Gebruikersavatar
brax
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 aug 2015 15:51

omgang jonger persoon

Hallo allemaal, ik heb een vraag waarbij jullie mij hopelijk kunnen helpen.

Ik ga om met iemand die de nodige psychische problemen heeft. Ik zal ze hier niet allemaal noemen, maar een ding wil ik er wel uithalen waarbij ik twijfel of het ook een psychische stoornis is of dat het in dit geval aan mij ligt dat ik het gewoon raar vind.

Deze persoon is zelf bijna 25 jaar en is gek op gamen. Het gamen gebeurd vaak via een stream zodat mensen mee kunnen kijken. Mensen die deze persoon al een langere tijd volgen daar wordt wel eens mee afgesproken om die te ontmoeten. Zo ook met iemand van 15. Door omstandigheden zit ik inmiddels in een groepschat waar ook deze persoon van 15 in zit. Ik ben zelf bijna 28 en vraag mijzelf constant af wat ik toch doe in een groepschat met een 15 jarige. Daarnaast heeft deze 15 jarige ook de nodige psychische problemen ben ik inmiddels achter. Daarnaast is de persoon waar ik het over heb ook docent en geeft les aan jongeren van deze leeftijd. (niet aan deze specifieke 15 jarige verder, maar wel aan die generatie).

Ligt het nu aan mij dat ik het verwonderlijk vind om als bijna 25 jarige behoefte te hebben met een 15 jarige om te gaan en daar contact mee te onderhouden via een whatsapp chat? Of is dat gewoon "normaal" gedrag?
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: omgang jonger persoon

Als gamen jullie gezamenlijke passie is, waarom zou het leeftijdsverschil dan iets uitmaken? Het feit dat die jongere persoon psychische problemen heeft doet weinig ter zake. Het is je eigen keuze om deel uit te maken van een Whatsapp groep, als je om wat voor reden dan ook twijfels hebt of dit een zinvolle bijdrage aan je leven oplevert, kun je de groep toch ook verlaten?
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
brax
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 aug 2015 15:51

Re: omgang jonger persoon

Waarom mij lijkt dat het iets uitmaakt is dat een 15 jarige in de puber fase van het leven zit en daarmee in een andere fase dan iemand van bijna 25 en je daarnaast als docent les geeft aan diezelfde leeftijdscategorie. Het is mijn mening dat zoiets merkwaardig is, maar ik toets graag op een forum als deze of er wellicht onderbouwing voor is waarom dit juist wel normaal gedrag zou zijn.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: omgang jonger persoon

brax schreef:Waarom mij lijkt dat het iets uitmaakt is dat een 15 jarige in de puber fase van het leven zit en daarmee in een andere fase dan iemand van bijna 25 en je daarnaast als docent les geeft aan diezelfde leeftijdscategorie. Het is mijn mening dat zoiets merkwaardig is, maar ik toets graag op een forum als deze of er wellicht onderbouwing voor is waarom dit juist wel normaal gedrag zou zijn.
Het is niet per definitie suspect als mensen die een gezamenlijke hobby hebben contact met elkaar onderhouden, ook niet als er een significant leeftijdsverschil te bespeuren valt. Misschien voelt de docent zich verantwoordelijk voor die puberende jongen en wil hij hem helpen zijn psychische problemen op te lossen? Leeftijdsverschil lijkt me dan een just pré. Als het puur om 'gezelligheid' zou gaan, dan wil ik dat niet direct veroordelen, maar dan heb ik toch de neiging dit wat eigenaardig te vinden.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
brax
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 aug 2015 15:51

Re: omgang jonger persoon

Nee ik denk dat ik niet geheel duidelijk ben geweest. Deze 25 jarige kampt namelijk helaas ook met heel veel psychische problemen. Maar als het in relatie tot het delen van een gemeenschappelijke hobby normaal is wanneer er een dergelijke leeftijdsverschil is dan zal dat zo zijn.
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: omgang jonger persoon

Iemand is pas "verdacht" als deze iets doet wat strafbaar is. Het klinkt een beetje veroordelend om vanwege een leeftijdsverschil meteen er het slechtste van te denken. Als ik het goed lees is er sprake van een gemeenschappelijke interesse (gamen) en gemeenschappelijke psychische problematiek. Iemand kan daarbij in leeftijd dan wel ouder zijn maar in sociaal emotionele ontwikkeling nog steeds op die leeftijd zitten. Een klik is dan snel gemaakt. Probeer te kijken naar wat er speelt, wat ze delen en hoe het gaat i.p.v. enkel naar leeftijd. Het gaat immers om wat er werkelijk gebeurt en niet om wat je denkt dat er fout zou kunnen gaan. Het is een mindset van kijken naar een situatie.
Inzicht als Uitweg..

Terug naar “Overige problemen en vragen”