zeeuwtje

Chronisch slaaptekort

Hoi allemaal,

Ik heb een probleem wat nog maar weinig mensen van me weten, namelijk een chronisch slaaptekort. En dan bedoel ik niet een paar nachten of weken. Nee, echt al zo'n 11 jaar. Het begon in HAVO 2, op mijn 14e. Doordat ik toen dubbel zoveel huiswerk kreeg als in de brugklas, zat ik bijna elke avond tot 10 uur te leren en had weinig vrije tijd. Nog even wat drinken daarna en tas inpakken en ik lag dan om half 12 in bed. Best laat dus als je er de volgende morgen om 7 uur uit moet. Toen ontstond ook mijn controledwang. Mijn grootste angst is brand of overstroming. Daarom controleer ik alles. Zijn alle lichten wel uit, zijn alle kranen dicht, zijn de deuren van de auto en is het huis op slot. Dat begon met alleen het gas, later is de rest erbij gekomen. Dat gasprobleem is nu opgelost, want ik kook nu op inductie.
Inmiddels ben ik 26 jaar en doe nu productiewerk, zoals bonbondoosjes lijmen, stickers inpakken in pillen inpakken. Nu merk ik al een paar weken dat ik bij de stickers best vaak mis ben. Er moeten 2 verschillende stickervelletjes in een zakje met een kartonnetje ertussen. Altijd moet hetzelfde velletje voor en hetzelfde velletje achter. En dat gooi ik vaak door elkaar. Steeds dezelfde fout maken zonder dat ik dat snel door heb. Collega's zeggen dat dan tegen mij, waar ik ook wel blij om ben. Maar het is routinewerk en toch ben ik vaak mis. Nu had ik het er met mijn moeder over en volgens haar is de oorzaak slaaptekort. Dat ik me niet kan concentreren. Daar zit wel een kern van waarheid in, want ik ga de laatste tijd pas om 1 uur slapen. Ik weet niet eens meer of ik daarvoor wel geconcentreerd was op mijn werk. Als ik eerder probeer te gaan, is er altijd iets dat tegen houdt. En dat terwijl om half 7 de wekker gaat. Ze heeft al zo vaak gezegd dat ik vroeger moet gaan slapen en dat ik dat zelf moet veranderen. Maar dat is me nog niet gelukt
Adviezen als: Gewoon naar bed gaan, werkt niet bij mij. Ik ben ook vaak moe overdag, maar ik doe wel alle dingen die ik moet. Alleen een stuk langzamer. En als basisschoolkind had ik die problemen niet. Zolang is het al geleden dat ik normaal leefde. En ik ben er aan gewend geraakt, maar de laatste weken is mijn concentratie echt minder geworden. Ik wil graag veranderen, maar het lijkt of ik in mezelf gevangen zit.

Hebben jullie tips of herkent iemand zich hierin?
TheEmperor85

Re: Cronisch slaaptekort

Hoi Zeeuwtje,

Ja ik denk dat zat mensen zich herkennen in het laat naar bed gaan, dit forum is een beetje het verzamelpunt van mensen die zo leven :P Er wordt hier s'nachts om een uur of 2 soms nog redelijk druk gepost :P

De relatie tussen je controledwang en je slaaptekort begrijp ik niet helemaal, maar je zou eens slaappilletjes kunnen proberen? Gewoon de lichte die je bij de apotheek haalt, zonder doktersrecept. (als dat niet werkt kun je altijd de huisarts nog raadplegen).

En ja ik herken me ook persoonlijk in je probleempje :) Sinds de puberteit al weiger ik voor 12 uur op bed te liggen, hoevroeg ik er ook weer uitmoet (gister en eergister half 6,bijvoorbeeld, dat is 2x in de 10 dagen zo), en dan voel je je even een zombie als de wekker gaat, maar een ander ritme lukt gewoon niet, en eigenlijk..waarom is dat zo erg? :)
Bij routinewerk is het vrij normaal dat je hier en daar steekjes laat vallen, de mens is platgezegd niet gemaakt voor het werk als een 'machine', we hebben afwisseling nodig om de focus te houden.
Maar je hebt gelijk ; de ene mens kan beter tegen weinig slaap als de ander, dus probeer die slaappilletjes eens zou ik zeggen? Gewoon innemen, en half 11 ofzo gaan liggen, en dan lekker slapen :)
scaniaman

Re: Cronisch slaaptekort

Hallo zeeuwtje,
Alles goed? ik herken wel een aantal puntjes die jij zoal omschrijft.
Dat van dingetjes blijven controleren heb ik ook zo,n beetje gehad in het verleden.
Idd het gas controleren kijken of de auto op slot is, zijn idd wat voorbeelden.
Nu terug kijkend valt me op dat je dingen controleert waarvan je zeker ben dat je die controleert heb -
en vervolgens nog maals controleert.

Bij mij zelf was het toen angst en onzekerheid ik had destijds last van dwanggedachtes(dwangneurose) en een zware depressie.dingen tellen ect.
Nu een aantal jaren verder controleer ik wel eens dingen maar dan zoals iedereen dat wel eens heb.
bijv gas hoef ik maar een blik op te werpen om te zien dat deze uit is.

Ik werk op sociale werkplaats en doe ook productiewerk momenteel ook het tellen van produkten komt daarbij kijken zoals boutjes tellen ect.
voorheen telde ik dat wel na en nog eens maar nu niet meer gewoon aftellen en klaar is kees.
Bang om fouten te maken is wel de goede bewoording ervoor.
Ik denk nu gewoon makkelijker iedereen maakt fouten en stel dat ik een boutje vergeten ben das niet erg.

Ook herken ik de vermoeidheid of laat in slaap komen.
destijds toen ik depressief was en de angstklachten had ging ik wel eens dagschommelen dus te laat naar bed-
en laat mijn bed uit maar dat gaat nu goed.
Ik slaap nu beter en soms slaap ik te laat in als ik weer es lig te piekeren.

Nu heb ik de restklachtjes nog en merk dat ik nooit fit opsta,terwijl ik toch aardig doorslaap.
Mijn psygoloog wijd het aan de zware tijden die ik achter de rug heb.

Hoop je zo een beetje herkenning te hebben gegeven

Groetjes,scaniaman

Terug naar “Overige problemen”