Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Gesprek met de stilte.

Ware stilte is rust voor de geest, zoals slaap voor het lichaam; versterkend en verfrissend.
William Penn


Iedereen weet het. Er is overal drukte om ons heen. Geschreeuw, getoeter, gerace, gepraat, lawaai van machines, stemmen, gedoe en het leven zelf is natuurlijk al druk genoeg. En dan verlangen we wel eens naar stilte en rust. Maar de vraag...waar vinden wij de juiste stilte? Een moment van op ons zelf zijn? Een moment van niets kunnen horen in alle kalmte? Het ervaren van pure stilte rondom ons... Waar? We leven in een wereld van ongelijkheid, geweld, oorlog, discussies, crisis, vooroordelen, het moeten, drang naar informatie, internetmogelijkheden in overvloed, druk van de maatschappij, druk van elkaar, presteren en zo verliezen we steeds meer onszelf in dat wat veel mensen het NU noemen. Maar het kan ook anders... Namelijk regelmatig eens stilte opzoeken.... Neem voor jezelf de tijd om naar de natuur te luisteren, bezige vogels, mooie vlinders te zien, dieren bezig te zien in algemene zin. Ervaar dat het anders kan dan enkel onder druk te leven van dat wat gewenst is. Waar stempels opgedrukt worden... De meeste van ons zijn kopieën of dat nu bewust of onbewust zo is. Kijk eens diep binnen in jezelf en vraag jezelf eens af hoe jij werkelijk bent wie je wilt zijn en of jij jezelf bent.

Stilte verlicht je levenspad. Door niet te spreken, zie je duidelijker.
Mahatma Gandhi


Weet jij wat langdurige stilte is? Kan je het ervaren als iets moois? Zo gewoon is dat niet meer. Wij ervaren veel als gewoon en gaan maar door met de orde van de dag zonder eens goed stil te staan bij wat er gaande is rondom ons heen. Stilte en al wat erbij hoort. Het moois van de natuur. De kracht van dat wat is en de kracht van natuurlijke energie. Wind, zon, regen. Al het andere wat bij de natuur hoort. Veel zien het als vanzelfsprekend. Wat mij betreft is dat het niet. Hoe lang is het geleden dat je tegen een boom aan zat en een uurtje eens niets deed dan enkel luisteren naar de natuur en stilte. Wat heb je toen ervaren? En hoe lang is het geleden dat je rust en stilte had in jezelf? Je lichaam? Vaak is het zo dat je snel, snel, snel moet. We vergeten dat we daardoor soms tijd verliezen. Tijd. Tijd en stilte. Dat is wat we wel nodig hebben. Stilstaan bij het moment en het ervaren. Hoe vaak doen we dat? Echt stilstaan? Echt zien, luisteren en ervaren?

De grootste openbaring is de stilte.
Lao Tse


We leven niet in een stiltemaatschappij. Maar stilte is wel ergens om ons heen. Wij kunnen stilte wel toelaten. Wij kunnen stilte wel toelaten en het op een manier gaan ervaren die prettig is en veilig. Even weg van drukte. Van auto's, ander vervoer, geluiden, mensen... en echt stilte ervaren. Denk eens na, wat is de laatste keer geweest voor jou? Echt stil staan bij jezelf. Stilstaan bij rust en stilte. Probeer het eens. Doe het eens. Het kan ook rust brengen in je hoofd. Zoek de echte stilte eens op en laat je niet tegenhouden. Zoek naar plekjes op aarde, misschien wel dichtbij je in de buurt, in de natuur, zoek eens naar stilte en ga eens echt ervaren.
En nu hoor ik jullie denken...ik hoor vragen...waarom toch dit topic? Simpelweg geef ik hier dan het antwoord; stilte kan prachtig zijn. Het is ook nog eens belangrijk in een tijd zoals deze. Om stilte en rust niet te vergeten en het echt te ervaren. Het is iets moois. Iets wat ieder nodig heeft. Iets waar eens over geschreven kan en mag worden....en nogmaals laat het niet voorbij gaan. Zoek het eens....ervaar...

Stilte is niet afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank.
Tao Meng
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
katleen
Berichten: 2662
Lid geworden op: 01 apr 2012 22:43

Re: Gesprek met de stilte.

geen enkele reactie op ... `gesprek met de stilte` ...
ah nee , das logisch heh : ssstttttt.
fluistert : ik hou van stilte , buiten en binnen mezelf
Leeuwtjuh

Re: Gesprek met de stilte.

@Katleen; we wilden de stilte niet verstoren!

Ontopic:
Ik weet wat langdurige stilte is en vind het soms wel mooi. Dat ligt aan mijn gevoel. De laatste keer dat ik tegen een boom aan zat en genoot van de stilte was ongeveer anderhalf jaar geleden. Ik ervaarde stilte, rust, natuur en de spoorwegovergang verderop. Ik kon mij bezig houden met wat ik op dat moment voelde, droomde en dacht. Ik sta vaak stil bij verschillende momenten :nod: Ik word erg kribbig wanneer ik stil wil staan - en de maatschappij mij als het ware dwingt om door te gaan.

Just my two cents.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Gesprek met de stilte.

geen enkele reactie op ... `gesprek met de stilte` ...
ah nee , das logisch heh : ssstttttt.
fluistert : ik hou van stilte , buiten en binnen mezelf
Het was gisteren hier nog zó stil en nu dit!! 001_rolleyes

Ik houd er ook van. :nod:
Ik weet wat langdurige stilte is en vind het soms wel mooi. Dat ligt aan mijn gevoel. De laatste keer dat ik tegen een boom aan zat en genoot van de stilte was ongeveer anderhalf jaar geleden. Ik ervaarde stilte, rust, natuur en de spoorwegovergang verderop. Ik kon mij bezig houden met wat ik op dat moment voelde, droomde en dacht. Ik sta vaak stil bij verschillende momenten :nod: Ik word erg kribbig wanneer ik stil wil staan - en de maatschappij mij als het ware dwingt om door te gaan.
Dat het aan je gevoel ligt kan ik voor mezelf ook wel inkomen. Het stukje erna komt mij ook bekend voor (ik moet het echt weer een keer gaan doen, tegen een boom aan of desnoods zittend op een stam.) En zoals je zelf ook schrijft stil staan bij verschillende momenten (of zo goed als leeg zijn of "vol" laten gieten met stilte.) - Zie je het voor je? :D

Misschien is het op een andere manier als een ander, want ik denk dat er verschil in kan zitten tussen ieder mens of sommige mensen, maar dat laatste herken ik ook. :nod:
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
RaXz

Re: Gesprek met de stilte.

Ik probeer altijd maar een stilte in mezelf te maken, dan ben ik niet zo afhankelijk van al de drukte en manie en altijd een manier om de stilte op te zoeken. 001_tongue

Niet-ietsheid
Als je 'in een gat' zit, kan dat verwarrend en zelfs angstaanjagend zijn. Geen enkele houvast, geen gevoel van richting, niet het flauwste benul welke keuzes en mogelijkheden je eventueel te wachten staan. Maar het was juist deze staat van zuiver potentieel waaruit het universum is voortgekomen. Het enige dat je nu kunt doen is je ontspannen in deze niet-ietsheid... je laten vallen in deze stilte tussen de woorden... deze pauze tussen de uitademing en de inademing gadeslaan. En koester elk leeg ogenblik van deze ervaring. De geboorte van iets heiligs is nabij.

Boeddha heeft een van de woorden gekozen met een enorm potentieel: shunyata. De vertaling, het equivalent, 'nietsheid', is lang niet zo'n prachtig woord. Daarom wil ik er 'niet-ietsheid' van maken, want het niets is niet zomaar niets, het is alles. Het pulseert van de mogelijkheden. Het is een potentieel, een zuiver potentieel. Het heeft zich nog niet geopenbaard, maar alles ligt erin besloten.

Aan het begin staat de natuur, aan het einde staat de natuur - waarom maak jij je dan zo druk halverwege? Waarom maak jij je halverwege zoveel zorgen, zo ongerust, ben je zo ambitieus - waarom drijf je jezelf tot wanhoop? De hele reis gaat van nietsheid tot nietsheid. -Osho
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Gesprek met de stilte.

Stilte in jezelf kan ook....heb je het beide, dan ben je gezegend! :D
Nee, zonder gein.... ;) Ultieme stilte in jezelf is natuurlijk fantastisch mooi zeker als je het al erg lang zoekt.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
RaXz

Re: Gesprek met de stilte.

Ik ben bang dat je het niet zal vinden met al die geluiden van het zoeken, het is meer een kwestie van er tegenaan botsen terwijl je rond wandelt. Wanneer je zoekt zie je gauw dingen over het hoofd.. ;)
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Gesprek met de stilte.

RaXz schreef:Ik ben bang dat je het niet zal vinden met al die geluiden van het zoeken, het is meer een kwestie van er tegenaan botsen terwijl je rond wandelt. Wanneer je zoekt zie je gauw dingen over het hoofd.. ;)
Laten we zeggen: het gaat om het ZIJN, toelaten, ervaren van kleine dingen. :)
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
RaXz

Re: Gesprek met de stilte.

Memories schreef:
RaXz schreef:Ik ben bang dat je het niet zal vinden met al die geluiden van het zoeken, het is meer een kwestie van er tegenaan botsen terwijl je rond wandelt. Wanneer je zoekt zie je gauw dingen over het hoofd.. ;)
Laten we zeggen: het gaat om het ZIJN, toelaten, ervaren van kleine dingen. :)
Ja, maar ook de nare gevoelens, en dat is het moeilijkst. We zijn geneigd om die aan te vallen en weg te stoppen, vooral als ze niet voldoen aan de standaarden van de samenleving, en dat maakt een hoop lawaai. :tongue:
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Gesprek met de stilte.

RaXz schreef:
Memories schreef:
RaXz schreef:Ik ben bang dat je het niet zal vinden met al die geluiden van het zoeken, het is meer een kwestie van er tegenaan botsen terwijl je rond wandelt. Wanneer je zoekt zie je gauw dingen over het hoofd.. ;)
Laten we zeggen: het gaat om het ZIJN, toelaten, ervaren van kleine dingen. :)
Ja, maar ook de nare gevoelens, en dat is het moeilijkst. We zijn geneigd om die aan te vallen en weg te stoppen, vooral als ze niet voldoen aan de standaarden van de samenleving, en dat maakt een hoop lawaai. :tongue:
Ja, mee eens. :nod:
Daarom dus ook het ZIJN met alles wat is.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
RaXz

Re: Gesprek met de stilte.

Memories schreef:-
Ja, mee eens. :nod:
Daarom dus ook het ZIJN met alles wat is.
Daar was ik dus ook mee eens. ;)

Want anders..

Afbeelding
RaXz

Re: Gesprek met de stilte.

Stilte speelt ook een grote rol in sport, het staat daar bekend om de Zone, bij extreme sporten speelt het een nog grotere rol, ik heb wat dat betreft veel geleerd met skydiven, ik sprong vaak als een soort meditatie, ik ervoer het als een soort stilte.

Hier een video daarover, in essentie hetzelfde principe maar met skydiven probeer je toch je best te doen om positieve resultaten eruit te halen, en anders heel erg auw of erger. :lol:
Ka-yicka

Re: Gesprek met de stilte.

Het stilstaan bij stilte en rust kan erg aangenaam zijn.Zo kan je je aandacht vestigen op je ademhaling wat je tot een zalige rust brengt.
Gebruikersavatar
Kyron
Berichten: 325
Lid geworden op: 17 okt 2009 14:24

Re: Gesprek met de stilte.

Al geruime tijd zag ik dit topic over mijn vriend “de stilte” …
Het is mooi aan hem/haar aandacht te besteden omdat stilte in een maatschappij waar “open communicatie” de norm is, te weinig gewaardeerd word. Ik kom uit een milieu vandaan waar er geleerd werd dat conflicten “moeten” uitgepraat worden, verlieservaringen die verwerkt “moeten” worden, met je verdriet mag je toch niet alleen mee zitten, eenzaamheid die verbroken moet worden, geheimen die onthuld moeten worden. Dus er werd me geleerd dat de beste manier is om problemen op te lossen is praten, alsmaar praten, praten… Ja, dat is het therapeutisch model dat ik maar al te goed ken. Daarnaast hebben we hier in België tenminste teleonthaal, de kindertelefoon, zelfmoordlijn…

Het paradoxale is dat juist in de cultuur waar “praten”, “gesprekstherapie” de norm is, vraagtekens geplaatst worden over deze “norm” van verbale communicatie.

Vertellen over pijnlijke gebeurtenissen leidt niet noodzakelijk tot verwerking van pijn. Steeds meer onderzoek maakt duidelijk dat stilte na een verlieservaring gewaardeerd worden. Voor mensen kan stilte erg veel betekenen. De meest pijnlijke dingen wat je voelt, worden in stilte uitgedrukt, luisteren dus naar die stilte en accepteren van (ver)zwijgen zijn vaardigheden die meer liefde mogelijk maakt in de maatschappij. Hoe meer liefde hoe meer stilte, de stilte/liefde bevestigd wat geen woord kan zeggen, ze neemt op, verroerd… Liefde en stilte horen bij elkaar…

Van een vriend die nooit verraad,

De stilte
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Gesprek met de stilte.

Kyron schreef:Al geruime tijd zag ik dit topic over mijn vriend “de stilte” …
Het is mooi aan hem/haar aandacht te besteden omdat stilte in een maatschappij waar “open communicatie” de norm is, te weinig gewaardeerd word. Ik kom uit een milieu vandaan waar er geleerd werd dat conflicten “moeten” uitgepraat worden, verlieservaringen die verwerkt “moeten” worden, met je verdriet mag je toch niet alleen mee zitten, eenzaamheid die verbroken moet worden, geheimen die onthuld moeten worden. Dus er werd me geleerd dat de beste manier is om problemen op te lossen is praten, alsmaar praten, praten… Ja, dat is het therapeutisch model dat ik maar al te goed ken. Daarnaast hebben we hier in België tenminste teleonthaal, de kindertelefoon, zelfmoordlijn…

Het paradoxale is dat juist in de cultuur waar “praten”, “gesprekstherapie” de norm is, vraagtekens geplaatst worden over deze “norm” van verbale communicatie.

Vertellen over pijnlijke gebeurtenissen leidt niet noodzakelijk tot verwerking van pijn. Steeds meer onderzoek maakt duidelijk dat stilte na een verlieservaring gewaardeerd worden. Voor mensen kan stilte erg veel betekenen. De meest pijnlijke dingen wat je voelt, worden in stilte uitgedrukt, luisteren dus naar die stilte en accepteren van (ver)zwijgen zijn vaardigheden die meer liefde mogelijk maakt in de maatschappij. Hoe meer liefde hoe meer stilte, de stilte/liefde bevestigd wat geen woord kan zeggen, ze neemt op, verroerd… Liefde en stilte horen bij elkaar…

Van een vriend die nooit verraad,

De stilte
Mooi stukje geschreven, Kyron.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~

Terug naar “Spiritualiteit”