lennie

zin van het leven

Soms ben ik een beetje zat van het leven omdat alles maar normaal moet zijn. Je moet het maar normaal vinden dat je moet werken. Je moet het maar normaal vinden dat je moet leren, eten, je kan hier heel ver in gaan. Iedereen doet maar dat alles normaal is, en dat alles gewoon zo hoort zoals het hoort. Terwijl ik er soms gewoon zat van ben om mezelf af te beulen dag in dag uit om dingen te doen die ik niet leuk vind, omdat het "normaal" is. Ik ben er bewust van dat het gewoon raar is dat ik nu op dit moment op dit plekje in het universum ben zonder enige reden en nut. En dat ik toch dingen "moet" doen, die ik niet leuk vind, maar het moet wel omdat het normaal is.

In mijn ogen is het leven een vaag raadsel wat NIET normaal is. Vraag me af of er meer mensen zijn die zo denken en wat ze met deze gedachtes doen, en het feit dat ze er zo bewust van zijn dat niks niet NORMAAL is.
Bij tijden ben ik er gewoon een beetje klaar mee dat iedereen maar doet dat alles normaal is en dat de meeste mensen niet kiezen voor wat ze doen en niet verder kunnen kijken "denken" dat hun neus lang is.

Erger me gewoon dood aan het feit dat mensen elkaar pijn doen, en egoïstisch zijn. Terwijl je maar 1 in ding in het leven "moet" en dat is genieten en het samen zo leuk mogelijk maken!. Dit alles maakt mij soms zo depressief.....
Laatst gewijzigd door Memories op 28 jun 2012 16:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Alinea toegevoegd ivm leesbaarheid.
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: zin van het leven

Hoi Lennie,
welkom op het forum...!
En tja, wat beteft het woordje normaal: ik ken nogal wat mensne voor wie dat eerder een scheldword dan een compliment betekent... ;)

Dat het leven in wezen 1 groot raadsel is, daar kan ik mee instemmen. (Waarom ben ik geboren..? Waarom als vrouw...? Waarom bij deze ouders, in dit land, op dat tijdstip - dat had toch allemaal anders kunnen zijn???)

En idd: het gezelschap van mensen die niet kiezen voor wat ze doen en niet verder kunnen kijken "denken" dat hun neus lang is - daar kun je somber van worden. Een vriend van mij spreekt in dit verband over ;) opgewarmde lijken, "geen spirit te bekennen"... (Vooral als het gaat om ouders, klasgenoten, etc. is dat heel frustrerend.)(Beland je op een feestje bij dat soort types, maak je je beleefd doch snel uit de voeten....) Idem dito voor mensen elkaar pijn doen, en egoïstisch zijn.

En ik vind het prachtig wat je schrijft:
lennie schreef:Terwijl je maar 1 in ding in het leven "moet" en dat is genieten en het samen zo leuk mogelijk maken!
:knuffel:
elgebak

Re: zin van het leven

o ja, ik lees hier wel herkenbare dingen. Ik kan er ook nog wel wat aan toe voegen. Werken en allerlei andere verplichtingen zijn 'normaal' en als je al niet 'normaal' bent, proberen mensen je wel te dwingen om dat te worden. Niet echt iets om vrolijk van te worden als je daar niet aan kunt/wilt voldoen. En ik vraag me af wat andere mensen nou écht vinden. Vinden mensen het nou werkelijk leuk om eerst fulltime te studeren en vervolgens zo veel te werken dat er geen leven meer over is? Een leven van opstaan, werken, huishouden, zorg voor kinderen, slapen? Aan de ene kant doen mensen of dat een perfect leven is, aan de andere kant hoor je mensen altijd klagen wanneer ze moeten werken en hoor je vaak zinnen als 'hèhè, eindelijk weekend'. Het lijkt me dan ook niet voor niets dat veel mensen ervan houden om regelmatig een weekje weg te vluchten op vakantie. Als je het thuis zo goed hebt praat je toch niet over 'even er tussenuit?' of 'de sleur doorbreken?' Dat zegt al dat er iets niet goed is aan het huidige leven. Vakantie vind ik trouwens nog zoiets, dat 'moet' je ook leuk vinden omdat iedereen dat leuk vindt. Wat de massa vindt hoort zo :confused:

Ik vraag me wel eens af waarom we leven. Leven we om te werken? Het leven lijkt soms net een bootcamp. Je wordt geboren, moet een leven lang over allerlei obstakels heen en je gaat dood. Ondanks dat ik daar het nut niet van in zie, geniet ik maar gewoon van alle lichtpunten die het leven te bieden heeft. En lichtpunten zijn er ook heel veel, je moet je daar alleen wel bewust van zijn. Dan kan het leven nog steeds iets heel leuks zijn, al vind ik het zelf op dit moment best moeilijk dat ik niet normaal ben en dat ook niet eens wil zijn. Maar hoe vul je een heel leven op een abnormale manier? Dan kun je dus niet op de automatische piloot de massa volgen en zal je energie moeten steken in een eigen weg zoeken. Dat is minstens zo moeilijk als 'normaal' zijn.
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: zin van het leven

Volgens mij moet je helemaal niets. Er is niemand die zegt dat je moet werken of zo. Dat je als kind naar school moet van je ouders en de wet, dat is dan nog enigszins een "moeten" maar verder heb je als volwassene de keuze om niet te werken. Dat je dan verder niet veel geld hebt en enkel op andermans kosten in leven dient te blijven is dan een keuze die je hebt. En het is dan voor jou te hopen dat er iemand is die zo gek op je is, dat die dat voor jou over heeft om voor jou te gaan werken zodat jij het niet hoeft te doen.

Als je dagelijks dingen doet die je niet leuk vindt, waar je je doorheen worstelt, of waar je je rot in voelt dan wordt het misschien eens tijd om iets anders te gaan doen wat je wel leuk vindt, waar je van kan genieten, zoals je zelf geconcludeerd had dat je dat moet van jezelf. Moeten genieten is trouwens ook niet leuk. Zodra iets een moeten wordt, dan is de lol er meestal ver af. Het is heerlijk om een leuke baan te hebben waar je mag gaan werken ! Vraag maar aan een sollicitant die dolgraag die baan wilt of aan een werkloze die al 2 jaar thuis zit.

Het is prettig om allerlei dingen te mogen doen zoals goed onderwijs krijgen, op vakantie te kunnen gaan als je er maanden hard voor gewerkt hebt. Het is een mindset waar je in zit en als die alles wat "normaal" is voor negatief uitmaakt dan zal je het leven ook niet echt prettig ervaren. Praat eens met werkelozen, praat eens met arbeidsongeschikten die heel ziek zijn, praat eens met mensen die het minder hebben als jij.. dan kom je er achter dat jouw normale leven waarschijnlijk zo gek nog niet is. Wat je enkel hoeft te doen is je mindset te verbeteren. En als je depressief bent, dan mag je daar de oorzaak van gaan vinden en dan mag je daar aan gaan werken.

Je moet niets.. klagen helpt niet ... je hebt altijd een keuze !
Inzicht als Uitweg..
Gebruikersavatar
Radius
Berichten: 827
Lid geworden op: 05 aug 2011 21:53

Re: zin van het leven

Als we onze maatschappij en cultuur netjes en aangenaam willen houden zullen we daar toch wat voor moeten doen. Het is in dat opzicht normaal dat mensen dus werken. Dieren doen ook wat om in leven te blijven en aan voedsel te komen. Mensen echter verliezen nogal eens het doel van wat ze doen en waarvoor ze werken uit het oog. We verlangen bescherming van de maatschappij, we verlangen naar het leven, naar voedsel en naar liefde. Als we onze primitieve behoeften bevredigen geeft dat ons een gevoel van genot. Dit heeft een functie, het motiveert ons namelijk om de dingen te doen die ons en onze soort in leven houden.

Echter deze functie van het genotsgevoel wordt vaak uit het oog verloren, en er wordt door velen gestreeft naar het belonende gevoel zelf in plaats van de functie die het gevoel heeft. Evolutie heeft ons manieren gegeven om te ontdekken hoe we kunnen genieten, zonder dat we eigenlijk productief voor onszelf bezig zijn of goed voor onszelf zorgen.

Handelingen die 'goed' voelen richten ons eigenlijk ten gronde. Een bijzonder natuurverschijnsel als je het mij vraagt. Om even op het onderwerp terug te komen, het doel van vele mensen is vaak vanzelfsprekend om gelukkig te worden. Dit gaat helaas vaak ten koste van onszelf en onze soort. Het is een streven dat ons als we niet oppassen kan verblinden. Daarom denk ik dat het doel vanuit idealistisch perspectief beter kan zijn het bestrijden van pijn bij zowel onszelf als bij anderen. (Begeerte kan overigens ook een vorm van lijden zijn.) Het geluksgevoel is de beloning voor het tegengaan van lijden, dat laatste is het doel, het eerste een aangename en motiverende beloning.
Neem weg, de sluier van illusie
Neem waar, de vreugde in het absolute
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: zin van het leven

Radius schreef: Als we onze primitieve behoeften bevredigen geeft dat ons een gevoel van genot. Dit heeft een functie, het motiveert ons namelijk om de dingen te doen die ons en onze soort in leven houden. Echter deze functie van het genotsgevoel wordt vaak uit het oog verloren, en er wordt door velen gestreefd naar het belonende gevoel zelf in plaats van de functie die het gevoel heeft.
Tjonge zeg, dat klinkt nogal belerend en dominee achtig. [027] Eerlijk gezegd ben ik maar wat blij dat deze functie van het genotsgevoel uit het oog verloren is geraakt. Als je het niet erg vindt ga ik liefst zo vaak mogelijk voor het belonende gevoel en zal het in leven houden van onze soort me nagenoeg worst wezen. Dat beschouw ik toch het liefst als een secundair motief. Dat leeft wel zo makkelijk.

Het is overigens geen bijzonder natuurverschijnsel dat handelingen die goed voelen ook schade kunnen aanrichten. Dierproeven hebben uitgewezen dat ratten, muizen en apen zich volledig overgeven aan de consumptie van suiker, vet, alcohol of cocaïne als we hun beloningssysteem in een bepaalde richting sturen.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
katleen
Berichten: 2662
Lid geworden op: 01 apr 2012 22:43

Re: zin van het leven

`normaal` leven .... nu ik door omstandigheden al bijna een half jaar thuis ben , zou ik heel graag weer deelnemen aan het leven dat jij omschrijft : gewoon gaan werken , omgaan met mensen , en ja ; vervelende , irritante mensen zijn er overal.
maar ik ga altijd met mensen om op een manier hoe ik zelf wil behandeld worden.
en genieten van het leven ??? wat is dat?? blij zijn van de eerste vlinder die je ziet in de lente , op een bankje zitten in het zonnetje , samen met je ernstig zieke vader een toertje wandelen , een groot glas water na een uurtje joggen , .... kortom ... 1001 kleine dingen die het leven mooi maken.
nee , genieten is niet iets van MOETEN , maar van WILLEN.
ik zou tegen jou zeggen : kom van je stoel van negativiteit en kijk eens met andere ogen naar de wereld om je heen en dan zal je zien dat het leven is wat je er zelf van maakt.
ik hoop van harte dat het je lukt , want geloof me , elk leven is de moeite waard.
Gebruikersavatar
Radius
Berichten: 827
Lid geworden op: 05 aug 2011 21:53

Re: zin van het leven

volhoudertje schreef: Het is overigens geen bijzonder natuurverschijnsel dat handelingen die goed voelen ook schade kunnen aanrichten. Dierproeven hebben uitgewezen dat ratten, muizen en apen zich volledig overgeven aan de consumptie van suiker, vet, alcohol of cocaïne als we hun beloningssysteem in een bepaalde richting sturen.
Klopt, maar dieren zijn zelf niet zo creatief en intelligent om dit soort omstandigheden te creëren. Dit gedrag komt alleen voor in een 'gecultiveerde' omgeving, en dat maakt het menselijk gedrag tot een vreemde paradox.

Als individu kunnen we het vaak nog geen maand volhouden in het wild, maar de mensheid in zijn geheel is nog altijd in overlevingsstrijd met de natuur. Samen zijn we een soort superorganisme geworden, en het is ons kuddeinstinct en onze gemakszucht die ervoor zorgen dat we hier graag deel van uitmaken. En als we dat niet doen dan kopen we over het algemeen nog altijd de producten die onze maatschappij voortbrengt, en blijven we daarmee dus afhankelijk. Die afhankelijkheid beperkt onze vrijheid. Onderaan de maatschappelijke ladder bungelen worden we niet vrolijk van, maar hard werken zorgt ook weer voor de nodige (ongezonde) stress. Voor veel mensen echter noodzakelijke stress omdat zij toch een respectabele maatschappelijke positie willen innemen.
Laatst gewijzigd door momo op 28 jun 2012 18:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote hersteld
Neem weg, de sluier van illusie
Neem waar, de vreugde in het absolute
lennie

Re: zin van het leven

Leuke reacties!. Eigenlijk wil ik nog verder denken dat de meeste reacties die hier. Ik snap goed dat werken en leren nodig is om de wereld draaiende te houden.. maar dat is logisch. Gewoon het feit dat we nu op deze wereld zijn maar niet weten waarom, en dat alles normaal lijkt. Omdat we van af het eerste moment dat we bewust worden van ons zelf alles al zo is zoals het is. Hier door weten we niet beter dat bladeren groen zijn en dat we ooit dood gaan. Soms vraag ik me gewoon af waarom alles is zoals het is. En kan het dan bijvoorbeeld niet accepteren dat we ooit dood gaan of ouder worden o.a. Ik hoop niet dat deze gedachten te wazig en te ver gaan voor de meesten, maar wil gewoon weten of meer mensen dit wel eens hinderlijk vinden. Ik wil dus Meer out of the box denken!, en niet refereren aan dingen die er als zijn, en dat als "normaal" beschouwen.
Ik hoop dat jullie snappen waar ik naar toe wil, taal is niet mijn sterkste 006 kant, vind het daarom ook erg lastig om te verwoorden wat ik in mijn hoofd denk.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: zin van het leven

lennie schreef:Soms vraag ik me gewoon af waarom alles is zoals het is. En kan het dan bijvoorbeeld niet accepteren dat we ooit dood gaan of ouder worden o.a. Ik hoop niet dat deze gedachten te wazig en te ver gaan voor de meesten, maar wil gewoon weten of meer mensen dit wel eens hinderlijk vinden.
Hinderlijk? Nee, hoor. Doodgaan en ouder worden is gewoon noodzakelijk. Moet je eens voorstellen wat voor hel het is om heel erg lang of eeuwig te leven. Vernieuwing is de essentie van het bestaan, dus doodgaan absoluut noodzakelijk, zonder die dynamiek zou het leven statisch zijn en zou er geen ontwikkeling of progressie mogelijk zijn.
Het klinkt cynisch, maar lang leve de dood! ;-)
* Liebe Macht Frei *
zeeuwtje

Re: zin van het leven

Hoi!

Ik zie zeker ook herkenbare dingen over dat "normaal" zijn. De meeste mensen gaan met die grote, grijze massa mee. En ik vraag me ook vaak af of mensen dat normale leven wel leuk vinden. Zelf heb ik dat best vaak niet. Werken doe ik voor het geld, een dagritme en sociale contacten. Hoewel ik niet perse hoef te werken (heb Wajong-uitkering)is het toch belangrijk voor me. Maar dan wel halve dagen en lager niveau. Wat betekent dat ik het werk makkelijk aan kan en er ruimte is voor gezelligheid op het werk. Elke middag ben ik vrij en dan heb ik nog tijd voor mezelf. Ik kan er niet tegen als ik dat niet heb. Doe liever iets makkelijkers en nog een leven daarnaast hebben dan een goede, maar moeilijke baan hebben en dan op mijn tenen moeten lopen. Dus wat ik nu heb is voor mij goed. Al ben ik hard op zoek naar een leukere baan. Maar ook dat zal parttime zijn.
Maar toch voel ik me soms niet normaal. Want de meesten die ken willen steeds maar verder leren en een groot en duur huis. Ik hoor jonge mensen vaak zeggen dat ze zoooooo'n zin in een opleiding hebben. Ik snap dat nooit, want ik vond school nooit leuk. Wel gedaan, maar beleefde er geen plezier aan. Het moest nu eenmaal. Leefde alleen maar voor school en dat wil ik niet meer. Heb vanalles geprobeerd om aan werk te komen. Maar dat ligt niet voor het oprapen als je net als ik een beperking hebt. Best veel mensen vinden het raar als je niet hoger wilt. Sommige oude bekenden hebben ook geen hoge opleiding, maar wel een groot en duur huis. Maar die hebben dan weer een man die goed verdient. En ik ben single en gruwel van het idee van samenwonen. Ben erg op mezelf en mijn vrije tijd is me heilig.

En dat normaal moeten zijn geldt ook voor uiterlijk. Bijv. met kleding moet je met de mode meegaan om geaccepteerd te worden. Anders hoor je er niet bij. En als je je als vrouw niet scheert, loop je ook voor gek. Mannen mogen nog wel wat haren hebben. Ik vind dat iedereen dat voor zichzelf moet weten. Karakter is voor mij het belangrijkste. Elke dag douchen en fris op het werk vind ik wel weer belangrijk.
Gebruikersavatar
Radius
Berichten: 827
Lid geworden op: 05 aug 2011 21:53

Re: zin van het leven

Als ik denk aan de zin van het leven denk ik aan een doel maar vooral de wil om dat doel te bereiken. Het doel wordt nooit bereikt, maar we komen wel dichterbij. Denk aan het pad naar de verlichting in het boeddhisme. Er zijn dan wel verlichte zielen in deze wereld, maar er is geen definitief eindpunt om naar te streven, slechts een weg die men kan bewandelen.

Materie heeft een wil, namelijk het streven naar balans. Ons lichaam is uit materie gevormd, dus volgens hetzelfde principe gebouwd en streeft voor zijn voortbestaan naar innerlijke balans. Wij zijn dan weer deel van een groter geheel, dat ook weer naar balans streeft. Alles wat toeneemt moet later weer afnemen (en vice versa, alles wat afneemt wordt gecompenseerd) om balans te herstellen. Dat is de dynamiek van het alles (alles is altijd en continu in beweging) en daarom kan niets oneindig voortbestaan, behalve het streven naar balans.

Het grotere geheel of 'de hogere macht' waarvan we deel uitmaken heerst ermee over ons en doodt ons uiteindelijk. Wij vechten tegen onze vergankelijkheid zoals samengeklonterde deeltjes hun best doen om bij elkaar te blijven.

Kort beschreven is dat ongeveer mijn idee van realiteit.
Neem weg, de sluier van illusie
Neem waar, de vreugde in het absolute
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: zin van het leven

De zin van het leven valt met één wijsheid samen te vatten: "Agge mar leut het!". 001_tongue
* Liebe Macht Frei *
Leeuwtjuh

Re: zin van het leven

volhoudertje schreef:De zin van het leven valt met één wijsheid samen te vatten: "Agge mar leut het!". 001_tongue
Agge moar een leuter et! :D
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: zin van het leven

Leeuwtjuh schreef:
volhoudertje schreef:De zin van het leven valt met één wijsheid samen te vatten: "Agge mar leut het!". 001_tongue
Agge moar een leuter et! :D
Da he je mooi goed! En hij is smergens altied eerders op als ik! 011
* Liebe Macht Frei *
Leeuwtjuh

Re: zin van het leven

Dan mojjm nie loaten soezen moar an den arbied goan.

Terug naar “Depressiviteit, somber zijn”