Daan0912

Somber, slapeloosheid

Beste Mensen,

Op dit moment ben ik het even kwijt, ben totaal leeg en helemaal op. Dit komt omdat ik mij al jaren lang voortdurdend druk maak om alles maar dan ook echt alles. Ik pieker mij suf over alles en nog wat en dat heeft ervoor gezorgd dat ik nu al 1,5 jaar lang slecht slaap. Zelfs als ik al bekaf en vreselijk moe ben dan nog is het een hele prestatie om in slaap te komen. Mijn baan zal ik waarschijnlijk verliezen omdat ik mij door het gebrek aan slaap mij niet meer goed genoeg kan concentreren. Ik wil graag weer fit worden ook al zou dit een lang traject worden. Hebben jullie misschien tips voor mij?

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Radius
Berichten: 827
Lid geworden op: 05 aug 2011 21:53

Re: Somber, slapeloosheid

Heb je wel een goede uitlaatklep? Ieder mens heeft een manier nodig om kwijt te kunnen wat hij op zijn hart heeft. Of dat nu iets creatiefs is, of een lichamelijk intensieve sport, voor je gemoedsrust is het essentieel je te uiten. Om te beginnen zou je eens kunnen proberen op te schrijven waar je over piekert. Je hoeft er verder niets mee te doen, maar voor de verwerking en ordening van je gedachten kan dat een goede steun zijn. Sterkte en succes.
Neem weg, de sluier van illusie
Neem waar, de vreugde in het absolute
Daan0912

Re: Somber, slapeloosheid

Hallo Radius,

Bedankt voor je reactie. In het weekend doe ik veel leuke dingen met vrienden. Ik moet wel zeggen dat ik laatste tijd veel te weinig beweeg en sport. Graag zou ik me liever niet zoveel zorgen meer willen maken, ik snap dat op zijn tijd iedereen zorgen heeft, dat is onvermijdelijk alleen is het bij mij heel erg extreem. Ben op dit moment zo moe dat ik heel de dag om alles moet huilen, maar als ik lig voel ik hele erge spanning in mijn buik waardoor ik niet kan slapen.
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Somber, slapeloosheid

Hoi Daan,
rot hoor, zoals het nu met je is..! Zo te lezen zit je al een tijdje op een soort ''glijbaan de verkeerde kant op...''.
Slht slapen kun je op een heleboel manieren aanpakken.
Zo zijn er CD's in de handel, met een speciaal effect (bin-aural) dat als je met een koptelefoon luistert, je ene oor net ietsje ander geluid krijgt dan je andere oor. Met je alledaagse bewustzijn hoort je dat verchil niet - maar je hersenen reageren er wel op. Als je op die manier een 'alfa cd' of een ''theta cd'' beluister, kan dat je hersnene in slaap laten vallen.
Ook de drogist heeft wel een en ander op de planken staan, van salvia officinalis tot L- Glutamine tot GABA.

Maar denkbaar is jouw "gemaal" inmiddels een symptoom van heftige vermoeidheid geworden. De optimist zegt, dat je dat mogelijk met bovenstaande tips kunt doorbreken, een paar weken goed slapen kan wonderen doen voor iemands conditie. Maar mogelijk (...sprak de pessimist...) is er meer nodig om je vermoeidheid om te buigen.

Als de alleregste vermoeidheid over is, zou je naar een psycholoog kunnen stappen ("cognitieve gedragstherapie"), of een yogadocent die aan meditatie (...of mindfulness...) doet. Er zijn allerlei tips, trucs en technieken om te leren, je piekergedachten zachtjes en geweldloos te stoppen - dat scheelt ook bakken.

Als het een klein beetje meezit, kun je nog op tijd zijn voor je baan.
(Mogelijk is het vooral je angst en je gepieker, dat je meteen de ergste consekwentie - ontslag - laat zien, terwijl er nog heel veel mogelijk is.)
Ben je uitgerust(er), al dan niet na een paar weken ziekteverlof, en kun je de tips en trucs en technieken toepassen op je werk, dan hebben je collega's het nakijken...

:knuffel: Sucses!!
Daan0912

Re: Somber, slapeloosheid

Hoi Janneke,

Hartsikke fijn dat je even reageerde. Het probleem is dat ik eerder in 2012 al een tijdje ziekteverlof hebt gehad omdat ik vreselijke vitamine d tekort had. 1 van de symptomen daarvan is dat je vreselijk vermoeid raakt. Mijn tekort is na een lange tijd weer aangevuld maar de slapeloosheid is er nog steeds. Dit kan niet komen van vitamine d tekort omdat ik dit nog steeds slik en bij mijn laatste meting was dit nog goed.

Sowieso ga ik morgen de Psycholoog bellen. Ik kan nog net op mijn benen staan en dit is totaal niet gezond. Toch blijf ik er bij dat ik dit ga overwinnen. Zou alleen willen dat het iets makkelijker was af en toe.
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Somber, slapeloosheid

Hoi Daan,
het goede nieuws is, dat je knnelijk op vitamine D werd gecontroleerd. (De laatste paar jaar begint echt door te dringen hoe belangrijk die vitamine is...!) Fijn, dat dit nu weer goed is!
(Maar fikse vermoeidheid, dat kan door zeer vele dingen worden veroorzaakt - ben je daar ook op onderzocht...? Er zijn specifieke protocollen tegen vermoeiheid.)

Als je nu "nog net op je benen kunt staan" lijkt ziekteverlof me geen luxe - en dat staat compleet los van de vraag, of je al eerder met ziekteverlof bent geweest.
(In NL is de regel, dat jij bepaalt, of je te ziek bent om te werken of niet. Vroeger of later komt er wel een keuringsarts (arbo arts) aan te pas, maar je hebt dus geen toestemming van een arts of een gerichte diagnose nodig om met ziekteverlof te kunnen.)
(En ook dat kan schelen ivm. je gevoel van dreigend ontslag - nu de ziektewet in, en vroeger of later tegen je baas zeggen: "Ik ben eigenlijk te lang doorgelopen met deze vermoeidheid. Ik kan me voorstellen, dat mijn werk geen topkwaliteit was - maar ik wilde jullie niet in de steek laten. Als ik ben uitgeziekt, gaat het vast beter." - Op dat soort mededelingen word je doorgaans positief beoordeeld. Nog een tijdlang mindere kwaliteit leveren gaat in je nadeel werken.)

En hoe nuttig een psycholoog ook kan zijn: let wel op, dat je dus hartstikke moe bent. Als je tollend van vermoeidheid je dagen door komt - ga dan geen cognitieve gedragstherapie doen. (Dat kost energie - en dat heb je al te weinig.)
Uiteraard kan een beetje psycholoog zich flexibel opstellen en voorlopig alleen steunende gesprekken met je doen: ook geen luxe!
Daan0912

Re: Somber, slapeloosheid

Hoi Janneke,

Ik ben verder op alles onderzocht wat met vermoeidheid te maken zou kunnen maken. Ook mijn hart en longen zijn nagekeken en daar was niets mis mee. Mijn bloeddruk was zelfs perfect dus dat zit wel goed. Vannacht weer amper geslapen en voel me totaal gebroken en op. Vandaag ga ik even naar de dokter en gooi ik er alles uit.

Terug naar “Depressiviteit, somber zijn”