hsp

Relatieprobleem door Armeense cultuur

Na lang over na gedacht te hebben. Heb ik maar besloten om toch jullie mening en tips te vragen, want ik kom hier niet aan uit.

Al vanaf Januari 2011 heb ik een relatie met een prachtige Belgische vrouw(23) van Armeense afkomst met een mooie innerlijk. Helaas zijn haar ouders tegen onze relatie vanwege mijn huidskleur. Dat blijkt een taboe te zijn in hun cultuur. Daarom hebben wij een geheime relatie maar ze heeft laten weten mochten haar ouders hierachter komen dan zal ze voor haar familie kiezen.


Nu volgt het achterliggende verhaal...

Via facebook.com heb ik haar leren kennen, na 24/7 chatten, pingen en bellen zijn we in een korte tijd samen gaan wonen bij haar thuis in Brussel. Na twee super geweldige weken ging er op een avond haar telefoon af, ze had haar boze moeder aan de telefoon. Ze kwamen haar ophalen.

Nog geen 30 minuten later stonden haar moeder, kennis, zus en nicht voor de deur. Na een korte discussie over hun cultuur, anti westerling gedachtes uitwisselen naar mij toe namen ze mijn vriendin mee, ik moest binnen 24 uur weg. Ik merkte(manier van communiceren) aan mijn vriendin dat ze "onderdanig" was naar haar familie toe. Iedereen was op den duur van op de hoogte enkel haar vader niet. Men waren niet van plan hem te vertellen vanwege dat ze bang zijn dat hij fout kan reageren.

Haar situatie was dat ze haar vrijheid ontnomen hadden. Haar Black Berry werd afgenomen, ze mocht niet meer zomaar naar buiten, geen internet niks.

Mijn vriendin was heel vaak een discussie thuis aangegaan maar niets werkte. Ze waren tegen onze relatie en dat blijft zo. Als laatste optie had ze toch haar vader verteld. Mocht dat niet werken kiest ze alsnog voor mij. Hij gaf enkel als antwoord:"Als mijn familie dat besloten hebben, sta ik achter hun".

Helaas koos ze toch voor haar familie, ze kan haar familie niet achterlaten. Ze is bang dat ze wraak gaan nemen en ze weet zeker als ze voor mij kiest dat ze nooit meer welkom is bij haar familie. Toch hielden wij contact ...

15 februari, naar aanleiding dat ik haar bloemen had gestuurd met valentijn dwongen ze haar om een keuze te maken in bijzijnde van iedereen. Als ze voor mij koos, moest ze weg. Als ze voor haar familie koos moest ik weg. Ze koos voor haar familie en moest voor de ogen van haar familie mij van facebook, black berry e.d. verwijderen.


We zien elkaar elke week. De ene week komt ze naar mij en de andere week kom ik naar Antwerpen daar waar we een hotel nemen. We kunnen daar niet rondlopen, omdat heel veel mensen haar familie kent.
We kunnen niet zonder elkaar, we kunnen elkaar niet loslaten en we houden ontzettend veel van elkaar. Ze gaf aan dat ze nog nooit zo'n goeie lieve man in haar heeft gehad. Ze houdt van mij en van haar familie.

We hebben dus besloten onze relatie stiekem voort te zetten. We weten allebei dat vroeg of laat er toch een einde aan onze relatie komt. Want een leugen(geheime relatie) komt vroeg of laat boven water.

Ik heb paar geprobeerd haar te vragen om bij mij in te trekken. Helaas kon ze dat stap niet zetten.

Wat kunnen we nog doen? Ze wilt mij niet kwijt had ze aangegeven, ik wil haar ook niet kwijt. Wat moet ik doen? Wat moet ik niet doen?

Ze is van op de hoogte dat ik deze forum geopend heb. Ze leest dus mee.
Gebruikersavatar
GeenPijn
Berichten: 5314
Lid geworden op: 18 feb 2011 00:51

Re: Relatieprobleem door Armeense cultuur

Wauw wat een verhaal zeg. Je hebt de liefde van je leven gevonden en omgekeerd en dan werkt de familie niet mee.
Andere culturen kunnen inderdaad heel anders tegen zaken aankijken dan wij gewend zijn alhoewel het hier vroeger ook niet makkelijk was als je met een niet nederlands of niet gelovig meisje thuis kwam. De band met hun familie is vaak enorm sterk zoals je gemerkt hebt.

Denk dat je het zelf al heel goed samen hebt gevat.
Het mooiste zou zijn zijn samen in een andere stad of land gaan wonen, ver weg van alle vervelende familie maar je zegt dat ze voor familie heeft gekozen. Eigenlijk kiest ze niet, want ze ziet je nog steeds achter de rug van haar familie om, dat gaat vast een keer uitkomen. Wat kun je doen, genieten zolang het nog duurt en van elk moment dat je samen hebt. Tot die vervelende schoonfamilie weer om de hoek komt zeilen.

Je kunt ook proberen in de smaak te vallen bij die schoonfamilie maar als ik de stand tot nu toe zie, zie ik het slecht in Forum58

Sterkte en wees in ieder geval blij dat jullie elkaar ontmoet hebben :knuffel:
Niet iedereen heeft dat geluk.
Als je verwacht dat de wereld eerlijk tegen jou is, omdat jij eerlijk bent tegenover de wereld.

Dan hou je jezelf voor gek.

Dat is verwachten dat de leeuw jou niet opeet omdat jij hem niet opeet.
hsp

Re: Relatieprobleem door Armeense cultuur

Bedankt voor je reactie,

Nee en ja je hebt helemaal gelijk. Er wordt geen keuze gemaakt en dat kan ze ook niet. Ik heb haar laten weten dat ik haar begrijp ook al is het zo zuur. Ik heb haar ook laten weten dat het niet aan mij ligt en dat ze voor mij eigenlijk niet hoeft te kiezen tussen mij en haar familie.
SomsPijn schreef:Wauw wat een verhaal zeg. Je hebt de liefde van je leven gevonden en omgekeerd en dan werkt de familie niet mee.
Andere culturen kunnen inderdaad heel anders tegen zaken aankijken dan wij gewend zijn alhoewel het hier vroeger ook niet makkelijk was als je met een niet nederlands of niet gelovig meisje thuis kwam. De band met hun familie is vaak enorm sterk zoals je gemerkt hebt.

Denk dat je het zelf al heel goed samen hebt gevat.
Het mooiste zou zijn zijn samen in een andere stad of land gaan wonen, ver weg van alle vervelende familie maar je zegt dat ze voor familie heeft gekozen. Eigenlijk kiest ze niet, want ze ziet je nog steeds achter de rug van haar familie om, dat gaat vast een keer uitkomen. Wat kun je doen, genieten zolang het nog duurt en van elk moment dat je samen hebt. Tot die vervelende schoonfamilie weer om de hoek komt zeilen.

Je kunt ook proberen in de smaak te vallen bij die schoonfamilie maar als ik de stand tot nu toe zie, zie ik het slecht in Forum58

Sterkte en wees in ieder geval blij dat jullie elkaar ontmoet hebben :knuffel:
Niet iedereen heeft dat geluk.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24449
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Relatieprobleem door Armeense cultuur

hsp schreef::9 zo stil
Je moet altijd even geduld hebben voor een reactie. Soms is het heel moeilijk te reageren.

Ik wens je in ieder geval veel sterkte!
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
survivor
Berichten: 635
Lid geworden op: 18 sep 2010 20:06

Re: Relatieprobleem door Armeense cultuur

Wat een moeilijke situatie zeg! Ik kan je echt geen zinnig advies hierover geven... Luister naar je gevoel en handel daarnaar zou ik zeggen en hopen dat de toekomst toch een oplossing gaat brengen...
Leeuwtjuh

Re: Relatieprobleem door Armeense cultuur

Tja, het is kiezen of delen. Haar familie bindt niet in. Hun weigeren die relatie, en proberen het te verstoren dus dan zit er maar één ding op als jullie je relatie willen blijven voortzetten; dat ze afstand neemt van haar familie. Dat is alles behalve makkelijk natuurlijk, maar wel noodzakelijk om de relatie een eerlijke kans te geven. Dit is niets, de manier waarop het nu gaat is ook zeer vervelend. Of je vriendin luistert naar haar familie en trouwt met iemand die ze wel goedkeuren, of ze kapt met de familie en bouwt een relatie met jou op. Ik begrijp wel dat familie belangrijk is, vooral in die cultuur, maar je hebt ze niet echt nodig. De cultuur veranderen lukt niet, dus er zit niet zo gek veel op. Deze situatie is een hopeloos gevecht waarbij je alleen maar kunt verliezen.
Gebruikersavatar
GeenPijn
Berichten: 5314
Lid geworden op: 18 feb 2011 00:51

Re: Relatieprobleem door Armeense cultuur

Wat wil je zelf eigenlijk?
Als je verwacht dat de wereld eerlijk tegen jou is, omdat jij eerlijk bent tegenover de wereld.

Dan hou je jezelf voor gek.

Dat is verwachten dat de leeuw jou niet opeet omdat jij hem niet opeet.
Gebruikersavatar
GeenPijn
Berichten: 5314
Lid geworden op: 18 feb 2011 00:51

Re: Relatieprobleem door Armeense cultuur

Dat ze bij komt dat snap ik :lol: Het is wat kortaf maar ik bedoel het serieus wat verwacht jij van jullie relatie. Hoe verwacht/denk jij dat het verder gaat?
Als je verwacht dat de wereld eerlijk tegen jou is, omdat jij eerlijk bent tegenover de wereld.

Dan hou je jezelf voor gek.

Dat is verwachten dat de leeuw jou niet opeet omdat jij hem niet opeet.
hsp

Re: Relatieprobleem door Armeense cultuur

Afbeelding
( even een leuke foto bij gedaan van ons, onze romantische momentje )

Hi allereerst bedankt voor jullie reacties,

Wat ik precies wil? Alles mag me gestolen worden behalve my queen dat is mijn eerste insteek.
Gisteren zou ze gaan stappen maar deze heeft speciaal voor mij afgezegd en we hadden gisteren avond heel de avond goed gepraat.

Ze vertelde mij gisteren iets wat me wel blij maakte. We hadden het over de toekomst, het huisje-boompje-beestje willen. Nadrukkelijk zei ik tegen haar, dat zou niet met mij kunnen. "Waarom zeg je dat?" zei ze.. Ik liet dat vraag expres open, omdat ik haar verder niet wil pushen of ongemakkelijk wil laten voelen.

Ik ga verhuizen naar Bergen op Zoom. Ik vroeg haar of dat ze bij mij komt wonen, niet per direct maar over een jaartje.
Het kwam erop neer dat ze erover na moet denken. Afhankelijk van de situatie bij haar thuis en met mij. Dat voor een persoon dat eerst zei, ik kies voor mijn familie.

Ik geloof in haar en zeker in liefde. Mijn taak is dat ik mijn ding op een rijtje moet zetten, als ze bij mij komt wonen dan heb ik een goede basis voor onze huisje-boompje-beestje.
Gebruikersavatar
GeenPijn
Berichten: 5314
Lid geworden op: 18 feb 2011 00:51

Re: Relatieprobleem door Armeense cultuur

Wat lief van d'r :)

Normaal zou ik zeggen ken je het bordje "morgen gratis bier? in de kroeg" dat betekent dat je nooit gratis bier zult krijgen omdat het elke dag vandaag is of te wel uitstel uitstel.

Bij jou merk ik wel dat je het het scherp hebt wat jij wil en dat je zelf nog eea wilt doen van tevoren om stabiel een relatie in te gaan. Je vriendin komt ook nog langs. Dus het zou kunnen werken. Maar hou er wel rekening mee dat over een jaar de situatie nog steeds wazig is en dat ze nog steeds niet 100% voor jou kiest. Die ruimte geef je haar nu. Dat is op zich niet erg hoor. Maar het kan over 1 of 2 jaar pijnlijk worden en dan zul je alsnog voor een vervelende keus komen te staan of je door wilt gaan op de huidige manier of niet. Echter hoe langer het "spel" duurt hoe pijnlijker het zal worden, zeker niet minder.

Pas iemand gesproken van marokaanse afkomst die vertelde als haar familie ooit achter haar keuze kwam dan was ze hun dochter niet meer. Daar mochten ze nooit achterkomen want ze wilde haar familie niet kwijt. Logisch wie wil al haar broers zussen neven nichten pa ma ooms tantes en alle daaruit onstane kindjes kwijtraken in 1 klap want dat zou er gebeuren.
Kwijtraken in de zin dat ze dood is voor hun.

En ik besefte me dat ze een punt had ze zal nooit haar familie verlaten voor 1 iemand hoe leuk die ook is. Dus alles zal altijd stiekum moeten blijven. Begrijp je waar ik heen wil?
Als je verwacht dat de wereld eerlijk tegen jou is, omdat jij eerlijk bent tegenover de wereld.

Dan hou je jezelf voor gek.

Dat is verwachten dat de leeuw jou niet opeet omdat jij hem niet opeet.
hsp

Re: Relatieprobleem door Armeense cultuur

SomsPijn schreef:Wat lief van d'r :)

Normaal zou ik zeggen ken je het bordje "morgen gratis bier? in de kroeg" dat betekent dat je nooit gratis bier zult krijgen omdat het elke dag vandaag is of te wel uitstel uitstel....
Hi en bedankt voor je beknopte uitleg en ik moet zeggen dat je helemaal gelijk hebt. Maar alles heeft twee kanten en ze is nu 23, naarmate je ouder wordt veranderd een mens. Als ik niet geloof, wat heeft het voor zin.

Mijn tweede reden dat ik op een forum mening vraagt. Is dat je meningen krijgt van vreemde mensen(onpartijdige reacties). Meningen van je vrienden en/of familie zijn toch altijd anders.

Een hele goede vriendin(55) tevens een bekende Nederlander die haar Biografie wilt laten verfilmen in Amerika vertelde mij een indrukwekkende verhaal. Haar root is afkomstig van Jemen en was zelfs aangewezen als prinses. Ze had op haar 19e toch gekozen voor haar vriend en verhuisde naar Nederland.

Die vriendin vertelde: "Jij, ik zijn rebellen en die gaan er gewoon voor. Ik kon dat stap nemen en vroeger was het nog erger dan nu... dan kan zij het ook".

Zo kan het dus ook denk ik bij mezelf, en als je van iemand echt houdt. Dan laat je haar hand niet los. Weglopen en vergeten is een te makkelijke keuze. Dat is niet wat zij verdient. Dat is niet wat ik verdien.. dat is niet wat wij verdienen.
Gebruikersavatar
survivor
Berichten: 635
Lid geworden op: 18 sep 2010 20:06

Re: Relatieprobleem door Armeense cultuur

Je standpunt is duidelijk: je gaat met haar door en gelooft in een goede afloop.

Of niet...?
hsp

Re: Relatieprobleem door Armeense cultuur

survivor schreef:Je standpunt is duidelijk: je gaat met haar door en gelooft in een goede afloop.
Of niet...?
ja ik geloof er in. Jazeker tuurlijk ben ik onzeker met name wat "SomsPijn" recent uitlegde.
Gebruikersavatar
momo
Berichten: 11684
Lid geworden op: 10 okt 2009 23:02
Locatie: momoland

Re: Relatieprobleem door Armeense cultuur

hsp schreef:Zo kan het dus ook denk ik bij mezelf, en als je van iemand echt houdt. Dan laat je haar hand niet los. Weglopen en vergeten is een te makkelijke keuze. Dat is niet wat zij verdient. Dat is niet wat ik verdien.. dat is niet wat wij verdienen.

Misschien geldt dat ook voor haar wat betreft haar familie en kan ze dat niet zomaar?
Frankly my dear, I don't give a damn...
Do or do not, there is no try... (Yoda)
Gebruikersavatar
GeenPijn
Berichten: 5314
Lid geworden op: 18 feb 2011 00:51

Re: Relatieprobleem door Armeense cultuur

Nou succes dan misschien ben jij een van die succesverhalen bij wie het goed uitpakt. je hebt in ieder geval alles scherp.
Als je verwacht dat de wereld eerlijk tegen jou is, omdat jij eerlijk bent tegenover de wereld.

Dan hou je jezelf voor gek.

Dat is verwachten dat de leeuw jou niet opeet omdat jij hem niet opeet.
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Relatieprobleem door Armeense cultuur

In hoeverre is er sprake van eerwraak als zij voor jou kiest ? Is ze haar leven dan niet meer zeker ? Ben jij je leven nog zeker ? Zullen jullie altijd dan moeten vluchten voor haar familie ? Hoe sterk is het bij haar in die cultuur ?

Pas op met wat je wilt (be carefull what you are wishing for). Verstoting voor haar is op zich al vreselijk en ik vraag me af of ze dan echt gelukkig kan worden met jou. Vooral na een paar jaar als de verliefdheid en de spanning van het-niet-mogen, er een beetje af is. Het is een hard gelach als je dan enkel nog je man hebt en verder voor iedereen dood bent verklaard. Ik vind het nogal wat.

Naast verstoting loop je ook nog het risico op eerwraak. Dat wil zeggen dat er familieleden zullen zijn die haar zullen willen doden. Die jou zullen willen doden. Want jullie brengen schande over hen als familie door haar ongehoorzaamheid en omdat haar maagdelijkheid niet meer gegarandeerd kan worden wat als een hele erge schande neerdaalt op haar vader en broers. Dit kost het hun naam en gezicht vaak in die kringen.

Het is wel belangrijk dat jij je goed op de hoogte stelt van de gebruiken en rituelen van haar cultuur anders kan je dit nogal wel eens heel duur komen te staan.
Eerwraak betekent dat de man, maar meestal de vrouw die haar familie te schande heeft gemaakt, gedood wordt om de eer van de familie te redden. Eerwraak is de uiterste vorm van wat eergerelateerd geweld wordt genoemd, omdat ook andere vormen van geweld (geestelijk, lichamelijk of seksueel) een reactie kunnen zijn op een (dreiging van) het schenden van de familie-eer.

Eergerelateerd geweld is een sociaal-cultureel verschijnsel, dat zijn oorsprong vindt in het mediterrane gebied en het Midden-Oosten. Eer en aanzien zijn belangrijk in traditionele, homogene (plattelands-)gemeenschappen waarin iedereen elkaar kent, en van families verwacht zich te houden aan de geldende sociale normen en conventies. Een belangrijk kenmerk van dergelijke traditionele gemeenschappen is dat een strikte patriarchale hiërarchie de machtsverhoudingen tussen man en vrouw bepaalt. Die zijn ongelijk: vrouwen worden veelal beschouwd als het bezit van hun vader, broers en echtgenoot, en verkeren in een onderdrukte positie.
Inzicht als Uitweg..
hsp

Re: Relatieprobleem door Armeense cultuur

Bedankt voor jullie reactie. Jullie hebben allemaal zeker een punt.

Eerwraak
Ik heb eens nadrukkelijk naar gevraagd. Ze kent haar familie goed en dat is gelukkig niet het geval. Gelukkig maar...
forumlid

Re: Relatieprobleem door Armeense cultuur

Wie is het hoofd van de familie, de vader?
Misschien een beetje naief maar zou het mogelijk zijn om een op een met het hoofd van de familie in gesprek te gaan?
Niet nu, over een tijdje misschien. Als jullie 100% zeker voor elkaar kiezen. Dan kun je uitleggen dat je alles voor haar overhebt. Goed voor haar kunt zorgen. Een eervol mens bent.
Ze hebben toch gekozen om naar west Europa te verhuizen, waarschijnlijk omdat het leven hier beter is. Daarom hoop ik dat ze niet zo fundamentalistisch zijn om te denken dat al het westerse slecht is. Ze zullen best wel positieven kanten van het leven hier zien!
En jij wilt al dat goede ook voor haar. Je moet proberen over te brengen dat jij haar een goed leven wilt en kunt geven. Dat jullie, als dat zo is en van toepassing is, eervol met tradities om willen gaan. Dat het belangrijk voor haar, en dus voor jou, is dat jullie relatie geaccepteerd wordt.

Is zoiets uberhaupt mogelijk denk je?
hsp

Re: Relatieprobleem door Armeense cultuur

aries93781 schreef:Wie is het hoofd van de familie, de vader?
Misschien een beetje naief maar zou het mogelijk zijn om een op een met het hoofd van de familie in gesprek te gaan?
Niet nu, over een tijdje misschien. Als jullie 100% zeker voor elkaar kiezen. Dan kun je uitleggen dat je alles voor haar overhebt. Goed voor haar kunt zorgen. Een eervol mens bent.
Sorry voor mijn late reactie maar bedankt.
Ik moest er even over nadenken wat ik daarop zou moeten reageren.

De vader is de hoofd van de familie. Iedereen wist van onze relatie behalve haar vader. Haar familie is blijkbaar bang voor de vader.
Toen ze haar op kwamen halen wist iedereen het maar het werdt wel verzwegen voor haar vader.

Toen ze enige tijd werdt vastgehouden vertelde ze me dat ze met haar vader zou gaan praten omdat hij ook ooit in zo'n situatie heeft gezeten.
Maar hij gaf als antwoord:"Ik sta achter de beslissing van mijn familie". Dat was ook het enigste wat hij zei.

Bij hun is het ook woord is woord

Zelf heb ik in mijn hoofd wat er kan gebeuren als ze het een jaar later zou vertellen dat ze nog contact met me heeft. Want het is al een schande als ik zeg maar aan de deur ga aanbellen om te mededelen dat ik een relatie heb met hun dochter. Dus het moet via mijn vriendin gaan.

We zijn er niet aan uit hoe we het gaan overbrengen.

extra info: Er is een nicht, die heeft de boel erg op zitten fokken. Ze maakte me zelfs uit via de telefoon als een "loverboy" en dat ik een grote schande was voor de familie. Ik hing op, maar ze belde me weer op en had haar geconfronteerd met haar daden van vroeger (17 jaar en zwanger). Maar dan op mijn plat Rotterdamse manier haar duidelijk gemaakt dat zoiets een eerder een schande is.

Mijn vriendin heeft geen contact met haar.
hsp

Betrapt op de black berry ping

Graag hou ik jullie op de hoogte als er ontwikkelingen zijn.
Vanochtend heeft de zus van mijn vriendin haar telefoon gepakt toen ze even ging klaarmaken voor dr werk. Gelukkig was de tijd te kort onze gesgesprekken te lezen maar ze is vanop de hoogte dat wij contact hebben.

Rond 10:15 had haar zus anoniem naar een vriendin(zij coverde ons toen mijn vriendin bij mij bleef slapen, ouders werden wantrouwerig en wouden een nummer hebben. Dus blijkbaar haar nummer gesafed) gebeld.
In het engels werdt er gebeld en er werdt naar mij gevraagt, die vriendin van mij was perongelijk erop in gegaan.

Goed, ze is terug van haar werk en haar familie doet normaal. Wellicht is het nog bij haar zus gebleven of het is mogelijk dat ze haar gaat confronteren in bijzijnde met heel haar familie.

Keep you all posted,
(Tips zijn van harte welkom)
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Relatieprobleem door Armeense cultuur

Ik heb weinig tips in deze. Ik ben te weinig op de hoogte van de Armeense cultuur om er iets zinnigs van te zeggen. Ik hoop alleen dat je jezelf en haar niet in gevaar brengt.
Inzicht als Uitweg..
hsp

Victory for love

Ja ik heb goed nieuws,

Mijn vriendin heeft haar familie achtergelaten en woont nu met mij samen occasion14.
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Relatieprobleem door Armeense cultuur

Nou gefeliciteerd ! Ik hoop dat het goed blijft gaan en dat ze haar familie niet te veel gaat missen.
Inzicht als Uitweg..
Gebruikersavatar
Black Rose
Berichten: 1711
Lid geworden op: 27 mei 2011 23:53

Re: Relatieprobleem door Armeense cultuur

Amaï, wat een verhaal zeg ; ben blij voor jullie dat het eindelijk gelukt is en hoop dat alles goed blijft gaan.
Deze situatie's komen nog wel meer voor, maar vaak geeft één van beide partners het meestal op doordat de situatie of bedreigingen soms niet meer leefbaar zijn.
Gevolg is dan meestal dat de vrouwen uitgehuwelijkt worden met iemand die hun familie voor hen gekozen heeft, en zelden meer betekenen voor hun man dan de toekomstige moeder te worden voor zijn kinderen en als huisslaafje fungeren.
Al kan ik best begrijpen dat velen het opgeven doordat ze bang zijn voor de mogelijke gevolgen en dat niet aanvaard worden door de familie van je toekomstige partner zowiezo al spanningen met zich meebrengt.
Dat is één van de redenen waarom ik het zo moeilijk heb met bepaalde culturen en godsdiensten:De onderdrukking van de vrouw.
Hopelijk wordt je door de familie nu helemaal aanvaardt en kunnen jullie nog lang samen jullie liefde delen.

Terug naar “Eenzaamheid, relaties en seksualiteit”