Zweden 2014

Autisme Spectrum Stoornissen

Hallo allemaal, ik ben nieuw hier. Ik ben een vrouw, al bijna 38 jaar getrouwd en heb drie kinderen, die sinds kort allemaal het huis uit zijn. Nu loop ik al een tijdje bij een psycholoog en zit daar ook in een groep. Ik was teruggetrokken, stil en kwam niet voor mezelf op. Een oorzaak hiervan is het gedrag van mijn moeder, omdat zij mijn broer, die minder begaafd is, altijd voortrok. Ik ben al veel veranderd en loop nu tegen het gedrag van mijn man aan, waarbij aan asperger wordt gedacht. Ook denk ik dat de kind(eren) een vorm van ASS hebben. Ik kan er met hem nu nog niet over praten en heb het er erg moeilijk mee en wil graag weten hoe hier mee om te gaan. Mijn psycholoog heeft mij dit forum geadviseerd, want zij is de enige met wie ik hierover praat. Van de week heb ik het in de groep verteld, zodat ik er daar ook over kan praten en dat lucht op.
Zweden 2014

Re: Autisme Spectrum Stoornissen

Graag zou ik willen weten of mijn man een vorm van autisme (asperger) heeft. Ik kan er nu nog niet met hem over praten, want hij wil niet mee met mij naar de psycholoog, omdat hij vindt dat ik problemen heb en niet hij; laat staan een test doen. Hij heeft weinig tot geen inlevingsvermogen, is vaak bot, wordt boos en dat is duidelijk aan zijn gezicht te zien, begrijpt grapjes niet. Ik kan hem niet bereiken en hij begrijpt niet hoe ik me voel. In de hobby, die hij heeft, steekt hij al zijn vrije tijd, een obsessie gewoon. Hij verrast me nooit met een cadeautje bv. op mijn verjaardag; koop ik altijd zelf. Hij wil alles plannen en kan niet spontaan ergens heen gaan, dan vindt hij dat ik hem overval. Alles gaat volgens een vast patroon, waar hij niet gauw van afwijkt. Weten jullie nog herkenningspunten, want ik voel me eenzaam in dit proces en zou het fijn vinden een reactie te ontvangen.
Mon!ca

Re: Autisme Spectrum Stoornissen

Hoi Zweden,

Jouw omschrijving roept bij mij heel veel herkenbaarheid op.
Mijn man is in 2011 gediagnosticeerd met PDD-NOS. 2 van onze 3 kinderen hebben overigens ook een diagnose.

Leven met een partner met autisme is niet altijd makkelijk en je kunt je van tijd tot tijd behoorlijk alleen voelen. Ik proef uit jouw bericht dat je daar met name mee stoeit. Niet gek natuurlijk want als 'partner van' moet je altijd maar de kar trekken en eindeloos geduld opbrengen.

Ik begrijp dat je man geen diagnose heeft en ook geen diagnosetraject volgt?
Zweden 2014

Re: Autisme Spectrum Stoornissen

Hoi Monica

Nee mijn man volgt niets en weet ook niets. Ik heb problemen en dacht dat ik gek was en nu kom ik er achter, dat ik dat niet ben en mijn man en waarschijnlijk ook twee van mijn drie kinderen een ASS verwante stoornis hebben. Ik ben hier nu mee bezig en praat hier alleen over met mijn psycholoog en heb het net in de groep daar verteld. Met mijn man probeer ik voorzichtig over het gedrag van mijn zoon te praten en dan zegt hij dat hij dat gelukkig niet heeft, terwijl ze heel veel overeenkomsten hebben. Hij ziet het zelf dus totaal niet. Ik voel me alleen en trek dus altijd de kar en ben daar zo moe van en vraag me af hoe lang ik dit nog vol houd. Ik zit dus in de beginfase en wil daarom graag met anderen hierover van gedachten wisselen. Elke reactie of advies is welkom.
Gebruikersavatar
Psycholoog Dea
Berichten: 191
Lid geworden op: 27 nov 2013 16:59

Re: Autisme Spectrum Stoornissen

Even diagnoses enzo daar gelaten, is het niet een idee voor jullie om wat relatietherapie te proberen? Om onder andere de communicatie te verbeteren? Het kan wellicht helpen om hier samen uit te komen op een manier die voor jullie beiden prettig is.
Psycholoog Dea van de online Psychologenpraktijk Boom.
Zweden 2014

Re: Autisme Spectrum Stoornissen

Zoals ik al heb aangegeven wil mijn man niet mee naar de psycholoog, omdat hij vindt dat ik problemen heb en niet hij. Hij vindt het wel goed zo en vindt het alleen naar dat ik soms zo droevig ben en veel lichamelijke klachten heb en vindt hij mij een moeilijk iemand. Ik kan alleen mezelf veranderen en kom er dus nu achter, dat hij waarschijnlijk ASS (Asperger) heeft en zoek daar een weg in om mee om te gaan. Het lezen op dit forum, waar ik veel herkenning zie, helpt mij al een beetje. Doch in mijn hoofd is het een grote chaos, omdat ik nooit zal kunnen bereiken, wat ik graag zou willen.
zonnigkantje

Re: Autisme Spectrum Stoornissen

Ik herken wat je schrijft. Je hebt nu zelf al hulp, dat is al een grote stap. Er eerst zelf uitkomen, kan je ook helpen.
Hij vindt het wel goed zo en vindt het alleen naar dat ik soms zo droevig ben en veel lichamelijke klachten heb en vindt hij mij een moeilijk iemand.
Is hij bereid om je te helpen? In mijn geval is dat niet zo (althans, ik ervaar dat niet zo), waardoor ik nogal alleen sta in het gezin. Om die reden voel ik me eenzaam en buitengesloten. Dat de problemen die 'ik' heb in het gezin, ook wel eens te maken kunnen hebben met het totale gezinssysteem waarin iedereen een rol heeft, is een argument dat terzijde wordt geschoven.
Doch in mijn hoofd is het een grote chaos, omdat ik nooit zal kunnen bereiken, wat ik graag zou willen.
De chaos ken ik ook, zeker omdat ik thuis niet gehoord word. Daardoor lijkt het alsof ik de enige ben die een probleem heeft. Kun je accepteren dat hij is zoals hij is?
Lukt het je om leuke dingen te doen voor jezelf en buiten het gezin? Is het mogelijk om zelf dingen te ondernemen zodat je wat afleiding hebt en de druk thuis beter aankunt?

Veel sterkte en wijsheid.
Gebruikersavatar
Psycholoog Dea
Berichten: 191
Lid geworden op: 27 nov 2013 16:59

Re: Autisme Spectrum Stoornissen

Zweden 2014 schreef:Zoals ik al heb aangegeven wil mijn man niet mee naar de psycholoog, omdat hij vindt dat ik problemen heb en niet hij. Hij vindt het wel goed zo en vindt het alleen naar dat ik soms zo droevig ben en veel lichamelijke klachten heb en vindt hij mij een moeilijk iemand.
Dat begrijp ik helemaal, maar het punt blijft dat je op dit moment ongelukkig bent in je relatie. Dit is toch iets wat hij, ook al ziet hij het niet, tenminste wel zou moeten erkennen? Naar een relatietherapeut gaan betekent dan ook dat je wilt werken aan jullie relatie en niet aan hem of jou persoonlijk.
Psycholoog Dea van de online Psychologenpraktijk Boom.
Jetje

Re: Autisme Spectrum Stoornissen

Hoi Zweden 2014,

Ik herken erg veel in je verhaal, vooral je eenzaamheid. Ik heb na de diagnose PDD-NOS bij onze zoon sterk het vermoeden dat mijn man ook tenminste wat kenmerken van ASS heeft. Wij beginnen aankomende dinsdag met relatietherapie omdat we er met praten echt niet uitkomen. Ik geef aan me leeggezogen, eenzaam en wanhopig te voelen. Een plantje wat te weinig water krijgt...., hij vindt het allemaal wel goed gaan, hij zegt gelukkig te zijn. Ik ben erg benieuwd a.s. dinsdag... Ook in mijn hoofd is het een grote chaos, het is net of ik soms niet eens kan uitleggen waarom het zo moeilijk is, het is zoveel omvattend. Ook voor hem is het moeilijk hoor, laat dat duidelijk zijn. Zit je vrouw met dikke tranen uit te leggen dat ze warmte, een samengevoel en emotionele betrokkenheid mist, jij als man bent je van geen kwaad bewust en hebt geen idee wat je anders zou moeten doen. Zo slecht gaat het toch niet? Dat is waarschijnlijk waarom gesprekken voor aleen maar meer frustatie zorgen en er echt een professional nodig is om ons te begeleiden.

Je vraagt naar herkenningspunten, ik noem even de redenen op waarom ik denk dat mijn man een vorm van autisme zou kunnen hebben:
-Hij heeft een erg beperkte zelfkennis, kan dus ook erg slecht over zichzelf praten.
-Hij is nadelig veranderd sinds de kinderen er zijn, bemoeit zich erg weinig met de opvoeding. Hij is zich steeds meer op zijn werk gaan richten. Dat is zijn aandeel in het gezin, geld verdienen is zijn rol.
-Hij neemt nauwelijks verantwoordelijkheid voor de dingen die hij zegt of doet, anderen krijgen de schuld. De laatste tijd niet alleen ik, maar ook de kinderen.
-Hij weet vaak goed te vertellen hoe het allemaal moet, maar helpen ho maar.
-Ik heb in de afgelopen jaren al wat flink botte opmerkingen naar mijn hoofd geslingerd gekregen. Hij voelt totaal niet aan hoezeer hij mij daarmee kwetst. Ook dat ligt gewoon aan mij.

Dit zijn de voornaamste dingen waar ik tegenaan loop. Ik ben verliefd op hem geworden vanwege zijn rust, zijn "komt allemaal wel goed" houding, zijn humor (later bleek het wel vaak om dezelfde grapjes te gaan) en hij kan me af en toe ook weer met beide benen op deze aarde zetten. Dat is ook de reden waarom het zo moeilijk is om een eventueel einde te maken aan onze relatie. Ik zie hem dan al voor me, alleen op de bank zich af te vragen hoe het zover heeft kunnen komen. Mijn hart breekt als ik daar aan denk. Was er maar een tussenweg.
Maar ik ben me in de afgelopen jaren zo eenzaam, verdrietig en wanhopig gaan voelen.... Ik ben 2 keer depressief geweest, ik heb zo vaak aan mezelf gewerkt omdat ook ik in eerste instantie steeds dacht dat het aan mij lag. Maar het levert elke keer weer niets op.
Daarom denk ik ook dat het allemaal verder gaat dan de "ach ja, zo zijn mannen" problemen. Want dat is wat mensen uit mijn omgeving denken dat er aan de hand is. Ik krijg anderen maar niet uitgelegd waarom ik hier zo mee zit, hoe "samen"leven met hem is. Hij is toch zo'n leuke, goedlachse, harde werker, wat zeur ik dan....? Schouders eronder en door met je leven....! Mar dat is nou precies wat IK gedaan heb de afgelopen jaren zonder enige vorm van resultaat, of soms een beetje resultaat van korte duur. Ik kan de kar niet meer trekken, ik ben op....We leven als broer en zus, zo kan het niet langer.

Zweden 2014, ik hoop dat je man toch gaat inzien dat therapie ook hem kan helpen. En ik hoop dat je je door verhalen van anderen gesterkt en begrepen voelt. Ik ben benieuwd hoe het nu gaat met je en heel veel sterkte....

Ik heb mijn man gezegd dat ik wil scheiden, dat ik zo niet verder kan. Dat was voor hem de reden om mee te gaan naar therapie, hij zag toch wel in dat het mij erg hoog zit, al snapt hij niet wat zijn aandeel zou kunnen zijn.
Ook al zou er een einde aan onze relatie komen, dan hoop ik dat we door de therapie allebei inzicht hebben gekregen in het waarom...

Terug naar “Autisme Spectrum Stoornissen”