noortje93

gezond afvallen

Hoihoi, ik ben een jonge vrouw van 20 jaar en wil graag gezond afvallen, maar hoe?!
Een aantal jaar geleden ben ik drastisch gaan afvallen, ik had geen anorexia oid maar het was wel een eetprobleem te noemen.
Nu heb ik het afgelopen jaar pfeifer gehad, liefdesverdriet (kalver liefde haha maar daardoor best wat avondjes met chips en chocolade op de bank) en een aantal maanden geleden een schouderoperatie.
Kortom, zeer weinig beweging, slechte conditie en 73 kilo met mn 1,73!

Ik weet heel goed hoeveel kcal. Overal in zitten ect maar wat is nou bv een echt gezond dagmenu?
Ik wil absoluut niet weer terug vallen in het extreem calorien tellen (zat toen der tijd op 800kcal per dag maar als het kon at ik alleen datgene wat opgemerkt werd, avondeten ect.)

Ik heb de afgelopen week me aan een dieet van 1000kcal. Gehouden maar weer twee dagen alles erbij gegeten lijkt het! Had geen lekkere trek maar echt honger, voor zover je het echt honger kunt noemen natuurlijk t is geen afrika ;p.
Komt dit omdat ik te weinig eet, of niet genoeg voedingsstoffen binnen krijg,, of heeft iedereen die aan het dieeeten is hier last van en is het de kunst er niet aan toe te geven? :roll:

Ohja sporten doe ik op dit moment nog niet, vooral omdat ik geen flauw idee heb hoe te beginnen met mn flutconditie.. :oops:
Ik hoop dat iemand wat tips heeft, do's and don'ts! Alvast bedankt
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: gezond afvallen

Warm welkom het forum, Noortje. :knuffel:

Laat ik in eerste instantie duidelijk zijn: Je gewicht past prima bij je lengte.

Je hebt toch ellende achter de rug. Dat hakt erin. Liefdesverdriet is hartstikke rot. Je hebt te maken gehad met pfeiffer. Je hebt een schouderoperatie ondergaan.
Dat zijn dingen die niet in de koude kleren gaan zitten! (En waarschijnlijk nog herstellende van de operatie?)
Oei... 800 kcal of regelmatig nog minder, dat is niet zo best. Maar gelukkig, dat je dat zelf heel goed in de gaten hebt en het graag anders wilt.

Regelmatig en gezond eten is een optie. In de ochtend kan je bijvoorbeeld ervoor kiezen om twee boterhammen te nemen met kaas of worst.
Met daarbij een glas melk of jus 'd orange of thee. Of je kiest voor 2 á 3 crackers met kaas of worst. Of voor een lekker schaaltje yoghurt met voedzame muessli.

In de middag (ik ga er even vanuit dat je later in de middag je diner hebt) neem je bijvoorbeeld 2 á 3 boterhammen met zoetigheid. Daar neem je ook weer te drinken bij.

Neem ruim over de dag genomen 2 of 3 tussendoortjes in een kleine portie. (En neem gezonde tussendoortjes!!)
Gezonde voedzame repen in allerlei smaken, is bijvoorbeeld een voorbeeld.

In de avond (het diner) een "gewone" portie. Aardappeltjes, een stukje vlees, 150 a 200 gram groente. (En na tijd: een toetje, bijvoorbeeld wat yoghurt.)

En je kan altijd bij een drogist, om vitaminetabletjes vragen. Dat kan geen kwaad en kan erbij.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: gezond afvallen

Vergeet niet op de dag, twee stukken fruit te nemen, met natuurlijk voldoende vocht. (Waarbij water natuurlijk altijd kan.)
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
noortje93

Re: gezond afvallen

Wat fijn zo snel al zo'n warme en hulpzame reactie!!
Ik ben inderdaad nog herstellende van de schouderoperatie, 2x per week fysio, waar je vooral ontzettend sportieve mensen om je heen hebt (en wat hele slanke meiden) waardoor ik mezelf meteen als te dik ga zien.
Het eetschema wat je voorstelt klinkt wel goed! Maar dan kom ik toch op best wat kcal uit als ik zo snel even tel.. (misschien gaat kcal tellen en gezond eten wel helemaal niet samen trouwens??)

Fijn om te horen dat mijn lengte en gewicht best bij elkaar passen. Als ik van die meters op sites moet geloven zou mijn energiebehoefte 1500 kcal per dag zijn en om af te vallen moet je zo'n 400/500kcal per dag minder eten om 0,5 per dag af te vallen. Maar dan zit ik op best weinig per dag! Dit kan niet kloppen/goed zijn dan?

Nogmaals bedankt voor de snelle warme reactie!!
noortje93

Re: gezond afvallen

Woeps bedoel in het vorige bericht natuurlijk 0,5 per week!
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: gezond afvallen

Hoi Noortje,
De beste manier om af te vallen is: voed jezelf!

Wat je als mens nodig hebt is beschermende stoffen (vitaminen, mineralen, sporenelementen) en bouwstoffen: liefst plantaardige eiwitten en als derde: brandstof -en dat is vet. Verder heb je de mogelijkheid om koolhydraten te eten, en van koolhydraten kom je doorgaans aan. (Het is wel brandsof, maar bedoeld voor bij noodgevallen of voor tijdens de marathon. Maaltijden met weinig calorieën maar uitsluitend bestaand uit koolhydraten, daar komen maar frustraties van. Wel eten, snel weer honger en ondanks het beperkte aantal calorieën toch aankomen. 006 :evil: )

Belangrijk is dus: eet beschermde stoffen, goed vet, voldoende eiwit - en maak dat je lichaam op vetverbranding gaat. Wat je daarvoor nodig hebt is voldoende carnitine, ijzer, zink, magnesium en het vitamine B complex.

En gezond afvallen doe je doorgaans met een ritme van een kilo per maand. In elk geval niet sneller!

Verder zijn eetschema's niet erg handig. Je kunt evt overleggen met de diëtiste, maar het gaat er om, hoe jij je voelt en hoe snel jouw lichaam vet gaat verteren.
Door bijv een smoothie te eten (of gewoon een maaltijd van fruit, groenten en noten) kun je uren en uren zonder verdere maaltijden - dat scheelt bakken en is erg gezond. (Noten bevatten vast wel veel calorieën, maar je hoeft er niet van aan te komen, geen koolhydraten buiten fruit en groente is hier belangrijk. De olie in de noten heeft de ideale verhouding omega drie, zes en negen. Gewoon, omdat we als mensen millennia noten hebben gegeten. )
elgebak

Re: gezond afvallen

noortje93 schreef:Fijn om te horen dat mijn lengte en gewicht best bij elkaar passen. Als ik van die meters op sites moet geloven zou mijn energiebehoefte 1500 kcal per dag zijn en om af te vallen moet je zo'n 400/500kcal per dag minder eten om 0,5 per dag af te vallen. Maar dan zit ik op best weinig per dag! Dit kan niet kloppen/goed zijn dan?
Dat is dan waarschijnlijk je ruststofwisseling, dus wanneer je helemaal niets doet. Je moet bovenop de ruststofwisseling toeslagen rekenen voor activiteit (daaronder valt niet alleen sport, maar ook fysio en bijvoorbeeld dingen in de huishouding) en ook voor lichamelijke stress (dus wanneer je nog herstellende bent van de operatie en/of preiffer komt daar dus ook nog iets bij op). Als jij 1100 kcal per dag gaat eten lijkt het me vrijwel onmogelijk om aan alle benodigde voedingsstoffen te komen.
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: gezond afvallen

noortje93 schreef:als ik van die meters op sites moet geloven zou mijn energiebehoefte 1500 kcal per dag zijn en om af te vallen moet je zo'n 400/500kcal per dag minder eten om 0,5 per dag af te vallen. Maar dan zit ik op best weinig per dag! Dit kan niet kloppen/goed zijn dan?!
Niet geloven!
Ten eerste: calorieën tellen is achterhaald. Het is het soort eten, niet de hoeveelheid calorieën die bepaalt of je aankomt.
Verder hoop ik vurig dat je meer dan 1500 calorieën verbruikt. Jezelf warm houden en je ademhaling en immuunsysteem laten werken, dat is het wel zo'n beetje. Lekker sporten, hard werken, een middag op stap -dat red je niet met 1500 calorieën.
En van 1000 calorieën word je ongelukkig. (Misschien eerst nog trots, dat je het toch maar doet, maar je wordt niet echt blij van een crash dieet. En niemand wordt echt blij van honger. Het is solliciteren naar problemen zoals gejo.jo.)
En het allerbelangrijkste: jouw eigen lichaam kan honderd keer beter dan welke site dan ook zeggen wat zij nodig heeft. De grote kunst voor jou "als bewoner" is om dat aan te gaan voelen.
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: gezond afvallen

En gezond afvallen doe je doorgaans met een ritme van een kilo per maand. In elk geval niet sneller!
Ja dat beaam ik. Ga niet te snel, anders krijg je een jojo effect. Wat ik altijd doe is in de ochtend even meten hoeveel ik weeg en dit op een app invoeren. En dat werkt voor mij. Ik ben weer begonnen en ben ten opzichte van februari 1 KG geminderd. Ik heb nog een lange weg te gaan...

Het hangt ook sterk vanaf wat je allemaal eet. Ik had vroeger nog wel om als ik moe was een lekkere vette pizza uit de supermarkt op te warmen, maar daar blijf ik vanaf. Ja goed.. ik heb gisteren even gezondigd, maar dat excuus is dat het een afhaal pizza was en in de ochtend merkte ik daar niet zo gek veel van, ik vond 'm niet zo heel erg vettig. Ik probeer dan ook zoveel mogelijk te koken, of zelf salades te maken en zo min mogelijk van die kant en klare dingen te kopen. Want daar zit ook troep in. Ik ben van vier naar drie boterhammen in de middag gegaan en misschien ga ik over naar twee boterhammen. Maar neem in de middag ook altijd een komkommer of avocado of radijsjes. Oja en liever ook geen frisdrank of sapjes, dat zijn de "verborgen" dik makers.

succes ermee!
Understand: you been understood
noortje93

Re: gezond afvallen

Janneke schreef: Verder heb je de mogelijkheid om koolhydraten te eten, en van koolhydraten kom je doorgaans aan. (Het is wel brandsof, maar bedoeld voor bij noodgevallen of voor tijdens de marathon. Maaltijden met weinig calorieën maar uitsluitend bestaand uit koolhydraten, daar komen maar frustraties van. Wel eten, snel weer honger en ondanks het beperkte aantal calorieën toch aankomen. 006 :evil: )
)
Aha dat heb ik dus in ieder geval deels fout gedaan!
dankje voor al je andere tips ook al :D

Ik neem vaak een halve komkommer met een halve paprika als tussendoortje. Of een opkikker met tuinkruiden, stuk fruit of een eierkoek oid.
Dit is wel goed toch? Misschien dat ik daarnaast de 3 hoofdmaaltijden toch wat meer moet eten om het goed vol te kunnen houden? Want ik heb me tot nu toe erg aan maximaal 1200 kcal gehouden maar na een week heb ik dan echt trek :oops:
noortje93

Re: gezond afvallen

koen0069 schreef:
En gezond afvallen doe je doorgaans met een ritme van een kilo per maand. In elk geval niet sneller!
Ja dat beaam ik. Ga niet te snel, anders krijg je een jojo effect. Wat ik altijd doe is in de ochtend even meten hoeveel ik weeg en dit op een app invoeren. En dat werkt voor mij. Ik ben weer begonnen en ben ten opzichte van februari 1 KG geminderd. Ik heb nog een lange weg te gaan...

Het hangt ook sterk vanaf wat je allemaal eet. Ik had vroeger nog wel om als ik moe was een lekkere vette pizza uit de supermarkt op te warmen, maar daar blijf ik vanaf. Ja goed.. ik heb gisteren even gezondigd, maar dat excuus is dat het een afhaal pizza was en in de ochtend merkte ik daar niet zo gek veel van, ik vond 'm niet zo heel erg vettig. Ik probeer dan ook zoveel mogelijk te koken, of zelf salades te maken en zo min mogelijk van die kant en klare dingen te kopen. Want daar zit ook troep in. Ik ben van vier naar drie boterhammen in de middag gegaan en misschien ga ik over naar twee boterhammen. Maar neem in de middag ook altijd een komkommer of avocado of radijsjes. Oja en liever ook geen frisdrank of sapjes, dat zijn de "verborgen" dik makers.

succes ermee!
Dankje! Ik weeg mezelf ook elke ochtend maar mn gewicht kan dan per dag behoorlijk schommelen, en dat is heel erg frustrerend! :confused: Ook vrouwen probleempjes laten het dan nog weer eens extra schommelen haha 001_tongue
Ik probeer inderdaad ook zo min mogelijk 'makkelijke maaltijden' te eten, ik hou van koken dus dat scheelt. woon alleen nog wel thuis dus soms is het gewoon eten wat de pot schaft, ook als dat een frietje halen is... dan nee zeggen is heel erg moeilijk!
Is sinaasappelsap trouwens ook slecht als het vers geperst (staat op de verpakking) is?

btw, netjes die kilo!! ga zo door! ik wil graag erg snel maar die kilo is er bij jou vast blijvend van af of niet>?
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: gezond afvallen

Is sinaasappelsap trouwens ook slecht als het vers geperst (staat op de verpakking) is?
Dat weet ik niet zo goed. Als je het zelf perst dan zitten er gegarandeerd vitaminen in. Als je sinaasappelsap koopt dan kan het zijn dat het uit concentraat is, maar dat weet ik niet zo zeker.. Als ik bij mijn oma een keer blijf en dan maakt ze ook sinaasappelsap. Ze doet een schoteltje op het kopje zodat de vitamientjes er niet uit vliegen ;)
btw, netjes die kilo!! ga zo door! ik wil graag erg snel maar die kilo is er bij jou vast blijvend van af of niet>?
Nee absoluut niet. Het is een kwestie van doorzettingsvermogen. Ik ben in januari 2013 begonnen met 1004 kg. Toen rond april of mei heb ik het laten gaan en woog toen 99 kg. In februari ben ik weer eens gestart en woog toen 103, nu schommel ik dus rond de 102. Mijn streven is de 95 kg en ik ben 1,92 meter lang, dat moet kunnen. Tsja, mijn motivatie is dat ik een beetje walg van mijn lubberige lichaam, vooral van mijn benen en mijn buik. Gelukkig zie je het niet echt met kleren aan en dat vind ik fijn.
Understand: you been understood
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: gezond afvallen

koen0069 schreef:
Is sinaasappelsap trouwens ook slecht als het vers geperst (staat op de verpakking) is?
Dat weet ik niet zo goed. Als je het zelf perst dan zitten er gegarandeerd vitaminen in. Als je sinaasappelsap koopt dan kan het zijn dat het uit concentraat is, maar dat weet ik niet zo zeker.. Als ik bij mijn oma een keer blijf en dan maakt ze ook sinaasappelsap. Ze doet een schoteltje op het kopje zodat de vitamientjes er niet uit vliegen ;)
btw, netjes die kilo!! ga zo door! ik wil graag erg snel maar die kilo is er bij jou vast blijvend van af of niet>?
Nee absoluut niet. Het is een kwestie van doorzettingsvermogen. Ik ben in januari 2013 begonnen met 1004 kg. Toen rond april of mei heb ik het laten gaan en woog toen 99 kg. In februari ben ik weer eens gestart en woog toen 103, nu schommel ik dus rond de 102. Mijn streven is de 95 kg en ik ben 1,92 meter lang, dat moet kunnen. Tsja, mijn motivatie is dat ik een beetje walg van mijn lubberige lichaam, vooral van mijn benen en mijn buik. Gelukkig zie je het niet echt met kleren aan en dat vind ik fijn.
Geintje natuurlijk! Dat is 104 kg en niet 1004 011
Understand: you been understood
noortje93

Re: gezond afvallen

koen0069 schreef:
koen0069 schreef:

Geintje natuurlijk! Dat is 104 kg en niet 1004 011
Haha dat vermoede had ik al ja :lol:
Stukje bij beetje gaat het wel lukken.
Maar continu opnieuw beginnen, het laten versloffen, geen resultaat zien is wel demotiverend..
Ik ben zelf als de dood om te snel af te vallen, zeker nu ik merk aan wat hier verteld word en mijn beleving van goed afvallen echt totaal anders is!
Ik vind dat het me moet lukken 0,5 per week af te vallen maar dit zal dus alleen lukken op een hele ongezonde manier.. :unsure:
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: gezond afvallen

Wat fijn zo snel al zo'n warme en hulpzame reactie!!
Ik ben inderdaad nog herstellende van de schouderoperatie, 2x per week fysio, waar je vooral ontzettend sportieve mensen om je heen hebt (en wat hele slanke meiden) waardoor ik mezelf meteen als te dik ga zien.
Het eetschema wat je voorstelt klinkt wel goed! Maar dan kom ik toch op best wat kcal uit als ik zo snel even tel.. (misschien gaat kcal tellen en gezond eten wel helemaal niet samen trouwens??)

Fijn om te horen dat mijn lengte en gewicht best bij elkaar passen. Als ik van die meters op sites moet geloven zou mijn energiebehoefte 1500 kcal per dag zijn en om af te vallen moet je zo'n 400/500kcal per dag minder eten om 0,5 per dag af te vallen. Maar dan zit ik op best weinig per dag! Dit kan niet kloppen/goed zijn dan?

Nogmaals bedankt voor de snelle warme reactie!!
Hoi Noortje, graag gedaan.

Ja- die verbeelding/dat gevoel, dat je te dik zou zijn tegenover wat slankere meiden, ik kan mij zo voorstellen dat voelt rot. (Maar dat hoeft niet te betekenen dat jij te dik bent! Wat je schrijft: je bent je als dik gaan zien. Vergelijken met de anderen, soms moeilijk om te laten. Maar teveel vergelijken, maakt je niet veel vrolijker! :knuffel: En daar komt nog bij: JIJ BENT JIJ!!! Wat ook nog eens rijmt. ;))

Je kan eeen eetschema als richtpunt gebruiken. Je hoeft het schema niet elke dag strikt te volgen. Maar het kan geen kwaad om "een steuntje" te hebben.
Wellicht vind jij dat juist erg fijn. Laat ik het zo schrijven: je hebt voedsel waar een ruime hoeveelheid kcal inzit, maar waarvan je na een tijdje denkt, heb ik eigenlijk voldoende gegeten? Ik krijg NU alweer trek! En je hebt voedsel, met minder kcal, maar waarbij je wat langer een voller gevoel hebt.

Overigens heeft een mens, gemiddeld zo'n anderhalf tot twee liter vocht nodig. Er zijn mensen die het heel moeilijk vinden om daaraan te komen, trouwens. Maar ook mensen, die er geen enkel probleem mee hebben. -En vocht daar kun je je natuurlijk van alles bij voorstellen. Niet alleen drinken is vocht. Vocht kan je ook wel binnenkrijgen met het eten van iets, maar dat ligt eraan wat je eet.

Wat vaak terugkomt (en ik pin mij daar even niet op vast) is dat mensen die veel water drinken, sneller vol zitten.

En ik zou, niet altijd op meters afgaan. Luisteren naar je lichaam, is denk ik veel beter, dan een meter op bijvoorbeeld het internet. :)
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: gezond afvallen

noortje93 schreef:...2x per week fysio, waar je vooral ontzettend sportieve mensen om je heen hebt (en wat hele slanke meiden) waardoor ik mezelf meteen als te dik ga zien.
Dat is heel naar!

Puur practisch zou je om een ander moment kunne vragen.
En uiteindelijk "zou dit jou worst moeten zijn" - maar dat is een psychologische kwestie. Dus eerder met praten of wat dan ook aan te pakken dan met gaan lijnen.

noortje93 schreef:Ik neem vaak een halve komkommer met een halve paprika als tussendoortje. Of een opkikker met tuinkruiden, stuk fruit of een eierkoek oid.
Dit is wel goed toch? Misschien dat ik daarnaast de 3 hoofdmaaltijden toch wat meer moet eten om het goed vol te kunnen houden? Want ik heb me tot nu toe erg aan maximaal 1200 kcal gehouden maar na een week heb ik dan echt trek :oops:
Je valt af, door jezelf te VOEDEN!! Gooi de calorieen overboord en eet, wat je nodig hebt!! (Okee - dat is lastig uitzoeken, maar dat IS wel het werk. JIJ woont in je lichaam, jij voelt wat je nodig hebt, als je je lichaam niet de hele tijd met suikers overlaadt.)

Maar dan wel met echt voedsel!
Persoonlijjk houd ik niet van komkommer, ik proef eigenlijk alleen maar water. (Dat lest de dorst, maar voedt niet.)
"Een opkikker met tuinkruiden" klinkt naar iets, dat uit een pakje of een zakje komt, en daar zitten doorgaans veel verborgen dikmakers in zoals fructoseglucosestroop. Laten staan dus! (Idem voor alle light producten daar wordt de fabrikant vanzelf rijk van: het is duur, maar geeft jou honger ipv. voeding.)
Fruit is prima, als je een tussendoortje nodig hebt, of dingen met groente etc.
Eierkoek kan ook, maar bevat zoveel koolhydraat, dat je het vooral op de fiets oid. moet eten, anders voedt het niet jou, maar voedt het je honger.
noortje93 schreef:Maar continu opnieuw beginnen, het laten versloffen, geen resultaat zien is wel demotiverend.
Klopt.
Maar de meeste dieten zijn gewoon ongezond. Voed jezelf, voldoende (plantaardg) eiwit, noten, groente, fruit - en weinig koolhydraten.
(Eet dat alleen ;) tijdens de marathon. Daar is het voor, niet om elke dag maar standaard 'smorgens, 'smiddags en 'savonds gegeten te worden.)
.....en na verloop van tijd taal je niet meer naar tussendoortjes.

Enne: sinasappelsap is alleen vers geperst, ;) als het niet in een pak zit!! (De wet verplicht de fabrikant, om in de kleine lettertjes het woord 'concentraat' te vermelden als het om concentraat gaat. Maar in de koeiletters mogen ze nog altijd "vers" opschrijven.Niet geloven, dus!!)

En wat goed helpt: nuchter bewegen.
In je spieren zit doorgaans vrij veel glucogeen (....een variant op bloedsuiker...) en niet iedereen is er meer aan gewend, om dit te gebruiken.
Train je je lichaam, om het glucogeen uit haar spieren weer ''op te eten'', dan scheelt dat enorm met "honger hebben".


En idd: goed om in de gaten te hebben, dat "jouw idee/ gevoel over 'goed afvallen'" compleet anders is, dan gezond afvallen!!
[045] [applaus] [applaus]
(En voor volwassen vrouwen geldt, dat 73 kg. bij 1.73 beslist geen tonnetje rond is. Wat pondjes kwijt mag op zich wel, maar is wel een foute maat. Onder de 18 gelden andere normen, maar ook dan is er weinig aan de hand. Wat WEL belangrijk is, is de verhouding tussne botten, spieren en vetweefsel. Het is goed, om veel botweefsel en veel spierweefsel te hebben en liever niet te veel vet. - Die verhoudigen zeggen veel meer dan dat hele geweeg of het berekenen van de "kotelet index".)
elgebak

Re: gezond afvallen

Janneke schreef: Ten eerste: calorieën tellen is achterhaald. Het is het soort eten, niet de hoeveelheid calorieën die bepaalt of je aankomt.
Dat is echt grote onzin. Aankomen of afvallen is het gevolg van meer of minder energie (calorieën) binnen krijgen dan je verbrandt. Dan maakt het geen ene moer uit of die calorieën uit koolhydraten, vetten of eiwitten komen. Voor je gezondheid maakt het wel uit waar je je calorieën vandaan haalt, maar voor het gewicht niet.
Verder heb je de mogelijkheid om koolhydraten te eten, en van koolhydraten kom je doorgaans aan. (Het is wel brandsof, maar bedoeld voor bij noodgevallen of voor tijdens de marathon.
Iedereen heeft koolhydraten nodig, niet alleen voor noodgevallen. Voor sommige hersencellen zijn koolhydraten zelfs de enige bruikbare brandstof. En ja, het is wel zo dat wanneer je grote hoeveelheden snelle koolhydraten eet, je een piek in de bloedsuiker krijgt gevolgd door een dal, wat honger opwekt (en dus kan leiden tot een hogere energie-inname en hoger gewicht), maar dit betekent niet dat koolhydraten in het geheel slecht zijn. Kies voor volkoren producten en pas een beetje op met toegevoegde suikers (al hoef je die echt niet krampachtig te vermijden).
noortje93

Re: gezond afvallen

elgebak schreef:
Janneke schreef: Ten eerste: calorieën tellen is achterhaald. Het is het soort eten, niet de hoeveelheid calorieën die bepaalt of je aankomt.
Dat is echt grote onzin. Aankomen of afvallen is het gevolg van meer of minder energie (calorieën) binnen krijgen dan je verbrandt. Dan maakt het geen ene moer uit of die calorieën uit koolhydraten, vetten of eiwitten komen. Voor je gezondheid maakt het wel uit waar je je calorieën vandaan haalt, maar voor het gewicht niet.


Iedereen heeft koolhydraten nodig, niet alleen voor noodgevallen. Voor sommige hersencellen zijn koolhydraten zelfs de enige bruikbare brandstof. En ja, het is wel zo dat wanneer je grote hoeveelheden snelle koolhydraten eet, je een piek in de bloedsuiker krijgt gevolgd door een dal, wat honger opwekt (en dus kan leiden tot een hogere energie-inname en hoger gewicht), maar dit betekent niet dat koolhydraten in het geheel slecht zijn. Kies voor volkoren producten en pas een beetje op met toegevoegde suikers (al hoef je die echt niet krampachtig te vermijden).
Dus.... 2 crackers of 2 boterhammen per dag kunnen prima?? (Als ontbijt of lunch dus gewoon)
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: gezond afvallen

Twee boterhammen kunnen prima en crackers ook. ;) Waarom ten slotte ook niet? Zo zwart wit ligt het allemaal niet. Het gaat om wat je zoal doet en hoe je je er bij voelt. (Krijg je na een half uur oid weer honger, dan heb je jezelf een suikerpiekje gegeven en was het dus voor jou in deze situatie te veel koolhydraten.

@ Elgebak - een calorie is een oeroude eenheid, die geen rekening houdt met hoe je lichaam werkt. Als je koolhydraten eet, zonder op dat moment te sporten, dan geldt al gauw het rijmpje "even in de mond, voorgoed op de k*nt".
Bij vetten en eiwitten is die verhouding veel veiliger (sneller verzadigd gevoel en de honger blijft ook echt urenlang weg, zodat je als je niet oplet, zo een maaltijd zou overslaan. )
elgebak

Re: gezond afvallen

brood en crackers kunnen prima. En als je na een uur weer trek krijgt wil dat niet per definitie zeggen dat je te veel koolhydraten hebt gehad, het kan ook betekenen dat je gewoon te weinig brandstoffen hebt ingenomen. Ik raad wel aan om voor volkoren brood en crackers te kiezen om twee redenen: het geeft niet de snelle pieken en dalen in de suikerspiegel en het is veel rijker aan vezels, vitaminen en mineralen dan de niet volkoren producten. Bij bruin en wit brood zijn de gezondste delen van de graankorrel niet mee gemalen, waardoor je dus veel belangrijke stoffen niet binnen krijgt. Een veelgemaakte fout is trouwens dat meergranen volgens veel mensen even gezond is als volkoren, maar dit hoeft niet zo te zijn. Meergranen betekent enkel dat er meerdere soorten graan zijn gebruikt, maar dit betekent niet per se dat ook de gezondste delen van de graankorrels zijn gebruikt. Als je meergranenbrood wilt, let hier dan op.
Janneke schreef:Als je koolhydraten eet, zonder op dat moment te sporten, dan geldt al gauw het rijmpje "even in de mond, voorgoed op de k*nt".
Bij vetten en eiwitten is die verhouding veel veiliger (sneller verzadigd gevoel en de honger blijft ook echt urenlang weg, zodat je als je niet oplet, zo een maaltijd zou overslaan. )
Het is wel zo dat koolhydraten de belangrijkste brandstoffen zijn bij inspanning en dat vetten de belangrijkste brandstoffen zijn in rust, maar dat wil niet zeggen dat koolhydraten niet nodig zijn als je niet sport. Veel mensen gooien alle koolhydraten op één hoop, maar er is een belangrijk verschil tussen mono-, di- en polysachhariden. De mono- en disachhariden zijn de snelle suikers die de bloedsuiker snel laten stijgen en dalen en zo weer honger kunnen veroorzaken. De polysachhariden zijn koolhydraten die de bloedsuiker heel langzaam laten stijgen en ook langzaam laten dalen. Dit voorkomt dat je een dip krijgt en weer snel opnieuw naar eten grijpt. Bovendien bevatten volkoren producten, groenten en fruit over het algemeen veel voedingsvezels, wat ook een verzadigende werking heeft en bovendien een goede darmwerking bevordert.
noortje93

Re: gezond afvallen

Nu word het wel heel erg warrig haha...
Dank voor de reacties maar qua vooral koolhydraten of vetten eten en dan in rust of juist tijdens actief bewegen is het mij nu totaal onduidelijk!
Ik probeer zo gemengd mogenlijk te eten nu,
En als ik een dag meer te doen heb eet ik sneller wat meer brood dan op een rustige dag.
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: gezond afvallen

noortje93 schreef:Nu word het wel heel erg warrig haha...
Och,, nu ja, je lichaam ZIT ingewikkeld in elkaar. En hoe dan precies, daar zijn ook nog verschillende menignen over.
noortje93 schreef:Dank voor de reacties maar qua vooral koolhydraten of vetten eten en dan in rust of juist tijdens actief bewegen is het mij nu totaal onduidelijk!
Ik probeer zo gemengd mogenlijk te eten nu,
En als ik een dag meer te doen heb eet ik sneller wat meer brood dan op een rustige dag.

Brood hoort tot de koolhydraten. Natuurlijk is er verschil tussne volkorenbrood, dat relatief langzaam zijn energie afgeeft, en dingen als witte suiker, fructoseglucosesiroop etc.
Maar koolhydraten zijn vooral geschikt om jou snel van energie te voorzien.

En het allerbeste leef je gewoon op vetverbranding, daar is het lichaamsvet tenslotte voor. Volgens mij, itt Elgebak, "moet je dat altijd doen", niet alleen maar in rust. (Tijdens de marathon stopt je lichaam er op gegeven moment mee, vetverbranding - en dan zul je koolhydraten moeten eten, of flauwvallen.)
Maar mensen die moe, geeuwerig, trillerig worden een paar uur na de maaltijd hebben geen echt gebrek aan eten, maar een "luie", ongetrainde alvleesklier. De remedie om slank te blijven is: train je alvleesklier, beweeg voor het eten. Gewoon beginnen met 1 minuut ofzo.
(Ga je op die momenten wel eten/ snoepen/ een tussendoortje nemen, blijft je alvleeskklier lui, wordt nog luier, en je komt fors aan.)
elgebak

Re: gezond afvallen

(Ga je op die momenten wel eten/ snoepen/ een tussendoortje nemen, blijft je alvleeskklier lui, wordt nog luier, en je komt fors aan.)
Dan was ik al lang veel zwaarder geweest. Ik beweeg dan wel vrij veel, maar als ik daarnaast dagelijks zo'n 2400 kcal eet inclusief koolhydraten (en zelfs inclusief snelle koolhydraten), dan haal ik vaak nog niet eens de 46 kilo. Ik heb verder geen snelle schildklier of wat dan ook. Het enige is dus dat ik vrij veel beweeg, maar lang niet altijd voorafgaand aan ieder eetmoment.
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: gezond afvallen

elgebak schreef:
(Ga je op die momenten wel eten/ snoepen/ een tussendoortje nemen, blijft je alvleeskklier lui, wordt nog luier, en je komt fors aan.)
Dan was ik al lang veel zwaarder geweest.
Ik denk, dat dit hele verhaal gewoon niet voor jou opgaat.
elgebak schreef:Ik beweeg dan wel vrij veel, maar als ik daarnaast dagelijks zo'n 2400 kcal eet inclusief koolhydraten (en zelfs inclusief snelle koolhydraten), dan haal ik vaak nog niet eens de 46 kilo. Ik heb verder geen snelle schildklier of wat dan ook. Het enige is dus dat ik vrij veel beweeg, maar lang niet altijd voorafgaand aan ieder eetmoment.
Nou hangt het er van af, wat precies "veel bewegen" is, maar 2400 cal is niet heel erg veel.
Mogelijk val jij dus eerder onder diegenen "die de marathon lopen" dan onder de "bank aardappels".
Voor iemand, die alleen maar na de maaltijd heeft gezeten en na 2 uur geeuwhonger krijgt, geldt dat er voldoende bloedsuiker (nu ja, glycogeen) "aan boord" is, concreet zelfs in de spieren, maar dat je lichaam dat niet omgezet krijgt (vandaar het hongergevoel).
Bewegen maakt dan, dat die glycogeen weer netjes bloedsuiker wordt en "dat je wordt gevoed door te bewegen".

Beweeg je "vrij veel" ;) heeft je alvleesklier niet de gelegenheid om lui te worden (houden zo!). En dan is het ook niet aan de orde, dat je voor je iets in je mond stopt, telkens en per se eerst zou moeten gaan bewegen.
noortje93

Re: gezond afvallen

Haha oke nu is het mij duidelijk. Elgebak is dan denk ik een marathon loper terwijl ik nu echt een bankhanger ben!
Na een maaltijd niks doen en dan toch weer trek hebben is gewoon lekkere trek.
Eten naar wat je doet is het dus eigenlijk?
Veel eten als je weinig doet is net zo slecht als heeel weinig eten als je veel doet lijkt mij.

Op dit moment ben ik niet spastisch aan het tellen hoeveel kcal ik binnen krijg maar eet gewoon een goed ontbijt, lunch en avondmaal. Met meestal 1 a 2 keer iets van komkommer of fruit als tussendoortje
Die 1 a 2 keer hangt af of ik behoefte aan iets heb tussen lunch en avond eten.
Dit gaat eigenlijk best prima en is een stuk meer relax dan tellen en uitrekenen ect!
(Niet dat het geen moeite mag kosten hoor maar dieet volhouden is al lastig zat en om nou 24/7 met (niet)eten bezig te zijn.. ;))

Terug naar “Eetproblemen”