Esterre

Vorig leven?

Ik vraag me af wie van jullie allemaal gelooft in een vorig leven?
en dat je bijv. hierdoor in het dagelijkse leven nog last van kan hebben van wat je in je vorige leven hebt meegemaakt?
ikzelf denk dat het niet bestaat.

Kom maar op! cheerqd5
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Vorig leven?

Ja, daar geloof ik wel in. :)

Ik heb genoeg dingen meegemaakt die ernaar kunnen wijzen, maar die redenen houdt ik voor de meeste leden hier privé. Niet omdat ik ze niet zou mogen, maar omdat het een stukje van mij is. Een stukje heel diep in me.

En je mag van grote 'geluk' en waardering spreken als ik het eens een beetje met je deel.

Laat ik het algemeen houden: Dromen / nachtmerries. Nachecken van dingen. Dingen herkennen terwijl je er nooit geweest bent. Ergens komen waar je nog nooit bent geweest en wel degelijk herkent. Dingen die te 'toevallig' zijn. Enzovoort. Enzovoort.

En als mensen me daarin niet willen geloven, is dat natuurlijk hun goed recht. Noem me gek zou ik zeggen. :lol: ;-)
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Vorig leven?

Nee, in een vorig leven geloof ik niet. Ik geloof niet in een ziel of bewustzijn dat het lichaam kan verlaten en zich ergens anders kan nestelen. Getalsmatig hebben we, wat mensen betreft, ook al lang het punt bereikt waarop er meer mensen tegelijkertijd in leven zijn dan ooit te voren. Een eenvoudig rekensommetje leert dat je al snel door het aantal beschikbare zielen heen bent. Maar dit zijn puur rationele beschouwingen, ik wil er zeker niet aan voorbij gaan dat reïncarnatie bijvoorbeeld in het Tibetaanse boeddhisme een zeer grote betekenis heeft.

Ik wil om een andere reden ook niet in reïncarnatie geloven, ik vind het persoonlijk namelijk ongewenst om nog terug te moeten keren in het leven. Een keertje vind ik wel genoeg wat mij betreft. ;-)
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
JulianC
Berichten: 2225
Lid geworden op: 24 sep 2009 17:16

Re: Vorig leven?

ik geloof er wel in dat zielen 'hergebruikt' worden eigenlijk. wat VH zegt klopt wel natuurlijk, er zijn meer mensen in leven dan ooit tevoren, maar dieren hebben toch ook zielen op eenzelfde manier?

op zich zou dat betekenen dat als ik een mierenhoop vernietig, er weer plek is op deze aarde voor 1000 nieuwe mensen :)

van alle godsdiensten, trekt het boeddhisme mij inderdaad ook het meeste aan, maar ik geloof er niet echt in dat je 'herinneringen' mee kunt nemen.
You'll get over it. One day.

"Je moet het zelf doen, maar je hoeft het niet alleen te doen.."
Esterre

Re: Vorig leven?

JulianC schreef:ik geloof er wel in dat zielen 'hergebruikt' worden eigenlijk. wat VH zegt klopt wel natuurlijk, er zijn meer mensen in leven dan ooit tevoren, maar dieren hebben toch ook zielen op eenzelfde manier?

op zich zou dat betekenen dat als ik een mierenhoop vernietig, er weer plek is op deze aarde voor 1000 nieuwe mensen :)

van alle godsdiensten, trekt het boeddhisme mij inderdaad ook het meeste aan, maar ik geloof er niet echt in dat je 'herinneringen' mee kunt nemen.
Oke:) Maar wat versta jij onder hergebruikt dan? Hoe kun jij weten of je ziel een vorig bestaan heeft gehad?
Gebruikersavatar
JulianC
Berichten: 2225
Lid geworden op: 24 sep 2009 17:16

Re: Vorig leven?

eh niet? :)

ik heb zelf het idee dat zielen gewoon een beetje niet-waarneembaar rondzwerven en bij een geboorte (of iets ervoor) erin trekken, en bij de dood datgene weer verlaten.

Maar goed, hoe zou dat dan werken als iemand op de maan zwanger raakt en bevalt, dat vraag ik me dan weer af :)
You'll get over it. One day.

"Je moet het zelf doen, maar je hoeft het niet alleen te doen.."
Esterre

Re: Vorig leven?

Haha dat je daar over nadenkt 001_tongue .. Hangt er vanaf waar zielen kunnen komen, alleen op aarde of ook op andere planeten.. ik denk als een ziel 'zweeft' dat hij dan ook wel op de maan kan komen:).. ik bedoel, het hoeft niet per raket ofzo
Gebruikersavatar
JulianC
Berichten: 2225
Lid geworden op: 24 sep 2009 17:16

Re: Vorig leven?

ja maar ja, ik noem nu de maan, stel dat het duizenden lichtjaren verderop is, dan moet het toch ook gewoon werken. dus of het hele universum loopt over van de zielen, of er zit iets in je genen / cellen wat een ziel definieert.
You'll get over it. One day.

"Je moet het zelf doen, maar je hoeft het niet alleen te doen.."
Esterre

Re: Vorig leven?

Ik ga voor het laatste cheerqd5
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Vorig leven?

Esterre23 schreef:Ik ga voor het laatste cheerqd5
Ik dacht dat jij niet ( op wat voor manier dan ook ) erin geloofde?
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Leeuwtjuh

Re: Vorig leven?

Ja; ik geloof in een vorig leven. En in een later leven. En in reincarnatie.
TheEmperor85

Re: Vorig leven?

volhoudertje schreef:Nee, in een vorig leven geloof ik niet. Ik geloof niet in een ziel of bewustzijn dat het lichaam kan verlaten en zich ergens anders kan nestelen.
Hoe verklaar je dan het 'buiten het lichaam treden' van bijv. iemand die op dat moment een zeer zwaar auto ongeluk meemaakt? De bekende tunnel met het witte licht? (Zeg niet dat ik het niet met je eens ben,maar..gewoon curious) En waarom wordt iemand 21 gram lichter bij overlijden?

Er was ooit een programma op tv dat vrijwilligers een 'regressie-therapie' liet ondergaan. Dat is een soort hypnose,alleen je kunt zelf stoppen wanneer je wilt. Dit zou het onderbewustzijn activeren. Daarin werd door de therapeut gevraagd naar dingen uit iemands vorige leven.
Het was toch wel heel vreemd : iemand die zich kon 'herinneren' in Wenen te wonen een paar honderd jaar geleden. Beschreef het paleis in Salzburg exact, alleen niet helemaal correct...Hij beschreef enkele ramen er helemaal niet waren.

Toen is dat tv programma met een team gaan graven in het archief in Oostenrijk, en wat bleek, exact in die tijd bleken er exact op die plek 2 ramen te zitten.

Volgende client : een vrouw die beweerde in Engeland te hebben gewoond een kleine honderd jaar geleden, en zo jaloers te zijn geweest op haar zus dat zij wel kinderen kon krijgen dat zij haar 3 jarige zoontje heeft verdronken in een klein riviertje. Vrouw werd hevig in tranen weer 'wakker' uit de regressie-therapie. Weer geen enkel bewijs of aanleiding. Team weer gaan graven ; in exact dat jaar,in exact dat riviertje is er een 3 jarig jongetje gevonden,waarvan niemand begreep hoe dat kwam, politie heeft de dader nooit kunnen vinden.

Er waren in totaal 10 afleveringen,en ik moet zeggen..ik zat toch wel met stijgende verbazing te kijken. Makes you think..zou reïncarnatie dan toch bestaan?..
Esterre

Re: Vorig leven?

Memories schreef:
Esterre23 schreef:Ik ga voor het laatste cheerqd5
Ik dacht dat jij niet ( op wat voor manier dan ook ) erin geloofde?
Nee doe ik ook niet.. zit meer wat te dollen eigenlijk..als dit de enige twee opties waren dan dacht ik het laatste
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Vorig leven?

Esterre23 schreef:
Memories schreef:
Esterre23 schreef:Ik ga voor het laatste cheerqd5
Ik dacht dat jij niet ( op wat voor manier dan ook ) erin geloofde?
Nee doe ik ook niet.. zit meer wat te dollen eigenlijk..als dit de enige twee opties waren dan dacht ik het laatste
Tja, je hoeft het niet serieus te nemen natuurlijk, ieder eigen keus. :nod:

Oh en Emp: Ik kan alleen maar Yes erop zeggen. :)
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Esterre

Re: Vorig leven?

TheEmperor85 schreef:
volhoudertje schreef:Nee, in een vorig leven geloof ik niet. Ik geloof niet in een ziel of bewustzijn dat het lichaam kan verlaten en zich ergens anders kan nestelen.
Hoe verklaar je dan het 'buiten het lichaam treden' van bijv. iemand die op dat moment een zeer zwaar auto ongeluk meemaakt? De bekende tunnel met het witte licht? (Zeg niet dat ik het niet met je eens ben,maar..gewoon curious) En waarom wordt iemand 21 gram lichter bij overlijden?

Er was ooit een programma op tv dat vrijwilligers een 'regressie-therapie' liet ondergaan. Dat is een soort hypnose,alleen je kunt zelf stoppen wanneer je wilt. Dit zou het onderbewustzijn activeren. Daarin werd door de therapeut gevraagd naar dingen uit iemands vorige leven.
Het was toch wel heel vreemd : iemand die zich kon 'herinneren' in Wenen te wonen een paar honderd jaar geleden. Beschreef het paleis in Salzburg exact, alleen niet helemaal correct...Hij beschreef enkele ramen er helemaal niet waren.

Toen is dat tv programma met een team gaan graven in het archief in Oostenrijk, en wat bleek, exact in die tijd bleken er exact op die plek 2 ramen te zitten.

Volgende client : een vrouw die beweerde in Engeland te hebben gewoond een kleine honderd jaar geleden, en zo jaloers te zijn geweest op haar zus dat zij wel kinderen kon krijgen dat zij haar 3 jarige zoontje heeft verdronken in een klein riviertje. Vrouw werd hevig in tranen weer 'wakker' uit de regressie-therapie. Weer geen enkel bewijs of aanleiding. Team weer gaan graven ; in exact dat jaar,in exact dat riviertje is er een 3 jarig jongetje gevonden,waarvan niemand begreep hoe dat kwam, politie heeft de dader nooit kunnen vinden.

Er waren in totaal 10 afleveringen,en ik moet zeggen..ik zat toch wel met stijgende verbazing te kijken. Makes you think..zou reïncarnatie dan toch bestaan?..
Dat tv-programma kan ik niet verklaren, maar ik heb laatst wel wat gelezen over het witte licht, tunnel enz..
Het schijnt volgens een wetenschapper/onderzoeker te maken te hebben met hallucinaties en dat er nog wel enigszins hersenactiviteit is. Ook las ik dat het dan ook een kwestie is van zien wat je graag wil zien. Ik geloof niet in die bijna-doodervaringen, maar wat deze beste man beweert dat zeg ik ook niet.
Esterre

Re: Vorig leven?

Ik dacht dat jij niet ( op wat voor manier dan ook ) erin geloofde?[/quote]

Nee doe ik ook niet.. zit meer wat te dollen eigenlijk..als dit de enige twee opties waren dan dacht ik het laatste[/quote]

Tja, je hoeft het niet serieus te nemen natuurlijk, ieder eigen keus. :nod:

Oh en Emp: Ik kan alleen maar Yes erop zeggen. :)[/quote]

Nou ja ik moest even lachen om dat bevallen op de maan gebeuren en daar reageerde ik niet echt serieus op, maar ik heb dit topic wel serieus gestart en neem de reacties en meningen van anderen ook serieus :)
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Vorig leven?

TheEmperor85 schreef:Hoe verklaar je dan het 'buiten het lichaam treden' van bijv. iemand die op dat moment een zeer zwaar auto ongeluk meemaakt? De bekende tunnel met het witte licht? (Zeg niet dat ik het niet met je eens ben, maar..gewoon curious) En waarom wordt iemand 21 gram lichter bij overlijden?
Het uittreden en het zien van een tunnel met licht, ik twijfel er niet aan dat mensen dat mensen zoiets bij een zwaar ongeval of een BDE als werkelijkheid kunnen ervaren. Dat mensen bij de beelden die ze ervaren misschien ook onbewust putten uit bronnen die verwijzen naar iemands culturele of religieuze achtergrond lijkt me eveneens aannemelijk. Maar het lijkt me daarom geen overtuigend bewijs dat er ook daadwerkelijk uittreding kan plaats vinden of dat mensen in fysieke zin een tunnel met licht betreden.

Wat die 21 gram betreft, dat vind ik volledige apekool. 001_tongue Het gaat hier over een onderzoek uit 1907 van Duran MacDougall. De wetenschappelijke waarde van zijn bevindingen zijn dubieus. Iedereen weet toch dat er na het sterven ook sprake is van enige ontlasting? Een plasje van 21 gram is zo gepleegd hoor. [027]

Televisie programma’s, daar zeg ik het volgende van: Believe only half of what you hear and half of what you see. Het zal heus niet de eerste keer zijn dat je als kijker gewoon bedonderd wordt of dat de gehypnotiseerde testpersoon door middel van vragen en suggestie in een bepaalde richting wordt gedirigeerd. Ik hecht weinig waarde aan dat soort programma’s.
* Liebe Macht Frei *
TheEmperor85

Re: Vorig leven?

Ja zeg! :o Gevonden. Die technologie van tegenwoordig, prachtig toch.
2005 was het blijkbaar. Hier is de link waar je alle afleveringen terug kunt kijken, mocht u dit believen.

http://wiewasik.kro.nl/Uitzendingen.aspx
TheEmperor85

Re: Vorig leven?

volhoudertje schreef: Iedereen weet toch dat er na het sterven ook sprake is van enige ontlasting? Een plasje van 21 gram is zo gepleegd hoor. [027]
Dat dat nergens op slaat weet je zelf ook wel, het gaat altijd over exact 21 gram.

Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Vorig leven?

TheEmperor85 schreef:Dat dat nergens op slaat weet je zelf ook wel, het gaat altijd over exact 21 gram.
Je wilt toch niet beweren dat je het fabeltje dat een overleden menselijk lichaam altijd 21 gram lichter zou wegen daadwerkelijk geloofd? De onderzoeker, Duran MacDougall, heeft aan het begin van de vorige eeuw ook ettelijke honden gewogen voor en na het intreden van de dood. Er was geen verandering in lichaamsgewicht meetbaar. Honden hebben geen - of ze bezitten een dusdanig lichte ziel dat die met de weegapparatuur van 1907 nog niet meetbaar was? Heerlijk, als mensen in dat soort baarlijke nonsens willen geloven. [027]

Ach ja, misschien biedt de 'onderwater weeg methode' uitkomst? 011
* Liebe Macht Frei *
TheEmperor85

Re: Vorig leven?

volhoudertje schreef:
TheEmperor85 schreef:Dat dat nergens op slaat weet je zelf ook wel, het gaat altijd over exact 21 gram.
Je wilt toch niet beweren dat je het fabeltje dat een overleden menselijk lichaam altijd 21 gram lichter zou wegen daadwerkelijk geloofd? De onderzoeker, Duran MacDougall, heeft aan het begin van de vorige eeuw ook ettelijke honden gewogen voor en na het intreden van de dood. Er was geen verandering in lichaamsgewicht meetbaar. Honden hebben geen - of ze bezitten een dusdanig lichte ziel dat die met de weegapparatuur van 1907 nog niet meetbaar was? Heerlijk, als mensen in dat soort baarlijke nonsens willen geloven. [027]

Ach ja, misschien biedt de 'onderwater weeg methode' uitkomst? 011

Dat bevestigt alleen maar dat dieren geen ziel hebben, als je de bijbel eens had opengeslagen was dat ook geen nieuws voor je geweest :P
Als het koud is zie je de 'ademwolkjes' van een dier tegen de grond slaan, van een mens gaat hij omhoog. Dat is volgens de bijbel een teken dat een mens wel een ziel heeft en een dier niet. Maar dat terzijde.
Ik sneed alleen een sub-onderwerp aan, ik verbind er zelf geen conclusie aan, ik zeg ook niet dat ik er waarde aan hecht..ik zeg het alleen.
Misschien een beetje onnodig omdat gelijk zo giftig te reageren..
Leeuwtjuh

Re: Vorig leven?

Jij hebt wel een rare manier van bronnen zoeken hoor.
De bijbel? Een filmtrailer? Een onderzoek van ruim een eeuw terug...?

Wanneer komt Harry Potter en LotR aan bod?
Leeuwtjuh

Re: Vorig leven?

Mystica had laatst iets over BDE's, ze zal hier vanavond wel wat aan toevoegen, denk ik zo.
TheEmperor85

Re: Vorig leven?

Leeuwtjuh schreef:Jij hebt wel een rare manier van bronnen zoeken hoor.
De bijbel? Een filmtrailer? Een onderzoek van ruim een eeuw terug...?

Wanneer komt Harry Potter en LotR aan bod?
Algemene kennis heet dat Leeuwtje ;)
Harry toverstok en irritante dwerg vallen onder entertainment..voor sommige lieden..
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Vorig leven?

TheEmperor85 schreef:Misschien een beetje onnodig omdat gelijk zo giftig te reageren ..
Ik bedien me graag van een vileine woordkeuze, dat moet je al toch in meerdere topics zijn opgevallen, maar giftig, nee hoor. ;-)
* Liebe Macht Frei *

Terug naar “Spiritualiteit”