Gebruikersavatar
Niek33
Berichten: 397
Lid geworden op: 04 okt 2010 16:14

Kan ik een trauma hebben?

Hallo!

Ik zit over iets na te denken ivm met mijn negatieve zelfbeeld in relatie tot vrouwen, daar gaat het al sinds begin pubertijd dramatisch mee.
Even korte uitleg, heb vanaf mijn 13e tot 21'ste ontzettend veel last van acne gehad, voelde me daardoor een monster. Dat vrouwen mij leuk zouden kunnen vinden bestond gewoon niet. Resultaat: ik blokkeer(de) direct bij oogcontact en wanneer ik merkte dat een vrouw mij leuk vond. Wat er exact gebeurd op dat moment weet ik niet, iig een hele hoop angsten negativiteit.
Mijn reactie daarop is/was enorme woede naar mezelf.

Wat ik zo op het www lees over trauma komt in veel gevallen overeen, vind ik. Dus zit te denken of/en wat ik hiermee kan? Heb het onderwerp 'uiterlijk' al 's besproken met een psych, maar komen we niet verder mee.
Wil hier dus de vraag opgooien of ik hier wat mee moet/kan?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15116
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Kan ik een trauma hebben?

Niek33 schreef:Wil hier dus de vraag opgooien of ik hier wat mee moet/kan?
De periode van je 13de tot je 21ste waarin je geplaagd werd door acné is kennelijk heel bepalend geweest, maar Ik vind niet dat de term 'trauma' van toepassing is op jouw soort klachten.
Je hebt op het internet wat naspeuring gedaan over trauma’s en vind daarin veel herkenning. Maar dat zal weinig veranderen aan het feit dat je geen vooruitgang boekt bij je psych.
Je zult toch echt met dat gevoel van angst en woede naar jezelf aan de slag moeten. Het lijkt me weinig zinvol om de oorzaak van je klachten tot trauma te verklaren.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Niek33
Berichten: 397
Lid geworden op: 04 okt 2010 16:14

Re: Kan ik een trauma hebben?

volhoudertje schreef:
De periode van je 13de tot je 21ste waarin je geplaagd werd door acné is kennelijk heel bepalend geweest, maar Ik vind niet dat de term 'trauma' van toepassing is op jouw soort klachten.
Je hebt op het internet wat naspeuring gedaan over trauma’s en vind daarin veel herkenning. Maar dat zal weinig veranderen aan het feit dat je geen vooruitgang boekt bij je psych.
Je zult toch echt met dat gevoel van angst en woede naar jezelf aan de slag moeten. Het lijkt me weinig zinvol om de oorzaak van je klachten tot trauma te verklaren.
Heb idd wat rondgekeken, maar dat wil natuurlijk niks zeggen. Vond het enkel wel aardig passen en vraag me dan af of dát misschien in ingang kan zijn voor me? Zo zit ik beetje te denken.
Want,.. de andere zaken kom ik gewoon níet verder mee. Zit muurvast. En wil toch alle opties bekijken:)
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Kan ik een trauma hebben?

Als je zo'n last hebt van een negatief zelfbeeld dat je jezelf een monster noemde dan doet dat geen goed aan je sociale vaardigheden. Woede naar jezelf toe is evenmin helpend..

Wat herken je in het begrip trauma zo in jezelf?
Inzicht als Uitweg..
Gebruikersavatar
Niek33
Berichten: 397
Lid geworden op: 04 okt 2010 16:14

Re: Kan ik een trauma hebben?

Minerva schreef:Als je zo'n last hebt van een negatief zelfbeeld dat je jezelf een monster noemde dan doet dat geen goed aan je sociale vaardigheden. Woede naar jezelf toe is evenmin helpend..
Tja.. dat snap ik allemaal, dat ik mezelf zo noemde klopte gewoon. Klaar. Sociale vaardigheden verbeteren zat/zit er ook niet in. Destijds kon ik daar simpelweg niks mee... nu ook niet. Zijn ook geen therapiën voor oid.
Woede krijg je vanzelf als je keer op keer de boel loopt te verkloten op cruciale momenten. Was er destijds minimaal een week stuk van. Flink boos en depri. Dat x 25 jaar lang. Tja...

Minerva schreef: Wat herken je in het begrip trauma zo in jezelf?
Veel depri, achterlijk veel piekeren. Dingen intens herbeleven, incl pijn en angst.
Natuurlijk dezelfde of vergelijkbare ervaringen die dezelfde angst en pijn oproepen.
Dat soort dingen.
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Kan ik een trauma hebben?

Veel depri, achterlijk veel piekeren. Dingen intens herbeleven, incl pijn en angst.
Natuurlijk dezelfde of vergelijkbare ervaringen die dezelfde angst en pijn oproepen.
Dat soort dingen.
Wat voor dingen herbeleef jij? Waar praten we dan over?
Inzicht als Uitweg..
Gebruikersavatar
Niek33
Berichten: 397
Lid geworden op: 04 okt 2010 16:14

Re: Kan ik een trauma hebben?

Minerva schreef:
Veel depri, achterlijk veel piekeren. Dingen intens herbeleven, incl pijn en angst.
Natuurlijk dezelfde of vergelijkbare ervaringen die dezelfde angst en pijn oproepen.
Dat soort dingen.
Wat voor dingen herbeleef jij? Waar praten we dan over?
Vooral verlammende angst, gevolgd door intense woede. Nog steeds. Ik herbeleef dan zelfde soort situaties van vroeger.
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Kan ik een trauma hebben?

Het klinkt alsof wat je vroeger hebt meegemaakt nog niet goed verwerkt hebt. Als angst je verlamd en je ook intense woede blijft ervaren dan is dat wat er gebeurd is nog niet echt losgelaten of geaccepteerd.
Inzicht als Uitweg..
Gebruikersavatar
Niek33
Berichten: 397
Lid geworden op: 04 okt 2010 16:14

Re: Kan ik een trauma hebben?

Minerva schreef:Het klinkt alsof wat je vroeger hebt meegemaakt nog niet goed verwerkt hebt. Als angst je verlamd en je ook intense woede blijft ervaren dan is dat wat er gebeurd is nog niet echt losgelaten of geaccepteerd.
Dat klopt. Ik heb dat dus altijd ervaren. Lastige is dat je zoiets dergelijks niet kunt oefenen of behandelen met psychotherapie. En groot struikelblok is nog steeds m'n uiterlijk, ook iets waar ik met een psycholoog niks mee kan.
Dus ben al met al beetje aan het uitvissen of ik hier überhaupt wel iets mee kan?
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Kan ik een trauma hebben?

Hoezo kan dit niet behandeld worden met psychotherapie? Ook je problemen met je uiterlijk (BDD) zijn door een goede psycholoog behandelbaar.

http://bdd-info.nl/wat-is-bdd.html
Inzicht als Uitweg..
Gebruikersavatar
Niek33
Berichten: 397
Lid geworden op: 04 okt 2010 16:14

Re: Kan ik een trauma hebben?

Minerva schreef:Hoezo kan dit niet behandeld worden met psychotherapie? Ook je problemen met je uiterlijk (BDD) zijn door een goede psycholoog behandelbaar.

http://bdd-info.nl/wat-is-bdd.html
Ten eerste kun je niet oefenen dat vrouwen contact zoeken met jou(mij) ..of dat ik contact zoek. Zoiets gebeurd ineens spontaan in het wild, niet in een psychotherapie sessie;)
Dus daar houd dit verhaal al op.
Ten tweede, ik heb sinds mijn pubertijd al flink last van mijn uiterlijk, BDD schijn ik niet te hebben. Herken wel veel, maar lang niet alles. 2,5 jaar geleden al eens met mijn toenmalig psychiater gehad over behandeling hiervan, en heel belangrijk! de kans van slagen hiervan. Aangezien ik geen enkele reden zie positief te denken over mijn uiterlijk.
Dit 1 jaar geleden nog 's flink onder de loep genomen bij een psychopratijk, antwoord was 'Tja, het boeit eigenlijk niet of je BBD hebt of niet, maar meer wàt ga je er aan doen?? Ook hier gaf ik in alle eerlijkheid aan -ook zonder expres negatief te willen zijn- geen enkele reden te zien om positief over mijn uiterlijk te denken.
Daar hield het dan ineens op. Iets wat ik ontzettend vreemd vind! ...want mensen met écht BDD zien die redenen ook niet,.. toch worden die blijkbaar wel behandeld.
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Kan ik een trauma hebben?

Je kan sociale vaardigheden wel degelijk aanleren. En BDD is behandelbaar. Als wat jij hebt meegemaakt anders is dan is het ontzettend jammer dat je er zulke negatieve ervaringen mee hebt, met hulpverlening. Ik kan me voorstellen dat je er dan het vertrouwen in kwijt bent geraakt dat het ooit nog goed komt en nu de overtuiging hebt dat je niet te helpen bent.

Wat je ook gelooft, of je nu wel of niet te helpen bent, uiteindelijk heb je altijd gelijk natuurlijk...
Inzicht als Uitweg..
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15116
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Kan ik een trauma hebben?

Niek33 schreef:Ten eerste kun je niet oefenen dat vrouwen contact zoeken met jou (mij) .. of dat ik contact zoek. Zoiets gebeurd ineens spontaan in het wild, niet in een psychotherapie sessie;)
Contact zoeken is een vaardigheid die je wel degelijk kunt leren.
Niek33 schreef:Ook hier gaf ik in alle eerlijkheid aan -ook zonder expres negatief te willen zijn- geen enkele reden te zien om positief over mijn uiterlijk te denken.


Waarom is het voor jou zo moeilijk om positief over je uiterlijk te denken? Denk je werkelijk dat andere mensen jou zo zien zoals jij jezelf ziet?
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Niek33
Berichten: 397
Lid geworden op: 04 okt 2010 16:14

Re: Kan ik een trauma hebben?

Minerva schreef:Je kan sociale vaardigheden wel degelijk aanleren.
Hoe dan? De therapeut gaat echt niet met je mee op pad hoor.
Minerva schreef: BDD is behandelbaar. Als wat jij hebt meegemaakt anders is dan is het ontzettend jammer dat je er zulke negatieve ervaringen mee hebt, met hulpverlening. Ik kan me voorstellen dat je er dan het vertrouwen in kwijt bent geraakt dat het ooit nog goed komt en nu de overtuiging hebt dat je niet te helpen bent.
Je noemt BDD, maar ik heb dat niet. Ook al komt veel wel overeen. Ik heb dan ook geen verstoord lichaamsbeeld bijvoorbeeld.
Tja... of ik te helpen ben?? Denk zo langzamerhand van niet. Ben nu bij behandelaren "weggestuurd". O.a bij Altrecht 4 jaar geleden.
Beeld van wat ik heb bij de GGZ is dat het hoogst haalbare is, een stuk acceptatie van je huidige ellende. Iets wat natuurlijk nooit gaat gebeuren bij mij.
Gebruikersavatar
Niek33
Berichten: 397
Lid geworden op: 04 okt 2010 16:14

Re: Kan ik een trauma hebben?

volhoudertje schreef:.
Niek33 schreef:Ook hier gaf ik in alle eerlijkheid aan -ook zonder expres negatief te willen zijn- geen enkele reden te zien om positief over mijn uiterlijk te denken.


Waarom is het voor jou zo moeilijk om positief over je uiterlijk te denken? Denk je werkelijk dat andere mensen jou zo zien zoals jij jezelf ziet?
Ik vind echt werkelijk niks mooi/leuk of positief aan m'n lijf, ben erg dun en lang. Totáál niet mannelijk. Vreselijk. Ga je spelen op enige vorm van acceptatie, móet er iets zijn wat je ongemoeid laat. En dat is er gewoon niet.
Ik weet ook dat andere mensen waarschijnlijk niet zo negatief naar mij kijken en als ik doe, maar dat maakt eigenlijk helemaal niks uit. Wat ik vrij zeker weet is 99,99% v/d mensen mij gewoon niet aantrekkelijk vinden, zonder scherpe onderbouwing zoals ik dat heb.

Ik probeer overigens niet perse negatief uit de hoek te komen hoor!:). Ik zal dit ten allertijde zeggen, of ik nou positief of negatief gehumeurd ben.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15116
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Kan ik een trauma hebben?

Niek33 schreef:Ik weet ook dat andere mensen waarschijnlijk niet zo negatief naar mij kijken en als ik doe, maar dat maakt eigenlijk helemaal niks uit.


Dat is bekend, we hebben het daar in een ander topic van jou pagina’s lang over gehad. Toch is het jammer dat je zo halsstarrig vasthoudt aan jouw negatieve oordeel over je eigen lichaam. Er is veel winst voor jezelf te behalen als je op een andere manier over jezelf zou kunnen denken.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
momo
Berichten: 11684
Lid geworden op: 10 okt 2009 23:02
Locatie: momoland

Re: Kan ik een trauma hebben?

Ik denk dat men je niet verder behandelt of afwijst omdat je (zoals ik lees) ook nergens voor open staat. Je bent zo vast overtuigd dat wat je denkt het juiste is , en dat is je volste recht overigens, dat het onwrikbaar lijkt.

wat moet men dan doen? als je overal op zegt dat men ongelijk heeft, of acceptatie niet aan de orde is, dat het nooit gaat gebeuren. Probeer je eens in de plaats te stellen van welke hulpverlener dan ook. Waar zou die moeten beginnen?Zonder dat het een welles-nietes spelletje wordt.Er moet ergens een kleine opening zijn om erin te raken toch?

Kan je iets bedenken?

[027]
Frankly my dear, I don't give a damn...
Do or do not, there is no try... (Yoda)
Gebruikersavatar
Niek33
Berichten: 397
Lid geworden op: 04 okt 2010 16:14

Re: Kan ik een trauma hebben?

volhoudertje schreef: Toch is het jammer dat je zo halsstarrig vasthoudt aan jouw negatieve oordeel over je eigen lichaam. Er is veel winst voor jezelf te behalen als je op een andere manier over jezelf zou kunnen denken.
Dit hoor ik vaker "dat ik me zou vasthouden aan iets" of zelfs eigewijs zou zijn,.. maar dat is helemaal niet aan de orde. Je vind iets van iets, niet om maar expres negatief te denken omdat je ergens anders (b.v enge gevoelens) niet aan wil.

Waar en waarom zou ik wél positief over moeten zijn? ... vraag ik me dan af. Ik weet het echt niet.
Gebruikersavatar
Niek33
Berichten: 397
Lid geworden op: 04 okt 2010 16:14

Re: Kan ik een trauma hebben?

momo schreef:Ik denk dat men je niet verder behandelt of afwijst omdat je (zoals ik lees) ook nergens voor open staat. Je bent zo vast overtuigd dat wat je denkt het juiste is , en dat is je volste recht overigens, dat het onwrikbaar lijkt.

wat moet men dan doen? als je overal op zegt dat men ongelijk heeft, of acceptatie niet aan de orde is, dat het nooit gaat gebeuren. Probeer je eens in de plaats te stellen van welke hulpverlener dan ook. Waar zou die moeten beginnen?Zonder dat het een welles-nietes spelletje wordt.Er moet ergens een kleine opening zijn om erin te raken toch?

Kan je iets bedenken?

[027]
Ik heb echt zo'n beetje alles al van alle kanten bekeken en men komt alleen maar uit op acceptatie. Dus veranderd er werkelijk niets, in het geval aangaande vrouwen en de liefde blijft álles bij het oude,.... enkel vind ik het dan minder erg.
Als je het over acceptatie hebt, heb je het over écht acceptatie. Dus hetgeen wat je dan accepteert ook niet meer willen veranderen, het goed vinden zoals het is. Niet meer de behoefte voelen het te willen verbeteren. De kans dat ik dat bereik is zogoed als nul.

Nu weet ik ook dat ik eigenlijk niets meer te zoeken heb in de ggz, omdat ze mij niet Verder kunnen helpen. En dat woord 'Verder' was telkens een valkuil. Ik dacht, nu word ik verder geholpen met mijn leven,.. maar hun waren er enkel op uit mij 'niet verder te helpen, maar mij comfortabel te laten voelen op de plek waar ik nu zit. Niets meer dan dat.
Heeft even geduurd voordat ik dat doorhad;)
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15116
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Kan ik een trauma hebben?

Niek33 schreef:Dit hoor ik vaker "dat ik me zou vasthouden aan iets" of zelfs eigenwijs zou zijn,.. maar dat is helemaal niet aan de orde.
Nou Niek, je bent behoorlijk eigenwijs, hoor! ;-) Wat uiteraard je volste recht is. Het enige probleem is dat er daardoor totaal geen beweging in te krijgen is bij jou. Het zit gewoon muurvast. De vragen die je stelt (Waar en waarom zou ik wél positief over moeten zijn? etc.) zijn daar het bewijs van. Het blijft alsmaar in het zelfde kringetje ronddraaien, zonder dat er ook maar iets veranderd of verbetert in je situatie. Je hebt daar zelf ook geen vrede mee, anders zou je er niet iedere keer op terug komen.
Maar de eerste stap richting verandering zal toch echt uit jezelf moeten komen. Niemand anders kan dat voor jou doen.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
momo
Berichten: 11684
Lid geworden op: 10 okt 2009 23:02
Locatie: momoland

Re: Kan ik een trauma hebben?

Ok geen acdeptatie van de huidige situatie. Kan ik me volkomen in vinden, sommige dingen kan je gewoon niet accepteren. spreek even uit mezelf.

Hulp van derden is weinig optie want ze willen allemaal dat je veranderd of de huidige situatie goedvind. einde rit dan daar.

Blijft enkel wat kan je zelf bedenken om de situatie te veranderen? Wat kan je concreet doen om de 'lelijke' dingen aan jezelf te veranderen. Gezien dat je mobiel bent, sporten? Training, gewichten , speciaal dieet om wat aan te komen, andere haarstijl, kleren, zaken waar je je wel goed bij voelt, ontspanning, contacten, hobby's , dingen waar je goed in bent die niks met uiterlijk te maken hebben, talenten, sterktes?

?

Ik roep alles wat ik kan bedenken, nu jij [027]
Frankly my dear, I don't give a damn...
Do or do not, there is no try... (Yoda)
Gebruikersavatar
Niek33
Berichten: 397
Lid geworden op: 04 okt 2010 16:14

Re: Kan ik een trauma hebben?

momo schreef:Ok geen acdeptatie van de huidige situatie. Kan ik me volkomen in vinden, sommige dingen kan je gewoon niet accepteren. spreek even uit mezelf.

Hulp van derden is weinig optie want ze willen allemaal dat je veranderd of de huidige situatie goedvind. einde rit dan daar.
Klopt ;)

momo schreef:Ok
Blijft enkel wat kan je zelf bedenken om de situatie te veranderen? Wat kan je concreet doen om de 'lelijke' dingen aan jezelf te veranderen. Gezien dat je mobiel bent, sporten? Training, gewichten , speciaal dieet om wat aan te komen, andere haarstijl, kleren, zaken waar je je wel goed bij voelt, ontspanning, contacten, hobby's ,
Nou, ben totaal niet mobiel. Sporten/werken gaat eigenlijk niet gezien mijn lichaam altijd vermoeid is en belachelijk weinig aan kan. Ik weet erg veel van sport/trainen en dat was ook altijd mijn antwoord om mij lijf te vormen naar wat ik wél mooi vind! Ben ook jaaaren fitnessinstructeur geweest;). Vervelende nu is, is dat ik exact weet ik of goed bezig ben qua sporten of niet. Ga ik sporten, is dat iets van de balachelijk lange adem! Dat trek ik geestelijk niet. Zo ook de mooie mensen in de sportschool.
Kleding. Ben daarin echt way out of my comfort zone aan't gaan! Eergisteren weer twee skinny jeans gekocht, omdat dat beter op mijn benen aansluit dan de wijdere kleding die ik eerder had. Zo ook shirts. In maat S of M. Terwijl ik eerder goed (gespierd)gevuld ik een L shirt zat. Ter vergelijking; dit werk ongeveer net zo met vrouwen die alles ineens 2-3 maten groter moeten kopen omdat je flink zijn aangekomen;)
Maar goed, dan koop ik leuke kleding, leuk maar dat ben ík niet. Da's maar de kleding. Ík ga me er niet mooier van voelen dus.
Vrienden en dat soort dingen heb ik haast niet meer ivm m'n vermoeidheid, eigenlijk is daardoor echt niks meer leuk.
Hobby's heb ik ook niet echt meer,... dat was voornamelijk sporten.

momo schreef:Ok
dingen waar je goed in bent die niks met uiterlijk te maken hebben, talenten, sterktes??

Ik roep alles wat ik kan bedenken, nu jij [027]
Uhmm.... ik "ben handig" Zo ben ik laatst wéér begonnen bij vrienden hun bedrijf CustomCamp. Die maken dus custom-made Campers, de interieur's e.d dan ;) Da's waanzinnig technisch en creatief werk, en Pietje precies.

Dat is't ;)
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Kan ik een trauma hebben?

Tja... of ik te helpen ben?? Denk zo langzamerhand van niet
Ik denk het ook niet dan... op alles wat er aan mogelijkheden ligt, heb je een bezwaar opgeworpen, een tegenwerping waarom het voor jou niet opgaat of niet geldt.

Dat is wat jij gelooft. Dat is jouw overtuigingssysteem en daar kan niets tegen op.

Afbeelding
Inzicht als Uitweg..
Gebruikersavatar
Niek33
Berichten: 397
Lid geworden op: 04 okt 2010 16:14

Re: Kan ik een trauma hebben?

Minerva schreef:
Tja... of ik te helpen ben?? Denk zo langzamerhand van niet
Ik denk het ook niet dan... op alles wat er aan mogelijkheden ligt, heb je een bezwaar opgeworpen, een tegenwerping waarom het voor jou niet opgaat of niet geldt.

Dat is wat jij gelooft. Dat is jouw overtuigingssysteem en daar kan niets tegen op.

Afbeelding
Zeg, weet niet of ik dit soort antwoorden nou zo waardeer? Ook jij doet het klinken alsof het een soort keuze is van mij. Dat is het zeker niet, dit is net zo min een keus als b.v spruitjes lekker gaan vinden, of een bepaalde cabaretier (waarvan je walgt) leuk gaan vinden.
Gaat gewoon niet gebeuren.
Zo kan ik er ook niet voor kiezen mijzelf aantrekkelijk te gaan vinden.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15116
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Kan ik een trauma hebben?

Niek33 schreef:Zo kan ik er ook niet voor kiezen mijzelf aantrekkelijk te gaan vinden.
Je hebt altijd een keuze, Niek.
Maar die discussie hebben we in het verleden tot in den treure met jou gevoerd. Het oordeel dat je over jezelf hebt is kennelijk onwrikbaar. Je vind jezelf onaantrekkelijk en bent niet bereid en dus ook niet in staat om dat oordeel bij te stellen. Het zij zo. Wat valt daar verder nog aan toe te voegen? Niets, lijkt me.

Ook het feit dat je veel meent te herkennen in verhalen van mensen traumatische ervaringen zal daar weinig in veranderen. En dus ...? 001_rolleyes
* Liebe Macht Frei *

Terug naar “Stress, angsten en fobieën”