Barrie89

Help mijn vriendin heeft borderline

Beste mensen,
Ik ben nieuw op het forum. Ik ben een 24 jarige jongen en heb een probleem met mijn relatie.
Mijn vriendin is de afgelopen 2 weken vreemdgegaan met een jongen die zij op een festival heeft leren kennen. Ze is zowel mentaal als seksueel vreemdgegaan. Ik vind dit verschrikkelijk en onacceptabel. Ik ben namelijk vanuit mijn cultuur opgevoed met het idee dat je elkaar nooit moet bedriegen. Dat betekent ook dat ik erg slecht met het idee kan leven dat ze met een ander seks heeft gehad.
Nu is het bekend dat ze borderline heeft. Seks met andere heeft ze meerdere keren gedaan onze relatie en daar zit ik tot op de dag nog mee. Ik kon het niet uitmaken op een of ander manier. Nu lijkt het dat het allemaal mijn schuld is. Want we hebben de afgelopen 3 maanden vaak ruzie gehad. Mij gaf het nie het gevoel dat ik vreemd moest gaan.
Alles wordt op mij afgeschoven. Haar familie eisen dat ik haar een kans moet geven en zelf naar een relatietherapeut moet gaan. Ik ben niet diegene die iets mankeert. Ze vinden het tevens belachelijk dat ik afstandelijk ben. Dat doet haar alleen maar pijn. Kom op het is iets wat nog net gebeurd is. Je moet niet van iemand die diep gekwetst is verwachten dat ie het snel slikt en weer leuk en vrolijk doet.
En zij is er heilig van overtuigd dat ik nu fout zit en zij maar alle kansen verdient.
Is dit nou typisch iets voor borderline?
Ik weet geen raad meer.
Ik vind het verschrikkelijk om zo te leven. Ik weet niet of ik ermee kan leven
Gebruikersavatar
Psycholoog Dea
Berichten: 191
Lid geworden op: 27 nov 2013 16:59

Re: Help mijn vriendin heeft borderline

Dat ze borderline heeft, betekent nog niet dat ze vreemd mag gaan. In mijn mening heb je alle recht om boos te zijn en te willen stoppen met de relatie. Het klinkt alsof al het vertrouwen en geluksgevoel weg is en die lijken me toch wel essentieel. Als zij degene is met wie je verder wilt, dan kan je uiteraard vechten voor de relatie. Ik denk dat het goed is dat je eerst bij jezelf te rade gaat wat je nu eigenlijk wil, ongeacht wat anderen zeggen.
Psycholoog Dea van de online Psychologenpraktijk Boom.
Barrie89

Re: Help mijn vriendin heeft borderline

Hallo Dea,
Bedankt voor je reactie. Ik vind dit erg moeilijk en ik kan het niet verteren. Hoe veel ik ook om haar geef, blijft het toch in mijn hoofd spoken. Het vertrouwen is inderdaad verdwenen. Het probleem is dat ik zelfs op dit moment niet voor mijn zelf kies. Iedere keer als ik zeg dat ik me slecht voel ben ik weer egoïstisch volgens haar en haar ouders. Want ik hou daarmee geen rekening met haar en haar beperkingen. Ik heb ook zo mijn beperkingen. Misschien niet zo zeer psychisch van aard maar wel het feit dat ik zo een afkeer heb tegen vreemdgaan en vooral als het ook seksueel is. Het is niet heel lang geleden gebeurd en er wordt van me verwacht dat ik weer de oude word. Ik heb altijd klaar gestaan voor haar en voor zo'n moment heeft ze me weggegooid. Ik druk het nu extreem uit maar zo voelt het wel. Ik snap best dat ze spijt heeft. Maar iedere keer zegt ze dat ik haar duidelijkheid moet geven omdat borderliners dat nodig hebben. Ik begrijp het helemaal ik wil haar namelijk niet aan de lijntje houden. Maar ik wil wel proberen om hiermee te kunnen leven. En ik weet van mezelf niet helemaal zeker of ik dit kan. Sterker nog, het gevoel dat ik ben bedrogen en gemanipuleerd blijft spoken Hoe erg ik ook mijn best doe. Ik heb moeite met concentratie. Ik zit in het eerste jaar HBO betekent dus dat ik heel graag mijn P wil halen. Ik wil rust en iedere keer als ik zeg dat ik even rust wil en even weg wil zijn zegt ze ` of je maakt het helemaal uit of je vecht voor onze relatie. Hallo ik kan me niet op meer dingen concentreren. Het is mijn studie of mijn relatie.
Ik weet niet wat ik hiermee aan moet. Ik merk nu echt dat het leve met iemand met borderline erg moeilijk is. En ik ben bang dat ze haar zelf aan doet als dit over is en ik het niet meer trek.
Gebruikersavatar
Psycholoog Dea
Berichten: 191
Lid geworden op: 27 nov 2013 16:59

Re: Help mijn vriendin heeft borderline

Ik hoor uit je verhaal eigenlijk alleen maar redenen om een punt achter de relatie te zetten. Ik vraag me, als ik eerlijk mag zijn, dan ook af waarom je nog wel bij haar blijft. Ik zeg niet dat je moet stoppen, maar ik vraag me wel af wat voor jou nu de redenen zijn om bij haar te blijven.
Psycholoog Dea van de online Psychologenpraktijk Boom.
Gebruikersavatar
GeenPijn
Berichten: 5314
Lid geworden op: 18 feb 2011 00:51

Re: Help mijn vriendin heeft borderline

Haar familie heeft helemaal niets te eisen en al helemaal niet dat jij naar een relatietherapeut moet. Dat bepalen zij niet maar jijzelf. Ik denk dat je eens naar je hart kunt gaan luisteren wat wil je zelf waar krijg jij nou energie van. Is dat van haar? Is dat van haar familie?
En wat kost je alleen maar energie, meestal verbreken we de banden met degenen die ons niets opleveren maar alleen kosten.
Afhankelijk van je eigenwaarde natuurlijk. Heb je verder niemand dan zul je dit gedrag makkelijker accepteren dan iemand die makkelijk overstapt. Maar dan nog kun je afvragen is het het allemaal waard...
Denk daar eens goed over na en wees eerlijk tegenover jezelf.

Ik heb trouwens ooit eens ergens gelezen dat het verschrikkelijk moeilijk leven is borderliners daar moest je behoorlijk stevig voor in je schoenen staan.
Als je verwacht dat de wereld eerlijk tegen jou is, omdat jij eerlijk bent tegenover de wereld.

Dan hou je jezelf voor gek.

Dat is verwachten dat de leeuw jou niet opeet omdat jij hem niet opeet.
Bestaansrecht??

Re: Help mijn vriendin heeft borderline

Hallo Barrie89,

Ik ben niet ervoor om jou advies te geven wat jij moet doen. Dat moet je zelf doen, dat doe je via een positieve en een negatieve kolom, weeg ze af en beslis wat jij het beste vind.
TheEmperor85

Re: Help mijn vriendin heeft borderline

Bestaansrecht?? schreef: Ik ben niet ervoor om jou advies te geven wat jij moet doen. Dat moet je zelf doen
ad-vies
zelfst.naamw. ad|viezen (meerv.) uitspraak van een derde aan welke twee partijen vooraf verklaren zich te zullen houden;

Je kunt jezelf natuurlijk geen advies geven. Advies wordt altijd door derden gegeven. Overigens is dit forum daar ook op gebaseerd :)
En een positieve en negatieve kolom (5G systeem) was op dit onderwerp ook niet van toepassing.

Terug naar “Eenzaamheid, relaties & seksualiteit”