Gebruikersavatar
DixieDix
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 mei 2015 12:31

30-jarige vriendin komt geen steek vooruit in het leven...

Hallo iedereen,

Ik, mijn partner en een stel vrienden zitten al een tijdje in met een vriendin van ons.

Al jaren hebben we een vriendengroepje waar we om beurten eens in de tijd mee afspreken.
De ene keer bij die thuis, de anders keer bij ons, dan eens bij die, je kent het wel.
Onze jongste vriendin is 25 (alleenstaande, maar heeft alles op orde in het leven) en ik en mijn man zijn de oudste met ons 30 en 32 jaar. Zowat allen zijn we samenwonend of gehuwd op twee vriendinnen na.

De tweede vriendin die ook alleenstaande is heeft echter haar leven niet zo op orde ten opzichte van de jongste eerste.
Deze vriendin kennen we nu inmiddels twee jaar en is er pas later 'bijgekomen'. Zij is 30 jaar net als ik.

In het begin toen we haar net kenden was ze heel spontaan en enthousiast en het is ook daarmee dat we haar enorm leuk vonden om in groep, maar ook individueel mee om te gaan. Ze heeft ook echt een lief karakter.

Echter nu we twee jaar verder zijn merken zowel ik en mijn man alsook de andere vrienden dat er dingen niet vlot verlopen (meer) in de omgang en wat 'afwijkend' gedrag.

Toen we deze vriendin leerde kennen viel ons als eerste haar vlotte praten, haar enthousiasme en haar goede humeur op, maar ook wisten we dat ze :

- Geen werk had en daar ook niet echt moeite voor deed dat te vinden.

- In een piepklein studiootje woont dat een vreselijke chaos is aan onnodige rommeltjes en decoratie, maar een stofzuiger of een kookplaat heeft ze niet. Zelfs geen gordijnen en moet dagelijks dekens voor de ramen knutselen om te kunnen slapen.

- Alleenstaande en nog nooit een vriend gehad. Aan uiterlijke verzorging doet ze miniem. Deodorant vindt ze overbodig, uiterlijke verzorging hoeft niet. Ook is ze erg zwaarlijvig.

- Ze onderneemt weinig. Ze wil alles hebben, maar er geen moeite voor doen. Uitstelgedrag. Annuleringsgedrag ook wel. Ze wil een rijbewijs halen, maar zet zich niet in om theorie te leren of er dan maar ook een poging toe te doen iets daarvan in gang te zetten.

- Ze kan moeilijk alleen zijn en doet er alles aan om af te spreken of zich op te dringen om naar mensen en feestjes te gaan. Ze wil steeds 'in touch' blijven met ons, haar vrienden.

We zijn nu inmiddels bijna drie jaar verder en al het bovengenoemde is nog niet veranderd. Het is helaas nog een verdieping naar beneden gezakt in de emotionele lift.

Ze heeft nog steeds geen baan, maar wel financiële problemen.
Al het werk dat wij haar aanbieden en vacatures die we uitknippen die wimpelt ze af.
Er is altijd een 'ja maar' aan verbonden als we haar vragen waarom niet.

Dat is zo'n beetje met alles zo.

Ze is helaas nog meer verdikt. Ze kookt niets gezond, maar gaat vooral buiten de deur snacken. Ze klaagt over haar gezondheid, maar we mogen niets zeggen over haar overgewicht. Geen tips geven over gezond eten.

Gordijnen heeft ze na twee jaar ook nog niet. Haar studio is een rommel en ze kijkt liever naar Disneyfilms overdag dan dat ze opruimt of iets aan het probleem doet van bepaalde spullen niet hebben. Haar geld gaat op aan onnozele dingen lijkt het.

Nog geen partner gevonden ook en ook uiterlijk niet veranderd. Alleen haar haar wat korter.

Als wij als vrienden een avondje of een feestje organiseren en zij is uitgenodigd dan verwacht ze gehaald en gebracht te worden door ons met de auto. Rijbewijs heeft ze nog steeds niet.

Ik en mijn man weigeren haar echter steeds op te halen en thuis te brengen. Er rijden immers bussen of ze pakt de fiets.
Een ook bevriend stel heeft meer moeite met 'nee' zeggen. Ze wonen in een dorp waar op den duur geen bus meer rijdt vanaf een bepaald uur en zo komt het dus dat 'hij' onze vriendin in de kleine uurtjes nog aan haar deur moet afzetten.

Zwaar tegen zijn zin overigens, maar ze hebben geloof ik wat medelijden met haar. Dat stel is nogal conflictvermijdend en willen rust.

Laatst was het de eerste keer dat deze vriendin zelf eens een feestje gaf op haar klein studiootje.
Na tientallen visites en feestjes waarop zij mocht komen, vonden we nu dat het haar beurt was.

Echter wel werd er kinds gereageerd van dat ze niet veel plek had, niet veel geld en ook een hoop geklaag over weinig meubels en geen kookplaat.

Uiteindelijk heeft ze ons toegelaten in haar huisje.
Wanneer ze bij ons is zorgen wij voor een gezellige sfeer, een scala aan hapjes en drankjes, vaak ook gethematiseerde feestjes (zie : Paasontbijttafel, kerstdiner, slingers, verjaardag, taart, decoratie..). Als zij komt is er overvloed en gaat nooit iemand met honger naar huis.

Echter bij haar zat iedereen op een stoel elkaar aan te kijken voor een koekje op de schaal.
Zes genodigden, zes koeken op het bord.

Na een tijdje hadden de gasten wat trek, maar er werd al gezegd dat er geen eten voorzien was.
Ze stelde voor dat we met z'n allen naar een biologisch pasta-restaurant bij haar in de straat gingen, gezamenlijk zouden eten, maar wel elk voor eigen rekening. Zij had immers niet genoeg ruimte om voor zeven man te koken en een hoop 'ja maar's'.

Het schoot ons in het verkeerde keelgat, want ze gaf voor het eerst een feestje en we moesten al meteen onze portemonnee trekken. Bij ons genoot ze altijd gratis van eten, drinken, gezelligheid en kreeg ze vaak nog leuke dingen mee naar huis.

Uiteindelijk heeft ze boterhammen en wat keizerbroodjes zitten smeren, omdat we het niet wilden en hebben we elk net 2 broodjes kunnen eten.
De meeste mensen bleven niet lang.

Ik heb onlangs een lang gesprek met haar gehad over haar levensstijl.
Ik vond dat heel moeilijk, omdat ik zelf ook niet alle wijsheid in pacht heb, maar velen van ons beginnen zich te ergeren aan haar 'onvolwassen gedrag'.

Ze leeft als een student die de wereld nog moet ontdekken, steeds op anderen terug valt, steun van familie moet krijgen, maar ze is al dertig !

Ze zit in een dip wanneer we ons twee weken niet laten horen, maar we werken. We hebben een huishouden, mijn man en ik zelfs een kind op komst.

Als we haar dingen 'inwrijven' of duidelijk willen maken zegt ze gekwetst te zijn, maar ze reageert daar niet boos op. Zelfs te gemakkelijk naar mijn zin en ze bedankt me ook voor mijn eerlijkheid. Ze hemelt me zelfs op daarna.

Ze doet uiteindelijk weinig tot niks met de info, maar ik zou liever willen dat ze haar leven wat op poten zet zodat ze ook gelukkig kan worden en eens verder kan.

Iedereen gaat door, iedereen trouwt of krijgt kinderen... Zij blijft achter, haar leven op pauze.

Wat kan ik nog doen om haar te helpen. Ook al geef ik toe dat ik me erger soms ?
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: 30-jarige vriendin komt geen steek vooruit in het leven.

DixieDix schreef:Ik zou liever willen dat ze haar leven wat op poten zet zodat ze ook gelukkig kan worden en eens verder kan. Iedereen gaat door, iedereen trouwt of krijgt kinderen... Zij blijft achter, haar leven op pauze. Wat kan ik nog doen om haar te helpen. Ook al geef ik toe dat ik me erger soms ?
Aha, dus jouw vriendin moet gelukkig worden volgens jouw normen? 001_rolleyes Je geeft een hele opsomming van allerlei zaken waar je het niet mee eens bent en stevige kritiek op hebt. Is er eigenlijk iets wat je wel aan je vriendin kunt waarderen? Laat haar lekker haar leven inrichten zoals ze dat zelf wil, het is niet aan jou om te bepalen hoe iemand moet leven.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
momo
Berichten: 11684
Lid geworden op: 10 okt 2009 23:02
Locatie: momoland

Re: 30-jarige vriendin komt geen steek vooruit in het leven.

Ik ga de rest even laten liggen en enkel reageren op je vraag 'hoe kan ik haar helpen,?'

-Stoppen met oordelen, en vooral veroordelen

- Ipv af te kraken en negatief te zijn op alles wat volgens jouw normen niet goed is, wijzen op positieve vooruitgang, of iets wat wel goed gaat. Ooit eens bij stilgestaan dat er misschien een probleem is en dat ze niet anders kan (vb adhd, ass , vul maar in)
Dat ze wel degelijk moeite doet maar dat niemand het ziet? Of dat ze het opgegeven heeft omdat het toch nooit goed genoeg is voor anderen; Wat voor jou kleine dingen lijken, kan voor iemand anders een enorme stap zijn.

- niet iedereen ziet een droom die uitkomt in trouwen en kinderen krijgen 019 Alsof dat het ultieme doel is is een mensen (vrouwen) leven. :roll: Hoe dikwijls ik die vraag kreeg, waarom heb je geen kinderen (als vrouw) NOU omdat ik er helemaal geen wil! Simpel toch?Het is niet omdat het kan dat het ook 'normaal' is
Het zou trouwens niet verstandig zijn om in die situatie nog eens kinderen te gaan plaatsen

-Vragen en luisteren naar wat zij zelf wil, hoe zij het ziet en waarom. Ipv je eigen ideeen op te dringen en haar te kwetsen omdat ze niet beantwoord aan de norm zoals jij ze ziet.

- Misschien heeft ze professionele hulp nodig , van een neutraal iemand. En tijd om het allemaal te leren.

- Haar proberen te accepteren en graag te zien zoals ze is, desnoods breng je je eigen koeken mee op visite zodat je zeker geen honger hoeft te lijden

Be a friend, not a judge...
Frankly my dear, I don't give a damn...
Do or do not, there is no try... (Yoda)
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: 30-jarige vriendin komt geen steek vooruit in het leven.

Beste DixieDix,

Je kan beter energie in andere dingen steken. Dan bemoeizuchtig te zijn richting deze vriendin. Zij kiest voor andere dingen dan jij. Nou én? Laat haar lekker.

Dit irriteerde mij nog het meeste:
Iedereen gaat door, iedereen trouwt of krijgt kinderen... Zij blijft achter, haar leven op pauze.
Niet iedereen trouwt, neemt kinderen, of heeft een vriend/in. Sommige mensen leven gewoon anders. En er is niet iets simpelweg als "iedereen", dat is versimpelen en gewoon onnodig, want iedereen is anders en mag ook anders zijn.
Understand: you been understood
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: 30-jarige vriendin komt geen steek vooruit in het leven.

Ik heb onlangs een lang gesprek met haar gehad over haar levensstijl.
Ik vond dat heel moeilijk, omdat ik zelf ook niet alle wijsheid in pacht heb, maar velen van ons beginnen zich te ergeren aan haar 'onvolwassen gedrag'.

Ze leeft als een student die de wereld nog moet ontdekken, steeds op anderen terug valt, steun van familie moet krijgen, maar ze is al dertig !

Ze zit in een dip wanneer we ons twee weken niet laten horen, maar we werken. We hebben een huishouden, mijn man en ik zelfs een kind op komst.

Als we haar dingen 'inwrijven' of duidelijk willen maken zegt ze gekwetst te zijn, maar ze reageert daar niet boos op. Zelfs te gemakkelijk naar mijn zin en ze bedankt me ook voor mijn eerlijkheid. Ze hemelt me zelfs op daarna.

Ze doet uiteindelijk weinig tot niks met de info, maar ik zou liever willen dat ze haar leven wat op poten zet zodat ze ook gelukkig kan worden en eens verder kan.

Iedereen gaat door, iedereen trouwt of krijgt kinderen... Zij blijft achter, haar leven op pauze.

Wat kan ik nog doen om haar te helpen. Ook al geef ik toe dat ik me erger soms ?

Ik ga er vanuit dat jij dit met de beste intentie post en je misschien wel zorgen maakt over je vriendin en haar "levensstijl". Als ik je goed lees, maak je je er misschien wel veel meer zorgen om dan zij. Als jullie je ergeren aan haar "onvolwassen gedrag" dan is het goed om dat met haar te bespreken. Voor niemand is het leuk als jullie samen zijn, dat je je aan elkaar ergert. Probeer het dan bij jezelf te houden en benoem wat je ergerlijk vindt en wat je graag anders zo willen zien. Welke behoefte jij hebt als het gaat over haar gedrag want kennelijk wil je dat ze anders doet, dan ze doet.. Wat is jouw behoefte als het om haar gaat? Wat maakt het zo belangrijk voor jou dat zij zich anders gaat gedragen?

Dat ze jouw feedback waardeert blijkt uit je verhaal, ze staat er wel open voor en neemt je kritische opmerkingen sportief op ondanks het "inwrijven". Knap van haar dat ze er zo mee om kan gaan, zonder boos te worden met al die waarden en normen die jullie haar opleggen over hoe zij haar leven zou moeten gaan leiden omdat ze al 30 is. Kennelijk vindt ze het ook knap van jou dat je het zo durft bespreekbaar te maken als ze je nadien ophemelt. Jammer alleen dat het kwetsend voor haar is. Als iemand gekwetst wordt in je feedback dan verliest de feedback namelijk zijn doelmatigheid omdat het pijn en weerstand oproept. Je zet de relatie met haar er mee onder druk.

Wat is jouw behoefte omdat je zegt dat jij wilt, dat zij haar leven op poten moet zetten? En wat maakt dat je denkt dat ze dan pas gelukkig kan zijn als het gaat zoals jij het voor ogen hebt?

Wat maakt dat je het als een "pauze" ziet als je er niet voor kiest om te trouwen, kindjes te krijgen etc. Wat maakt het huisje boompje beestje verhaal voor jou zo belangrijk dat zij zich daar ook aan moet gaan wijden?

Hoe is jouw manier van doen helpend voor haar? Wat zou jij kunnen doen om haar echt te helpen? Om er voor haar te zijn zodat het niet zo kwetsend wordt?
Inzicht als Uitweg..
Gebruikersavatar
DixieDix
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 mei 2015 12:31

Re: 30-jarige vriendin komt geen steek vooruit in het leven.

Bedankt voor jullie reacties. Ik begrijp ze allemaal, hoor !

Ik weet ook dat het heel kritisch klinkt. Probeer het alleen ook van mijn kant te begrijpen.
Ik ben misschien niet helemaal duidelijk geweest in :

- Ze klaagt en zeurt veel over dat haar leven niet in orde is.
- Ze wil een vriend, een gezin, happy family
- Ze wil alles wat wij 'wel' hebben, maar als wij als vrienden haar helpen of adviseren of gewoon aanhalen dat haar manier overduidelijk niet gaat werken, dan verwelken haar wensen als bloemen.

Ze is niet bepaald happy nu. Ze voelt zich ook echt alleen zonder partner of wanneer iedereen overdag werkt en zij haar tijd doodt met spielerei.

Wees eerlijk mensen : Het is niet leuk als het iedere visite of feest gaat over haar problemen en haar gebrek dat ze lijdt (wat ze zelf steeds als onderwerp in de groep gooit).

Juist omdat we van haar houden denken we gewoon wel eens : Dit moet toch anders kunnen ?

Er bestaan immers zoveel programma's op tv waarin bezorgde mensen een vriendin de make over van hun leven bezorgen en zie ze eens opfleuren achteraf !
Gebruikersavatar
DixieDix
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 mei 2015 12:31

Re: 30-jarige vriendin komt geen steek vooruit in het leven.

@ Minerva :

Wat ik veel doe is haar tips geven.

Voorbeeld :
Ze weet dat er een leuke man in haar straat woont die ze wel ziet zitten, maar hem aanspreken komt er niet echt van.
Ik adviseer haar om haar een keer mooi te maken. Iets fleurigs aan te trekken ipv altijd maar die grijze koltrui met bruine lange broek er onder. Haartjes mooi, beetje fris onder de okseltjes.

Zij :
Ziet niet zitten om haar look te veranderen. Ze draagt graag 'camouflage kleuren' die alles verstoppen. Ze heeft een prachtig stel borsten, maar niemand mag er dan ook naar kijken.
Een jurkje dat ik eens in een winkel uit de rekken trek wil ze niet. Alles moet bedekt, want ze weigert haar benen e.d. te ontharen.

Met warme dagen ruikt ze behoorlijk naar zweet. Ik zeg dat haar. Haar antwoord is dat ze een te gevoelige huid heeft en deo's moeilijk verdraagt.
Maar mensen dat kan toch niet dat mensen moeten stinken vanwege een sensitieve huid ? Dus ik ga naar apotheken, speciale winkels en koop speciaal samengestelde huisvriendelikke deo's voor haar.

Ze pakt ze aan. Ze bedankt, maar ze belanden ergens in een kast en ze gebruikt ze nooit. Niet een keer.

De man in haar buurt komt in dezelfde supermarkt als zij en toen we eens gingen winkelen daar was hij daar ook aan de flesinzamelaar.
" Daar staat hij. " Zei ze. " Hij ziet er leuk uit vandaag. "
Ik zei haar dat ze hem iets moest vragen en zo een gesprekje aanknopen. Ze wou niet. Ik zeg haar dat het nu of nooit is en dan liep ze langs. Ze vraagt hoe laat het is. Ze krijgt antwoord en daar bleef het bij.
Ik vond het zonde dus ik stel voor om samen iets te vragen zodat het gesprek meer op gang komt.
We doen dat, er ontstaat een gesprek, maar zodra ik vertel dat de man en mijn vriendin toevallig vlakbij elkaar wonen en dat dat toch leuk is (met wat humor er tussen) loopt m'n vriendin weg onder het mom dat haar diepvries moet afgerekend worden, omdat het anders smelt.

Ik zeg de man dat mijn vriendin erg lief is, prijs haar aan en dit en dat, maar dan zegt hij dat zij z'n type niet zo is.
Waarom niet ? Hij vindt haar ietwat slonzig zei hij voorzichtig. Maar hij bedoelde duidelijk dat hij haar niet zag zitten. :-S

Wat kan ik dan nog doen ?
Ik heb haar aangeraden wat vrouwelijke gekleed te gaan, lekker te verzorgen, maar ze wil niks.

Thuis zegt ze dat ze hem super aardig vond en leuk. Ze klaagt dat ze hem eigenlijk niet kan krijgen en wat zou er moeten veranderen vraagt ze zich af, maar de verandering mag niet bij haar liggen. Wat kun je dan nog doen ?
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: 30-jarige vriendin komt geen steek vooruit in het leven.

Een make-over als in uiterlijkheden, gaat denk ik niet werken bij je vriendin, zoals je zelf nu ook al merkt. Als ze niet gelukkig is met wie ze nu is en hoe ze nu leeft dan vraagt dat meer psychisch (zelf) onderzoek en een andere manier van denken, voelen en doen. Haar zelf verwaarlozing en het slonzig erbij lopen, geeft uiting van haar onvrede met zichzelf. Wellicht vindt zij zichzelf niet de moeite waard? Vindt ze het nodig zichzelf te verhullen in camouflage kleding omdat ze zichzelf niet durft te laten zien, zichzelf schaamt voor zichzelf? Al je kritische en goedbedoelde opmerkingen zullen dan waarschijnlijk enkel een averechts effect hebben omdat ze haar meer en meer het gevoel zullen geven dat ze niet deugt, dat ze niet goed genoeg is en dan zie je dat vluchtgedrag wat ze laat zien als geen gesprekjes aangaan, weglopen als er iets van contact ontstaat etc.

Een nieuwe jurk, wat andere make up en een leuk kleurtje in je haar, zal niet voldoende zijn om haar leven echt structureel te verbeteren of te veranderen. Dat zit 'm (zoals je zelf ook al opmerkt) in gedrag.. in de manier waarop ze contact legt, met mensen omgaat, hoe ze zich voelt over zichzelf en of ze in staat is om de juiste personen om haar heen te verzamelen, die helpend voor haar zijn. Hoe ze haar leven inricht en daar gelukkig mee kan zijn, wat ze graag zou willen bereiken en hoe ze dat voor elkaar zou kunnen krijgen..Dat gaat vanuit je innerlijke kracht.. je motivatie en je drijfveren. Niet omdat je een leuk nieuw kapsel hebt, ook al kan er goed uit zien, er toe bijdragen dat je je beter voelt over jezelf.
Inzicht als Uitweg..
Gebruikersavatar
DixieDix
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 mei 2015 12:31

Re: 30-jarige vriendin komt geen steek vooruit in het leven.

@ Minerva :

Goh, ik dacht dat als ze er mooi van buiten uit ziet ze ook negerin haar vel zal zitten, niet ?
Je ziet dat toch wel eens op tv : Slonzige vrouwen die nauwelijks gezien worden en bij observatie totaal een verkeerde houding aannemen tegenover een potentiële partner die voor tv is uitgekozen als proefdate.

Nadien als ze wat opgefleurd worden uiterlijk en duidelijk ook happy zijn met hun nieuwe look zie je ze stralen en zelfzekerder uit de hoek komen.

Misschien pak ik het ook verkeerd aan. Maar ik frustreer me wel aan haar 'achterblijven' in zooooo veel dingen. En ik ben niet de enige. Mijn man vindt het en ook andere vrienden.

Ik ben misschien gewoon wat meer 'begaan' er in en dat uit zich vaak in ergernis thuis als we over haar praten. Ze zeurt echt zo vaak, ze huilt veel dat ze een gezin mist, die creativiteit om geslaagde feestjes te organiseren, het krap bij kas zitten... Ik vind dat erg voor haar.

Ik vind alleen ook dat je verantwoordelijk bent voor het maken van je eigen geluk. De slingers ophangen in je eigen levensfeestje, zeg maar.
Als ze niet wil dan laat ik het los.. Maar kort daarna verwijd ze mij dat ik meer geld heb of dat ze zelf gebrek in bepaalde dingen lijdt, maar stappen ondernemen doet ze dan niet.

Hoe komt dat ?

Ik geef haar echt complimenten. Als ze eens keurig haar huis heeft gesopt of ze stelt voor om misschien klassikaal haar auto-theorie te gaan studeren.

Ik ben niet lelijk tegen haar. Ik ben bang dat ze op een dag niet meer in de smaak valt bij de vrienden, omdat iedereen gewoon door gaat en zij ergens toch wel blijft aanmodderen.
Dat ze suikerziekte krijgt door haar ongezonde levensstijl. Dat ze misschien op den duur nog slachtoffer wordt van een of andere oplichter die haar gouden bergen belooft of zo en haar enkel gebruikt... Gewoon omdat ze zo eenzaam is.
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: 30-jarige vriendin komt geen steek vooruit in het leven.

Maar ik frustreer me wel aan haar 'achterblijven' in zooooo veel dingen. En ik ben niet de enige. Mijn man vindt het en ook andere vrienden.
Die frustratie is iets van jou... het is jammer dat het je frustreert.. die frustratie maakt het ook niet makkelijker om de relatie goed te houden om je zo graag iets wilt "doen". De enige die echter iets kan veranderen en kan doen.. is zijzelf. Zij dient dit uit haar eigen frustratie, overtuiging etc. te doen anders zal het niet gaan lukken omdat de motivatie ontbreekt. Als er geen eigen wil of drijfveer is om te veranderen, verandert er niets.. hoe graag jij of ieder ander dat ook wilt.

Je zorgen maken is begrijpelijk maar helpt er ook niet aan als je daar enkel gefrustreerd van raakt en daardoor steeds meer haar gaat vertellen wat ze wel en niet moet doen om haar leven te verbeteren volgens jouw normen en waarden en hoe jij ze graag zou zien of wil dat zij zich gaat gedragen. Dat is alsof jij in de ouderrol gaat zitten en zij in de kindrol .. je krijgt iets ongelijkwaardigs.. en dat levert weer frustratie op... waarschijnlijk bij beiden...en iedereen die er bij betrokken is?
Inzicht als Uitweg..
Gebruikersavatar
DixieDix
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 mei 2015 12:31

Re: 30-jarige vriendin komt geen steek vooruit in het leven.

@ Minerva :

Ik was er even stil van, maar ik zeg je dit :

Je slaat de spijker op z'n kop wat betreft je uitspraak over ouder-kind-rol.
Ik had het zo nog niet bekeken en het doet me wel iets meer inzien.

Natuurlijk wil ik gaan voor een gezonde, evenwichtige relatie met haar.
Het valt me echter wel op dat zij het voortouw neemt wat betreft het 'kindje' uithangen.
Zij haalt dingen aan die haar storen of ze klaagt, daagt uit om in reactie te gaan op haar zeuren.

Wat kan ik doen om normaal te doen tegen haar zonder automatisch in ouderrol te vallen, zoals je zelf zegt ?
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: 30-jarige vriendin komt geen steek vooruit in het leven.

Wat kan ik doen om normaal te doen tegen haar zonder automatisch in ouderrol te vallen, zoals je zelf zegt ?
Wat je kan doen is in de volwassene rol te blijven. Je niet laten verleiden door te gaan vertellen wat ze zou moeten doen of niet zou moeten doen (dan schiet je automatisch in de ouderrol) maar i.p.v. daarvan kan je open vragen stellen als: wat zou voor jou helpend zijn in die en die situatie? Hoe zou je dat anders kunnen doen? Waar loop je nou precies tegen aan? Wat vind je moeilijk? Wat zou jou helpen als....?

Op die manier zet je haar zelf aan het denken en mogelijk dat ze dan gaat inzien dat ze het zelf in de hand heeft. Mensen die klagen en steunen, hebben eigenlijk onuitgesproken behoeften, wensen en verlangens. Dat helder krijgen is belangrijk en dat doe je door vragen te stellen i.p.v. antwoord te geven ;)
Inzicht als Uitweg..
Gebruikersavatar
DixieDix
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 mei 2015 12:31

Re: 30-jarige vriendin komt geen steek vooruit in het leven.

@ Minerva :

Eigenlijk vind ik dat een heel goed idee ! De vraag bij haar leggen.
Ik heb dit al eens gedaan een tijd geleden maar ik moet het volhouden te blijven doen.

Dat was eerder in de zin van toen ze vroeg : Ow, jij kan me niet naar huis brengen naar de auto ? Dat is erg, want het is ver weg en het gaat dan nog regenen ook ! "

Waarop ik zei :

" Tja, hoe ga jij dat probleem dan oplossen ? "

Ik legde de bal bij haar ipv zelf met oplossingen te komen in haar plaats of toch maar tegen mijn zin dingen te doen uit medelijden.
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: 30-jarige vriendin komt geen steek vooruit in het leven.

Precies :)

Even plat gezegd: niet de aap bij jou op de schouder laten zetten maar zij moet leren haar eigen aap te dragen.. zeg maar ;)

Zolang je haar blijft behandelen als een kind en jij in de ouderrol blijft zitten, zal zij zich zo blijven gedragen en blijven jullie in deze gedragspatronen zitten. Zo te lezen is het voor niemand leuk?
Inzicht als Uitweg..
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: 30-jarige vriendin komt geen steek vooruit in het leven.

Hoi Dixie,
in aanvulling op Minerva: kijk eens rond op het internet bij het woord reddingsdriehoek/ dramadriehoek. (Ik vond bijv de website van ConFront heel goed.)
Gebruikersavatar
DixieDix
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 mei 2015 12:31

Re: 30-jarige vriendin komt geen steek vooruit in het leven.

@ Janneke :

Bedankt voor de tip. Ik ga die zeker eens bekijken. Even googlen.

@ Minerva :

Ja, je hebt zeker gelijk. Wat een wijsheid breng je me over. Echt bedankt !

Nog juist een vraagje : Zou het helpen om dit aan te kaarten dat mijn vriendin en ik nu in een ouder-kind rol zitten in onze vriendschap ?
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: 30-jarige vriendin komt geen steek vooruit in het leven.

Ik weet niet of het zinvol is om het zo aan te kaarten en in hoeverre je vriendin hier voor open zal staan. Dat is toch een beetje kijken naar de situatie op dat moment. Je kan het wel benoemen als dat je het gevoel hebt dat.. als ze volgens jou zo'n dringend beroep op je doet.. Het is aan jou hoe je hier nu in de toekomst mee om wilt gaan en hoe je haar benaderd.
Inzicht als Uitweg..
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: 30-jarige vriendin komt geen steek vooruit in het leven.

...en gesteld dat het op *een bepaald moment* voor jou niet voelt als redden
(...bijvoorbeeld op een vrij neutraal moment, dus niet als er een beroep op jou wordt gedaan, of al in de lucht hangt...)
....dan kun je natuurlijk dingen tegen haar zeggen zoals: 'je bent een volwassen vrouw en binnen de grenzen van de wet heb je honderdduizend mogelijkheden, dus goh, wat let je...?'.
Dan spreek je haar aan op haar sterke kanten (waarvan we dan maar aannemen dat ze die heeft), dat zij in staat is om problemen op een manier die voor haar werkbaar is aan te pakken.
Gebruikersavatar
DixieDix
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 mei 2015 12:31

Re: 30-jarige vriendin komt geen steek vooruit in het leven.

@ Minerva :

Ik ga misschien beter niet meteen in dan om het onderwerp 'ouder-kindrol' meteen ter sprake te gooien.

Ik zeg niet nooit, maar wie weet komt er ooit een gelegenheid. Moest dat zich blijven voordoen.

@ Janneke :

Ik heb net op Confront gelezen over de dramadriehoek en alles. Ik herken het volledig. Goed dat ik dit even kon lezen, want het geeft me meer inzicht.
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: 30-jarige vriendin komt geen steek vooruit in het leven.

@ Minerva :

Ik ga misschien beter niet meteen in dan om het onderwerp 'ouder-kindrol' meteen ter sprake te gooien.

Ik zeg niet nooit, maar wie weet komt er ooit een gelegenheid. Moest dat zich blijven voordoen.
Precies... als het passend is of goed voelt op dat moment om het te benoemen kan je het ter sprake brengen. Blijf in het "nu moment" dat wat speelt, actueel is en probeer dan te kijken naar wat er gebeurt. Wat de onderliggende behoeften zijn van haar en hoe jij haar met de juiste open vragen, zelf aan het bedenken van oplossingen kan aanzetten. En dat mogen dan haar eigen oplossingen zijn.. (vooral niet de jouwe ;) )
Inzicht als Uitweg..
Gebruikersavatar
CrazyInTheHEad
Berichten: 62
Lid geworden op: 16 aug 2015 03:37

Re: 30-jarige vriendin komt geen steek vooruit in het leven.

Ik heb na enkele reacties opgehouden met lezen... De (1e) reactie van Momo vond ik heel mooi. Omdat ik, net zoals die vriendin van je, Dixie, niet vooruit kom in het leven. Weet je wat het is om vanalles te willen, vanalles te proberen om vooruit te geraken, maar ipv dat het je vooruit helpt, het je achteruit zet?
Als je vriendin al professionele begeleiding nodig heeft,gaat ze die stap zelf moeten zetten. Ik heb het zelf gewild dat ik naar een psychotherapeut ga. Deze heeft de voorzichtige "diagnose" gesteld van ADHD. puur op wat hij in de 16j dat hij zijn vak beoefent, al vaker ADHD'ers gezien heeft en mijn gedrag hem daar aan doet denken. Ik heb zélf gevraagd dat hij me enkele goede psychiaters kon aanraden en mijn huisarts heeft de doorverwijzing geschreven, omdat ik overspannen zat en met een hoop stress... Die uitmondt in agressie.

Ik vind het grof van je, dat je het niet waardeert dat ze toch die koekjes op tafel legt en dat je dan elk 2 broodjes hebt kunnen eten. Je/jullie weten dat ze werkloos is, de rest van jullie heeft werk: sowieso dus een hoger inkomen.
Maar oké, nu doe ik dus wat jij ook doet en niet door de beugel kan: Een andermans rekening maken. Dus, stel op prijs wat ze wél probeert te doen.

Dat ze bvb liever "prullaria" koopt: als je met weinig geld moet overleven en je zelden tot nooit iets zou mogen permitteren dat eens gewoon leuk is, ipv nodig: Da's mentaal enorm neerhalend... Ja, ik heb me ook een "nutteloze" deurstopper in de vorm van een uil gekocht, omdat ik 'm leuk vond eerder dan dat zo'n deurstop nodig is. Daarenboven heb ik een leuke fleece - deken aangeschaft, ook eerder omdat die er leuk uitziet als ik die over mijn zetel uit drapreer dan dat ik 'm nodig heb om me warm te houden (of toc nu nog niet). Die dingen heb ik gekocht, samen met 1 ding dat ik wel nodig had, nl een kapstokje om tegen de deur aan te maken. Tesamen was ik zo'n €10 kwijt. En ik voelde me even blij. Ik voelde me normaal, ipv dat ik me een soort van schooier voelde.

Dus ipv zo hard te zijn voor die vriendin: als ze jullie nog ns over de vloer krijgt en ze kan niet zo veel aanbieden, bedank haar voor wat ze wél gegeven heeft. Om al maar iets te zeggen... :-/
Gebruikersavatar
JoekeR
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 aug 2015 15:47

Re: 30-jarige vriendin komt geen steek vooruit in het leven.

Geloof als ik zon vriendin als dixie had er wel goed voor zou staan.ze maakt er zich zelfs zorgen onder als je niet onder de man/vrouw komt.hier boeit zich dat dan niemand.ook al ruik je fris etc. :)

Terug naar “Overige problemen en vragen”