marijkehx

Ouders met relatieproblemen

Hoi, ik ben marijke en mijn ouders hebben de laatste maanden veel problemen.
Dit beïnvloedt mij en mijn zus ook enorm en we weten niet meer goed wat doen.

Mijn moeder heeft een aantal maanden een affaire gehad met een andere man. Mijn vader is hierop uitgekomen en sindsdien gaat het dus niet goed in hun relatie.
We zijn nu 5 maanden verder en er is geen enkele vooruitgang.
Mijn vader heeft heel de tijd de nood om over zijn gedachten te praten, maar dit wordt mijn moeder teveel. Zij heeft nu gewoon rust nodig, omdat er al 5 maanden lang elke dag over gepraat wordt. Ze maken op dit moment dus eigenlijk elkaar het leven zuur, ze begrijpen elkaar niet.
Sinds een maand zit mijn moeder nu ook met een depressie en dat maakt de zaken er niet simpeler op.

Mijn ouders willen ook niemand betrekken met hun problemen, want ze schamen zich allebei over wat er gebeurd is. De enige met wie ze kunnen praten is elkaar, maar dit gaat niet goed.

Ik en mijn zus hebben mijn ouders aangeraden om professionele hulp te zoeken, maar vanaf we daar over beginnen luisteren ze precies niet meer. Ze hebben een paar maanden terug een keer naar een relatietherapeut geweest, maar dit is hun niet goed bevallen. Het heeft de dingen toen enkel maar verergerd. Op dit moment willen ze ook niet afzonderlijk naar een psycholoog gaan.

Ik ben ten einde raad nu. Het is heel moeilijk te zien hoe je ouders elkaar het leven zuur maken.
Hoe kan ik hen toch nog helpen?

groetjes xx
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Ouders met relatieproblemen

Ik vrees dat jij als kind je ouders niet kan helpen. Het is ook niet goed om als kind hierin zo betrokken te raken en er tussen in te staan. De sfeer thuis is gespannen als ik het goed lees en het helpt er niet aan als ze enkel met elkaar blijven praten zonder verder daarin hulp te vragen. Relatietherapie is een optie maar als men bang is om de confrontatie aan te gaan en dingen echt uit te werken, dan werkt dat ook niet. Je zei dat het enkel de boel verergerde, wat bedoelde je daar precies mee ?

Als je moeder een depressie heeft kan ze maar beter wel hulp van een psychotherapeut gaan zoeken. Het maakt alles nog moeilijker thuis en ze wordt er zelf ook doodongelukkig van. Daarbij werkt het niet mee aan het zoeken naar oplossingen m.b.t. de relatie of de sfeer binnen het gezin. Ze zal er beter mee aan de slag gaan om er bovenop te komen en te kijken waar de depressieve gevoelens vandaan komen.
Inzicht als Uitweg..

Terug naar “Eenzaamheid, relaties en seksualiteit”