Robbie

God = Wij

God moet volgens mij geïnterpreteerd/vertaald worden als Wij

Ons lichaam bestaat uit cellen, hartcellen huidcellen oorcellen longcellen neuscellen bloedcellen enz enz enz.
Ieder gezond lichaam bestaat uit allemaal verschillende cellen, de eigenaar (Jij bv.) van dat lichaam heeft geen controle over de groei zijn cellen en hun functie of positie.
Het menselijk lichaam is in feite een eenheid van cellen, net als alle andere levende wezens op deze planeet. Een boom is een eenheid van cellen, meerder bomen vormen ook een eenheid, een bos.

Op Aarde leven nu zo’n 6.7 miljard mensen (and counting), elke mens heeft een bepaalde eigenschap/functie, net als een hartcel, meerdere hartcellen vormen samen het hart.
Meerdere mensen vormen samen een groep, bv een politieke partij of een religie.
Als alle mensen op Aarde zouden samenwerken in plaats van elkaar te onderdrukken en de schedels in te slaan, dan zouden ze samen als de cellen van een lichaam, een God kunnen vormen.

I mean lets face it, er is iets vreselijks mis met deze planeet… en dat is de mensheid.
De mensheid is geen eenheid, dus er zal geen God zijn zolang ze geen eenheid vormen.
Leeuwtjuh

Re: God = Wij

Beste Robbie,

Powerplant of white widow? :D

Groetjes,
Leeuwtjuh
Robbie

Re: God = Wij

Eerlijk gezegd, ik heb geen idee wat erin zit :)
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: God = Wij

Welcome to the Borg collective, resistance is futile. You will be assimilated. [027]
* Liebe Macht Frei *
Mickey~

Re: God = Wij

dat is wel een enigzins boeddistisch idee wat je daar hebt.
Robbie

Re: God = Wij

Ik denk dat het geen boeddhistisch idee is, maar een feit.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: God = Wij

Ik hou niet zo van de gedachte dat de mensheid een eenheid zou moeten vormen.
Ik ben voor vrijheid van het individu. En ik ben het absoluut niet eens met de popluaire gedachte dat de mensheid zo slecht zou zijn of de oorzaak van alles wat er mis gaat op de wereld.
* Liebe Macht Frei *
viooltje

Re: God = Wij

hier lees ik een stuk van uit het boek van bernie glassman "erkennen wat is",
trouwens een hele mooie boek

"Wij mensen hebben een aantal typische eigenschappen die de ervaring van éénheid bemoeilijken. Eén daarvan is het brein. Ons brein functioneert dualistisch;op die wijze denkt het. Als ik mij bewust ben van iets, ben ik mij bewust van iets anders, van iets buiten mezelf. Ook wanneer we andere mensen zien, zien we ze als afgescheiden van onszelf."
Lou

Re: God = Wij

Een wijze les die iedereen wel kent maar er bestaan altijd slechte mensen dusja..maargoed succes met je levensweg?
Gebruikersavatar
Niek33
Berichten: 397
Lid geworden op: 04 okt 2010 16:14

Re: God = Wij

God = Wij? Huh? ....god bestaat helemaal niet :confused:
Sander1986

Re: God = Wij

Niek33 schreef:God = Wij? Huh? ....god bestaat helemaal niet :confused:
Robbie gebruikt het woord ook wat anders dan gebruikelijk is.
RaXz

Re: God = Wij

Arme andere wezens, worden allemaal buitengesloten omdat de mens denkt dat alles om hun draait. :crybaby:

Oftewel, ik zie god meer als alles bij elkaar, en ook niet als wat zou kunnen zijn maar iets wat is. Voor de rest is een groot deel van het zooitje onze eigen creatie, of partijen nou de slachtoffer uithangen en met het vingertje wijzen of niet.
Leeuwtjuh

Re: God = Wij

Eigenlijk; wat maakt het antwoord nou uit?
RaXz

Re: God = Wij

Dat is voor een ieder zelf te bepalen. ;)
Kiro

Re: God = Wij

Ik vind de vergelijking die in de openingspost gemaakt wordt eigenlijk niet opgaan.

Toegegeven, er bestaat een soort van groepsgeest en sterke groepsgerichtheid (anders had de sociale psychologie geen fluit te doen), maar de stap van een verzameling op elkaar afgestemde individuen naar een slagvaardige éénmansgeest is beslist een tweede. En een tamelijk rigoreuze. Zoals een andere poster hierboven al insinueerde, valt zoiets goddelijks denk ik alleen te bereiken door het individuschap lam te leggen en een korfgeest te kweken. Echter, de zelfbewuste daadkracht van de korfgeest, waar zit die dan? Wie leidt of genereert dat dan?

Voor de rest bestaat het menselijk lichaam overigens niet louter uit cellen, maar ook uit vezels en mineraalstructuren. Evenzogoed snap ik het punt wel. Maar cellen hebben natuurlijk geen flauw benul van wat ze zoal uitspoken en hebben hun eigen kleine wereldje waarbinnen ze een specifieke taak verrichten (smells like Hive-mind mentality). Die vergelijking trek ik persoonlijk dan ook liever niet door naar 6,7 miljard personen.

Trouwens, al zou je bij alle mensen in één klap de neuzen dezelfde richting op krijgen, dan nog heb je te kampen met nieuwe generaties. Oftewel: nieuwe avant-gardistische handelingen. Immers, een kind wordt niet geboren met alle kennis van zijn voorzaten en leert de wereld weer van voren af aan ontdekken, en denkt er vervolgens het zijne van. Zeker in een maatschappij waarin de Norm (dus niet 'norm') heerst, is rebellie des te onvermijdelijker.

PS: Als je het mij vraagt is 'God' te vertalen met 'Norm', niet met 'wij'.
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: God = Wij

We are the Borg, we are going to assimilate you, resistance is futile.. Dat is wel een heel lugubere vorm van God..

*begint zich gelijk af te vragen wie de leiding bij Hyves heeft 023 .
Inzicht als Uitweg..
Sander1986

Re: God = Wij

Ik denk dat het goed zou zijn als er meer eenheid zou komen, als dat niks anders betekent dan dat mensen zich uit zichzelf gezamenlijk inzetten voor goede dingen, dat mensen mekaar niet meer uitmoorden over de identiteit die zij God toedichten (voorbeeld niet geheel willekeurig gekozen voor dit topic), enz. Maar als mensen hun vrijheid kwijtraken en van bovenaf een eenheid letterlijk opgedrongen krijgen, moet ik toch aan Orwells 1984 denken.
remco1978

Re: God = Wij

Robbie schreef:

"I mean lets face it, er is iets vreselijks mis met deze planeet… en dat is de mensheid.
De mensheid is geen eenheid, dus er zal geen God zijn zolang ze geen eenheid vormen."


Dat is dan een een fataal productiefoutje van God. Of nee,....maar...

God moet het me maar een keer uitleggen. Ze snapt het waarschijnlijk beter dan ik...! Ik hoop spoedig van Haar een antwoord te krijgen, want dan kan ik er nog wat mee....
Chopra

Re: God = Wij

Mensen moeten eens accepteren dat ieder1 verschillend is,elk individu is uniek met haar/zijn eigen ervaringen...dat maakt de Mens zo mooi en boeiend.

En elkaar daarom respecteren....ik las de titel van een artikel kortgeleden,volgens mij van Lisette Thooft,maar weet het niet zeker...' De nodige individualisering voor het noodzakelijke ' Wij ' gevoel.iets in die strekking,ik vind de uitspraak erg treffend.
angel86

Re: God = Wij

God is absoluut niet WIJ. Wij zijn niet volmaakt God daar intege wel. Je kan er pas achter komen wie God is als je de bijbel leest. Of kijk in de natuurlijk. Dat is zeker puur toevallig ontstaan.
angel86

Re: God = Wij

met natuurlijk bedoel ik natuur!
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: God = Wij

angel86 schreef:God is absoluut niet WIJ. Wij zijn niet volmaakt God daarentegen wel. Je kan er pas achter komen wie God is als je de Bijbel leest. Of kijk in de natuur. Dat is zeker puur toevallig ontstaan.
Het is maar net hoe je het bekijkt. Er is zeker wat te zeggen voor de feilbaarheid van het Opperwezen. Hij schiep de mens immers naar zijn gelijkenis, niet waar?
Is de Schepping of de natuur perfect? Misschien is onze God maar een kleine jongen in de wereld van Opperwezens. Hij deed er immers zes dagen over om zijn het universum te creëren en moest op de Zevende Dag rust nemen. Hij kent dus ook verschijnselen van vermoeidheid.

De stelling 'God is wij' vind ik zo gek nog niet. John Lennon zong ooit: "God is a concept by which we measure our pain." Een gelovig iemand zal waarschijnlijk moeite hebben met de notie dat de mens God geschapen heeft. Laat ik het daarom wat neutraler stellen: De mens moest het godsbegrip eerst definiëren voordat hij iets kon herkennen wat binnen hem zelf aanwezig was. Het hangt er van af of je het vermogen tot godsbegrip ziet als endogeen of exogeen. Ik neig er toe om het als een endogeen verschijnsel te zien, ook neig ik meer naar een Humanistisch standpunt.
Dat neemt niet weg dat het godsbesef in essentie bedoelt is als bindende factor en regelgevende factor voor de zoogdiersoort mens die in grotere sociale verbanden leeft. Daar bij staat de gezondheid van de stam of groep de voorop.
Als God een menselijk concept is (waar ik van uit ga) dan beschouw ik de stelling 'God is wij' als waar.
* Liebe Macht Frei *
angel86

Re: God = Wij

Ik wou gewoon even mijn mening geven. Ik ga verder niet discussieren ofzo. Ik weet gewoon zeker dat God bestaat. En zeker niet klein is. Maar supergroot. Het is gewoon jammer, dat veel mensen een mening hebben zonder de bijbel vaak gelezen te hebben. En ja ik heb alles gelezen.

Terug naar “Spiritualiteit”