ikkanfluiten

verwerkingsproblemen

Hallo
ik zit al een tijdje met mezelf in de knoop. Heb er lang over na gedacht en ik denk dat ik dingen nog niet verwerkt heb die gebeurd zijn. Ik kan bepaalde dingen geen plaats geven. Heeft iemand toevallig een voorstel hoe je hier het best mee kan omgaan. Ik weet er zelf niet echt een raad mee.

Ik heb het gevoel dat mijn gedrag hierdoor ook veranderd. Ik ben agressiever ik weet niet of dat dit hier een gevolg van kan zijn. Ik wil het gewoon graag veranderen.. Alleen weet ik niet hoe ik dat het best kan doen.
Superwoman

Re: verwerkingsproblemen

Hai ikkanfluiten,

Helaas is er geen standaardoplossing voor het verwerken van gebeurtenissen. Iedereen heeft daar een eigen manier voor. De een wil erover praten, de ander zoekt liever afleiding en gaat verder met waar hij/zij mee bezig is, de volgende verwerkt het door papieren bloemen te vouwen. Er is geen goede of slechte manier, het gaat erom wat bij jou past.

Om daarachter te komen zou je hulp in kunnen schakelen van een psycholoog. Een buitenstaander die even met je meedenkt over zaken waar je mee zit en die je dingen kan aanraden waar je verder mee kunt.
Heb je al hulp?
ikkanfluiten

Re: verwerkingsproblemen

Superwoman schreef:Hai ikkanfluiten,

Helaas is er geen standaardoplossing voor het verwerken van gebeurtenissen. Iedereen heeft daar een eigen manier voor. De een wil erover praten, de ander zoekt liever afleiding en gaat verder met waar hij/zij mee bezig is, de volgende verwerkt het door papieren bloemen te vouwen. Er is geen goede of slechte manier, het gaat erom wat bij jou past.

Om daarachter te komen zou je hulp in kunnen schakelen van een psycholoog. Een buitenstaander die even met je meedenkt over zaken waar je mee zit en die je dingen kan aanraden waar je verder mee kunt.
Heb je al hulp?
Hoi superwoman,
Ik kan erover praten, maar is wel moeilijk. Ja ik denk ook dat dat het beste is. Ik heb nog geen hulp, ik zou ook niet weten hoe ik daar aan moet beginnen, eerlijk gezegd.
Superwoman

Re: verwerkingsproblemen

Als praten voor jou goed voelt, dan moet je dat zeker doen. Misschien heb je iemand in je omgeving met wie je fijn kan praten.
Als je ook eens met een hulpverlener wilt praten (is soms prettig om met iemand te praten die op geen enkele manier betrokken is bij de situatie), dan kun je langs je huisarts gaan en vragen om een verwijzing naar een psycholoog (ik ga er vanuit dat je in Nederland woont, hoe het in Belgie geregeld is weet ik niet). Een huisarts zal mogelijk vragen waarom je dat wilt. Je kunt dan kort uitleggen dat je graag wilt praten over onverwerkte situaties.
Als je een verwijzing hebt kun je een psycholoog bellen en een afspraak maken voor een intakegesprek.

Lijkt soms een hele grote stap. In feite zijn het 2 telefoontjes (zo heb ik het geregeld tenminste) en wordt er helemaal niet gek op gereageerd.
ikkanfluiten

Re: verwerkingsproblemen

Superwoman schreef:Als praten voor jou goed voelt, dan moet je dat zeker doen. Misschien heb je iemand in je omgeving met wie je fijn kan praten.
Als je ook eens met een hulpverlener wilt praten (is soms prettig om met iemand te praten die op geen enkele manier betrokken is bij de situatie), dan kun je langs je huisarts gaan en vragen om een verwijzing naar een psycholoog (ik ga er vanuit dat je in Nederland woont, hoe het in Belgie geregeld is weet ik niet). Een huisarts zal mogelijk vragen waarom je dat wilt. Je kunt dan kort uitleggen dat je graag wilt praten over onverwerkte situaties.
Als je een verwijzing hebt kun je een psycholoog bellen en een afspraak maken voor een intakegesprek.

Lijkt soms een hele grote stap. In feite zijn het 2 telefoontjes (zo heb ik het geregeld tenminste) en wordt er helemaal niet gek op gereageerd.
Ja, ik heb het geprobeerd maar dan kan ik niet echt zeggen wat ik ervan vind, omdat die persoon er zelf ook bij betrokken is. Met iemand anders praten lijkt me wel een slim idee. Ik woon in België hier is dat volgens mij ook makkelijk te regelen. Hartelijk bedankt voor de tip, ik ga er werk van maken.
Gebruikersavatar
Teckna
Berichten: 316
Lid geworden op: 19 dec 2012 19:11
Locatie: Omgeving Leiden

Re: verwerkingsproblemen

Praten met een psycholoog lijkt mij het beste. Die heeft beroepsgeheim en verstand van zaken.
Onderschat het niet.
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: verwerkingsproblemen

ikkanfluiten schreef: Ja, ik heb het geprobeerd maar dan kan ik niet echt zeggen wat ik ervan vind, omdat die persoon er zelf ook bij betrokken is. Met iemand anders praten lijkt me wel een slim idee.
Hoi Ikkanfluiten,
begrijp ik nou, dat de huisarts betrokken is/was, bij dat wat jij niet verwerken kunt...?
Dan IS het ook ingewikkeld!!
Azaroth

Re: verwerkingsproblemen

Als de huisarts erbij betrokken is, is het dan niet een idee om eens te kijken naar een andere?
Verder is professionele hulp zoeken vaak het beste inderdaad.

Sterkte
ikkanfluiten

Re: verwerkingsproblemen

Janneke schreef:
ikkanfluiten schreef: Ja, ik heb het geprobeerd maar dan kan ik niet echt zeggen wat ik ervan vind, omdat die persoon er zelf ook bij betrokken is. Met iemand anders praten lijkt me wel een slim idee.
Hoi Ikkanfluiten,
begrijp ik nou, dat de huisarts betrokken is/was, bij dat wat jij niet verwerken kunt...?
Dan IS het ook ingewikkeld!!
Hoi,
nee de huisarts was er niet bij betrokken. Mijn vorige arts dacht altijd dat als ik daar kwam het iets was dat ik mij niet lekker in mijn vel voelde terwijl ik dat op die momenten wel voelde. Ben dus overgeschakeld naar een andere dokter.
Azaroth

Re: verwerkingsproblemen

Wellicht, als je dat wilt, kan je hier wat meer over je situatie plaatsen. Er zijn er veel die lezen en veel inzicht hebben. Neemt niet weg dat een professional beter is, maar misschien kom je tot wat nieuwe inzichten en kun je voor nu in ieder geval je "ei" een beetje kwijt.

Terug naar “Depressiviteit, somber zijn”