GroLegO

Stoppen met roken

Hallo allemaal,

Binnenkort begin ik met medicatie voor (tegen) ADHD.
Tegelijk wil ik graag stoppen met roken.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
Marcelsel

Re: Stoppen met roken

Hou er rekening mee dat het gebruik van die medicatie het een en ander teweeg kunnen brengen. Het goed instellen kan nogal wat tijd kosten en kan je uit balans brengen.

Of stoppen met roken dan handig is kan alleen jij bepalen ;)

Succes,
Marcel
GroLegO

Re: Stoppen met roken

Marcelsel schreef:Hou er rekening mee dat het gebruik van die medicatie het een en ander teweeg kunnen brengen. Het goed instellen kan nogal wat tijd kosten en kan je uit balans brengen.

Of stoppen met roken dan handig is kan alleen jij bepalen ;)
Hoi Marcel,

Ik hoop het goede te bepalen... Koffiedik kijken kan ik nog steeds niet 001_tongue

Verder houd ik zo min mogelijk rekening met wat komen gaat.
Ik probeer juist geen verwachtingspatroon te hebben, dan kan het ook niet tegenvallen.

Vorig jaar en dit jaar heb ik al eens bijna twee dagen niet gerookt.
Volgens mij had ik niet echt ontwenningsverschijnselen maar geestelijk werd ik gestoord.
Naar nu blijkt typische ADHD-symptomen, die ik met een sigaret aardig kan onderdrukken.
Die poging wil ik doorzetten als ik met methylfenidaat begin.

Wanneer het helemaal niet lukt zal ik er ook niet rouwig om zijn.

Groeten,
Patrick
Fritsje

Re: Stoppen met roken

Ja ik heb hier een goede ervaring mee, zelf stopte ik met roken toen ik al begonnen was met ritalin. Gaat makkelijker met ritalin, was een jaar gestopt en ben daarna kauwgom met nicotine gaan eten voor het effect en zodoende toch weer begonnen met roken. Het probleem is bij mij toen ik stopte dat roken eigenlijk heel goed hielp tegen overprikkeling en ik nam er mijn rust mee. En heb een jaar ipv roken mijzelf veel meer geuit in boosheid. Maar het is veel gemakkelijker hoor wanneer je afbouwt terwijl je al begint aan medicijnen tegen adhd vind ik.
GroLegO

Re: Stoppen met roken

Fritsje,

Momenteel probeer ik al minder te roken.
Uiteraard gaat dit wel met ups en downs, ik ben vooral veel prikkelbaarder.
Dadelijk als ik begin met de ritalin wil ik graag meteen stoppen.
Misschien dat ik beter het roken kan afbouwen terwijl ik de dosis ritalin opschroef.
Waar ik alleen bang voor ben is dat ik de sigaret nodig heb omdat ik tijdens de ritalin gerookt heb.
Voor mijzelf omdat ik 30 was toen ik begon, ik ben nu 34.
Voor onze zoon omdat hij (soms) last heeft van de rook.
Hopelijk doet mijn vrouw ook een poging om te stoppen.
Voor haar zal het lastiger zijn, zij rookt al vanaf haar 16e.

Uiteraard houd ik jullie op de hoogte of e.e.a. lukt.
Fritsje

Re: Stoppen met roken

GroLegO schreef:Fritsje,

Momenteel probeer ik al minder te roken.
Uiteraard gaat dit wel met ups en downs, ik ben vooral veel prikkelbaarder.
Dadelijk als ik begin met de ritalin wil ik graag meteen stoppen.
Misschien dat ik beter het roken kan afbouwen terwijl ik de dosis ritalin opschroef.
Waar ik alleen bang voor ben is dat ik de sigaret nodig heb omdat ik tijdens de ritalin gerookt heb.
Voor mijzelf omdat ik 30 was toen ik begon, ik ben nu 34.
Voor onze zoon omdat hij (soms) last heeft van de rook.
Hopelijk doet mijn vrouw ook een poging om te stoppen.
Voor haar zal het lastiger zijn, zij rookt al vanaf haar 16e.

Uiteraard houd ik jullie op de hoogte of e.e.a. lukt.
Ah ik kan wel vertellen dat het onmogelijk word (voor mij) als er iemand in huis ook rookt, na een klein down moment krijg je vaak iets van ah wat kan mij het schelen, en als er iemand die dichtbij je staat ook nog rookt in het zicht dan is de keuze snel gemaakt. Dus het zou heel erg helpen als de gene ergens naar buiten gaat zodat je het de eerste week niet ziet, totdat de nicotine verslaving gedaald is tot een punt dat alleen de handeling van het roken moeilijk word om te blijven stoppen. Mij is verteld dat na 3 dagen niet roken, het moeilijkste achter de rug is. En dat klopt, de eerste 3 dagen zijn moeilijk. Toch zou ik aanraden met ritalin te beginnen want op het moment dat je begint, voel je sterk het verschil met en zonder ritalin en is het effect duidelijker en prettiger en dus een zeer goede vervanger van roken. In de loop van de tijd lijkt het ritalin wat minder te werken, maar dat is niet zo je wendt er aan en het word normaal. Totdat je weer stopt na lange tijd, dan mis je het zeer als het nog moeilijk gaat in het dagelijks leven. En als je begint met ritalin en roken hoef je niet bang te zijn dat het net als roken altijd in die combinatie blijft. Als je nog gaat opbouwen, dan is het helemaal handig eigenlijk want dan bouw je ritalin op, en roken af. Het effect van ritalin stijgt en de voordelen komen meer naar voren, en van het roken worden steeds minder. Ik zelf rookte door met ritalin en besloot 3 dagen vrij te nemen en gewoon iedereen met rust en vermijden totdat ik het gevoel had de nicotine niet zo meer aan me knaagde. Ik deed het in een keer, het is wel zwaar maar toch denk ik dat het handiger is omdat wanneer je toch weer na een lange tijd niet roken weer gaat roken je weet hoe je kan stoppen en hoe het voelt en dat je het kan in 3 dagen. Ik zou niet gaan opzoeken of dat 3 dagen waar is want toen ik het hoorde van een student waar ik best tegen opkeek naam ik het als waar aan, en na 3 dagen was het voorbij. Misschien mede doordat ik dacht dat het waar was of.. nou ja niet uit te leggen, je brein een beetje voor de gek houden soort van. Haha, sorry voor het lange bericht en leuk dat je ons op de hoogte houd, ik vind het leuk te lezen hoe het gaat met u! Ook als het wat minder gaat, want dan kan een forum misschien wel goed helpen al is het alleen maar om ervaring te delen. Dat is mijn ervaring met forums tot nu toe dan, dit is mijn eerste forum waar ik actief ben. Nog steeds veel succes met stoppen, en met vallen en opstaan lukt het op een dag echt wel. Het is niet iets wat zo snel hoeft, je kan er elke dag meer bezig zijn en falen maar dat is juist goed, want dat betekent dat je jezelf er een gewoonte van gaat maken dat je nog steeds wilt stoppen met roken. En hoe langer dat door gaat hoe vervelender het soms word om er een op te steken en hoe groter de wil word om toch te stoppen. Maar na 3 dagen echt niet gerookt te hebben kan ik vertellen dat je het gehaald hebt, want daarna wil je niet meer roken omdat je al zover bent en trots natuurlijk ook wel een beetje haha. Ik hoop nog te horen van uw 'progressie' om het zo maar te verwoorden. Succes en sterkte,

Groetjes,

Frits.
GroLegO

Re: Stoppen met roken

Bedankt voor je reactie Fritsje,

Ik gebruik inmiddels ongeveer 4 weken ritalin.
Ik merk dat ik ongeveer de helft minder rook dan voorheen, dus er is vooruitgang :)
Mijn rookpatroon is nu 's ochtends een sigaret bij het ontbijt wanneer ik de eerste tablet inneem, daarna iedere keer bij inname.
's Avonds, als ik geen ritalin inneem, rook ik ongeveer 1 sigaret per uur.

Ik en mijn vrouw hebben duidelijk gemerkt dat ik gigantisch chagrijnig wordt als ik geen nicotine binnen krijg.
Het is de bedoeling om komende week naar de HA te gaan, kijken of er hulpmiddelen voor mij beschikbaar zijn.
Vanaf 1 januari gaat hulp bij stoppen weer UIT de basisverzekering :(

Hopelijk kan ik ooit wel stoppen.

Groeten,
Patrick
Gebruikersavatar
Radius
Berichten: 827
Lid geworden op: 05 aug 2011 21:53

Re: Stoppen met roken

Als je echt wil stoppen met roken kun je naar mijn mening het beste radicaal stoppen. Veel of weinig roken pleegt beide een aanslag op je longen (en hersenen, wat veel mensen vaak vergeten, nicotine is vergif). Zelf heb ik ook gerookt en ben gaan minderen, maar dit werkte niet voor mij, de behoefte aan een sigaret werd er eigenlijk zelf iets groter van en ik had het gevoel dat ik me continu moest inhouden.

Uiteindelijk ben ik vlak voor een stressvolle tentamenperiode radicaal gestopt en met zelfovertuiging me erdoor heen gesleept, wat eigenlijk reuze meeviel. Als je merkt dat je chagrijnig word gewoon tegen jezelf zeggen: 'niet zeuren', en je troosten met de gedachte dat de behoefte aan een sigaret vanzelf we ebtg als de nicotinereceptoren in de hersenen afnemen, wat een aantal weken tot maanden duurt. Uiteindelijk voel je je er een stuk fitter en gelukkiger door.
Neem weg, de sluier van illusie
Neem waar, de vreugde in het absolute
Kruimel

Re: Stoppen met roken

Ik merk dat ik door de ritalin juist veel meer ben gaan roken.. :( De drang naar sigaretten is veel groter geworden sinds ik ritalin gebruik.

Meer mensen die ervaring?
TinaMarina

Re: Stoppen met roken

Ik denk dat, omdat je geen ritalin meer gebruikt je je juist weer drukker voelt en daarom weer begint met roken om weer rustig te worden, of niet?
Kruimel

Re: Stoppen met roken

Ik gebruik nog wel ritalin :P Ik krijg juist meer zin in sigaretten terwijl ik ritalin gebruik...
TinaMarina

Re: Stoppen met roken

Sorry, de anderen zeiden namelijk wel dat ze minder gingen roken nadat ze Ritalin gingen gebruiken.
Maar als je echt radicaal wil stoppen met roken, kan ik als enige echte remedie een laserbehandeling aanraden!
Daan86

Re: Stoppen met roken

Een laserbehandeling zal niet veel meer doen dan een placebo, dat is al meerdere malen aangetoond.
Het zou kunnen zijn dat iemand die ritalin gebruikt minder behoefte heeft aan zelfmedicatie door roken (nicotine verhoogt dopamine, net als ritalin). Wat je ook zou kunnen overwegen is om voor je AD(H)D Wellbutrin te vragen.

Wellbutrin is een Dopamine en Norephedrine heropnameremmer en daardoor ook geschikt als behandeling tegen AD(H)D. Bijkomend voordeel is dat het een nicotine antagonist is. Dat wil zeggen dat het er als het ware voor zorgt dat nicotine zijn werk minder doet in het lichaam. Omdat het effect van nicotine afneemt, zul je psychisch ook steeds minder waarde hechten aan je sigaretten waardoor het makkelijker is om te stoppen.

Maar het belangrijkste is toch nog gewoon niet meer te roken. Klinkt simpel, en eigenlijk is het dat ook. Roken brengt je niets.
Kijk deze video ook even (rechter muisknop, opslaan als) http://daanvt.nl/easywaysmoking.avi . Daar leggen ze nog even uit waarom een roker het roken als positief beschouwt en waarom deze gedachten simpelweg niet kloppen. Echt een aanrader om te bekijken, en don`t worry het is geen video om rokers bang te maken, dat werkt namelijk alleen averechts.
Liliann

Re: Stoppen met roken

Ik zou het persoonlijk niet doen.
Ik had dit mijzelf ook voorgenomen, maar het werkte juist niet.
Wanneer je begint met medicijnen slikken, kunnen enkele bijwerkingen optreden.
Zo kun je je bijvoorbeeld erg nerveus gaan voelen. Dan wordt het extra moeilijk om die sigaret te laten liggen. Ik zou eerst rustig beginnen en wanneer er helemaal geen bijwerkingen meer zijn, proberen te stoppen.
Ik ben nu zelf 4 dagen gestopt en ik wil het deze keer echt volhouden. Ik ben ruim een jaar geleden begonnen met de medicijnen.
Ik weet niet of je al eerder gestopt bent, maar ik vond zelf dat hoe vaker je weer begint na een stoppoging hoe minder serieus je jezelf ook gaat nemen en hoe sneller je kunt zeggen: het lukt toch niet.

Ik weet niet of je al gestopt bent, maaar in ieder geval veel succes ermee!

Terug naar “Aandachtsproblemen (en ADHD)”