Gebruikersavatar
Gonzales
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 jan 2015 09:29

Kritiek, positief of negatief

Graag zou ik jullie mening willen horen over een bericht dat ik en een teamlid hebben ontvangen van een team waar we een jaar afwezig zijn geweest. Toen ik het bericht las kreeg ik het gevoel dat ik neerbuigend werd toegesproken, raakte geirriteerd zelfs. Is dit terecht van mij of zie ik het verkeerd en kan ik slecht tegen kritiek wellicht? Mijn reactie op deze post was ook geirriteerd en wellicht te persoonlijk, wat ik eigenlijk niet wilde.

BERICHT:

Voor alle duidelijkheid, ik spreek in deze post namens het hele team, wat aan mij heeft toevertrouwd dit neer te pennen en daar volledig achter staat. Het is ook zeker niet de bedoeling om mensen af te branden, maar wel om duidelijk te zijn.
Zouden we dat niet zijn dan vrezen we dat dit slechts tot onaangename situaties zou leiden voor alle betrokkenen.

Jullie recente terugkeer in het team is zoals jullie hebben begrepen niet onbesproken geweest binnen de teamleden.
Tijdens jullie lange afwezigheid hebben we zowel individueel en als team niet stilgestaan. Zo hebben we onder leiding van Victor meerdere trainingsdagen gehouden waarbij we drills hebben aangeleerd, zijn we begonnen met de CQB-'masterclass' van Running the Target naast de CQB-drills die we zelf hebben ontwikkeld, hebben we vele skirms aangedaan en zo ons de airsoftsport eigen gemaakt, onze kennis op alle relevante gebieden uitgebreid en als team een visie ontwikkeld. Die visie is wat ons betreft dat we als team willen kunnen optreden op events varierend van dagskirms tot MilSim-events, met alle daarbij bijhorende vaardigheden, mindset en uitrusting. Airsoft in de vorm zoals wij die willen beleven is naar onze mening een sport en zo je wilt een levenswijze. Kortom, de tijd dat Airsoft niet meer was dan een stoer pak aan trekken en met een Airsoftapparaat op een veld rondlopen is voor ons team gepasseerd. Het moet gezellig en leuk zijn, maar volgens ons is het pas leuk als aan de hiervoor genoemde voorwaarden is voldaan.

Daarop aansluitend is dit meteen waar wij als team met jullie terugkeer tegenaan lopen. Jullie hebben deze ontwikkelingen op alle gebied gemist. Wij zijn zeker geen 'special forces' en hebben nog een hoop te leren, maar er is met jullie afwezigheid een groot gat gevallen in niveauverschil tussen jullie als Airsofters en het team in zijn huidige vorm.
Dat verschil is tastbaar duidelijk geworden tijdens het laatste RTT-event op het gebied van vaardigheid. Op de andere genoemde gebieden kunnen we niet anders concluderen dat dat ook het geval is of moet zijn. Gezien het handjevol Airsoft-events dat jullie hebben aangedaan lopen jullie ver achter op het gebied van kennis en ervaring van de sport op zich, denk bv. aan etiquette op het veld. Wij weten niet in hoeverre jullie de ontwikkelingen in gear, techniek etc. hebben gevolgd tijdens jullie afwezigheid maar ook daarvan up-to-date blijven zien wij als een voorwaarde om lid van ons team te zijn. MilSim-events is een heel andere categorie Airsoft waar we als team al lang naartoe aan het werken zijn. Als wij horen dat in elk geval X met het idee speelt om mee te gaan naar Berget in Zweden, dan moeten we ons in alle eerlijkheid afvragen of je weet wat een MilSim-event inhoudt. Er wordt namelijk nogal wat van je gevraagd tijdens zo'n event op allerlei gebied.

Dat gezegd hebbende, is het voor ons te kort door de bocht om jullie welkom terug te heten, de nieuwe patches op te spelden en op de rijdende trein te laten springen. De nieuwe patches staan wat ons betreft voor alles wat hiervoor genoemd is. Een team is zo sterk als zijn zwakste schakel, en het hele team wordt aangekeken op de acties van het individu.

Zoals jullie wellicht weten (althans dit is via alle teamkanalen volop gecommuniceerd) hebben we inmiddels een trial-periode voor aspirant-leden ingesteld. De reden is precies het hiervoor vermelde verhaal geweest, namelijk kijken of mensen op alle gebieden een niveau hebben vergelijkbaar met ons, of op zijn minst de potentie hebben dit op middellange termijn te halen, en of ze onze mentaliteit naar de sport toe delen. Hebben we deze indruk als team niet, dan moeten we het aspirant-lid vriendelijk bedanken maar scheiden onze wegen. In alle eerlijkheid moeten we zeggen op basis van wat bij RTT is gezien, en jullie totale ervaring, dat indien jullie je hadden aangemeld als nieuwe leden we afscheid hadden genomen.

Maar jullie zijn uiteraard geen onbekende aspirant-leden, dus zou dat wat ons betreft wat kort door de bocht zijn. Wel moet er dus een tussenoplossing komen. Wat ons betreft is de oplossing om jullie als trial-leden toe te laten, en jullie zo naar een niveau te begeleiden waardig aan het team. Let wel, er is in dat geval heel veel werk aan de winkel en het meeste zal vanuit jullie zelf moeten komen. Voor meer informatie over de trail-periode hebben we hier een post.

Tot slot, laat duidelijk zijn, hoe meer goede teamleden hoe beter wat ons betreft. We hebben jullie er graag bij en zullen jullie helpen waar nodig, maar er moet heel hard gewerkt worden en wat ons betreft moet echt een bepaald niveau, mindset en inzet bereikt zijn voordat jullie onze patch kunnen dragen.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15139
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Kritiek, positief of negatief

Gonzales schreef:Graag zou ik jullie mening willen horen over een bericht dat ik en een teamlid hebben ontvangen van een team waar we een jaar afwezig zijn geweest. Toen ik het bericht las kreeg ik het gevoel dat ik neerbuigend werd toegesproken, raakte geïrriteerd zelfs. Is dit terecht van mij of zie ik het verkeerd en kan ik slecht tegen kritiek wellicht? Mijn reactie op deze post was ook geïrriteerd en wellicht te persoonlijk, wat ik eigenlijk niet wilde.
Misschien moet je even en paar misvattingen rechtzetten, ik ga er bij mijn beoordeling van je toegevoegde bericht namelijk van uit dat 'veldslag simulatiesport' een vrij serieuze aangelegenheid is waarbij militaire omgangsvormen en discipline onderdeel vormen van de simulatie. Als dat het geval is, ben ik geneigd de schrijver van het bericht gelijk te geven.
Ik denk dat je er dan nog schappelijk van af komt door als trial-leden toegelaten te worden na een jaar afwezigheid. Het lijkt me, afgaande op de inhoud van het bericht, terecht dat er getwijfeld wordt aan jullie inzet en vaardigheden.

Of je over de hele linie niet goed tegen kritiek kunt kan ik niet beoordelen.
Wel zou het vermoeden gerechtvaardigd kunnen zijn om te veronderstellen dat 'veldslag simulatiesport' misschien niet een geschikte sport voor je is.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Gonzales
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 jan 2015 09:29

Re: Kritiek, positief of negatief

Bedankt voor je reactie volhoudertje, ik kan zeker wel tegen kritiek en heb daar nooit weinig problemen mee. In dit geval kon ik het niet helemaal plaatsen, vooral denk ik omdat ik zelf militair ben geweest en ook in oorlogsgebieden ben geweest voor langere periode. Wellicht dat ik daarom geirriteerd raakte door het bericht. Ik kan nu een dag later al weer veel helderder naar het bericht kijken en er om glimlachen zelfs. Waardeer je reactie, vind het fijn om de mening van andere te horen op iets dat ik op een bepaalde manier bekijk.
Gebruikersavatar
Lost Soul
Berichten: 1970
Lid geworden op: 29 mei 2010 18:31

Re: Kritiek, positief of negatief

Mwha, ergens best wel overdreven dat hele stuk, alsof er mensenlevens vanaf hangen. Het is en blijft een sport, klaar. Goede training is natuurlijk wel belangrijk, maar er is meer dan alleen dat. Je zou het ook zelf als een soort motivatie kunnen zien om hun het tegendeel te bewijzen. Veel grootspraak, weinig teamplay heb ik het idee. Niks van aantrekken, gewoon je eigen ding doen zo goed als mogelijk, extra trainingen waar mogelijk en er simpelweg het beste van maken en de egotrippers gewoon hun gang laten gaan.
If we don't get lost, we'll never find a new route.

Terug naar “Overige problemen en vragen”