angel12

anorexia boulimia en terug leren eten op een normale manier

Ik lees hier wel 't een en 't ander.

Ikzelf heb jaren terug anorexia, vervolgens boulimia gekregen. Ik nam ook laxeermiddelen.

Het is ontstaan doordat ik zo boos was maar het niet kon uiten. Verdriet kon er ook niet uit.
En zo is het dus begonnen.
Dus niet omwille van slank of mager te willen zijn.

Ik nam na 1 jr contact op met een ziekenhuis maar moest dan op een wachtlijst staan. Daar had ik geen zin in en besloot het dan maar zelf op te lossen.

Na een aantal jaren van sukkelen met mijn eten, voelen dat er iets aan mijn hart kraakte, pijn aan de nieren en lezen dat je er vanalles van kan krijgen, altijd met goede moed aan de dag beginnen (ik ga niet braken enz...).

Ik heb terug leren eten en mijn eten binnenhouden. Eerst met vloeibaar eten en na x-aantal tijd vast voedsel. Het nam tijd maar het is me gelukt.

Ik ben dolgelukkig dat ik van mijn eetstoornissen af ben geraakt. Het is schadelijk voor mijn lichaam geweest, geld-en tijdsverpilling, enz....

Angel
Gebruikersavatar
GeenPijn
Berichten: 5314
Lid geworden op: 18 feb 2011 00:51

Re: anorexia boulimia en terug leren eten op een normale man

cheerqd5 [045] [045]
Als je verwacht dat de wereld eerlijk tegen jou is, omdat jij eerlijk bent tegenover de wereld.

Dan hou je jezelf voor gek.

Dat is verwachten dat de leeuw jou niet opeet omdat jij hem niet opeet.
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: anorexia boulimia en terug leren eten op een normale man

Joepie!!!!!

Goed gedaan, meis!!!
angel12

Re: anorexia boulimia en terug leren eten op een normale man

Bedankt voor jullie reacties...het is te hopen dat mensen die nu met die problemen kampen er iets uit kunnen halen.
angel12

braken wreekt zich

Kilootje Minder
Tip van de dag
9 januari 2013: Braken wreekt zich

Misschien heb je het ooit gedaan. Misschien doe je nog steeds. Of misschien denk je er soms aan ( je zou niet de enige vrouw zijn!): jezelf laten braken of laxeermiddelen nemen om een eetbui te compenseren is NOOIT een goed idee. Regelmatig braken tast je tandglazuur, je speekselklieren en je smaakpapillen aan. Om nog niet te spreken van maagproblemen en maagzweren. Veel laxeren kan leiden tot buikkrampen, bloed in de stoelgang, uitdrogingsverschijnselen, nierbeschadiging en luie darmen.

En het is niet eens effectief. Als je braakt wordt een deel van het voedsel toch in het spijsverteringskanaal opgenomen. Als ‘wraak’ gaat je lichaam zuiniger omspringen met calorieën en geraakt je hele spijsvertering en metabolisme ontregeld. Laxeren werkt evenmin, want je verliest er hoofdzakelijk vocht mee. Als wraak gaat je lichaam vocht sterker vasthouden, wat ook meetelt op de weegschaal.
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: anorexia boulimia en terug leren eten op een normale man

Hi Angel,
wat leuk: ga je alles hier opschrijven, wat jou geholpen heeft...? Een soort on line do it yourself 'zo stopte ik mijn probleem' :knuffel: :knuffel: :knuffel:

Moraal van het verhaal vandaag is dus: na ene eetbui niet braken.
Maar veel mensen voelen zich extra rot na een eetbui (...en: als troosteetster: ik ga vaak eten als rectie op 'dat ik me al rot voel')
wat doe/ deed jij met dat rotgevoel...?
angel12

Re: anorexia boulimia en terug leren eten op een normale man

Ja ik begrijp heel goed wat je bedoelt. Ik voelde me nadien ook altijd slecht maar ja, iedere dag had ik positieve intenties maar als je "verslaafd" bent aan braken is het niet evident om het te doorbreken. Het is doorzetten, zoeken hoe je het kan oplossen en ik heb dat gevonden door vloeibaar voedsel te eten : ijs, soep, enz...en dat lukte vanaf de eerste keer.
Ik had ook de wil om te stoppen want gezond is het dus niet.
Ik heb zeker een jaar vloeibaar voedsel gegeten en dat ging. Zo stap voor stap, de korsten van het brood en dat ging ook. Niet ineens met grote massa's eten natuurlijk.

Enfin, ik eet ondertussen lactose-en glutenvrij, veel fruit, gezond, en ik kan alles eten (zolang het dus lactose-en glutenvrij is) en het blijft dus binnen. Ik ben natuurlijk supergelukkig.

En ja, ik wil het delen met mensen die kampen met eetstoornissen. Het is mogelijk om er vanaf te geraken, zelfs zonder hulp van dokters enz...

Veel geluk...

Angel
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: anorexia boulimia en terug leren eten op een normale man

Hoi Angel,

begrijp ik nou, dat je door vloeibaar voedsel te eten, kon stoppen met braken...?

Of stopte je dan met de behoefte aan braken, omdat de voorafgaande vreetbui er niet was geweest...?
angel12

Re: anorexia boulimia en terug leren eten op een normale man

Dag Janneke,

Probeer het eens uit zou ik zeggen. :)
Alleen jij kan de knop omzetten.

Ik kan alleen maar zeggen dat het mij heeft geholpen om niet meer te braken. 3n ik ben superblij dat ik er vanaf ben, want het is niet gezond voor je mentaal, emotioneel, fysiek welzijn. Plus, je krijgt dan nog problemen met je omgeving.

Vanuit het "NU" zou ik het kunnen verklaren als je vloeibaar voedsel tot je neemt dan verteert het sneller, je hebt daardoor geen maagpijn want het zit niet te wringen om erdoor te raken, je voelt de "zware last" niet van eten dat op je maag ligt en de neiging tot braken is er ook niet. Maar je moet dan ook niet gaan eten voor 2, gewoon beetje bij beetje en voelen wat het met je doet. Stel dat je dan toch nog braakt, eet dan gewoon wat minder.
Je kan ook meermaals per dag kleine hoeveelheden eten.

Natuurlijk, de boosheid die ik had waardoor ik begon te braken, laxeermiddelen begon te gebruiken moest er natuurlijk ook nog uit en dat is dan op een andere manier opgelost.

Nu voel ik geen boosheid meer en het is fantastisch.

Groetjes en veel succes,

Angel
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: anorexia boulimia en terug leren eten op een normale man

Nou, die maagpijn, dat lijkt me idd ook een factor van belang. "Het zit te wringen om erdoor te geraken": de maag hoort je eten een aantal uren te kneden. Maar als die spieren pijn doen of als de bekleding van je maag niet in topconditie is, voelt dat idd uiterst vervelend.

Ik kreeg op gegeven moment een serie middelen om het slijmvlies van mijn maag op orde te maken (ooit kreeg ik een maagbloeding door een verkeerd medicijn :evil: en het herstellen was ingewikkeld ) en dat scheelde ook wel voor "de troosteter in mij".
(De meeste mensen krijgen bij maagpijn zuurremmers, maar die werken niet bij mij.)

Constant op de achtergrond voelen dat je maag zeer doet, komt je eetpatroon niet ten goede: 'zal ik een hapje dit proberen...? Zou dat verlichting geven...?'
Nala

Re: anorexia boulimia en terug leren eten op een normale man

Hey,

Proficiat dat je zelf op eigen houtje zoveel bereikt hebt, en je uiteindelijk bent kunnen stoppen met braken. ik heb er alleen maar bewondering voor!
Alles wat je vertelt is zeker waar, en de meeste boulimiepatiënten weten wat de gevolgen kunnen zijn! Maar toch weerhoud dit niet om te braken, hoe raar dit ook klinkt!
Ik heb zelf 1,5 jaar anorexia gehad en heb ondertussen al bijna 6 jaar boulimie, Mijn wil is er, maar toch is het zo moeilijk om ermee te stoppen
sinds vorige zomer ga ik wekelijks bij een psychologe, ik zet stappen in de goede richting volgens haar, maar toch vind ikzelf dat ik maar niet uitkom. Het braken komt nu wel al minder voor, enkele keren per week, in plaats van enkele keren per dag.
Ik probeer zo weinig mogelijk nog een eetbui te plannen, en ik ga ook geen eetbuivoedsel meer kopen.
Deze week ga ik ook voor de eerste keer bij een diëtiste, ben benieuwd hoe haar aanpak zal verlopen.

Ik hoop dat ik net als jij met trots kan zeggen, 'ik ben er van genezen'

Je mag er echt trots op zijn! PROFICIAT!!!

Groetjes Nala
angel12

Re: anorexia boulimia en terug leren eten op een normale man

Lieve Nala,

Ik wens het jou ook van harte toe want het is werkelijk fantastisch als je geen anorexia, boulimia of andere eetstoornis meer hebt.

Ik kan héél goed begrijpen dat het ontzettend zwaar en moeilijk is om ermee te stoppen maar het is dus mogelijk. Ik zeg het, mijn advies is met vloeibaar voedsel te beginnen.

Eten zoals je normaal doet en dan zo'n zware strijd leveren plus proberen niet meer te braken, ja, ik weet het niet hoor. Bij mij werkte het totaal niet. Want als je gewoon eet zoals normaal zit je met die last - mentaal emotioneel fysiek - en voor mij was dat onbegonnen werk.

Ik heb een sterke wil maar ik kon niet én gewoon eten én stoppen met braken. Ik heb jàren een zware strijd geleverd dus moest ik andere oplossingen zoeken. En ja, als je zoekt dan vind je.
Ik ben dus met vloeibaar voedsel gaan experimenteren (yoghurt (aangelengd met rijstmelk of andere magere melk, pudding, ijs, soep).
Vanaf de eerste keer lukte het aangezien ik niet téveel at en het sneller verteert. Natuurlijk moest ik me voorhouden om niet te braken maar dat ging vanzelf.

Het is nu wel zo dat ik niet moest verwachten dat ik meteen weer gewoon kon eten. Dus ik heb dat een hele tijd aangehouden en dan eens geprobeerd met énkel de korsten van het brood bij de soep - ook weer niet téveel want ik wou het voorzichtig maar gericht aanpakken.

En zo is het stap voor stap geëvolueerd en in orde gekomen. Ik kan weer alles eten, alleen is het zo dat ik lactose-en glutenvrij eet.
Glutenvrije pasta bv. is veel lichter verteerbaar dan gewone pasta. Ik zou dat zelfs aanraden aan mensen met eetstoornissen maar dan wel als ze al gewoon kunnen eten zonder te braken, laxeermiddelen enz...te gebruiken.
Glutenvrij brood kan ik echter niet verteren. Aan wat dat ligt weet ik niet maar dat lukt niet. Toen ik nog geen glutenallergie had maar wel al gewoon kon eten kon ik wel brood enz...eten.

Ik las in de week, die tekst heb ik gepost, dat de speekselklieren kunnen aangetast worden, nog maar te zwijgen over de rest. Een of twee van mijn speekselklieren werken niet meer. Ik heb een vertraagde maaglediging, de sluiting bovenaan mijn maag blijft openstaan dus moet ik Nexiam nemen opdat het niet ontsteekt.
Ik heb ooit iets horen kraken in mijn hart en blijkt dat een hartklep niet meer sluit. Enfin, ik weet niet of het aan de eetstoornis ligt maar het zou mij niet verwonderen.

Een eetstoornis is sowieso gevaarlijk, nefast voor je lichaam. Ik wist dat ook maar ondanks alles was het zeer moeilijk te doorbreken. Maar zoals ik al zei, het is mogelijk om het te stoppen.

Veel moed aan iedereen.

Angel
Nala

Re: anorexia boulimia en terug leren eten op een normale man

Hallo terug :-)

Ik kan goed geloven dat je een hele zware periode achter de rug hebt!
En dan nog maar te zwijgen over alles wat je er aan overgehouden hebt!

Bij mij zal vloeibaar voedsel denk ik niet helpen, ik heb ondertussen zo een raar eetpatroon ontwikkeld.
's morgens enkel een potje magere yoghurt, s' middags meestal niks en s' avonds een gigantische hoeveelheid groenten, 1 tot 2 kilo gekookte groenten of een grote kom sla waar anders 6 mensen zouden van eten.
soms een blikje tonijn, geen vlees, en enkel korst van een brood ( zo kan ik wel een volledig brood ineens opknabbelen)
's avonds als iedereen gaan slapen is kan ik nogmaals in de broodkast duiken en in de pot choco zitten met een lepeltje.
Ik zit regelmatig zo vol dat ik echt pijn heb aan mijn maag, maar ookal zeg ik dan tegen mezelf, morgen maak ik minder klaar, toch is het iedere dag hetzelfde liedje. soms dan nog met eetbuien tot gevolg.
Maar zoals ik al zei, de wil is er, maar de weg is nog ver zoek.
Ik wil ooit weer normaal kunnen eten, en genieten van eten

Ik vind het echt heel knap van jou, ik hoop dat ik hetzelfde kan bereiken!!!

Nog veel moed en sterkte, dikke knuf
Nala
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: anorexia boulimia en terug leren eten op een normale man

Nala schreef: Ik zit regelmatig zo vol dat ik echt pijn heb aan mijn maag, maar ookal zeg ik dan tegen mezelf, morgen maak ik minder klaar, toch is het iedere dag hetzelfde liedje. soms dan nog met eetbuien tot gevolg.
Hoi Nala,
mijn tip zou eerder zijn: "morgen maak ik meer klaar".
:eek:
(merk op, hoe dat voor jou voelt....;) )
Dwz: eet 's morgens een beschuit oid bij je yoghurt, eet 'smiddags iets kleins - en merk op, welke emoties dat bij je oproept.
En probeer dan iets goeds te doen met die emoties. (Steun zoeken als je angstig wordt, als je verdriet voelt dat uiten, boosheid gebruiken om veranderingen in je leven aan te brengen - dat soort dingen.)

Die 2 dingen: meer en beter verspreidover de dag eten - en je emoties aandacht geven, dat zet zoden aan de dijk voor je maag!
Nala schreef:Maar zoals ik al zei, de wil is er, maar de weg is nog ver zoek.
Ik wil ooit weer normaal kunnen eten, en genieten van eten
:knuffel: :knuffel: Dat is toch prachtig!!
angel12

Re: anorexia boulimia en terug leren eten op een normale man

Lieve Nala,

En hoe was het vandaag ?

Ja, een raar eetpatroon ontwikkelen betekent niet dat het toepassen van vloeibaar voedsel gegarandeerd mislukt. Het is ook een kwestie, wil je écht genezen of niet en wat ben je bereidt te doen ? Wat wil je bereiken ?
Het is eigenlijk heel comfortabel om een patroon niet te doorbreken. Maar het is mogelijk om te genezen van een eetstoornis, hoe moeilijk het ook lijkt. Je kan het, geloof erin, geloof ook in JEZELF.

Waarom eet je zoveel ? Wil je je verdriet, boosheid of ik weet niet wat onderdrukken ? Wil je iets niet voelen ?

Ik kan heel goed begrijpen wat je doormaakt. Ik ben er zelf doorgegaan.

Maar er is een verschil tussen dat eetpatroon doorbreken, de pijn of ik weet niet wat er zit te voelen.

Volgens mij moet je beide oplossingen combineren : dus dat patroon doorbreken en de oorzaak of wat het ook is aanpakken. Maar aangezien het eetpatroon doorbreken sneller doorbroken kan worden dan je denkt, is het naar mijn ervaring beter om daarop te focussen.
Emoties, dat is meestal van langere adem.

Als je dan zo vol zit, ga je dan braken ? Neem je laxeermiddelen ?
Waarom kun je je niet beheersen ? Waarom eet je niet een klein beetje en laat je dan je maag rusten. Als je dan weer honger hebt, weer een klein beetje eten ?

Wat gebeurt er nadien ? Komt er verdriet, boosheid of ik weet niet wat naar boven ?

Waarom denk je dat je wil er is maar de weg nog ver zoek is ? Wat bedoel je concreet ?

Geniet van eten is mogelijk maar stap voor stap. Als je er al vanuit gaat dat vloeibaar voedsel niet zal werken, op wat baseer jij dan je wil ?

Dikke knuffel,

Angel

Terug naar “Eetproblemen”