Reinaart schreef:Ik zou proberen het echte meisje te scheiden van jouw beeld van haar. Want je moet niet zo zeer afscheid nemen van haar (want feitelijk is dat al grotendeels gebeurd, al is het mij niet duidelijk of je nog contact onderhoudt), maar van het fantaseren en denken over het beeld van haar. Ik weet niet precies waarom je dit doet, misschien heb je je lang alleen gevoeld en was dit een manier voor jou om onvervulde gevoelens te beleven. Misschien kan je wat meer vertellen over je leven buiten dit probleem.
Er zit wel een grond van waarheid in dit, maar het ligt anders. Ik ben inderdaad verliefd geworden op "mijn beeld van haar". Een ideaalbeeld dat ik m'n hoofd had, en door de verliefdheid niet zag dat dat eigenlijk totale onzin was. Ik ben door de jaren heen (en door de verliefdheid die afnam) er wel in geslaagd om dat beeld helemaal te doorbreken en een reëel beeld te krijgen. Het reële beeld wijkt in verre mate af van mijn ideaalbeeld, alhoewel het nog steeds aantrekkelijk is. Maar eigenlijk doet dat er voor mij persoonlijk niet meer toe; whatever het beeld is, ik heb er me bij neergelegd dat het niet één zal zijn dat deel zal uitmaken van mijn wereld. Ik voel me er ook niet slecht mee bij. Ik heb enkele weken geleden nog maar me voor die stelling geplaatst (het accepteren van haar zoals ze echt is, en dus het echte beeld onder ogen durven zien), en dat was een uurtje even raar, en daarna ging het perfect.

Ik onderhoud ondertussen geen contact meer met haar, aangezien dat enkel nog maar meer herinneringen en dergelijke aan haar oplevert, wat niet helpt om met deze waanzin te stoppen. Hoe minder ik weet, des te minder ik over kan nadenken.
Ik zal wat meer over mezelf vertellen. Ik ben... dit gaat raar zijn, maar ik probeer heel eerlijk te zijn nu. Ik ben eigenlijk een erg aantrekkelijke man. Knap, grappig, een zekere mate van intelligentie, goed van hart, ... Maar ik ben ook iemand die bijzonder kritisch is, en bijzonder slecht zaken kan laten gaan. Eigenlijk, om heel eerlijk te zijn: ik weet zelfs niet goed wat dat is, iets laten gaan. Iets laten gaan zonder er het fijne van te weten is zéér moeilijk voor mij. Mijn perfectionisme speelt me daar bijzonder parten. Een bijkomende eigenschap die me kenmerkt is mijn 'neurotisme'; stress, zenuwen, ongerustheid. De combinatie van een zeer grote perfectionist te zijn en een hoge mate van neurotisme te hebben, is dan ook dodelijk hier. Ik moét het fijne ervan weten, en ik denk dat dat het is. Onderbewust blijf ik maar stellingen en vragen bedenken en nieuwe hoeken van waaruit een heel aantal zaken kunnen bekeken worden (ik ben immers ook nog eens zeer open van geest). En dan krijg je dit...
Bijkomend is dat zij mijn eerste 'echt' lief was; mijn eerste vriendin (of vrouw waar ik iets mee wou) dat wat meer was dan wat onnozel tienergedoe. Het zat echt allemaal perfect. Ik was stapelverliefd, ik dacht eindelijk de juiste persoon gevonden te hebben (dat ideaalbeeld van daarstraks), ik had de juiste leeftijd toen (ergens tussen 19 en 23), ... Ik zag het echt al helemaal in orde. En dan kwam er die klap die ik moest verwerken: plots bereikte me het bericht dat ze iemand anders had. Dood ging ik. Echt dood. Ik ben daar uitgekropen na jaren, heb dat verwerkt, heb m'n ideaalbeeld kunnen doorbreken, heb m'n angst voor haar overwonnen (ik durfde zaken op te zoeken, contact te nemen), heb terug de wereld gezien (dat er nog een wereld buiten haar is), terug mezelf ontdekt (stress level naar beneden, dus ik werd stelselmatig meer mezelf), geleerd hoe ik denk, hoe een menselijk brein denkt en hoe mijn geval daarin past, en dan zijn we vandaag.
Vandaag dus. Ik ken haar zoals ze is, ik apprecieer haar eigenlijk als persoon echt wel (ik vind haar een mooie persoonlijkheid) en kan er zelfs in die mate mee om dat het me ergens blij maakt dat er zulke mensen bestaan, maar... de belangrijkheid moet nog verder afnemen. Ze is niet meer belangrijker dan iemand anders die je passeert in de straat. Dus wat de gedachte over haar ook moge zijn, wat er ook gebeurt, het zou niet meer mogen tellen. Ik moet het loslaten. Het zou niet meer mogen tellen, en als ik me nog een vraag stel zou het antwoord niet meer mogen zijn "dat moet ik eens navragen", maar "whatever, het is voorbij".
En het is die stap die ik nog moet zetten. Maar hoe...
Reinaart schreef:Je doet jezelf tekort als je die kans zou laten schieten vanwege je huidige probleem. Als je merkt dat je gedachten over het meisje nog steeds niet afnemen (zelfs als je met die ander wat zou beginnen), dan zou ik je aanraden om hulp te zoeken.
Dat geluk heb ik wel. Ik besef dat ik mezelf tekort doe, als die waanzin laat doorrazen op andere momenten en bij andere mensen. Ik kan daar dan ook erg strict in zijn sinds enkele maanden; "nu even niet", "nu is het mijn tijd", "dan heb ik deze mooie momenten toch maar weer gehad".
Alles omtrent haar (foto's, herinneringen, een dagboek, ...) begint één grote ballon te worden. Een ballon die buiten "vandaag" staat, buiten het "heden". En als ik in het heden zit (bij vrienden, vriendin, ...) dat te mooi is om met "gisteren" bezig te zijn, dan laat ik die ballon met alles erin weg. Maar als ik alleen ben, dan is er geen reden meer om die ballon achterwege te laten, en dan neem ik hem toch weer terug bij mij en kruip ik in gisteren. En dat moet echt stoppen. Het zou niet meer de moeite mogen zijn...
Minerva schreef:De vraag is waardoor het komt dat jouw onderbewuste er zo mee bezig blijft. Doorgaans zit daar iets achter. Iets van een onvervulde behoefte. Dat hoeft niet eens wat met dat meisje te maken te hebben maar zij is dan een substituut voor iets wat er werkelijk speelt.
Dat zou goed kunnen. Maar wat... een tekort aan liefde? Het kan hoor; ik ben een heel gepassioneerde, warme, gevoelige en lieve man. En ik ben afkomstig uit een zeer koud, kil en ongezellig gezin. In de liefde heb ik tot nu toe ook nog niet veel geluk gehad.
Maar stel dat het zo is: wat doe je eraan dan? Liefde kan je niet creëren; die moet vanzelf komen...
Ik heb ondertussen (dankzij dit forum) contact opgenomen met een psychologe (een vrouw, daar voel ik me comfortabeler bij). Volgende week ga ik bij haar langs. Ik hoop dat ik m'n verhaal even vlot als hier kan doen. Maar ondertussen (en ook daarna) blijf ik de hulp van jullie uiteraard enorm appreciëren...