Gebruikersavatar
Niek33
Berichten: 397
Lid geworden op: 04 okt 2010 16:14

Hoe weer te slapen??

Hallo!
Ik zit met een zwaar frustrerend probleem, ik slaap namelijk bijna niet meer. Al dik 3 weken nu. Het is gekomen doordat ik iets teveel van m'n lichaam vroeg en zo raakte het overbelast, als reactie daarop raak ik erg gespannen,... Waardoor ik weer niet slaap. En zo word het steeds erger. M'n lichaam gooit er dan adrenaline in om toch nog "in beweging te kunnen blijven" Stress reactie. Omdat ik dus haast niet slaap herstel ik ook niet en blijft dit doorgaan. M'n huisarts kan weinig doen krijg ik steeds te horen, krijg wel beperkte slaapmedicatie, maar is zeker niet afdoende mij een aantal nachten achter elkaar te laten ontspannen zodat ik rustig in slaap kan vallen.
Heeft iemand hier misschien een idee hoe ik dit probleem kan aanpakken??

Alvast erg bedankt!!
Gebruikersavatar
Psycholoog Dea
Berichten: 191
Lid geworden op: 27 nov 2013 16:59

Re: Hoe weer te slapen??

Hoe zit het inmiddels met de stress? Je hebt toen te veel van jezelf gevraagd, maar hoe zit het nu? Zit je nog in een stressvolle situatie?

Daarnaast kan ik je de standaard tips geven, maar wellicht heb je die al uitgeprobeerd? Een wandeling door de natuur, een warm bad, een massage, meditatie, iets creatiefs dat bij jou past (tekenen, dansen, muziek maken, etc), een boek lezen.
Psycholoog Dea van de online Psychologenpraktijk Boom.
Gebruikersavatar
Niek33
Berichten: 397
Lid geworden op: 04 okt 2010 16:14

Re: Hoe weer te slapen??

Psycholoog Dea schreef:Hoe zit het inmiddels met de stress? Je hebt toen te veel van jezelf gevraagd, maar hoe zit het nu? Zit je nog in een stressvolle situatie?

Daarnaast kan ik je de standaard tips geven, maar wellicht heb je die al uitgeprobeerd? Een wandeling door de natuur, een warm bad, een massage, meditatie, iets creatiefs dat bij jou past (tekenen, dansen, muziek maken, etc), een boek lezen.
Nee, doe al weken niets behalve maximaal proberen te rusten. Soms weet ik niet eens hoe ik moet gaan zitten of liggen.
Soms lukt het me te ontspannen als ik in bed lig, maar de spanning is er zo weer helaas.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Hoe weer te slapen??

Heb je al eens aan een massagekussen gedacht? Vlak voor dat je gaat slapen even het kussen aansluiten. Het kan bijvoorbeeld je nekspieren ontspannen. Ook verkrijgbaar met rustgevende geluiden zoals vogels, de zee en regen. Het focussen op die geluiden kan eraan bijdragen dat je wat rustiger in je hoofd gaat worden.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Hoe weer te slapen??

Memories schreef:Heb je al eens aan een massagekussen gedacht? Vlak voor dat je gaat slapen even het kussen aansluiten. Het kan bijvoorbeeld je nekspieren ontspannen. Ook verkrijgbaar met rustgevende geluiden zoals vogels, de zee en regen. Het focussen op die geluiden kan eraan bijdragen dat je wat rustiger in je hoofd gaat worden.
Het bericht is niet helemaal kloppend. Er moeten wat dingetjes aan veranderd worden. Zo is het woord uitsluiten wat aansluiten moet zijn en achter het woordje eens hoort het woordje aan. Maar ik hoop dat een moderator dat gaat doen en dan mag dit berichtje ook weg.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Psycholoog Dea
Berichten: 191
Lid geworden op: 27 nov 2013 16:59

Re: Hoe weer te slapen??

Niek33 schreef:Nee, doe al weken niets behalve maximaal proberen te rusten. Soms weet ik niet eens hoe ik moet gaan zitten of liggen.
Soms lukt het me te ontspannen als ik in bed lig, maar de spanning is er zo weer helaas.
Wat betekent dit maximaal rusten voor jou? Dat je helemaal niets doet of dat je nog wel dingen onderneemt?
Psycholoog Dea van de online Psychologenpraktijk Boom.
Gebruikersavatar
Niek33
Berichten: 397
Lid geworden op: 04 okt 2010 16:14

Re: Hoe weer te slapen??

Memories schreef:Heb je al eens een massagekussen gedacht? Vlak voor dat je gaat slapen even het kussen uitsluiten. Het kan bijvoorbeeld je nekspieren ontspannen. Ook verkrijgbaar met rustgevende geluiden zoals vogels, de zee en regen. Het focussen op die geluiden kan eraan bijdragen dat je wat rustiger in je hoofd gaat worden
Tja,.. kan wel rustiger worden in m'n hoofd,. maar in m'n lichaam niet. Ik probeer me dan een ongeluk te ontspannen, me zwaar te maken.... maar toch blijft er een spanning in m;n lichaam zitten. Of ik kan me ineens wel even ontspannen,.. is m'n rusthartslag weer te hoog. Waardoor ik alsnog niet in slaap val.
Gebruikersavatar
Niek33
Berichten: 397
Lid geworden op: 04 okt 2010 16:14

Re: Hoe weer te slapen??

Psycholoog Dea schreef:
Niek33 schreef:
Wat betekent dit maximaal rusten voor jou? Dat je helemaal niets doet of dat je nog wel dingen onderneemt?
Dat betekend dat ik niets tot zo weinig mogelijk doe. Hooguit m'n hond uitlaten. Ik heb die spanning omdat m'n lijf overbelast is,. niet omdat ik druk met dingen in m'n hoofd ben. Dus wat ik dan niet moet doen is me inspannen. Dan put in m'n lijf alleen nog maar meer uit lijkt me.
Gebruikersavatar
Psycholoog Dea
Berichten: 191
Lid geworden op: 27 nov 2013 16:59

Re: Hoe weer te slapen??

Ik weet het niet... Helemaal niets doen lijkt me ook minder goed kunnen werken. Als iemand bijvoorbeeld geopereerd is, moet hij/zij ook zo snel mogelijk weer in beweging komen. En ontspanning kan juist vaak goed komen door licht inspannende dingen te doen zoals een wandeling.

Ik weet het niet zo goed hoor, ik zeg alleen wat mij logisch lijkt. Wat zegt je dokter hierover?
Psycholoog Dea van de online Psychologenpraktijk Boom.
Gebruikersavatar
Niek33
Berichten: 397
Lid geworden op: 04 okt 2010 16:14

Re: Hoe weer te slapen??

Psycholoog Dea schreef:Ik weet het niet... Helemaal niets doen lijkt me ook minder goed kunnen werken. Als iemand bijvoorbeeld geopereerd is, moet hij/zij ook zo snel mogelijk weer in beweging komen. En ontspanning kan juist vaak goed komen door licht inspannende dingen te doen zoals een wandeling.

Ik weet het niet zo goed hoor, ik zeg alleen wat mij logisch lijkt. Wat zegt je dokter hierover?
Het is ook een erg lastig probleem. Naast m'n hond 3-4x per dag uitlaten moet ik natuurlijk ook wat boodschappen doen en het huishouden.
M'n huisarts kan er niets mee.... iets wat ik ongelofelijk raar vind.
Zoals gisternacht ook... paar nachten goed geslapen, dus wat bij gekomen, geen tot weinig spanning meer. Lig ik ontspannen in bed, denk aan niets en hoppa! daar is de spanning weer! Grrrr!! En word ik weer na 3 uur slapen weer wakker. En dan vind ik het heeel moeilijk niet kwaad te worden. Nu is me dat vannacht gelukkig wel gelukt.. maar toch is het veel wakkerworden in zo'n nacht.
Heb ook wel 's gehint naar een slaapkliniek.. maar die zouden niks kunnen doen omdat het om 'spanning'sproblemen' gaat.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Hoe weer te slapen??

In het geval van slaapproblemen door spanning, is het van belang om manieren te vinden om spanning af te voeren, het te verminderen, het aan te pakken. Daar zijn veel manieren voor, maar het ligt er ook aan waar jij je prettig bij voelt.

Heb je een dag dat het park of het bos te ver voor je is om naartoe te gaan- of er is geen bos of park bij je in de buurt, haal de natuur bij je in huis. Door geurkaarsjes, geurtheelichtjes of wierook. Bijvoorbeeld de geur dennen, of de geur ceder, of een algemene bosgeur. Of als het winter is en je hebt niet de energie om buiten te gaan kijken, dan kan je een geur van hout naar binnen halen, hout met bosgeur. Of je gaat opzoek naar een geur dat tipt aan iets als sneeuw of gure wind. Of als iets warms en omhullends wilt, de geur van kaneel, koekjes of koffie. (Je kan de natuur naar binnen halen, of naar buiten gaan, de geuren heerlijk opsnuiven en dat binnen nog eens dunnetjes overdoen.) En verwarm jezelf met een lekkere wollen fleece deken of trui. Of met een warme of hete douche, met daarbij een lekker geurende douchegel of crème. Verwen jezelf, in plaats van dat je jezelf afstoot.
Om jezelf een verwarmend omhullend thuisgevoel te geven, kan je ook soms eens de geur van koffie opsnuiven, door de tijd te nemen om met je neus, boven de koffie te gaan, of de koffiepoeder. Neem de geur helemaal in je op. (Theegeuren kan je ook gebruiken.)

En als je wél de energie hebt om naar buiten te gaan (desnoods met een schop onder de kont, want buitenlucht is hart-stik-ke gezond voor jou, zelfs als je moe bent en geen energie hebt, bij elk jaargetijde.) kan je ook ergens gaan zitten. Turend over water, kijkend naar de bomen, turend naar de overkant naar de fietsers die daar langskomen. Ook een kwestie van tijd nemen voor jezelf in de buitenlucht. Het hoeft niet perse gepaard te gaan met energieverbruik. Sombere en vermoeiende gevoelens, hebben juist de vitaminen van buiten nodig. Zonlicht maar soms zelfs ook regen. En vergeet niet voldoende fruit te nemen. Als het lukt het liefst twee á drie stukken per dag. Ook al is het maar een handje druiven of een mandarijn. Hartstikke belangrijk.

(En rustig een stukje lopen, op een tempo die jij prettig vind, kan geen kwaad! Het kan vermoeidheid uit het lichaam ook veranderen in iets meer energie en het helpt soms om het hoofd leeg te maken.)
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
momo
Berichten: 11684
Lid geworden op: 10 okt 2009 23:02
Locatie: momoland

Re: Hoe weer te slapen??

waarschijnlijk een hele slechte raad ;) maar uit ervaring weet ik hoe het je kan slopen.En een oplossing is een oplossing dus...

Ik heb ook alles en werkelijk alles geprobeerd dat je kan bedenken van alternatieve huis- tuin en keukenmiddelen en niks hielp.Al van prille jeugd enorme problemen met in en doorslapen wat de laatste jaren nog erger is geworden door pijnproblemen en wakker worden van lichamelijke klachten

Tot ik na jaren( ja!) amper rust te kunnen vinden tegen mijn dokter zei: als ik geen slaappil krijg vermoord ik deze week gewoon iemand . Zo totaal op was ik. En nu neem ik al zeker een 10tal jaren een halve pil voor het slapengaan. Net genoeg om alles een beetje te ontspannen zonder bijwerkingen van sufheid ' s morgens of als een blok omvallen als je ze neemt.En dan ben ik maar een 'verslaafde' ik slaap tenminste weer

Als niks anders helpt, tja dan moet het maar denk ik.

Maar ik zou wel eerst al de rest proberen :D
Frankly my dear, I don't give a damn...
Do or do not, there is no try... (Yoda)
Gebruikersavatar
Niek33
Berichten: 397
Lid geworden op: 04 okt 2010 16:14

Re: Hoe weer te slapen??

Memories schreef:In het geval van slaapproblemen door spanning, is het van belang om manieren te vinden om spanning af te voeren, het te verminderen, het aan te pakken. Daar zijn veel manieren voor, maar het ligt er ook aan waar jij je prettig bij voelt.

Heb je een dag dat het park of het bos te ver voor je is om naartoe te gaan- of er is geen bos of park bij je in de buurt, haal de natuur bij je in huis. Door geurkaarsjes, geurtheelichtjes of wierook. Bijvoorbeeld de geur dennen, of de geur ceder, of een algemene bosgeur. Of als het winter is en je hebt niet de energie om buiten te gaan kijken, dan kan je een geur van hout naar binnen halen, hout met bosgeur. Of je gaat opzoek naar een geur dat tipt aan iets als sneeuw of gure wind. Of als iets warms en omhullends wilt, de geur van kaneel, koekjes of koffie. (Je kan de natuur naar binnen halen, of naar buiten gaan, de geuren heerlijk opsnuiven en dat binnen nog eens dunnetjes overdoen.) En verwarm jezelf met een lekkere wollen fleece deken of trui. Of met een warme of hete douche, met daarbij een lekker geurende douchegel of crème. Verwen jezelf, in plaats van dat je jezelf afstoot.
Om jezelf een verwarmend omhullend thuisgevoel te geven, kan je ook soms eens de geur van koffie opsnuiven, door de tijd te nemen om met je neus, boven de koffie te gaan, of de koffiepoeder. Neem de geur helemaal in je op. (Theegeuren kan je ook gebruiken.)

En als je wél de energie hebt om naar buiten te gaan (desnoods met een schop onder de kont, want buitenlucht is hart-stik-ke gezond voor jou, zelfs als je moe bent en geen energie hebt, bij elk jaargetijde.) kan je ook ergens gaan zitten. Turend over water, kijkend naar de bomen, turend naar de overkant naar de fietsers die daar langskomen. Ook een kwestie van tijd nemen voor jezelf in de buitenlucht. Het hoeft niet perse gepaard te gaan met energieverbruik. Sombere en vermoeiende gevoelens, hebben juist de vitaminen van buiten nodig. Zonlicht maar soms zelfs ook regen. En vergeet niet voldoende fruit te nemen. Als het lukt het liefst twee á drie stukken per dag. Ook al is het maar een handje druiven of een mandarijn. Hartstikke belangrijk.

(En rustig een stukje lopen, op een tempo die jij prettig vind, kan geen kwaad! Het kan vermoeidheid uit het lichaam ook veranderen in iets meer energie en het helpt soms om het hoofd leeg te maken.)
Dankje voor je uitgebreide lijst van dingen die ik kan doen! ;) Het stomme is dat wanneer ik ontspannen naar bed ga,..zoals gisteravond, ik na een halfuur wakker liggen zo weer spanning voel opkomen :angry: En geen idee waarvan? Maar ook, wanneer ik dan slaap, word ik na 3-4 uur weer (gespannen) wakker. Waarom in godsnaam denk ik dan? Dan heb ik wel grote moeite niet super kwaad te worden! Verder slapen word dan vaak ook niets meer helaas. Ook niet als ik wel rustig blijf.
Ik heb dus totaal geen vertrouwen dat het weer goedkomt,.. en dat is ook wat mij parten speelt.
Gebruikersavatar
Niek33
Berichten: 397
Lid geworden op: 04 okt 2010 16:14

Re: Hoe weer te slapen??

momo schreef:waarschijnlijk een hele slechte raad ;) maar uit ervaring weet ik hoe het je kan slopen.En een oplossing is een oplossing dus...

Ik heb ook alles en werkelijk alles geprobeerd dat je kan bedenken van alternatieve huis- tuin en keukenmiddelen en niks hielp.Al van prille jeugd enorme problemen met in en doorslapen wat de laatste jaren nog erger is geworden door pijnproblemen en wakker worden van lichamelijke klachten

Tot ik na jaren( ja!) amper rust te kunnen vinden tegen mijn dokter zei: als ik geen slaappil krijg vermoord ik deze week gewoon iemand . Zo totaal op was ik. En nu neem ik al zeker een 10tal jaren een halve pil voor het slapengaan. Net genoeg om alles een beetje te ontspannen zonder bijwerkingen van sufheid ' s morgens of als een blok omvallen als je ze neemt.En dan ben ik maar een 'verslaafde' ik slaap tenminste weer

Als niks anders helpt, tja dan moet het maar denk ik.

Maar ik zou wel eerst al de rest proberen :D
Tja.. lucky you zal ik maar zeggen!;) Ik krijg het niet. Ik denk ook niet dat ik iemand zal vermoorden oid,. maar eerder mezelf met een hamer op m'n kop sla van frustratie. Misschien moet ik dat 's zeggen daar...
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Hoe weer te slapen??

Niek33 schreef:
Memories schreef:In het geval van slaapproblemen door spanning, is het van belang om manieren te vinden om spanning af te voeren, het te verminderen, het aan te pakken. Daar zijn veel manieren voor, maar het ligt er ook aan waar jij je prettig bij voelt.

Heb je een dag dat het park of het bos te ver voor je is om naartoe te gaan- of er is geen bos of park bij je in de buurt, haal de natuur bij je in huis. Door geurkaarsjes, geurtheelichtjes of wierook. Bijvoorbeeld de geur dennen, of de geur ceder, of een algemene bosgeur. Of als het winter is en je hebt niet de energie om buiten te gaan kijken, dan kan je een geur van hout naar binnen halen, hout met bosgeur. Of je gaat opzoek naar een geur dat tipt aan iets als sneeuw of gure wind. Of als iets warms en omhullends wilt, de geur van kaneel, koekjes of koffie. (Je kan de natuur naar binnen halen, of naar buiten gaan, de geuren heerlijk opsnuiven en dat binnen nog eens dunnetjes overdoen.) En verwarm jezelf met een lekkere wollen fleece deken of trui. Of met een warme of hete douche, met daarbij een lekker geurende douchegel of crème. Verwen jezelf, in plaats van dat je jezelf afstoot.
Om jezelf een verwarmend omhullend thuisgevoel te geven, kan je ook soms eens de geur van koffie opsnuiven, door de tijd te nemen om met je neus, boven de koffie te gaan, of de koffiepoeder. Neem de geur helemaal in je op. (Theegeuren kan je ook gebruiken.)

En als je wél de energie hebt om naar buiten te gaan (desnoods met een schop onder de kont, want buitenlucht is hart-stik-ke gezond voor jou, zelfs als je moe bent en geen energie hebt, bij elk jaargetijde.) kan je ook ergens gaan zitten. Turend over water, kijkend naar de bomen, turend naar de overkant naar de fietsers die daar langskomen. Ook een kwestie van tijd nemen voor jezelf in de buitenlucht. Het hoeft niet perse gepaard te gaan met energieverbruik. Sombere en vermoeiende gevoelens, hebben juist de vitaminen van buiten nodig. Zonlicht maar soms zelfs ook regen. En vergeet niet voldoende fruit te nemen. Als het lukt het liefst twee á drie stukken per dag. Ook al is het maar een handje druiven of een mandarijn. Hartstikke belangrijk.

(En rustig een stukje lopen, op een tempo die jij prettig vind, kan geen kwaad! Het kan vermoeidheid uit het lichaam ook veranderen in iets meer energie en het helpt soms om het hoofd leeg te maken.)
Dankje voor je uitgebreide lijst van dingen die ik kan doen! ;) Het stomme is dat wanneer ik ontspannen naar bed ga,..zoals gisteravond, ik na een halfuur wakker liggen zo weer spanning voel opkomen :angry: En geen idee waarvan? Maar ook, wanneer ik dan slaap, word ik na 3-4 uur weer (gespannen) wakker. Waarom in godsnaam denk ik dan? Dan heb ik wel grote moeite niet super kwaad te worden! Verder slapen word dan vaak ook niets meer helaas. Ook niet als ik wel rustig blijf.
Ik heb dus totaal geen vertrouwen dat het weer goedkomt,.. en dat is ook wat mij parten speelt.
Graag gedaan. ;)
Hartstikke rot- dat jij er op dit moment, geen vertrouwen meer in hebt dat het goed komt. Je zit in een cirkel waar je niet uitkomt. Of waar je op dit moment moeite mee hebt om eruit te komen. Zaak is dus wel dat je methoden vindt (desnoods met begeleiding) om weer vertrouwen te ontwikkelen. Ik ben het met Momo eens dat medicatie uiteindelijk ook een oplossing kan zijn. Dat je dat ook moet gaan doen, als je daarvoor voelt, als niets anders werkt (op het moment). Maar dan is het wel van belang, om vertrouwen te kweken. Want als jij met een groot wantrouwen, aan medicatie gaat beginnen, dan is er een kans door te weinig vertrouwen, dat het minder of niet werkt. Dus dan is het goed ook het wantrouwen bespreekbaar te maken. (En medicatie is soms een bijmiddel, die je helpt om stapjes verder te komen, die je rust kan geven, maar dan is het vaak (niet altijd maar wel vaak) nog wel goed om te werken aan oorzaken die het niet slapen opwekken. Dat je daarover in gesprek gaat en vooral ook je energievoorraad in de gaten gaat houden. Over de top gaan, werkt tegenstrijdig!!!
(En het zou hartstikke zonde zijn, als jij nog jaren en jaren in deze modus blijft, dus moeten er manieren gevonfden worden, die je helpen bij het proces van lichaam en geest en dus ook weer meer kunnen genieten.)
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Niek33
Berichten: 397
Lid geworden op: 04 okt 2010 16:14

Re: Hoe weer te slapen??

Memories schreef: Graag gedaan. ;)
Hartstikke rot- dat jij er op dit moment, geen vertrouwen meer in hebt dat het goed komt. Je zit in een cirkel waar je niet uitkomt. Of waar je op dit moment moeite mee hebt om eruit te komen. Zaak is dus wel dat je methoden vindt (desnoods met begeleiding) om weer vertrouwen te ontwikkelen. Ik ben het met Momo eens dat medicatie uiteindelijk ook een oplossing kan zijn. Dat je dat ook moet gaan doen, als je daarvoor voelt, als niets anders werkt (op het moment). Maar dan is het wel van belang, om vertrouwen te kweken. Want als jij met een groot wantrouwen, aan medicatie gaat beginnen, dan is er een kans door te weinig vertrouwen, dat het minder of niet werkt. Dus dan is het goed ook het wantrouwen bespreekbaar te maken. (En medicatie is soms een bijmiddel, die je helpt om stapjes verder te komen, die je rust kan geven, maar dan is het vaak (niet altijd maar wel vaak) nog wel goed om te werken aan oorzaken die het niet slapen opwekken. Dat je daarover in gesprek gaat en vooral ook je energievoorraad in de gaten gaat houden. Over de top gaan, werkt tegenstrijdig!!!
(En het zou hartstikke zonde zijn, als jij nog jaren en jaren in deze modus blijft, dus moeten er manieren gevonfden worden, die je helpen bij het proces van lichaam en geest en dus ook weer meer kunnen genieten.)
Ik denk dat wel ff langs elkaar heen praten;) ...het is niet zo dat ik geen vertrouwen in medicatie heb, maar in het slapen zelf;) Het is zo stom, je hebt namelijk geen idee hoe je normaliter in slaap valt? Dat gebeurd gewoon een keer,... maar nu? Het is dan vrij lastig jezelf niet steeds te controleren op; denk ik niet teveel na? is mijn lijf nu ontspannen? Dat soort dingen.
Ik kom net van de apotheek vandaan,. wat medicatie op gehaald. Mirtazapine, in de laagste dosering. Is een antidepressiva maar in lage dosering moet het versuffend/kalmerend werken. Ik had nog wat over van eerder gebruik 1,5 maand geleden en al aantal dagen in aan het nemen. Maar merk er nog weinig van.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Hoe weer te slapen??

Ik denk dat wel ff langs elkaar heen praten;) ...het is niet zo dat ik geen vertrouwen in medicatie heb, maar in het slapen zelf;)
Nee, voor mijn gevoel praten we niet langs elkaar heen. Ik begreep namelijk wel wat jij bedoelde denk ik. :)
(|Medicatie en vooral slapen in dit geval, als jij al moeite hebt met het vertrouwen in weer kunnen slapen, dan is er een kans dat, juist omdat je zo'n slecht vertrouwen erin hebt, je (misschien onbewust) de werking van medicatie tegenhoudt om te slapen, maar ook het "normale proces" zonder medicijnen. (Dus dan kom je, in een cirkel waar moeilijk uit te komen is. Met of zonder medicatie.) Dan is het dus zaak om aan het vertrouwen te werken, dat slapen wel weer goedkomt.

En wat je dus zelf aangeeft is, je piekert erg veel, je denkt erg veel na, wat zou kunnen betekenen dat je het proces júíst tegenhoudt.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Niek33
Berichten: 397
Lid geworden op: 04 okt 2010 16:14

Re: Hoe weer te slapen??

Memories schreef: (|Medicatie en vooral slapen in dit geval, als jij al moeite hebt met het vertrouwen in weer kunnen slapen, dan is er een kans dat, juist omdat je zo'n slecht vertrouwen erin hebt, je (misschien onbewust) de werking van medicatie tegenhoudt om te slapen, maar ook het "normale proces" zonder medicijnen. (Dus dan kom je, in een cirkel waar moeilijk uit te komen is. Met of zonder medicatie.) Dan is het dus zaak om aan het vertrouwen te werken, dat slapen wel weer goedkomt.

En wat je dus zelf aangeeft is, je piekert erg veel, je denkt erg veel na, wat zou kunnen betekenen dat je het proces júíst tegenhoudt.
Tja,.. om aan dat vertrouwen te werken is het toch wel nodig dat áls ik ontspannen ben, ik goed moet slapen. Want als ik ontspannen ben en slaap telkens niet, of erg slecht? verteld mij dat dat het niet veel uitmaakt dat ik ontspannen ben. Plus dat het geen vertrouwen opwekt op die manier. Dat doet het wel als ik dan "normaal" slaap.
Zó'n stom probleem dit :mad:
Gebruikersavatar
momo
Berichten: 11684
Lid geworden op: 10 okt 2009 23:02
Locatie: momoland

Re: Hoe weer te slapen??

Ik snap niet goed dat je een antidepressiva krijgt wat superverslavend is en waar je amper nog van afraakt.
Om nog van de ellendige nevenwerkingen te zwijgen.

Maar geen licht slaapmiddel, waar je op drie dagen van kan afkicken of zelfs niet eens aan verslaafd raakt indien je het enkel in noodgevallen als het echt niet lukt om te slapen zou gebruiken?

023
Frankly my dear, I don't give a damn...
Do or do not, there is no try... (Yoda)
Gebruikersavatar
Niek33
Berichten: 397
Lid geworden op: 04 okt 2010 16:14

Re: Hoe weer te slapen??

momo schreef:Ik snap niet goed dat je een antidepressiva krijgt wat superverslavend is en waar je amper nog van afraakt.
Om nog van de ellendige nevenwerkingen te zwijgen.

Maar geen licht slaapmiddel, waar je op drie dagen van kan afkicken of zelfs niet eens aan verslaafd raakt indien je het enkel in noodgevallen als het echt niet lukt om te slapen zou gebruiken?

023
Tja... medicatie wat eindigd op 'Pam' krijg ik bijna niet... maar werkt ook haast niet omdat ik hooguit de 10mg variant krijg en da's te licht.
Mijn psychiater (toen ik die nog had) zei tijdje geleden dat de mirtazapine in de lichte vorm (15mg) versuffend zou werken. Dus ideaal voor het slapen.
Qua afkicken is dit niet zo'n probleem hoor ;)
Maar verder zou ik het niet weten,.... en huisarts weet ook niks. Zéér irritant overigens!!
Gebruikersavatar
momo
Berichten: 11684
Lid geworden op: 10 okt 2009 23:02
Locatie: momoland

Re: Hoe weer te slapen??

Vraag serenase, eindigt niet op pam en werkt prima

Je hebt verschillende doseringen ;)
Frankly my dear, I don't give a damn...
Do or do not, there is no try... (Yoda)
Gebruikersavatar
Niek33
Berichten: 397
Lid geworden op: 04 okt 2010 16:14

Re: Hoe weer te slapen??

momo schreef:Vraag serenase, eindigt niet op pam en werkt prima

Je hebt verschillende doseringen ;)
Krijg hier meldingen dat het Lorazepam zou zijn. Iets wat ik al 's gehad heb. 2mg. Hielp niks
Gebruikersavatar
patsas
Berichten: 7089
Lid geworden op: 19 jun 2006 18:01
Locatie: Eindhoven

Re: Hoe weer te slapen??

Hoi Niek

2 mg helpt inderdaad niets, heb dat ook ervaren. Misschien dat je huisarts je meer kan voorschrijven?

En anders wordt het toch mindfulness muziek, dat helpt bijna altijd. Rustgevende muziek!! Te vinden op you tube, spotify, enz.
Leven is het meervoud van lef
All that we are is the result of what we have thought
Fall seven times, stand up eight!
Gebruikersavatar
manus
Berichten: 43
Lid geworden op: 13 dec 2014 15:25

Re: Hoe weer te slapen??

Je moet er gewoon schijt aan hebben dat je niet slaapt. Ikzelf slaap regelmatig een paar nachten of weken niet.
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: Hoe weer te slapen??

manus schreef:Je moet er gewoon schijt aan hebben dat je niet slaapt. Ikzelf slaap regelmatig een paar nachten of weken niet.
Dat lijkt mij niet gezond. Daar zogenaamd schijt aan hebben betekend dat je bewust een signaal van je lichaam negeert en dat dit normaal is. Het is niet normaal. Gemiddeld 7 uur per nacht slaap wel.
Understand: you been understood

Terug naar “(Psycho)somatische klachten”