Madelief1983

Zware nachten!

Heeft er iemand tips om toch weer wat rustig en ool energie te krijgen? Heb snachts onrust en ovetdag geen energie!
Drake

Re: Zware nachten!

Hoi Madelief,

een goede nachtrust is heel belangrijk voor een energieke dag.
Het is belangrijk dat je op de juiste tijd naar bed gaat en de tijd neemt voor jezelf om savonds tot rust te komen.
Lig je snachts veel te piekeren of na te denken over de dingen?
Rustgevende muziek kan bijvoorbeeld ook helpen.
Zo ben ik een liefhebber van "Dan Gibson's solitudes". (Met name "Natural sleep inducement" is ideaal om voor het slapen gaan te luisteren)

http://www.youtube.com/watch?v=E2Ix6n0aQa4

Of het lezen van een boek voordat je gaat slapen wil ook nog wel eens helpen. :knuffel:
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Zware nachten!

Wat gebeurt er dan 's nachts waarom je niet kan slapen ? Wat houd je wakker ? Wat veroorzaakt die onrust ?
Inzicht als Uitweg..
Madelief1983

Re: Zware nachten!

Er spookt van alles door mijn hoofd. Van heb ik de deur dichtgedaan tot er zal toch niemand inbreken. Tot ojee morgen weer vroeg op tot hoe lange trekt ik het nog!
Boekje lezen helpt niet meer. Muziek kan ik heel onrustig van worden en maar mischien de natuurgeluiden zal het eens proberen.
Gebruikersavatar
Radius
Berichten: 827
Lid geworden op: 05 aug 2011 21:53

Re: Zware nachten!

Zelf ben ik er geen voorstander van maar het schijnt dat een beker warme melk wonderen kan doen voor het slapen gaan. Natuurgeluiden zijn misschien een goed idee, maar muziek met Tibetaanse klankschalen kan ook helpen bij het tot rust komen (en bij meditatie). Ook wil het weleens helpen als je wat lichamelijke inspanningen verricht voordat je naar bed gaat. Succes!
Neem weg, de sluier van illusie
Neem waar, de vreugde in het absolute
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Zware nachten!

Dus het zijn voornamelijk angstige gedachten die door je hoofd spelen. Dingen die weinig te maken hebben met de realiteit maar meer enkel in je hoofd afspelen. Heb je het dan afgesloten ? En inbrekers waren die er ?
Inzicht als Uitweg..
Drake

Re: Zware nachten!

Het is heel belangrijk om negatieve gedachtes te relativeren.
Welke gedachtes zijn berust op verleden, heden en toekomst?
Aangezien je je eigen toekomst niet kunt voorspellen zijn gedachten als "oh morgen zal dit en dat wel gebeuren" vaak irrationeel.
Het is heel belangrijk dat je je negatieve gedachtes niet de overhand geeft en dan met name "doemdenke"n/rampdenken".
Het is belangrijk dat je je verleden laat rusten, niet teveel piekert over je verleden en probeert in het "nu" te leven.
Het is niet altijd even makkelijk dat weet ik zelf ook, maar het is belangrijk om alles zo nu en dan op n rijtje te zetten en je hoofd n beetje rust te gunnen, je hoofd leeg te maken door ontspanningsoefeningen of meditatie of wat jou ook maar rust kan geven. :knuffel: :knuffel:
Madelief1983

Re: Zware nachten!

Ik heb het gevoel dat ik over echt slles kan piekeren. Nu ook lig ik te piekeren of ik morgenvroeg wel optijd mijn bed uitkan komen en of ik wel door de sneeuw kan komen naar het station en dat ik vooral niet te laat thuis mag komen dus dat de treinen wel moeten rijden. En dat ik de hele dag morgen op het werk het gezeur over reorganisatie aan moet horen. En dat ik eigenlijk naar mijn teamhoofd moet vooral een gesprek over het werkpakket.

Gelukkig mag ik woensdag weer vooral een terugkom moment naar de psycholoog. Pfffffffff nou trusten allemaal en dank jullie :knuffel:
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Zware nachten!

Mark Twain zei eens: een mens beleeft 1000 rampen in zijn hoofd waar er uiteindelijk maar 1 of 2 van uitkomen.

Het feit dat jij voortdurend problemen in je hoofd haalt die er niet zijn, dat kost je enorm veel energie en je nachtrust. Je bent erg aan het piekeren en tobben. Dat is erg schadelijk voor je.
Inzicht als Uitweg..
Madelief1983

Re: Zware nachten!

En ik lig weer wakker te zijn zonder echt te piekeren maar wel omdat ik er vroeg uit moet dus weer klaarwakker.
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Zware nachten!

Hoi Madelief,
ja, dat is ee klassieke met slapen... Dan zeg je tegen jezelf "Ik moet nu slapen" - en dat werkt dan voor geen meter.
Slapen gaat niet op bevel.

Er zijn andere manieren om in slaap te komen.
Ontspaningsoefeningen doen, zoals bij yoga werken doorgaans goed. (Maar niet, als je te hard piekert. En tegen jezelf zeggen "Ik moet niet piekeren" - dat gaat ook niet altijd op bevel...)
Een hele goede: ''laat je tong heeeelemaaal breeeed worden...."'

Soms helpt het, om dingen op te schrijven, dan zijn je letterlijk uit je hoofd (en op papier) en dan kun'je het makkelijker loslaten.

En heb je woensdag nou een eenmalige afspraak met je psycholoog...?
Madelief1983

Re: Zware nachten!

Afgelopen nacht was weer drama lag om 10 uur in bed alleen kon ik niet meteen slapen dus sliep pasta om 12 uur. Daar klaarwakker. Daarna was ik om 13.30 weer wakker. Toen ik eindelijk tegen 15.30 weer sliep kon werd ik wakker gemaakt door mijn zoontje en die sliep later weer maar ik kon niet meer. Dus sliep past om 6 uur. Toen had ik er eigenlijk alweer uit gemoeten. Weet niet meer wat ik moet doen maar wordt er echt slecht van. Muziek helpt niet boekje lezen ook niet.
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Zware nachten!

a, je kan je zo brak voelen na een slechte nacht...!

Aan de en ekant is het zoeken: wathelpt je precies...?
Even heel grof: dat "muziek" niet helpt, geloof ik grif.
(Maar wellicht heb je ergens op een CD een heel rustig stuk muziek staan, of juist troostend, of 'structurerend' - en dat als je met een koptelefoon op in bed dat nummer -tig keer afspeelt,dat het dan wel helpt.

Verder: moeilij slapen is vaan een symptoom van iets anders. Pak je de oorzaak aan, wordt het slapen na verloop van tijd "vanzelf" beter.

Voor de "tussentijd" nog 2 tips.
1) Er zijn bij de drogist een aantalzaken te verkrijgen die goed kunnen helpen. Behalve de traditionel eslaapkriden etc. kan het zin hebben, om glutamine te slikken.

2) Je kunt je eigen hersengolven (leren) beinvloeden, zodat je in slaap valt.
"Hersengolven" is jargonnees voor de plaatjes die je op een machine ziet, als je de hersenactiviteit meet met electroden.
Die golven hebben verschillende namen, afhankelijk van hun vormen.
Betagolven gaan samen met denken, praten, lezen, etc. ofwel: als je hersens fiks aan het werk zijn. (Tobben en malen vallen hier ook onder.)
Ontspannen en/of wat suffen: alfagolven.
Meditatie of beginnende slaap heet theta en diepe slaap heet delta.

Wat ik doe is met CD's. Je ene oor (via de koptelefoon) krijg een heel klein beetje ander geluid dan je andere oor.
Met je bewustzijn hoor je het niet, maar je hersenen reageren er wel op.
Door het verschil in geluid tussen links en rechts kan een CD (waar dat effect in zit gebouwd) je hersens naar bijv. alfagolven 'sturen'. En word je dus uit de 'onrust' van "bah, ik ben wakker, ik voel me rot, ik wil slapen, ik wil rust (etc.)" gehaald.
Mijn ervaring is dat ik goed slaap op CD's met alfa en/of theta en dat CD's met delta bij mij weinig doen. (Kennelijk is die afstand te groot.)

Kosten: via het internet kun je bijv. bij de firma brainsync voor plm. 15 dollar 1 CD kopen. (Je hebt een creditcard nodig en het ding moet over de oceaan worden gevlogen, of je doet een dowload op MP3 - maar het hoeft dus geen honderd euro te kosten. In NL had je ooit, in Amsterdam, de winkel egosoft, die ook een aantal van dit soort dingen had.) En google eens op hemi sync, alpha waves, etc.
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Zware nachten!

Wat doe je dan na zo'n gebroken nacht ? Slaap je dan overdag bij ?
Inzicht als Uitweg..
Madelief1983

Re: Zware nachten!

Helaas kan ik normaal niet bijslapen maar ben nu ziek thuis omdat ik het even niet trekt met mijn buik. Davht eerst buikgriep maar volgens mij is het een ander probleem waar ik maandag een endoscopie voor onderga.
Maar bijslapen lukt me eigenlijk nooit.
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Zware nachten!

Probeer eens kamillethee. Het kalmeert je buik/maag en het werkt ontspannend.

http://www.astrologie.ws/kruiden/kamille.htm

Een paar druppeltjes lavendelolie op een zakdoekje in je slaapkamer maakt ook dat een overactief zenuwstelsel wat meer tot rust en ontspanning komt.

http://www.wellnessessential.nl/lavendel/
Inzicht als Uitweg..
Madelief1983

Re: Zware nachten!

zo even weer terug gelezen wat er nu allemaal geschreven is.
ik heb afgelopen nacht redelijk rustige nacht gehad.Heb geslapen van half 2 tot 6 uur dus best aardig al zeg ik het zelf.


nu ik net teruglas even een antwoord geven op de vraag of ik 1malig naar de psycholoog terug ging nou was dit een terugkom moment die ik bewust heb laten inplannen omdat ik zelf niet snel weer zou bellen om het maken van een afspraak.
Dus was heel blij dat deze afspraak deze week is.

Nu ga ik daar dadelijk heen en voel me heel gespannen. Omdat ik bang ben om weer heel emotioneel te gaan zijn. Sprak net mijn collega en voelde me echt heel klote en moest meteen weer huilen ook omdat ik haar dadelijk niet meer spreek als collega zijnde omdat ze weg gaat en zei echt mijn vriendin was op het werk.
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Zware nachten!

Nu ga ik daar dadelijk heen en voel me heel gespannen. Omdat ik bang ben om weer heel emotioneel te gaan zijn. Sprak net mijn collega en voelde me echt heel klote en moest meteen weer huilen ook omdat ik haar dadelijk niet meer spreek als collega zijnde omdat ze weg gaat en zei echt mijn vriendin was op het werk.
Ik kan me zo voorstellen dat deze spanningen en emoties je wel wakker houden 's nachts. Goed dat je er over praat.
Inzicht als Uitweg..
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Zware nachten!

Madelief1983 schreef: ik heb afgelopen nacht redelijk rustige nacht gehad.Heb geslapen van half 2 tot 6 uur dus best aardig al zeg ik het zelf.
Joepie...!!!

Madelief1983 schreef:nu ik net teruglas even een antwoord geven op de vraag of ik 1malig naar de psycholoog terug ging nou was dit een terugkom moment die ik bewust heb laten inplannen omdat ik zelf niet snel weer zou bellen om het maken van een afspraak.
Begrijp ik nou, dat je moeilijk aandacht vraag voor je problemen...? bedenk, dat het echt geen luxe is, hoor!

Maar aan de andere kant: je hebt het wel slim gespeeld en goed voor jezelf gezorgd: zonder eerst te hoeven bellen kn je nu meten terecht en vertellen hoe de vlag er voor staat...!
Dus was heel blij dat deze afspraak deze week is.
Madelief1983 schreef:Nu ga ik daar dadelijk heen en voel me heel gespannen. Omdat ik bang ben om weer heel emotioneel te gaan zijn.
Bedenk, dat ook dat geen luxe is...!!!
Die emoties kunnen er maar beter uit - daarna slaap je een stuk beter.
Madelief1983 schreef:Sprak net mijn collega en voelde me echt heel klote en moest meteen weer huilen ook omdat ik haar dadelijk niet meer spreek als collega zijnde omdat ze weg gaat en zei echt mijn vriendin was op het werk.
....en nog een afscheid ook, het zit je echt niet mee!!!

:knuffel:

Terug naar “Depressiviteit, somber zijn”