Gebruikersavatar
camille
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 jan 2016 13:39

bezorgd over ex vriend

Na een relatie van bijna 6 jaar heb ik een maand geleden de relatie met mijn vriend verbroken. Ik hield en hou nog steeds veel van hem.
Toch sta ik geheel achter mijn besluit omdat ik mij in deze relatie vaak eenzaam en onbegrepen heb gevoeld.

Ik kon steeds niet goed de vinger er opleggen totdat ik laatst een artikel las over ASS binnen een relatie. Ik herkende bijna alles hierin. Dit heeft voor mij veel dingen kunnen verklaren. Uiteraard ben ik zelf ook debet geweest aan de problemen.

Toen ik een maand geleden de relatie uitmaakte reageerde hij bijna niet. Alsof hij er zich volledig voor afsloot. Later heb ik nog een kort mailtje gestuurd waarop ik ook niets heb gehoord. Wel met kerst een onpersoonlijk kaartje van hem ontvangen.
Omdat ik een mens ben was ik in het begin boos en voelde me geheel genegeerd maar later heeft dat voor mij een plek gekregen en nu plaats gemaakt voor bezorgdheid naar hem toe.

In het verleden hebben een paar vrouwen hem verlaten om soortgelijke redenen. Hier heeft hij wel een klap van gehad mede ook omdat hij zijn eigen aandeel niet heeft kunnen zien. Hij is nogal zwart/wit is heel boos en verbittert geworden en heeft zich sociaal geïsoleerd.

Nu ben ik bang dat hij dit opnieuw gaat doen. Hij is een lieve man waar ik nog steeds van hou en ik gun hem alle geluk.
Graag wil ik hem nog een brief schrijven waarin ik vertel dat ik goeie tijden met hem heb gehad en nog steeds veel om hem geef, alleen geen intieme relatie meer wil. En dat hij altijd bij mij aan kan kloppen als hij die behoefte heeft.
Wat mij ervan weerhoud om deze brief te sturen is dat hij nogal zwart/wit kan denken. Ik ben dan bang dat hij het anders interpreteert dan mijn bedoeling is.
Ik hoop dat iemand op dit forum mij hierover een advies kan geven of wellicht herkenning voelt.
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: bezorgt over ex vriend

Hoi Camille,

Allereerst welkom op dit forum.
Graag wil ik hem nog een brief schrijven waarin ik vertel dat ik goeie tijden met hem heb gehad en nog steeds veel om hem geef, alleen geen intieme relatie meer wil. En dat hij altijd bij mij aan kan kloppen als hij die behoefte heeft. Wat mij ervan weerhoud om deze brief te sturen is dat hij nogal zwart/wit kan denken.Ik ben dan bang dat hij het anders interpreteert dan mijn bedoeling is. Ik hoop dat iemand op dit forum mij hierover een advies kan geven of wellicht herkenning voelt.
Zo'n brief is leuk en de gedachte is goed. Echter.. het geeft wel een wat verwarrend signaal. Want je hebt geen zin meer in een eenzaam gevoel in een relatie maar je houdt nog wel van hem en dat als hij behoefte heeft aan iets dat hij nog wel bij jou kan aankloppen. Ik weet wel zeker dat dit verkeerd geïnterpreteerd kan worden. Wees duidelijk, dat lijkt mij een goed advies. Geef duidelijk aan:
- wat de reden is dat je met de relatie bent gestopt
- wat je wel wilt in de nieuwe "relatie" vorm
- wat je vooral niet wilt, d.w.z. wat zijn je grenzen.

Ik begrijp heel goed dat het erg verwarrend is, uit eigen ervaring. Je ex moet namelijk zijn rol aanpassen in de nieuwe vriendschappelijke relatie. Hij kan zich dus niet meer gedragen als vroeger. Hij voelt - denk ik - nog wel dat je iets voor hem voelt, maar raakt dan in verwarring. Het is gewoon erg verwarrend, ik begrijp wel dat jij het goed bedoeld, maar soms moet je ook een punt zetten achter iets.
In het verleden hebben een paar vrouwen hem verlaten om soortgelijke redenen.Hier heeft hij wel een klap van gehad mede ook omdat hij zijn eigen aandeel niet heeft kunnen zien.Hij is nogal zwart/wit is heel boos en verbittert geworden en heeft zich sociaal geïsoleerd. Nu ben ik bang dat hij dit opnieuw gaat doen. Hij is een lieve man waar ik nog steeds van hou en ik gun hem alle geluk.
Dat lijkt mij ook dat hij dit nu ook als een klap ervaart. Dat lijkt mij redelijk logisch dat hij daar verdriet van hebt, boos en verbitterd van gaat voelen.

De echte reden waarom ik dat stukje quotte was omdat hij in eerdere relaties niet zag wat zijn eigen aandeel was. Als je wel wilt dat hij daarachter komt en dat jij een verschil maakt, misschien is het dan een idee om in de brief aan te geven wat je minder vond en wat je graag zou willen dat hij dit zou gaan veranderen (hij moet dan zelf maar uitvissen wat wel realistisch is en wat niet). Hoewel dit behoorlijk hard kan overkomen lijkt mij dit ideaal voor jezelf (je bent het kwijt) en voor je ex.
Understand: you been understood
Gebruikersavatar
Renee
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 jan 2016 13:06

Re: bezorgt over ex vriend

Het lijkt me heel moeilijk voor iemand die vrij zwart/wit kan denken, zich vrij makkelijk afsluit en helemaal in zichzelf op kan gaan.
Toch denk ik dat het hem goed zou doen als hij uitleg krijgt over de situatie.
Ook ik heb autisme en ook bij mij is een contact verbroken, maar dan juist omdat ik teveel op die persoon gericht was en dat heeft behoorlijk zeer gedaan, maar door een goed gesprek weet in elk geval dat het niet ligt aan de persoon die ik ben maar aan mijn sociale-onhandigheid (waar ik aan kan werken).

Dat je de relatie met hem heb beëindigt en hem toch nog de kans geeft om als kennissen of vrienden met elkaar op te trekken, zou voor mijn gevoel juist voor rust kunnen zorgen, simpelweg door niet te "verdwijnen" maar contact te houden.
Het risico is dan wel dat hij het gevoel zou kunnen krijgen er toch een hechte relatie op na te houden, dat zou hem kunnen belemmeren om opzoek te gaan naar een relatie die wel kan.
Het is dus heel dubbel.

De ideale situatie zou natuurlijk zijn dat hij inzicht krijgt in welk aandeel hij hier zelf in heeft gehad, zodat hij zelf ook beter begrijpt waarom dingen gebeuren en hij hier in de toekomst rekening mee kan houden. maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.

Wat je misschien het beste zou kunnen doen om toch wat tot hem door te dringen, zou kunnen zijn hem toch een brief te sturen waarin je duidelijk aangeeft wat je wensen zijn, je wel gewoon als persoon van hem houdt en waarom je jezelf niet gelukkig voelde in jullie relatie, misschien dat hem dat aanzet tot nadenken.
Je weet maar nooit wat dit voor effect heeft, maar dan heb je in elk geval gedaan wat je voor hem hebt kunnen doen.
Maar je moet natuurlijk gewoon doen waar je jezelf het beste bij voelt anders blijf je bezorgt over hem, toch lijkt me het nemen van een beslissing hierin heel moeilijk voor je want niemand weet precies hoe hij hierop zal reageren.
Gebruikersavatar
camille
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 jan 2016 13:39

Re: bezorgt over ex vriend

Dag Koen, Dank je wel voor je reactie.
Je schrijft dat zo'n brief verwarring kan scheppen. Hier was ik ook al bang voor. Mijn idee om hem een beter gevoel over zichzelf te geven zal ik toch in een andere vorm proberen te gieten

Je schrijft dat ik zou kunnen zeggen wat ik minder vond in de relatie zodat hij misschien zijn aandeel kan zien.
Dat heb ik gedurende de afgelopen 6 jaar geprobeerd. Heb me in bochten gewrongen om dit op een niet aanvallende manier te formuleren. Dit is me toen niet gelukt en dat zal me nu ook niet lukken. Ik zou zoiets doen als hij ernaar zou vragen, niet uit mezelf.
Gebruikersavatar
camille
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 jan 2016 13:39

Re: bezorgt over ex vriend

Dag Renee, Dank voor je reactie.
Je schrijft dat jij door een goed gesprek inzicht hebt gekregen dat het niet aan jou als persoon lag maar aan bepaalde sociale onhandigheid.
Hieruit maak ik op dat jij open stond voor een gesprek.Ik weet niet of mijn ex daar wel voor open staat.
Ja, het klopt wat je schrijft dat ik wel datgene moet doen waar ik me goed bij voel anders blijf ik me bezorgt over hem maken.
Pfff, ik laat het even bezinken. Ik heb iig nu wat handvatten.
Nogmaals dank.

Terug naar “Autisme Spectrum Stoornissen”