m@rko

Re: Spiritualiteit is altijd zweverig (?)

ik was even in de veronderstelling dat je er een probleem mee had om er over na te denken omdat je schreef:

Daar kan je je hoofd wel over breken. Ik zou mijn hoofd graag willen houden. Anders kan ik niet meer
functioneren.

jij schreef:
Dat hoeft inderdaad niet. Maar met regelmaat is het boeiend, interessant, verrassend (zoals reïncarnatie).
En dus is het ongedwongen. Dus doe ik het lekker toch. :D
Nu blijkt dus dat je er wel over na wil denken, dus wat je eerder schreef is niet zo.
Laatst gewijzigd door volhoudertje op 11 apr 2014 19:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quotes hersteld. Zorgvuldig nalezen voor je op 'Bevestig' klikt kan geen kwaad. De 'Voorbeeld' button is er niet voor niets.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Spiritualiteit is altijd zweverig (?)

Nu blijkt dus dat je er wel over na wil denken, dus wat je eerder schreef is niet zo.
M@rko, wat ik bedoel is dat ik over een eventueel paradijs niet dieper wil nadenken dan dat ik erover heb opgeschreven. ;) Omdat "we" het immers niet weten.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: Spiritualiteit is altijd zweverig (?)

Als ik alles zo lees vind ik de boodschap moeilijk te bevatten. Ik vind het maar moeilijk om een verschil te maken tussen religie en spiritualiteit. Ook vraag ik mij ernstig af wat nu de definitie is van spiritualiteit. Ik zie geen logica, maar %random% dingen.

Wat ik als religie zie zijn leefregels, het groepsgevoel en dat er een bepaald soort waarheid bestaat. Dit om te verklaren waarom we dood gaan, waarom we leven, waarom we pijn lijden, de cyclus van de natuur, en hoe al dat prachtigs is tot stand gekomen (flora & fauna).

Waar ik versteld van kan staan als beginnende tuinier is dat van één heel klein minizaadje een groot gewas kan groeien. Maar is dit dan ook spiritualisme? Daar twijfel ik dan ook over. En ik zie dat de wereld staat veranderd, er is een cyclus. Zoals in de bomen, de maan, een dag en nacht etc. Is dan versteld staan een vorm van spiritualiteit? Of is het geloven in een cyclus ook een vorm van?
Understand: you been understood
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Spiritualiteit is altijd zweverig (?)

Waar voel jij je prettig bij Koen, als iemand anders je de vraag zou stellen? :)
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: Spiritualiteit is altijd zweverig (?)

Memories schreef:Waar voel jij je prettig bij Koen, als iemand anders je de vraag zou stellen? :)
Bij de natuur. De zon. Mijn schaduw bij de volle maan. Het groene gebladerde. De wolken en de blauwe lucht. Dat soort dingen.
Understand: you been understood
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Spiritualiteit is altijd zweverig (?)

koen0069 schreef:
Memories schreef:Waar voel jij je prettig bij Koen, als iemand anders je de vraag zou stellen? :)
Bij de natuur. De zon. Mijn schaduw bij de volle maan. Het groene gebladerde. De wolken en de blauwe lucht. Dat soort dingen.
Misschien is dat voor jou een vorm van spiritualiteit? Een stukje waar jij jezelf prettig bij voelt. Bedenk voor jezelf waar jij een connectie mee voelt. Dat kan alleen jijzelf doen. :)
Dan kan je voor jezelf bepalen "waar jij het onder wilt schuilen". Of misschien wil je dat wel helemaal niet.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: Spiritualiteit is altijd zweverig (?)

Memories schreef:Dan kan je voor jezelf bepalen "waar jij het onder wilt schuilen". Of misschien wil je dat wel helemaal niet.
Onder een boom als het regent. :badgrin:
Understand: you been understood
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Spiritualiteit is altijd zweverig (?)

koen0069 schreef:
Memories schreef:Dan kan je voor jezelf bepalen "waar jij het onder wilt schuilen". Of misschien wil je dat wel helemaal niet.
Onder een boom als het regent. :badgrin:
:D Je snapt wat ik bedoel. Onder zou willen plaatsen.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
m@rko

Re: Spiritualiteit is altijd zweverig (?)

Jij weet toch wat je voelt?

Of je het nu als spiritualiteit benoemd of religie. Wat je voelt kan je ook benoemen als liefde.
Waarheid is liefde, spiritualiteit is zoeken naar waarheid wat ook liefde is.
Religie is ook zoeken naar waarheid wat ook liefde is.
het maakt toch niet uit voor je gevoel wel label jij het geeft.
Het is wat het is.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Spiritualiteit is altijd zweverig (?)

m@rko schreef:Wat je voelt kan je ook benoemen als liefde.
Waarheid is liefde, spiritualiteit is ...
... bla bla bla en religie is ook bla bla bla
en religie is ook bla bla bla

Ja m@rko, veel woorden gebruiken zonder iets te zeggen is een kunst. 001_tongue
En zo kun je nog pagina's op dit forum vol plempen met je op niets gebaseerde wijsheden. [zucht]
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: Spiritualiteit is altijd zweverig (?)

m@rko schreef:Jij weet toch wat je voelt?

Of je het nu als spiritualiteit benoemd of religie. Wat je voelt kan je ook benoemen als liefde.
Waarheid is liefde, spiritualiteit is zoeken naar waarheid wat ook liefde is.
Religie is ook zoeken naar waarheid wat ook liefde is.
het maakt toch niet uit voor je gevoel wel label jij het geeft.
Het is wat het is.
Nee dat is het niet, m@rko. [zucht]
Ik vind het heel erg moeilijk om een woord te koppelen aan mijn gevoel. Ik probeer de vier B's te hanteren: Bang, Blij, Bedroeft of Boos. Verder dan dat kom ik nauwelijks. Ik heb een tijdlang mijn gevoel uitgeschakeld. Ik ben er mee aan de slag gegaan, maar vind dat nog steeds moeilijk. Dus dit vind ik onzin.

Waarheid staat bij mij niet gelijk aan liefde. Want er bestaat uit zoiets als een waarheid dat door meerdere personen wordt omarmt. Voorbeeld: we zagen net met z'n alleen een gele auto langskomen. Maar er bestaat ook individuele waarheid. De dingen die jij ziet en ook naar jou geweten hebt beleefd. Het kan dus dat de individuele waarheid bij sommige mensen niet met elkaar overeenkomt. Dus als ik in die context denk staat waarheid niet gelijk aan liefde. Dan kan ik ook zeggen dat een boom ook liefde is of een gele auto.

Snapska?
Understand: you been understood
m@rko

Re: Spiritualiteit is altijd zweverig (?)

Het gaat om je innerlijke waarheid
als ik geloof dat ik iets moet begrijpen terwijl ik in dat moment het niet begrijp kan
kan het voor mij aanvoelen als bedroeft, bang, boos, teleurgesteld over me zelf.
Maar ik geloof in dat moment iets wat in de werkelijkheid niet mogelijk is want, ik kan in dat moment niet
meer begrijpen dan wat ik kan of denk te begrijpen.
Ik kan me gaan verdiepen in dat wat ik niet begrijp en dan kan het zijn dat ik het gaat begrijpen of niet.
Alles op zijn tijd. En pas als ik dat kan zien zal ik voor me zelf kunnen accepteren dat het goed is ook al
begrijp ik iets nog niet. Dan ben ik aardig (lief) voor me zelf wat ik dus niet ben als ik blijf geloven dat ik iets
moet begrijpen. Er is niemand op deze planeet die meer kan begrijpen dan hij kan begrijpen en geloven
dat het meer moet zijn is onzin
TheEmperor85

Re: Spiritualiteit is altijd zweverig (?)

m@rko schreef:Er is niemand op deze planeet die meer kan begrijpen dan hij kan begrijpen en geloven
dat het meer moet zijn is onzin
Ennn daar gaan de honderden miljoenen die we jaarlijks aan onderwijs uitgeven :lol: :lol: Arme studenten.
m@rko

Re: Spiritualiteit is altijd zweverig (?)

TheEmperor85 schreef: Ennn daar gaan de honderden miljoenen die we jaarlijks aan onderwijs uitgeven :lol: :lol: Arme studenten.

Die studenten volgen onderwijs om te leren wat ze nu nog niet kunnen begrijpen.
Dat is waar ze hun tijd en energie aan willen geven en waar wij ons geld aan besteden.
Omdat we dat willen om al de goede redenen die we daar voor hebben.
Wat is daar zo zielig aan?
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Spiritualiteit is altijd zweverig (?)

m@rko schreef:Alles op zijn tijd.
Het is een feit dat een geit van voren bijt en van achteren schijt. :badgrin:
* Liebe Macht Frei *
TheEmperor85

Re: Spiritualiteit is altijd zweverig (?)

m@rko schreef:
TheEmperor85 schreef: Ennn daar gaan de honderden miljoenen die we jaarlijks aan onderwijs uitgeven :lol: :lol: Arme studenten.

Die studenten volgen onderwijs om te leren wat ze nu nog niet kunnen begrijpen.
Dat is waar ze hun tijd en energie aan willen geven en waar wij ons geld aan besteden.
Omdat we dat willen om al de goede redenen die we daar voor hebben.
Wat is daar zo zielig aan?

Ik vind daar niets zieligs aan, jij vind het blijkbaar zielig. Heb geen zin om je te gaan herhalen, lees zelf maar terug wat je over 'meer begrijpen' zei.
m@rko

Re: Spiritualiteit is altijd zweverig (?)

Je begrijpt duidelijk je eigen uitspraken geeneens dus hoe kan ik verwachten dat je mij begrijpt
TheEmperor85

Re: Spiritualiteit is altijd zweverig (?)

m@rko schreef:Je begrijpt duidelijk je eigen uitspraken geeneens dus hoe kan ik verwachten dat je mij begrijpt
Ok, M@rco, let me spell it out for you:
m@rco schreef:Er is niemand op deze planeet die meer kan begrijpen dan hij kan begrijpen en geloven
dat het meer moet zijn is onzin
Met andere woorden: wat heeft een student op een school of uni te zoeken als 'niemand meer kan begrijpen dan hij kan begrijpen en denken dat het meer moet zijn onzin is'? Een studie volgen heeft volgens deze 'wijsheid' dus geen enkel nut, want je kunt nooit meer begrijpen en als je dat toch denkt is het onzin.

Ik begrijp dat zoveel cryptisch wollig en dubbelzinnig taalgebruik van jouw zijde jezelf ook wel eens in verwarring brengt, maar dat is toch echt wat je zei. En om dan te zeggen dat een ander het niet begrijpt..da's wel heel goedkoop..
m@rko

Re: Spiritualiteit is altijd zweverig (?)

Laat ik het dan nog eens een keer proberen om het uit te leggen.

Heb jij nog nooit in zo'n situaties gezeten waarin jij vond dat een ander jou in dat moment moet begrijpen?

Als jij met iemand zit te praten en die persoon legt 'iets' aan jou uit maar, wat hij uitlegt begrijp jij niet in dat moment.
En die persoon gaat dan proberen om jou, in dat moment, op allerlei manieren duidelijk te maken wat hij bedoelt.
Het kan zijn dat jij het dan nog steeds niet begrijpt, in dat moment.
Bij die persoon kan dan de gedachte komen dat jij hem, in dat moment, moet begrijpen.
Dus wat hij wil is dat jij, in dat moment, meer begrijpt dan je begrijpen kan.
Je kan toch zien dat dat onmogelijk is, in dat moment.

Ik kan nu wel geloven dat jij mij nu, na deze uitleg, moet begrijpen.
Maar als jij het nu in dit moment niet begrijpt kan het nooit meer zijn dan wat het in dat moment is.
Het is alleen maar geldig voor nu, voor dit moment, niet voor de toekomst.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Spiritualiteit is altijd zweverig (?)



Snap je dat nou, juffrouw Snip?
Als je mij nou, juffrouw Snap!
Mens je staat er van te kijken tussen beiden.
Snap je dat nou, juffrouw Snip?
Als je mij nou, juffrouw Snap!
Ja, het zijn me tegenwoordig rare tijden.


001_tongue

Want Snip snapt niet wat Snap snapt.
En Snap snapt niet wat Snip snapt.
Als Snip Snap snapt en Snap snapt Snip,
verdwijnt het Snip en Snap begrip.
Maar Snip snapt niet wat Snap snapt
en Snap snapt niet wat Snip snapt.
Als Snap Snip snapt en Snip snapt Snap,
doen Snip en Snap geen klap.


011
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Kyron
Berichten: 325
Lid geworden op: 17 okt 2009 14:24

Re: Spiritualiteit is altijd zweverig (?)

Memories schreef:Hoi Kyron,
...
Ja, dat realiseer ik mij. Misschien klinkt het inderdaad Westers. Wat daarmee niet inhoud dat het Boeddhisme mij niet zou aanspreken. Boeddhisme spreekt mij weldegelijk aan. Ook rondom visies rondom reïncarnatie.
Ik denk dat je reïncarnatie ook niet als iets verkeerds of slechts hoeft te zien. Wat ik mij dan bedenk is waarom zou je het persee als iets slechts beschouwen? Als je reïncarneert, wat waarschijnlijk niet voor iedereen geldt, maar áls je reïncarneert, krijg je de kans om eventueel dingen te verbeteren, dingen anders te doen, te leren eventueel een andere richting uit te gaan. Wat dat betreft kan je het over het algemeen genomen dan, best zien als iets positiefs. (Misschien zijn er momenten dat het minder leuk is en ondragelijk, maar uiteindelijk zal je ook dankbaar zijn voor de mindere periodes. Net zoals in het leven nu ook weer betere periodes komen, na mindere periodes.)
Beste Memories, mij ging het er slecht om aan te tonen dat er verschil zit in beleving dat als een oosters boeddhist over reïncarnatie spreekt, en op welke manier dat een westerling dat doet.

Ik geloof slechts in “incarnatie”. Wel ben ik wel ergens gefascineerd over de verschillende visies van re-incarnatie die mensen erop nahouden.

Een visie uit de moderne hekserij zal je over de manier waarover je schrijft je wel aanspreken vermoed ik, daar kunnen paren bijv. die allebei reïncarnatie aannemen en niet alleen op aarde samen willen horen, sluiten een soort van eeuwig verbond af. Zo hopen deze zielsverwanten, elkaar terug tegen te komen in latere levens. Het interessante hier bij is dat die handvasting (zo men dat noemt) doorbroken kan worden voor dit leven, tevens blijft men wel voor latere levens bij elkaar horen.

...
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Spiritualiteit is altijd zweverig (?)

Hallo Kyron,

Waar ik ook wel in geloof is dat mensen elkaar in bepaalde levens tegen kunnen komen. Dat er in dien verbande een connectie is tussen bijvoorbeeld twee mensen. Een connectie dat verder gaat dan bijvoorbeeld één leven. Een verbintenis, een rode draad die blijft bestaan in verschillende levens. Dus wat dat betreft, spreekt het mij inderdaad wel aan wat jij schrijft.
Dat kan. :nod: Je hoeft het alleen lang niet altijd te weten. Sommigen voelen dat enkel. Voelen zich zo goed bij iemand bijvoorbeeld dat ze het idee hebben dat er meer moet zijn wat hen misschien al langer verbind.

Over incarnatie gesproken: Ik heb wel eens gelezen, "hij of zij" koos "zijn of haar" mamma uit. Vóór een geboorte. Dus of het dan een "hij of een zij" is, enkel met een incarnatie, als het ware nieuw, of reïncarnatie, als het ware opnieuw, verder, dat is dan de vraag. Niet alles lijkt mij, gaat verder, is al geweest, nieuw zijn, kan ook. :)

Een leven voor dit leven en een leven na dit leven. (Cyclus), is waarin ik geloof.
Dat er dan een even voor het gemak, "hij of een zij" is die nog geen reïncarnatie heeft ondergaan, dat kan. Voor die "hij" of "zij" begint het pas. Is er geen vorig leven geweest.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
TheEmperor85

Re: Spiritualiteit is altijd zweverig (?)

Memories schreef: Een leven voor dit leven en een leven na dit leven. (Cyclus), is waarin ik geloof.
Dat er dan een even voor het gemak, "hij of een zij" is die nog geen reïncarnatie heeft ondergaan, dat kan. Voor die "hij" of "zij" begint het pas. Is er geen vorig leven geweest.
Maar (sorry voor m'n pragmatische opstelling) waarom geloof je dat dan? Wat is daar de aanleiding toe, welke 'bewijzen' of ervaringen heb je daar dan mee? En wat zou het nut zijn van recyclebaar leven als je het vorige leven helemaal niet meer kan herinneren?
Ik sluit het zelf ook niet geheel uit maar..puur pragmatisch bekeken is het op deze manier natuurlijk volledig nutteloos. Dat is zoiets als een schoonmaak doekje over en over gebruiken terwijl je er in de kast nog 35 heb liggen. It serves no purpose.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Spiritualiteit is altijd zweverig (?)

Het idee dat mensen elkaar in opeenvolgende levens opnieuw tegen kunnen komen vind ik niet echt aannemelijk, maar ook weer niet onwenselijk.
Tja, reïncarnatie, daar heb ik eigenlijk niet zo heel veel zin in. En je moet er vooral voor zorgen dat je niets krijgt wat je niet wilt.
Maar als het moet, dan kun je toch maar beter mensen tegen komen die je nog van vroeger kent. Het moet wel leuk blijven, niet waar? [027]

Een beetje flauw, maar toch kom ik met het rekenkundige tegen argument aanzetten.
Na verloop van tijd moeten er immers meer mensen dan er beschikbare zielen zijn.
Dat lijkt me zo klaar als een klontje, daar is geen speld tussen te krijgen.
De vaak voorspelbare tegenwerping dat er altijd ‘nieuwe zielen’ bij kunnen komen vind ik niet sterk.
Dat is namelijk een veronderstelling binnen een veronderstelling plaatsen en dat leidt helemaal tot niets.
* Liebe Macht Frei *
m@rko

Re: Spiritualiteit is altijd zweverig (?)

TheEmperor85 schreef:Maar (sorry voor m'n pragmatische opstelling) waarom geloof je dat dan? Wat is daar de aanleiding toe, welke 'bewijzen' of ervaringen heb je daar dan mee?
Waarom geloof jij wat jij gelooft? Wat is daar de aanleiding toe?
Welke 'bewijzen' of ervaringen heb je daar dan mee?
Als je deze vragen voor jezelf kan beantwoorden kan je haar ook beter begrijpen.
It serves in all your purposes

Terug naar “Vraag van de week”