hallo, ik wou vandaag een beetje mijn verhaal delen met jullie en misschien een ander er mee uit de brand helpen.

Ik heb 10 jaar lang geworsteld met extreme straatvrees, van mijn 15e tot mijn 25ste. Ik woonde bij mijn vader, die op zich ook een beetje als een kluizenaar leeft. Ik kwam hooguit 1 x in de 3 maanden even buiten, dan haalde mijn moeder mij op, anders durfde ik niet. Mama ging overal mee naar toe. Ik durfde niks alleen.
Ik ben toen ik 17 was wel even in behandeling geweest met scholing, dat was de voorwaarde toen ik met school stopte want ik was nog leerplichtig. Echter ben ik er vroegtijdig mee gestopt toen ik 18 was want ze wouden mij intern opnemen en dat wou ik absoluut niet.
Daarna ben ik echt volledig thuis komen te zitten. Geen vrienden meer, alleen mijn ouders.

Vanaf mijn 11de loop ik al bij GGZ, toentertijd 't RIAGG, voor faalangst, depressie, straatvrees. Ik had allerlei therapieën doorlopen omdat mijn moeder dat graag wou, maar ik stond er zelf nooit achter.
Pas rond mijn 25ste was ik het zelf beu, zwaar depressief want ik had niks meer eigenlijk om voor op te staan en ben ik zelf hulp gaan zoeken, ik deed echt helemaal niks meer behalve achter de computer zitten.
Ik ben toen een jaar opgenomen geweest, met veel oefeningen doen en je angsten aangaan en het was een succes. Ik kreeg wel medicatie maar vooral het oefenen heeft mij heel veel geholpen; observeren en afleiding zoeken. Rode auto's tellen bijvoorbeeld als ik angstig werd, of lantaarnpalen, etiketjes lezen, enz.

Van daar uit ben ik bij beschermd wonen terecht gekomen. Kreeg er drie huisgenootjes bij, maar hield dat nog geen jaar uit. Ik kreeg daar een relatie en we zijn al vrij vlot gaan samenwonen maar dit werkte niet. Weer terug naar mijn vader, een beetje angstvallig want ik was bang dat ik een terugval zou krijgen. Gelukkig bleef die uit en al gauw had ik weer een woning gevonden en ging ik voor het eerst helemaal op mezelf.

Toen ik 30 was ontmoette ik een leuke man waar het goed mee klikte en we woonde al zowat samen vanaf dag 1. Hier voor had ik wel relaties gehad, maar had bij niemand het gevoel dat ik mezelf kon zijn en bij hem wel. Hij begrijpt wel niet alles maar we zijn inmiddels al bijna 4 jaar bij elkaar, wonen samen en hebben een zoontje van 2. Ik breng hem zelf (alleen) naar school, ik ga alleen boodschappen doen of het dorp in, dat soort dingen. Ik ga niet ver van huis in mijn eentje maar ik kom wel de deur uit.

Ik ben nog lang niet waar ik wil zijn en het blijven gevoeligheden, maar mijn leven is zo veel beter dan het was en ik weet zeker dat het feit ik ZELF hulp zocht het verschil heeft gemaakt ipv dat het opgedrongen werd. Het werkt niet als je er niet zelf 100% achter staat.

Vragen staat vrij. :)
Jane-doe
Berichten: 148
Lid geworden op: 15 apr 2017 18:03

Re: Straatvrees enzo

Je bent hard met jezelf aan de slag gegaan, wat goed van je :) ook dat je weer dingen onderneemt buiten je huis [045]
Als het niet gaat zoals je zou willen, herinner jezelf er dan aan dat alles stroomt en niets blijft. In welke situatie je ook zit, het is tijdelijk. Ook dit zal weer veranderen. Het leven is soms imperfect.
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: Straatvrees enzo

Ik vind het heel erg knap van je, bouqetje. Het is zeker iets om trots op te zijn. Ik kan mij goed voorstellen dat je vergelijkt vroeger en nu en beseft hoe vooruit je bent gegaan. Het lijkt mij zeker waar dat je het zelf moet doen en dat het niet vanzelf gaat.

Nu een vraag voor jou: je geeft aan dat je er nog niet bent, wat zou je nog willen verbeteren of wat kan er beter in het leven?
Understand: you been understood
bouqetje
Berichten: 62
Lid geworden op: 20 aug 2016 11:43
Locatie: Ermelo
Contacteer: Website Facebook Twitter

Re: Straatvrees enzo

Jane-doe schreef: 21 jun 2017 18:55 Je bent hard met jezelf aan de slag gegaan, wat goed van je :) ook dat je weer dingen onderneemt buiten je huis [045]
Dank je wel!
bouqetje
Berichten: 62
Lid geworden op: 20 aug 2016 11:43
Locatie: Ermelo
Contacteer: Website Facebook Twitter

Re: Straatvrees enzo

koen0069 schreef: 21 jun 2017 20:32 Ik vind het heel erg knap van je, bouqetje. Het is zeker iets om trots op te zijn. Ik kan mij goed voorstellen dat je vergelijkt vroeger en nu en beseft hoe vooruit je bent gegaan. Het lijkt mij zeker waar dat je het zelf moet doen en dat het niet vanzelf gaat.

Nu een vraag voor jou: je geeft aan dat je er nog niet bent, wat zou je nog willen verbeteren of wat kan er beter in het leven?
Dank je wel. :)
Ik zie het soms zelf niet, maar af en toe kijk ik terug naar hoe het was en dan ben ik toch wel stappen vooruit gegaan.

Wat ik nog zou willen verbeteren is beter leren omgaan met mijn stoornis (schizotypisch), want dat valt me best moeilijk. :(
Gebruikersavatar
BibiB.
Berichten: 318
Lid geworden op: 30 apr 2017 20:12
Locatie: Nederland

Re: Straatvrees enzo

Misschien is het iets voor jou om je gedachtes en gevoelens ergens op te schrijven/typen (evt. op het forum hier), zodat je je hoofd wat leger kunt maken op een moment dat het nodig is. Ik doe dat soms ook en dat lucht best wel op. Ik was echt ten einde raad en toen ben ik hier terecht gekomen, twijfelde of ik wilde blijven, want sommige mensen komen en gaan weer, maar ik ben gebleven tot nu toe. Kan in mijn privéleven ook nergens terecht en sommige dingen wil ik niet met mijn ouders bespreken. Dit forum is wel ideaal opzich :D.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Straatvrees enzo

BibiB. schreef: 23 jun 2017 17:05 Misschien is het iets voor jou om je gedachtes en gevoelens ergens op te schrijven/typen (evt. op het forum hier), zodat je je hoofd wat leger kunt maken op een moment dat het nodig is. Ik doe dat soms ook en dat lucht best wel op. Ik was echt ten einde raad en toen ben ik hier terecht gekomen, twijfelde of ik wilde blijven, want sommige mensen komen en gaan weer, maar ik ben gebleven tot nu toe. Kan in mijn privéleven ook nergens terecht en sommige dingen wil ik niet met mijn ouders bespreken. Dit forum is wel ideaal opzich :D.
Dat vind ik heel fijn om te lezen Bibi! :knuffel:
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
BibiB.
Berichten: 318
Lid geworden op: 30 apr 2017 20:12
Locatie: Nederland

Re: Straatvrees enzo

Dat vind ik heel fijn om te lezen Bibi! :knuffel:
Ik heb ook echt wel wat aan jullie, soms krijg ik een reactie die me echt wel wat doet en inzicht geeft over mezelf :D Effe een wake-up ofzo.
:knuffel: terug
Gebruikersavatar
Pompoen
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 aug 2017 14:58

Re: Straatvrees enzo

Wat een goed verhaal om te lezen! Knap van je dat je zelf hulp het gezocht en zo ver al bent gekomen.
Loop je bij een psycholoog? Of heb je dat al gedaan en is het niks voor je?
Ik hoor de laatste tijd ook heel veel over mindfulness.. Geen idee of het wat is maar je kan het altijd proberen!

Terug naar “Positieve verhalen en tips”