Gebruikersavatar
Kimmx
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 nov 2016 18:21

Depressie?

Hallo, mijn naam is Kim, 22 jaar en ik heb een vraag...

Ik heb veel meegemaakt in mijn verleden, gepest, geslagen, verkracht..
Sinds dien is mijn leven 1 zwart gat. Op mijn werk merken ze ookal dat er wat aan de hand is omdat ik geen contact leg met collega's, ik zonder me af. En daarbij maak ik snel ruzie met mijn vriend en beste vriend. Ik word zo snel kwaad om kleine dingen. Ik huil elke avond. Ik sta nooit vrolijk op, eerder "waarom leef ik nog..". Ik trek het echt niet meer, ik wil niet meer zo leven. Zelfs de leuke dingen waardeer ik niet meer. Ik heb ooit eens gepraat met een psycholoog maar dat maakt me alleen maar kwader en verdrietiger. Dat helpt mij niet. Maar ik ben bang als het zo doorgaat dat ik instort en k echt dood wil.. niks gaat goed. En dat al jaren, ik wil dat niet meer. Ik wil de spontane, leuke ik terug.
Help? :(
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Depressie?

Warm welkom op het forum, Kim :knuffel:

Wat ontzettend naar en verdrietig wat je allemaal is overkomen en daarom ook zo knap dat je de stap hebt gezet om het hier eens te delen met ons. Want dat is mij nogal een stap kan ik mij zo voorstellen. Iets verschrikkelijks meemaken als geslagen worden en een verkrachting en daarnaast het pesten, kunnen inderdaad hele diepe sporen nalaten en dat kan je kwaad en verdrietig maken. Ik weet niet wanneer dit allemaal is gebeurd en of het misschien nog allemaal gaande is, dat is niet het allerbelangrijkste en dat hoef je ook niet perse te schrijven als je dat niet wilt.
Je bent al eens naar een psycholoog gegaan, wat er wel vaker gebeurd bij sessies bij een hulpverlener, is dat het eerst erger word in plaats van beter. Het is van groot belang dat je als het eerst erger word je goede begeleiding daarin hebt. Dit soort gebeurtenissen tasten vertrouwen aan en ook je zelfwaardering. Het kan moeilijk zijn om daarom ook collega's en vrienden te vertrouwen en echt toenadering te zoeken. Wellicht uit angst dat men je kan kwetsen, neerhalen en bot kunnen zijn. Angst voor afwijzing of om opnieuw het slachtoffer te worden van veel te veel pijn en ellende.
Het is niet verkeerd om opnieuw te kijken naar wat de mogelijkheden zijn om je verder te helpen. Daarbij is het niet erg, misschien juist heel belangrijk, om te vertellen waar je angst voor hebt en dat je bang bent om helemaal nog verder in de put te raken.
Verkrachting is een traumatische ervaring. Dat kan ook gelden voor geslagen worden. Ook voor pesten.

Ik ken je niet natuurlijk, maar geloof dat je een aardige meid bent. Iemand die het waard is. Een meid die het verdiend om weer stapje voor stapje geluk te ervaren. Ondanks moeilijkheden. Ik hoop dat dit forum en wellicht ook al wel dit bericht, je een beetje moed en kracht geven. Verdriet is niet fijn. Je hebt het nu al een stukje gedeeld. Dat is vooral voor jezelf iets goeds. Dat wat je hebt meegemaakt mag er zijn, net als dat jij er mag zijn.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15116
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Depressie?

Jammer dat je geen gesprekken meer met een psycholoog voert. Het zegt eigenlijk wel genoeg dat deze gesprekken je kwaad en verdrietig hebben gemaakt. Je loopt rond met veel leed wat je niet goed hebt verwerkt. Ik denk dat het beter is om toch hulp te zoeken, je klachten lijken me ernstig genoeg. Praat hier over met je huisarts, gesprekken met een psycholoog kunnen een eerste begin zijn om de weg terug te vinden naar jezelf, maar je moet het wel een kans durven geven en niet afhaken als die gesprekken je verdrietig of boos maken.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Kimmx
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 nov 2016 18:21

Re: Depressie?

Bedankt voor je reactie.
Het pesten begon op mijn 12e, en de verkrachting op mijn 15e. Het pesten hield zeker 4 jaar aan. En dan heb ik ook nog ouders die al snel vinden dat ik mij aanstel dus ik durf hun ook niks te vertellen.. maar ik denk dat ik morgen de dokter op ga bellen voor een afspraak dinsdag. Ik hoop dat er wat gedaan kan worden voordat ik te ver ga. Mijn hele lust in leven is weg. Ik hoorde zelfs op mijn werk dat een klant over mij zei dat ik verveeld en somber uit me ogen kijk.. dat is niet fijn, het is niet wie ik ben.. ik ben veel ontslagen geweest van werk etc. Maakt het niet makkelijker.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Depressie?

Kimmx schreef:Bedankt voor je reactie.
Het pesten begon op mijn 12e, en de verkrachting op mijn 15e. Het pesten hield zeker 4 jaar aan. En dan heb ik ook nog ouders die al snel vinden dat ik mij aanstel dus ik durf hun ook niks te vertellen.. maar ik denk dat ik morgen de dokter op ga bellen voor een afspraak dinsdag. Ik hoop dat er wat gedaan kan worden voordat ik te ver ga. Mijn hele lust in leven is weg. Ik hoorde zelfs op mijn werk dat een klant over mij zei dat ik verveeld en somber uit me ogen kijk.. dat is niet fijn, het is niet wie ik ben.. ik ben veel ontslagen geweest van werk etc. Maakt het niet makkelijker.
Dat pesten betekende ook dat je werd geslagen, of is dat op een andere manier?
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Kimmx
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 nov 2016 18:21

Re: Depressie?

Memories schreef:
Kimmx schreef:Bedankt voor je reactie.
Het pesten begon op mijn 12e, en de verkrachting op mijn 15e. Het pesten hield zeker 4 jaar aan. En dan heb ik ook nog ouders die al snel vinden dat ik mij aanstel dus ik durf hun ook niks te vertellen.. maar ik denk dat ik morgen de dokter op ga bellen voor een afspraak dinsdag. Ik hoop dat er wat gedaan kan worden voordat ik te ver ga. Mijn hele lust in leven is weg. Ik hoorde zelfs op mijn werk dat een klant over mij zei dat ik verveeld en somber uit me ogen kijk.. dat is niet fijn, het is niet wie ik ben.. ik ben veel ontslagen geweest van werk etc. Maakt het niet makkelijker.
Dat pesten betekende ook dat je werd geslagen, of is dat op een andere manier?
Toen ik gepest werd, werd ik er inderdaad bij geslagen en opgewacht. Verder ben ik nooit geslagen.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Depressie?

Ik maak eruit op dat je je ouders nooit hebt verteld over de verkrachting? :knuffel:
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Kimmx
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 nov 2016 18:21

Re: Depressie?

Memories schreef:Ik maak eruit op dat je je ouders nooit hebt verteld over de verkrachting? :knuffel:
Dat heb ik wel verteld, ze weten ook van het pesten af. Ook dat ik zelfmoord neiging had toen die tijd. Maar na die tijd als k me niet goed voelde zeiden ze altijd dat ik me aanstelde, sindsdien vertel k niks meer omdat ik toch maar het idee krijg dat ik me aanstel. Me moeder zei laatst ook nog dat ze alles doet om me gelukkig te maken, maar dat t niet lukt. Ik krijg het niet over me hart om het te vertellen hoe ik me voel. Daarom ga ik dinsdag liever eerst naar de dokter om advies of het echt een depressie is ( wat ik wel denk) en daarna wil ik proberen om het haar uit te leggen. Ze heeft zelf ook in een depressie gezeten, dus neem aan dat ze t wel moet begrijpen :( ik praat er liever niet veel over met mensen omdat ik me bezwaard voel
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Depressie?

Kimmx schreef:
Memories schreef:Ik maak eruit op dat je je ouders nooit hebt verteld over de verkrachting? :knuffel:
Dat heb ik wel verteld, ze weten ook van het pesten af. Ook dat ik zelfmoord neiging had toen die tijd. Maar na die tijd als k me niet goed voelde zeiden ze altijd dat ik me aanstelde, sindsdien vertel k niks meer omdat ik toch maar het idee krijg dat ik me aanstel. Me moeder zei laatst ook nog dat ze alles doet om me gelukkig te maken, maar dat t niet lukt. Ik krijg het niet over me hart om het te vertellen hoe ik me voel. Daarom ga ik dinsdag liever eerst naar de dokter om advies of het echt een depressie is ( wat ik wel denk) en daarna wil ik proberen om het haar uit te leggen. Ze heeft zelf ook in een depressie gezeten, dus neem aan dat ze t wel moet begrijpen :( ik praat er liever niet veel over met mensen omdat ik me bezwaard voel
...
draai het nu eens om he, als iemand dit verhaal aan je zou vertellen, zal jij het dan erg vinden of er bezwaar tegen hebben? :knuffel:
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Kimmx
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 nov 2016 18:21

Re: Depressie?

Memories schreef:
Kimmx schreef:
Memories schreef:Ik maak eruit op dat je je ouders nooit hebt verteld over de verkrachting? :knuffel:
Dat heb ik wel verteld, ze weten ook van het pesten af. Ook dat ik zelfmoord neiging had toen die tijd. Maar na die tijd als k me niet goed voelde zeiden ze altijd dat ik me aanstelde, sindsdien vertel k niks meer omdat ik toch maar het idee krijg dat ik me aanstel. Me moeder zei laatst ook nog dat ze alles doet om me gelukkig te maken, maar dat t niet lukt. Ik krijg het niet over me hart om het te vertellen hoe ik me voel. Daarom ga ik dinsdag liever eerst naar de dokter om advies of het echt een depressie is ( wat ik wel denk) en daarna wil ik proberen om het haar uit te leggen. Ze heeft zelf ook in een depressie gezeten, dus neem aan dat ze t wel moet begrijpen :( ik praat er liever niet veel over met mensen omdat ik me bezwaard voel
...
draai het nu eens om he, als iemand dit verhaal aan je zou vertellen, zal jij het dan erg vinden of er bezwaar tegen hebben? :knuffel:
Nee.. ik zou er zeker geen bezwaar tegen hebben. Maar ik ken mijn ouders, en hun worden altijd kwaad en zeggen dat ik me aanstel. Want waarom zou ik een depressie moeten hebben? Dat snappen ze niet.. en dat doet zoveel pijn, ik denk als k dat weer hoor dat ik echt instort. Daarom liever eerst dokter, en dan vertellen aan ouders. Kan ik altijd terugvallen op de dokter. :( het is al heel erg dat ik zo denk, maar ik kan niet anders.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Depressie?

Hoe is het gegaan bij de huisarts? Of heb je inmiddels een afspraak gemaakt? :)
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: Depressie?

Nee.. ik zou er zeker geen bezwaar tegen hebben. Maar ik ken mijn ouders, en hun worden altijd kwaad en zeggen dat ik me aanstel. Want waarom zou ik een depressie moeten hebben? Dat snappen ze niet.. en dat doet zoveel pijn, ik denk als k dat weer hoor dat ik echt instort. Daarom liever eerst dokter, en dan vertellen aan ouders. Kan ik altijd terugvallen op de dokter. :( het is al heel erg dat ik zo denk, maar ik kan niet anders.
Nee juist niet erg dat je zo denkt, het is juist slim. Je hebt de dokter om ze te kunnen overtuigen dat er echt wat aan de hand is met je.

Het is juist erg triest dat het uitten naar je ouders wordt geïnterpreteerd als "aanstellen". Dat is natuurlijk geen goede respons waar je mee geholpen wordt of wat de relatie tussen jou en je ouders dichter maakt. Wellicht dat je dit met je ouders kunt bespreken en kunt benadrukken.
Understand: you been understood

Terug naar “Depressiviteit, somber zijn”