Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Wat je niet breekt, maakt je sterker ?

Een bekend gezegde is : wat je niet breekt maakt je sterker ?

Oftewel wat er in het verleden niet altijd goed is gegaan, levert je, mits goed verwerkt, wel wat op.

Je wordt sterker door tegenslagen en moeilijkheden. Sterker dan zonder al die moeilijkheden.

Klopt dit voor jou ? Of zie je het anders ?

Wat heeft het voor jou betekent dat verleden ? en wat levert het je nu op ? Is dat negatief of positief ? Denk je dat er nog verandering in zal komen ?
Inzicht als Uitweg..
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Wat je niet breekt, maakt je sterker ?

No pain , no gain, zeggen ze wel eens. Tja, sommige dingen hadden in het leven wel iets makkelijker mogen gaan, maar in principe vind ik dat je niks gewonnen hebt als je er niet een beetje pijn voor hebt moeten lijden. Wat je op een presenteerblaadje krijgt vind ik niet zo veel waard. Ik gun niemand een donkerder zijde van het leven te mogen meemaken, maar als ik het eerlijk moet zeggen, vind ik dat pijn het leven verrijken kan. Ok, word maar boos op me omdat ik het zo formuleer, maar die extra kleurschakering had ik in mijn leven écht niet willen missen.

Trouwens, wat mij zou mij nog kunnen breken? Tegen ouderdom en ziekte legt iedereen het uiteindelijk af. Geeft niet, dat hoort er ook bij.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Wat je niet breekt, maakt je sterker ?

Ik ben er van overtuigd dat pijn en moeilijkheden een zingeving hebben want daar praat je dan over: over zingeving. Ik realiseer me maar al te goed dat pijn, verdriet, boosheid en moeilijkheden je kunnen verzwakken op het moment dat het je overkomt. Dat het een nare, pijnlijke of lange nasleep kan hebben in de vorm van trauma's, depressies of angsten die je er aan over houdt en waar je dan weer doorheen moet.

Aan de andere kant is mijn ervaring dat ik juist door die pijn, dat verdriet en die moeilijkheden een mens ben geworden die enorm sterk is geworden en een grote dosis van zelfvertrouwen heeft gekregen door het overwinnen van die moeilijkheden, door het doorleven van die pijn en er achter te komen dat je altijd weer verder kan, dat het het diepste dal ook een weg omhoog kent en dat als je die zware klim hebt overwonnen, je een psychische sterke conditie hebt gekweekt.

Door mijn moeilijkheden heb ik nu het gevoel dat er nog maar weinig dingen zijn die ik niet kan oplossen. Dat ik erg veel vertrouwen heb in mijn eigen kunnen en in wat ik weet. Dat met name die nare ervaringen mij enorm veel kennis, vaardigheden en wijsheid hebben opgeleverd nadat ik ze doorleeft en verwerkt had. Dat ik me niet in anderen zou kunnen verplaatsen als ik niet wist hoe iets voelde en dat ik dan ook niemand er mee kan helpen of bij staan.

Ik kon pas goed met de dood om gaan en met nabestaanden omgaan nadat ik mijn eigen vader had verloren. Toen pas wist ik hoe het voelde, wat het met je deed en hoe je door een gezond rouwproces moest gaan om er sterk uit te komen. Ik kon pas goed leiding geven nadat ik had geleerd om eerst leiding aan mezelf te geven en mijn eigen leven richting en sturing te geven en het niet over te laten aan anderen die er een zooitje van maken en mij een hoop narigheid bezorgen. Ik kon pas echt iets betekenen voor een ander nadat ik iets voor mezelf kon betekenen en ik kon pas echt goed voor een ander zijn en zorgen nadat ik geleerd had door een slecht huwelijk en de nodige problemen in mijn jonge jaren, om goed voor mezelf te zijn, voor mezelf op te komen en goed voor mezelf te zorgen.

Ik ga uit van het principe dat je niets kan weggeven dat je niet hebt. En dat geldt ook voor vaardigheden en kennis. Je iets eigen maken kost moeite. Doet vaak pijn en kan vaak door nood gedwongen een moeilijk en pijnlijk proces zijn. Het rendement van die strijd om er goed doorheen te komen is echter hoger dan dat het je is komen aanwaaien en je het als vanzelfsprekend beschouwt. Je weet immers hoe hard je er voor hebt moeten knokken en je weet precies hoe je gekomen waar je staat. Die kennis, die ervaring neemt niemand je meer af...

Illustratief voor mijn standpunt in deze is dit filmpje. Mogelijk ken je het al maar ik wil het toch weer even hier bij dit onderwerp aanhalen:

Inzicht als Uitweg..
Gebruikersavatar
momo
Berichten: 11684
Lid geworden op: 10 okt 2009 23:02
Locatie: momoland

Re: Wat je niet breekt, maakt je sterker ?

Ik kan het volledig eens zijn met voorgaande post, met kleine annex dan..het kan zijn dat het ooit op is , de veerkracht.

Die lijn ligt dan weer voor iedereen anders...

Maar verder ben ik ook van het idee dat de meest waardevolle dingen die je meemaakt zin krijgen omdat je uit eerdere lessen geleerd hebt hoe het soms verkeerd kan gaan .Je niet kan echt het geweldige krijgen zonder het andere uiterste te kennen ..

ik krijg het niet zo goed uitgelegd :-P
Frankly my dear, I don't give a damn...
Do or do not, there is no try... (Yoda)
Thundersheep*

Re: Wat je niet breekt, maakt je sterker ?

Mensen die het heel makkelijk gehad hebben, staan anders in het leven als mensen die veel meegemaakt hebben.
Mensen met een 'geschiedenis' kunnen veelal de kleinere van het leven beter waarderen.
Deze mensen zien meer gebeurtenissen en geschenken als waardevol, omdat ze weten hoe het is, zonder.

'Het verleden maakt je tot wie je vandaag bent..', zei mijn moeder altijd.
En ze heeft gelijk. Zonder ons verleden als gezin, zouden wij niet zo'n sterke band hebben met elkaar.
Zonder de kennis van het ziektebeeld van mijn moeder, zou ik nooit voor deze opleiding gekozen hebben.

Dus, ja, ik ben het met de stelling eens.
Leeuwtjuh

Re: Wat je niet breekt, maakt je sterker ?

Alles wat je breekt maakt een compleet anders mens van je. ;)
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Wat je niet breekt, maakt je sterker ?

Ja als je gebroken bent wel ja.. maar je kan er ook sterker van worden. :lol:
Inzicht als Uitweg..
Leeuwtjuh

Re: Wat je niet breekt, maakt je sterker ?

:lol: Ja, leuk he? Een gebroken geest hebben :D Zo grappig als je jezelf niet kunt/mag zijn.
oan

Re: Wat je niet breekt, maakt je sterker ?

Dat is ook mijn favoriete uitspraak.

Maar hij schijnt trouwens afkomstig te zijn van Nietsche. En die werd gek door syfillus. Waar je niet dood aan gaat, hoeft je dus niet altijd sterker te maken, maar kan blijkbaar ook nog een ander resultaat opleveren. :badgrin:
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Wat je niet breekt, maakt je sterker ?

oan schreef:Dat is ook mijn favoriete uitspraak. Maar hij schijnt trouwens afkomstig te zijn van Nietsche. En die werd gek door syfillus.
"Was mich nicht umbringt, macht mich stärker" is inderdaad een uitspraak van Nietzsche.
Er wordt overigens betwijfeld of de gekte waar de filosoof aan ten prooi viel niet eerder het gevolg was van een hersentumor en niet het gevolg was van syfilis.
* Liebe Macht Frei *
Leeuwtjuh

Re: Wat je niet breekt, maakt je sterker ?

Hij werd er idd sterker van ja, maar dat heet volgens mij rigor mortis.
Esterre

Re: Wat je niet breekt, maakt je sterker ?

Wat mij niet breekt, maakt mij zwakker.. ook al verwerk ik het e.d.
Ik moet niet gevoedt worden met veel negatieve dingen zodat ik groei. Ik weet door die ervaringen wel steeds meer wie ik ben, maar vindt het steeds moeilijker om dan door te gaan.
lyanne

Re: Wat je niet breekt, maakt je sterker ?

ik ben er zeker sterker van geworden :)

maar het had voor mij ook wel wat minder gemogen ;)

enne ik ben nu TE hard.. :(

xx

Terug naar “Vraag van de week”