Felix

Energieën en aura's

Een paar dagen terug vond ik de volgende tekst:
Bij de natuurgeneeskundige behandeling wordt er vanuit gegaan dat alles uit energie bestaat. Deze energie is te beïnvloeden. De energie van een persoon zit niet alleen in het lichaam, maar ook er omheen: in de aura. In zijn geheel spreek je over het energiesysteem van de persoon.
Wanneer er klachten zijn, of dat nu psychisch of lichamelijk is, is er ook altijd sprake van verstoring van het energiesysteem. Afhankelijk van de plaats van de verstoring, uit de klacht zich fysiek, mentaal of emotioneel. Tijdens de behandeling werken we er aan om het energiesysteem weer in balans te zetten.
en wat verderop:
Tijdens de behandeling neem je plaats op een stoel, waarna ik door middel van mijn handen energie verplaats, toevoeg of weghaal.
Ik moet eerlijk vertellen dat ik dit enorme kolder vind. Ik kan er geen respect voor opbrengen. Dat een lichaam een aura heeft, zoals alles trouwens, komt door warmteuitstraling die je ook kunt fotograferen. Ook zeggen wetenschappers dat energie massa is en massa energie. Maar het begrijpen hoe die energiehuishouding in elkaar zit en dan nog menen te weten hoe en waar je energieën 'verplaatst, toevoegt' of zelfs 'weghaalt'??? En hiervoor ook nog geld vragen en net doen of je een genezer bent? Zijn we dan allemaal zo gek geworden? "Dokter, kunt u die energie wat meer in mijn rechterwang duwen, dan zie ik er veel leuker uit". "Mag ik mijn ADHD hier even lekken?"
Ik denk niet dat de methode ook maar iets in de patiënt verandert. Wel is de aandacht, de setting en het luisterende oor positief voor de patiënt, want het luisterende oor is bijna het hele eieren eten van een geslaagde psychotherapie.
Leeuwtjuh

Re: Energieën en aura's

Oke, nou bedankt voor het ventileren van jouw mening :D

No offence; maar wat is het doel van dit topic? Wil je een discussie hierover? Wil je weten hoe andere mensen erover denken? Wil je meer informatie? Of...???
Ka-yicka

Re: Energieën en aura's

Hallo Felix,
Ieder levend wezen bevat een aura en meerdere chakra's of je dat nu leuk / bezwets of gezever vind.
TheEmperor85

Re: Energieën en aura's

'

De grootste oplichter aller tijden, Derek Ogilvie, krijgt prime-time zendtijd op NL's grootste commercieele zender.
"De mens wil bedrogen worden" zei Tijl Uylenspiegel, en dat is sindsdien niet meer veranderd.
Als mensen er nou gelukkig van worden om daar in te geloven..doesn't hurt anybody does it?
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Energieën en aura's

Ik ga geen uitspraken doen in dit topic over dit onderwerp. Dat is iets wat bij mij zelf blijft. Ik heb namelijk te vaak meegemaakt dat er van alles ontstond, wat enkel erger werd en uiteindelijk zelfs kwetsend. Dat wil ik voorkomen, overal. Ik laat alleen iets los bij mensen waarvan ik weet dat ze er met een open blik op zullen reageren. En mijn intuïtie / gevoel zegt dat jij dat niet echt zal doen, onder andere door je openingspost. Daar ben ik heel eerlijk in.

Wat ik enkel erover schrijf is dat ik er wel degelijk voor open sta en het zeker niet afkets.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Energieën en aura's

Als mensen er in willen geloven vind ik dat verder prima.
Helaas zijn er ook halve kwalzalvers die er geld aan verdienen en je niets anders verkopen dan gebakken lucht.
Dan wordt het inderdaad minder.

Maar ik neem aan dat Felix weer eens, op de voor hem kenmerkende manier,
een pleidooi wil houden voor goede psychatrische hulp. Dat verhaal kennen
we onderhand nou wel.
* Liebe Macht Frei *
Felix

Re: Energieën en aura's

Leeuwtje, het doel van dit topic is het aan de kaak stellen van kwalijke zaken en ik heb er nog meer voor diverse topics.
Ik zou personen ook eens willen aanraden om alvast op de site: http://www.kwakzalverij.nl/c/93/Alternatieve_aanpak te kijken want vele "therapieën" bedonderen de boel gewoon, er is geen ander woord voor.
De een meent de kracht van kristallen te kennen, de andere kent de spirituele waarde van edelstenen, anderen zweven naar de daime en ga zo maar door.
En dan heb je de beroemde homeopatische arts, die inmiddels naar Steiner is overgestapt maar die in een depressieve periode gewone efexor gebruikte, stiekum, dat wel, want stel dat zijn patiënten het zouden zien...
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Energieën en aura's

Tja Felix, waar maak jij je nou eigenlijk druk om, vraag ik me wel eens af.
Als mensen lekker in hun vrije tijd kristallen en edelsteden willen kunffelen,
dan is daar toch geen bezwaar tegen? Ik knuffel liever wat anders, maar dit terzijde. 001_tongue
Je noemt het 'aan de kaak stellen'. Is dat je heilige missie of zoiets?
Ieder z'n hobby hoor, ik wil je die zeker niet ontnemen, maar je beoogde kruistocht
tegen de 'kwakzalverij' heeft ook iets aanmatigends.
Persoonlijk geloof ik niet in dat edelstenen geknuffel, maar ik denk dat volwassen mensen die in
het bezit zijn van hun volledige verstandelijke veromgens zelf wel kunnen uitmaken
waar ze in willen geloven. Ze hebben Felix heus niet nodig om ze te veretllen wat
wel en niet goed voor ze is.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Black Rose
Berichten: 1711
Lid geworden op: 27 mei 2011 23:53

Re: Energieën en aura's

Niemand zal ooit zijn/haar gelijk krijgen in zulke topics : het gaat over zaken die niet kunnen bewezen worden.
Toch even mijn mening erover...
1) Wat energie betreft : iedereen straalt bepaalde energie uit naar zijn/haar omgeving uit.
Bij sommige mensen krijg ik een rustig gevoel zonder dat ze nog maar één woord gezegd hebben, bij anderen voel ik daveringen door mijn lichaam als ze nog maar in mijn omgeving staan.
Ook denk ik aan homeopathie waarbij sterk verdunde middelen volgens de wetenschap geen enkele molecule nog kunnen bevatten van de werkbare stof, maar er van uitgegaan dat de basisstof veranderd is doordat het ermee in contact gekomen is.
Zelf heb ik dit in het verleden ondervonden, en ondanks ik zeer kritisch ben op dat vlak, kon er in mijn geval helemaal geen sprake zijn van placebo-effect.
2)Aura's : Daar heb ik geen bepaalde mening over
3) Memories haalde een derde interessant punt erbij = intuïtie. Bij dieren is dit volkomen normaal en zelf geloof ik dat wij als mens dit door de jaren héén voor het grootste deel verloren zijn.
In een "andere" familie heb ik daar ook wel opmerkelijk situaties over gehoord : bijvoorbeeld een kindje die paniekerig werd op hetzelfde tijdstip dat zijn grootvader gestorven is in de kliniek.
4) Dit haal ik er nu zelf bij : telepathie.
Ergens leunt het dicht bij intuïtie...heb ik zelf al vaak ervaren, te vaak om het onder de noemer "toeval" te plaatsen.
Wat mij ook opvalt is dat dit zich bij mij in bepaalde periodes regelmatig manifesteert terwijl het dan ook bepaalde periodes helemaal afwezig is.

Maar op alle vlakken zullen er altijd kwakzalvers zijn.
In mijn zoektocht naar hulp heb ik ook vaak naar alternatieve hulpmiddelen gezocht en ondanks ik een kritische blik bleef behouden (gelukkig anders was ik mss bij één of andere kwakzalver in therapie gebleven :lol: ) ben ik vaak tegen kwakzalvers gebotst.
Graag had ik eens "weergebotst" 011 , misbruik maken van mensen hun miserie vind ik sowieso schandalig.
Maar het heeft me nooit tot een punt gebracht waarbij ik ze allemaal over dezelfde kam scheer, net doordat ik ook wel eens héél goed geholpen ben.
Vooral toen de Westerse geneeskunde me nog niet eens een placebo kon toedienen om te helpen :tongue:

Dus kritisch ga ik mijn weg verder en bij elke hulp die ik overweeg probeer ik zoveel informatie in te winnen als het kan.
Bij een andere homeopaat bijvoorbeeld ga ik pas indien ik via-via verneem dat er verschillende mensen door geholpen zijn, alsook als deze ook huisarts is.
Voedingsupplementen neem ik enkel nadat ik wekenlang gegoogeld heb op verschillende websites (nooit reclamegerelateerd), ervaringen gelezen heb op fora, wetenschappelijke informatie gevonden heb, en indien het betaalbaar is.
Felix

Re: Energieën en aura's

Wat energie betreft : iedereen straalt bepaalde energie uit naar zijn/haar omgeving uit.
Bij sommige mensen krijg ik een rustig gevoel zonder dat ze nog maar één woord gezegd hebben, bij anderen voel ik daveringen door mijn lichaam als ze nog maar in mijn omgeving staan.
@Black Rose, dat ben ik wel met je eens. Zelf hoef ik ook wel eens alleen maar met iemand anders bij elkaar te gaan zitten zonder maar een woord te zeggen terwijl het dan lijkt of onze 'zielen met elkaar praten'. Ik ben ook iemand die uiteindelijk in 90% van de gevallen op intuitie vaart.
Maar, ik geloof er niet in dat die energieën begrepen zijn en daardoor hanteerbaar en beïnvloedbaar zijn geworden en in dat opzicht doen ze me denken aan de waarzegster op de kermis.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Energieën en aura's

Black Rose schreef:Ook denk ik aan homeopathie waarbij sterk verdunde middelen volgens de wetenschap geen enkele molecule nog kunnen bevatten van de werkbare stof, maar er van uitgegaan dat de basisstof veranderd is doordat het ermee in contact gekomen is.
Zelf heb ik dit in het verleden ondervonden, en ondanks ik zeer kritisch ben op dat vlak, kon er in mijn geval helemaal geen sprake zijn van placebo-effect.
Ik mag eerlijk gezegd graag de vloer aan vegen met homeopathie, ik vind dat een bron van vermaak. Niet iedereen vind dat even amusant, maar vaak kan ik het niet laten.
Homeopathische producten van A.Vogel vind ik bijvoorbeeld de grootste geldklopperij die er bestaat. De effectiviteit van bepaalde homeopathische middelen valt met een paar simpele experimenten volledig te ontzenuwen.
Slik gerust een heel buisje homeopathisch slaapmiddel, als het werkelijk enig effect zou hebben zou je er een olifant mee moeten kunnen vellen. James Randi, een man waar ik veel waardering voor heb, heeft dat al meerdere keren tijdens optredens bewezen.

Dat de oneindige verdunning van werkzame stoffen flauwekul is kan ook makkelijk bewezen worden. Als het werkelijk enig effect zou hebben, waarom kieperen we dan niet een wagonlading homeopathische prut door het drinkwater? Als de theorie zou kloppen was de wereldbevolking binnen een paar dagen zo gezond als een vis en van al haar gezondheidskwalen verlost. 001_tongue Grote onzin dus, het gaat weldegelijk om een placebo effect.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Energieën en aura's

Ik gebruik homeopathie in tabletvorm voor mijn stemming en rust. Dan kan je het wel over een placebo effect hebben rondom dat onderwerp, maar dat is lang niet altijd het geval.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Energieën en aura's

Het is al eeuwen bekend dat bepaalde plantenextracten een rustgevende werking hebben,
daar gaat het ook niet om. Maar de homeopathie gaat daar naast ook uit van de mythe van de oneindige verdunning.

En zo'n oplichter als A.Vogel verdient gewoon miljoenen aan potjes gedistilleerd water, waar geen enkele
werkzame stof in aanwezig zit. Het is letterlijk soep waar een kip over heen gevolgen heeft. [027]
En zo is er wel meer homeopathische troep op de markt waar vies geld aan verdient wordt.

Bijvoorbeeld: de onzin dat haaienkraakbeen een middel tegen kanker zou zijn. Er wordt beweerd dat haaien
nooit kanker krijgen en dat je daarom dus gemalen haaienkraakben moet slikken tegen kwaadaardige celdeling.
Onzin, alle levende organismen kunnen kanker krijgen, dus ook haaien.
Je zult alleen niet zo snel een haai aantreffen met kanker omdat de haai een zeer
roofzuchtig dier is die een zieke soortgenoot al in een vroeg stadium van een eventuele ziekte
aan stukken gereten heeft.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Energieën en aura's

Oh... daar doel je op... nu begrijp ik dat deel. ;)
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Black Rose
Berichten: 1711
Lid geworden op: 27 mei 2011 23:53

Re: Energieën en aura's

volhoudertje schreef:
Black Rose schreef:Ook denk ik aan homeopathie waarbij sterk verdunde middelen volgens de wetenschap geen enkele molecule nog kunnen bevatten van de werkbare stof, maar er van uitgegaan dat de basisstof veranderd is doordat het ermee in contact gekomen is.
Zelf heb ik dit in het verleden ondervonden, en ondanks ik zeer kritisch ben op dat vlak, kon er in mijn geval helemaal geen sprake zijn van placebo-effect.
Ik mag eerlijk gezegd graag de vloer aan vegen met homeopathie, ik vind dat een bron van vermaak. Niet iedereen vind dat even amusant, maar vaak kan ik het niet laten.
Homeopathische producten van A.Vogel vind ik bijvoorbeeld de grootste geldklopperij die er bestaat. De effectiviteit van bepaalde homeopathische middelen valt met een paar simpele experimenten volledig te ontzenuwen.
Slik gerust een heel buisje homeopathisch slaapmiddel, als het werkelijk enig effect zou hebben zou je er een olifant mee moeten kunnen vellen. James Randi, een man waar ik veel waardering voor heb, heeft dat al meerdere keren tijdens optredens bewezen.

Dat de oneindige verdunning van werkzame stoffen flauwekul is kan ook makkelijk bewezen worden. Als het werkelijk enig effect zou hebben, waarom kieperen we dan niet een wagonlading homeopathische prut door het drinkwater? Als de theorie zou kloppen was de wereldbevolking binnen een paar dagen zo gezond als een vis en van al haar gezondheidskwalen verlost. 001_tongue Grote onzin dus, het gaat weldegelijk om een placebo effect.
Daar kan ik dus echt niet tegen : het is grote onzin.
Terwijl je in feite weinig weet over homeopathie, je haalt wat verder het voorbeeld van haaievinnenkraakbeen of wat was het weer aan.

Wetenschappelijk niet bewezen, tot daar akkoord.
Maar als je zoals ik 2x een half jaar lang je hoofd net kon rechthouden, een hele hoop dokters, kliniek, medicatie, enz... gekregen had die niet hielpen : geen enkele verbetering!
Vervolgens stelt je moeder je voor om het via homeopathie te proberen, maar je gelooft niet dat het kan helpen in dit geval, doch je gaat maar want het kan geen kwaad...
En dan na 3 weken een kuur te volgen met HOGE verdunningen kan je je hoofd terug rechthouden dan zou je anders piepen.

Alle vorige middelen hadden als placebo kunnen werken, maar dat deden ze niet.
In mijn geval nam ik de kuur omdat mijn moeder er op aandrong en het hielp wel : 2x zelf.
En verder ben ik als kind ooit goed geholpen voor mijn sinussen maar toen kende ik het verschil niet tussen homeopathie & gewone geneesmiddelen.

En nee, het geneest niet alles.
En niet elke homeopaat kent er voldoende van om een patiënt en het juiste product en de juiste dosering + eventuele combinatie te geven.

Verder ken ik verschillende mensen die heel goeie resultaten behaalden i.v.m. allergieën op dat vlak.
Mijn psychiater is één van de weinige als artsen die durft toe te geven dat homeopathie 1) als placebo kan werken (net zoals medicatie) 2) Beter helpt dan klassieke medicatie om het immuunsysteem terug in gang te laten schieten 3) voor neurologische klachten.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Energieën en aura's

Als je genezen bent van je klachten is er toch verder geen probleem? Dat is heel fijn voor je.
Ik wil je het geloof in de heilzame werking van homepathische middelen met een hoge verdunning heus niet ontnemen.
Maar ik geloof niet in de mythe van de oneindige verdunning.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Energieën en aura's

Black Rose schreef:Daar kan ik dus echt niet tegen: het is grote onzin.
Terwijl je in feite weinig weet over homeopathie, je haalt wat verder het voorbeeld van haaievinnenkraakbeen of wat was het weer aan.
Er is iets merkwaardigs aan de hand als mensen de euvele moed hebben om homeopathie als moderne kwakzalverij ter zijde te schuiven. Dan worden mensen heel boos.
Voor de goede orde: voor sommige mensen is het een laatste strohalm, die wil ik mensen niet ontnemen, maar toch beweer ik dat het kwakzalverij is.

Homeopathie gaat uit van een paar ongefundeerde claims.
Mijn hoofdzwaar is dat homeopaten lopen te verkondigen dat bepaalde stoffen tot in het oneindige verdund kunnen worden in water en dat de heilzame werking van het product nog altijd aanwezig is omdat ‘water een geheugen’ heeft.
Ieder weldenkend mens zou eigenlijk al lang in de gaten moeten hebben dat er sprake is van het verkopen van gebakken lucht. Water heeft geen geheugen. Als je een flesje homeopathische druppels koopt, koop je niets anders dan een heel duur flesje water, waar geen enkele molecuul van een werkzame stof meer in aanwezig is.

Ontkracht mijn argument maar eens. Kieper een flesje water met gemalen haaienvinnenkraakbeen in het drinkwater systeem van de afdeling oncologie van een ziekenhuis. Nou, dan zouden al die kankerpatiënten toch binnen een paar dagen vrolijk naar huis moeten kunnen en uit het ziekenhuis ontslagen kunnen worden. Oneindige verdunning werkt, niet waar? Mooi niet dus.
Black Rose schreef:Mijn psychiater is één van de weinige als artsen die durft toe te geven dat homeopathie 1) als placebo kan werken (net zoals medicatie) 2) Beter helpt dan klassieke medicatie om het immuunsysteem terug in gang te laten schieten 3) voor neurologische klachten.
Jouw psychiater heeft alleen voor wat het eerste punt betreft gelijk: het placebo effect van homeopathische middelen valt inderdaad niet te ontkennen. Maar de tweede en derde claim kunnen naar het land der fabelen verwezen worden: je psychiater zwetst.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Black Rose
Berichten: 1711
Lid geworden op: 27 mei 2011 23:53

Re: Energieën en aura's

@ Volhoudertje :
Er is iets merkwaardigs aan de hand als mensen de euvele moed hebben om homeopathie als moderne kwakzalverij ter zijde te schuiven. Dan worden mensen heel boos.
Voor de goede orde: voor sommige mensen is het een laatste strohalm, die wil ik mensen niet ontnemen, maar toch beweer ik dat het kwakzalverij is.
Het ligt inderdaad heel gevoelig bij mij, dat geef ik eerlijk toe : dat komt doordat indien ik toen geen goede homeopate had in waarschijnlijk nog jaren (misschien levenslang) was blijven lopen met die klachten.
Soms gaan mensen er pas naartoe wanneer niets anders helpt, zoals in mijn geval toen.
Maar er zijn toch nog redelijk veel mensen die bij een homeopaat ten rade gaan van in het begin.
Water heeft geen geheugen. Als je een flesje homeopathische druppels koopt, koop je niets anders dan een heel duur flesje water, waar geen enkele molecuul van een werkzame stof meer in aanwezig is.
Daarom dat ik het als voorbeeld gaf onder de noemer energie : mij lijkt het niet onmogelijk dat de energie van het water (of het geheugen zoals jij het noemt) hierdoor veranderd kan zijn.
Ben ik daar zelf overtuigd van dat het zo werkt? Nee.
Enkel heb ik aan de lijve ondervonden dat het bij mij wel werkte.
Homeopathische middelen zijn helemaal niet duur. Je verwart het misschien met andere plantaardige middelen. Zo vernoem je ook de producten van dr. Vogel : niet alle producten daarvan zijn verdunningen (dus homeopatisch), sommige producten ervan zijn gewoon op basis van onderverdunde kruiden.
Al staat er ook vaak "homeopatisch" op vermeld...net zoals het voorbeeld van haaienvinnenkraakbeen dat heeft ook niets te maken met homeopathie.
Niet alle natuurlijke middelen zijn homeopatische producten.
Jouw psychiater heeft alleen voor wat het eerste punt betreft gelijk: het placebo effect van homeopathische middelen valt inderdaad niet te ontkennen. Maar de tweede en derde claim kunnen naar het land der fabelen verwezen worden: je psychiater zwetst.
Ja, waarschijnlijk : iemand die zelf eerst voor arts gestudeerd heeft en eigenlijk niets te verdienen heeft aan homeopathie.
Mijn vroegere psycholoog, hoofdverpleegster, een therapeute van de dagtherapie : allemaal mensen die door het team waarin ze werken regelmatig in contact komen met artsen en goeie ervaringen hebben met homeopathie.
Ze zwetsen er allemaal op los [blink]

Eigenlijk heb ik weinig problemen met het feit dat sommige mensen er niet in geloven of het als kwakzalverij beschouwen ; ieder zijn mening en het enige spijtige eraan is dat die mensen vroeg of laat eventueel zouden kunnen geholpen worden door homeopathie maar het geen kans geven.
Doch dat is dan hun eigen keuze en heeft geen gevolg voor de rest van de samenleving.
Maar spijtig genoeg blijft het daar niet bij...en met het volgende heb ik dus wel een probleem :

Doordat er geen wetenschappelijk bewijs is wordt homeopathie bijna van de grond geveegd.
Niet zomaar "toevallig" want er zijn genoeg alternatieve geneeswijzen waar er 1000x zou kunnen voor gewaarschuwd worden dat het niet te bewijzen valt, dus niet zou helpen.
Echter is de homeopathie één van de weinige alternatieve geneeswijzen waar vandaag de dag nog veel mee bereikt wordt : mits door een arts toegediend die over voldoende kennis erover beschikt.
Als iedereen erin zou geloven en naar een goede homeopaat zou gaan bij de minste klachten, dan gaat de verkoop van farmaceutische middelen drastisch dalen.
Want homeopathische middelen (verdunningen in vorm van granulen/druppels) zijn goedkoop en -buiten in het begin een lichte verergering van de klachten- hebben ze geen bijwerkingen.
Een goede homeopaat zal ook geen homeopathie toedienen bij klachten zoals een virus, wel bijvoorbeeld bij bacteriële aandoeningen.
Vaak weten ze wel wanneer er beter gewone geneesmiddelen toegediend worden.

Spijtig genoeg worden ze bijna uitgeroeid de goeie homeopaten.
Ofwel vind je nog een huisarts die er een beetje de basis van kent, ofwel heb je de homeopaat die geen arts is, ofwel heb je de homeopaat die ook huisarts is en goede resultaten behaalt.
Deze laatste geneest ook niet alles en iedereen hoor : een wonderarts of therapie bestaat echt niet.
Vaak nemen deze na een zekere periode geen patiënten meer bij doordat ze al snel met een overvolle agenda zitten.
Bij mijn homeopate vroegen moest ik soms meer dan een maand wachten voor een afspraak.
Ik kan op één dag gemakkelijk 20 afspraken maken bij 20 verschillende homeopaten tegen volgende week : dat zegt genoeg denk ik...
Gebruikersavatar
Black Rose
Berichten: 1711
Lid geworden op: 27 mei 2011 23:53

Re: Energieën en aura's

En uiteindelijk komt het er op neer dat jij beweert dat ik er ook op los zwets...
Aangezien ik er voor 100% overtuigd van ben dat het in mijn geval geen placebo-effect kon zijn.
Aangezien ik als kind ook geholpen werd maar het verschil niet kende tussen reguliere geneesmiddelen en homeopathie.

Ik heb te vaak artsen star zien kijken toen ik vertelde dat ik geholpen werd door homeopathie, terwijl zij zelf toen nog beweerden dat ik die ziekte niet kon gekregen hebben door AD (leve de verkoop).
Terwijl zij door geen enkele medicatie/therapie mij geen enkele verbetering brachten.
Ik geloofde eerder dat gewone medicatie mij kon helpen in die tijd hoor : die had pas kunnen werken als placebo-effect.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Energieën en aura's

Als mensen ooit baat bij homeopathische middelen hebben gehad, dan redeneren ze uiteraard op een andere manier.
Dat is begrijpelijk en dat wil ik niemand afnemen, maar het similiaprincipe, wat de basis vormt van de homeopathische leer is zeer aanvechtbaar, en zeer zeker het uitgangspunt van oneindige verdunning. Iedereen moet geloven wat hij of zij wil, voor mij zijn homeopaten allemaal kleine Diederik Stapels, ze verkopen je de grootste onzin en proberen er geld aan te verdienen.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Black Rose
Berichten: 1711
Lid geworden op: 27 mei 2011 23:53

Re: Energieën en aura's

volhoudertje schreef:Als mensen ooit baat bij homeopathische middelen hebben gehad, dan redeneren ze uiteraard op een andere manier.
Dat is begrijpelijk en dat wil ik niemand afnemen, maar het similiaprincipe, wat de basis vormt van de homeopathische leer is zeer aanvechtbaar, en zeer zeker het uitgangspunt van oneindige verdunning. Iedereen moet geloven wat hij of zij wil, voor mij zijn homeopaten allemaal kleine Diederik Stapels, ze verkopen je de grootste onzin en proberen er geld aan te verdienen.
Dat mag jouw mening zijn.

Mijn homeopate heeft tweemaal mijn leven gered, want met cervicale dystonie had ik geen zin om jaren te leven.
En nogmaals, als je mijn ervaring goed leest begrijp je dat er in mijn geval geen sprake kon zijn van placebo-effect.
Daarentegen had de reguliere geneeskunde maar één oplossing : het regelmatig inspuiten met botuline van die spieren.
Pijnlijk, tijdelijke werking, geen volledige verbetering.
10.000 BF/spuit toen = 250 euro.

Een goeie homeopaat verdient niet meer dan een gewone huisarts(al vragen ze soms meer want een gesprek duurt langer dan de gemiddelde 10 minuten bij de reguliere huisarts), homeopathische middelen kosten weinig geld t.o.v. medicatie en heeft geen bijwerkingen.
Als ik de som maak ben ik financieel bedrogen door de niet-homeopaten zonder (blijvende) verbetering te krijgen.
Bij mijn homeopate werd ik er blijvend van verlost en kostte me het veel minder geld.

Onderschat dit financieel aspect niet in de farmaceuticabedrijven...een groot deel medicatie werkt soms helend op één vlak maar zorgt ervoor dat je een heleboel nevenwerkingen krijgt zodra het winkeltje kan blijven draaien.

Ik heb ooit eens een boek gelezen over hoe homeopathie ontstaan is, vanuit die basis zijn ook vele geneesmiddelen ontstaan.
Enkel met het verschil : homeopatisch gezien dienen we een heel verdund middel toe zodat het immuunsysteem reageert en het lichaam zichzelf geneest, bij de reguliere geneeskunde redeneren ze omgekeerd : we verhogen de dosis zodat we beter & sneller resultaat bereiken (met alle gevolgen vandien).
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Energieën en aura's

Black Rose schreef:Ik heb ooit eens een boek gelezen over hoe homeopathie ontstaan is, vanuit die basis zijn ook vele geneesmiddelen ontstaan.
Enkel met het verschil: homeopatisch gezien dienen we een heel verdund middel toe zodat het immuunsysteem reageert en het lichaam zichzelf geneest, bij de reguliere geneeskunde redeneren ze omgekeerd: we verhogen de dosis zodat we beter & sneller resultaat bereiken (met alle gevolgen vandien).
En hier benoem je dus precies het aspect van de homeopathische geneeswijze dat ik uiterst aanvechtbaar vind. Bij die verdunning hebben we het niet eens over een milli- of microgram van een bepaalde stof, maar een verdunning die tot voorbij het moleculaire niveau reikt. Ik neem aan dat het principe van de C verdunningsreeks jou niet onbekend is? Een niet meer aantoonbare dosis blijft nog steeds effectief, zelfs bij een verdunning van 1000 miljard keer en kleiner? Een druppel in een zwembad van een bepaalde stof blijft zijn werkzaamheid behouden? Dat vind ik klinkklare nonsens en is wetenschappelijk ook te weerleggen.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Black Rose
Berichten: 1711
Lid geworden op: 27 mei 2011 23:53

Re: Energieën en aura's

volhoudertje schreef:
Black Rose schreef:Ik heb ooit eens een boek gelezen over hoe homeopathie ontstaan is, vanuit die basis zijn ook vele geneesmiddelen ontstaan.
Enkel met het verschil: homeopatisch gezien dienen we een heel verdund middel toe zodat het immuunsysteem reageert en het lichaam zichzelf geneest, bij de reguliere geneeskunde redeneren ze omgekeerd: we verhogen de dosis zodat we beter & sneller resultaat bereiken (met alle gevolgen vandien).
En hier benoem je dus precies het aspect van de homeopathische geneeswijze dat ik uiterst aanvechtbaar vind. Bij die verdunning hebben we het niet eens over een milli- of microgram van een bepaalde stof, maar een verdunning die tot voorbij het moleculaire niveau reikt. Ik neem aan dat het principe van de C verdunningsreeks jou niet onbekend is? Een niet meer aantoonbare dosis blijft nog steeds effectief, zelfs bij een verdunning van 1000 miljard keer en kleiner? Een druppel in een zwembad van een bepaalde stof blijft zijn werkzaamheid behouden? Dat vind ik klinkklare nonsens en is wetenschappelijk ook te weerleggen.
Nee, dat is me niet onbekend en ik herinner me dat mijn homeopate met hoge verdunningen werkte maar helaas niet of het in die mate was of niet.
Ik acht dit ook niet onmogelijk dat het de energie van het water verandert, noch beweer ik dat het zo is.
Ik stel enkel vast dat veel mensen geholpen worden bv. met aandoeningen als allergieën ken ik verschillende mensen.

Maar wat jij schrijft over die verdunningen, daarbij trek je enkel het effect van deze in twijfel.
Dat is niet hetzelfde dan -zoals je voordien beweerde- dat homeopathie niet werkt enzo, dat homeopaten kwakzalvers zijn, mensen die erin geloven zwetsen of het enkel als placebo kan helpen.
Gebruikersavatar
Black Rose
Berichten: 1711
Lid geworden op: 27 mei 2011 23:53

Re: Energieën en aura's

Verder geloof ik ook niet dat alles wat niet wetenschappelijk te bewijzen valt niet mogelijk is.
Maar wat homeopathie betreft komt het de farmaceuticabedrijven goed uit om dit te gebruiken/misbruiken.

Mijn broer is al een hele tijd in behandeling bij een huisarts die met reguliere geneesmiddelen werkt, voedingssupplementen, kruiden en homeopathie.
Dankzij een tekort aan vitamine D die vastgesteld werd en die terug op punt gekomen is dankzij suplementatie heeft hij kunnen stoppen met Omeprazole waar hij al jaren bijwerkingen van kreeg.

Via die arts heeft hij vernomen dat ze een wet proberen door te krijgen in België waardoor je niet meer als huisarts & homeopaat zou mogen werken.
Dus ofwel ben je huisarts ofwel homeopaat.
Dat vind ik erg : je kan beter bij een homeopaat gaan die ook arts is, die weten te overwegen wanneer reguliere geneesmiddelen nodig zijn en wanneer homeopathie beter helpt.
En gaat iemand die homeopaat wil worden dan nog eerst voor huisarts willen studeren als hij deze naam niet mag gebruiken???

Zo gaan ze nog meer kwakzalverij in de hand helpen, en uiteindelijk zal het leiden tot nog heel zelden een bekwame homeopaat te vinden.
Hun doel kunnen ze op die manier het best bereiken : ervoor zorgen door mensen zonder geneeskundige opleiding enkel nog te laten werken als homeopaat dat er nog weinig mensen op correcte manier zullen behandeld worden en zo zal homeopathie hoe langer hoe meer kritiek krijgen, mss zelfs verdwijnen :(
Dat is hun doel, hopelijk loopt het anders...
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Energieën en aura's

Black Rose schreef:Nee, dat is me niet onbekend en ik herinner me dat mijn homeopate met hoge verdunningen werkte maar helaas niet of het in die mate was of niet.
Ik acht dit ook niet onmogelijk dat het de energie van het water verandert, noch beweer ik dat het zo is.
Ik stel enkel vast dat veel mensen geholpen worden bv. met aandoeningen als allergieën ken ik verschillende mensen.
Black Rose schreef:Verder geloof ik ook niet dat alles wat niet wetenschappelijk te bewijzen valt niet mogelijk is. Maar wat homeopathie betreft komt het de farmaceuticabedrijven goed uit om dit te gebruiken/misbruiken.
Ik vind een wet op de niet-conventionele geneeswijzen op zich niet bezwaarlijk, of je daar de kwade hand van de farmaceutische industrie in wilt zien laat ik aan jou over.
Wettelijke regelingen zijn niet verkeerd, maar de belangen van patiënten moeten ook gediend worden.
Het zou inderdaad jammer zijn als mensen geen homeopathische behandeling zouden kunnen krijgen als zij dat wensen.

Maar dat laat onverlet dat de uitgangspunten van de homeopathie gebaseerd zijn op pseudo wetenschappelijke aannames. Het ‘similia-principe’ en de hoge verdunning, waar de homeopathie op gebaseerd is, is twijfelachtig. Als je vast stelt dat veel mensen er desondanks mee geholpen kunnen worden lijkt het me nog maar een kleine stap om te erkennen dat het effect van homeopathie alleen berust op het placebo effect. Het kan zijn dat dit bij sommige mensen emotionele bezwaren oplevert, de vraag is alleen of deze bezwaren logisch zijn.
Voor een patiënt telt toch alleen de uiteindelijke genenzing? Het lijkt me onzinnig om de stap te maken ook alle uitgangspunten en claims van de alternatieve behandelingsmethode te erkennen en te verdedigen. Wat maakt het uit of de genenzing
het gevolg is van het placebo effect?
* Liebe Macht Frei *

Terug naar “Geneeswijzen”