A von Beethoven

muziek en persoonlijkheid goed of gevaar

Ik denk dat het in deze groep zou moeten staan, als dat niet zo is zie ik het wel:

Onderstaande is een reflectie op mijzelf, vanmorgen ontstaan door mijn uitgesproken soms emotionele voorliefde voor Beethoven en de vraag of die emotie te maken heeft met mijn afstand tot de maatschappij welke er mogelijk toe lijd dat ik dus een afwijkende kaart bewandel t.o.v. de overige mensen die zich op hetzelfde nivo begeven maar een andere kaart bewandelen wat tot gevolg heeft dat ik ondanks mijn kwaliteiten tenminste tijdelijk geen plek kan vinden in de werkende maatschappij.

Met name de onderstaande link onderschrijft wat ik heb opgeschreven (spreekt mij erg aan):

http://www.youtube.com/watch?v=U14iJzdPtWI

Ik voel mij emotioneel zeer nou verwant aan de persoonlijkheid van Beethoven . Deze persoonlijkheid en de kennisneming daarvan is echter véél later gekomen dan de liefde voor zijn muziek. Dat kan dus alleen maar betekenen dat zijn muziek mij en mij manier van denken/zijn gevormd (gemanipuleerd)heeft zoals hij gevormd is.

Vanmorgen ben ik tot de conclusie gekomen dat mensen geen muziek leven , muziek leeft mensen.

Het is niet zo dat muziek afgestemd wordt op persoonlijkheid of aard. Het aanwezige aanbod van muziek manipuleert gedrag en denkwijze. Het sluit bepaald gedrag uit en stimuleert ander gedrag. Het is bewezen dat klassiek effect heeft op de werking en de communicatie tussen de twee hersenhelften. Het is een aanname dat het als een reactie komt. Het is geen reactie, geen vervulling van een behoefte vanuit karakter of persoonlijkheid, het is een fysieke behoefte die door initiële uitsluiting alleen maar sterker wordt. Hier kan een persoon geen invloed op uitoefenen. In iedereen zit een potentieel van chemie vanaf de geboorte wat karakter genoemd wordt. De invulling van dit karakter is er nog niet omdat een baby nog onbeschreven is. De aanleg om crimineel gedrag te gaan vertonen bestaat niet, het is niet genetisch bepaald dat je sociaal bent of commercieel. Een kind wordt gevormd door zijn omgeving en zal als een soort trechter uiteindelijk bij een puntje uitkomen waaruit zijn persoonlijkheid ontstaat. Deze trechter is gevuld met zaken welke zich afspelen in het bewuste en onderbewuste. Bewuste zaken zijn zaken die rationeel te beoordelen zijn, waar een keuze te maken is. Onderbewuste zaken zijn zaken waarop geen invloed uitgeoefend kan worden door jezelf of door een ander. Dit is de chemie die zich afspeelt in de hersenen, welke omdat het niet te beïnvloeden is het moeilijkst te begrijpen is.

De denkwijze kleur van een persoon sluit niet aan bij een vorm van muziek maar ontstaat uit de muziek die iemand heeft gevormd in zijn oorsprong.

Deze oorsprong , dit fundament wordt gelegd in de eerste zeven tot 10 jaar van zijn bestaan en is daarna onomkeerbaar. Andere structuren zullen alleen worden waargenomen en kunnen ook niet meer objectief worden beoordeeld omdat het “anders “waargenomen wordt dan de waarneming van iemand die deze structuren als basis hebben gehad in de eerste zeven tot 10 jaar. De deksel zit erop. Het enige wat nog mogelijk is, is het inzichtelijk maken van de bestaande roadmap. Dit is nieuw. Tot nu toe moet men een andere weg gaan bewandelen wat dus niet mogelijk is. Wat er eigenlijk zou moeten gebeuren is het inzichtelijk maken van de aanwezige kaart om met behulp van die kaart (nieuwe) doelstellingen te behalen.

Om deze reden denk ik dat het een gevaar is om met de beste intenties kinderen een eenzijdige kijk/luister op de wereld te geven ook al is het niet mogelijk om dit niet te doen omdat deze altijd té eenzijdige kijk de basis is van iedere volwassene.

Het is een gevaar omdat de muzikale opvoeding denkwijzen en handelswijzen afdwingt . De structuren de communicatie in de hersenen de werking van het brein is in kaart gezet en de te bewandelen wegen zijn vastgesteld maar zijn misschien wel de verkeerde wegen. (deze wegen zijn alleen verkeerd omdat de gemene deler andere wegen bewandeld, niet omdat de te bewandelen wegen de verkeerde zijn). Wanneer de taal die iemand spreekt door deze structuren een vreemde taal is geworden door het afwezig zijn van andere met dezelfde landkaart begeeft men zich in een andere wereld.

De bestemming kan variëren maar de wijze waarop deze bestemming bereikt kan worden is bepaald. Óf deze bestemming ook behaald kan worden hangt dan nog maar af van de wegen die aangelegd zijn. Wellicht zijn de te bewandelen wegen om het doel te bereiken niet beschikbaar, is de roadmap voor dit karakter niet aanwezig omdat hij bepaald wordt door anders denkende(een grotere groep). Hierdoor kan een onhaalbare bestemming ontstaan omdat iemand in een bepaalde (bedrijfs of maatschappelijke) cultuur een vreemde eend in de bijt is. Men spreekt een andere taal. De communicatie begeeft zich in een andere dimensie waarbij deze dimensie niet gezien kan worden als hoog of laag nivo of een taalprobleem, woordgebruik. Men spreekt dezelfde taal maar verstaat elkaar niet. Dit is geen keuze. Aanpassing in gedrag is onmogelijk . Men kan alleen het eigen gedrag onderdrukken met schijn . Wanneer mensen in staat zijn in te schatten (want meer is het niet) welke kaart iemand anders gebruikt schijnt het zo te zijn dat deze persoon zich in dezelfde dimensie begeeft. Of een andere persoon dit ook zo ervaart is maar de vraag. Dit is echter niet relevant als de communicatie van korte duur is. De schijn kan (al dan niet) hooggehouden worden.

Waarom kan muziek dan toch reactief medicinaal zijn? Heel eenvoudig. Omstandigheden kunnen de kaart verstoren, de te bewandelen wegen tot een doolhof maken. De vertrouwde verbindingen, chemie is op dat moment ver te zoeken en de vertrouwde handelswijze is er niet meer. Er ontstaat een (onbewuste) behoefte om deze kaart weer terug te vinden. Als reactie op deze onbewuste behoefte wil men weer structureren . Deze onbewuste behoefte wordt tastbaar gemaakt door de hang naar een vertrouwde houvast. Deze vertrouwde houvast kan alleen maar gevonden worden in muziek omdat muziek constant is. De gekozen vorm is altijd gelijk. Een gesprek met een persoon, hulp van derden zijn (potentieel) onstabiel. De gewenste chemische behoefte om de kaart weer te vinden zal door ervaring minder makkelijk gevonden worden in zaken anders dan muziek.

Er ontstaat zo zelfs een muziekverslaving, een afgedwongen afhankelijkheid omdat mensen zich berusten in het aangeleerde gevoel van afhankelijkheid dat het leven beter of makkelijker is wanneer ze omringt zijn met de muziek die hun de weg wijst. Hierdoor ontstaat asociaal gedrag omdat men op deze manier ook niet meer open staat voor andere mensen die een andere weg bewandelen. Mensen die over straat lopen met een headset op zijn bewust ontoegankelijk voor andere mensen. Dit lijkt onschuldig maar leid tot egocentrisch gedrag omdat het getolereerd wordt door mensen die op dat moment zich gedwongen moeten begeven op de kaart van de ander. Communicatie is niet mogelijk. (dergelijke problemen ontstaan ook bij portable game computers mobile telefoons e.d. Een dergelijke gewoonte is een vlucht omdat verondersteld wordt dat zonder deze houvast de weg onder de voeten wegzakt. Tevens kan het een behoefte/uiting zijn om zich af te scheiden van van de “meute”, een individueel gevoel van speciaal geven.

Er is geen ideale kaart omdat er geen ideaal persoon bestaat.

Waar gaat dit naartoe?

Door de toenemende diversiteit in de gemeenschap is de kans dat men zich op dezelfde kaart begeeft steeds kleiner en wordt de communicatie steeds moeilijker. Men kan zich in een steeds “puurdere”vorm ontwikkelen waardoor er een grotere afstand tot de maatschappij ontstaat omdat iedereen het doet. Waar in het verleden een individu nog bijzonder was en met zijn bijzondere toegevoegde waarde toch weer een rol kon spelen is het overzicht langzaam aan het verdwijnen en zullen individuen zich steeds meer tegen elkaar keren omdat het onderscheid steeds groter (het raakvlak verdwijnt) wordt en de gedwongen gemeenschappelijke kaart (sociale vlak) verdwijnt. Als er geen norm meer is kan men zich er ook niet aan conformeren.

Deze norm moet op de een of andere wijze gehandhaafd en versterkt worden .

Dit moet bij de wortel aangepakt worden. Community spirit, muziek cultuur sport. Vanaf het prille begin moeten mensen weer meer gelijk beschreven worden. Het aanbod moet niet verarmen maar verrijken. Wanneer de afstand te groot wordt is uiteindelijke opdeling en het verdwijnen in conventionele kasten onvermijdelijk behalve dat de kasten niet zo beperkt zijn als ze waren. Er komen veel meer kasten bij en het overzicht zal verloren gaan en daarmee onherstelbaar beschadigd worden. Het is de taak van de overheid om te zorgen dat de community met de neuzen dezelfde kant op staat. Het ondersteunen van projecten die dit in een zéér vroeg stadium bevorderen en het toegankelijk maken van deze platformen voor iedereen is een vereiste om de maatschappij te redden en te voorkomen dat alle 16 mln mensen in Nederland straks alleen op de wereld zijn. Dit begint dus in groep 1 van de lagere school . In deze groep moet iedereen dezelfde taal leren spreken, dezelfde vorming krijgen en op hetzelde nivo leren denken, communiceren. Als ouderen als extra hiervan mee kunnen genieten door de extra faciliteiten is dit meegenomen.

8 Jaar basisschool moet voldoende zijn om conflicten op langere termijn uit te sluiten en een betere samenleving te bevorderen. De verarming die al lange tijd aan de gang is leid tot niets. Dwz. Als ik structureel asociaal egocentrisch egoïstisch autocratisch gedrag als niets mag betitelen.

Dus:

Kinderen langer naar school (te beginnen met één uur per dag extra) en in die tijd het vak sociaal maatschappelijke vorming geven. Dit omvat alles wat deze doelstelling kan bewerkstelligen.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15116
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: muziek en persoonlijkheid goed of gevaar

And the point is? Je hebt het over muziek en vervolgens komt er een heel relaas over gemeenschapszin, muziek cultuur en sport en allerlei andere dingen die klinken als een pleidooi voor 'Gesundes Volksempfinden'. Wat heeft dit met Beethoven te maken?
Het is trouwens Ludwig Van en niet Von Beethoven. En tot slot van je betoog kom je tot de conclusie dat kinderen éen uur langer naar school om maatschappelijke vorming te krijgen? Sorry, maar dit kan ik even niet goed volgen. Er zal vast iets mis gegaan zijn met de vorming van mijn 'road map'.
* Liebe Macht Frei *
A von Beethoven

Re: muziek en persoonlijkheid goed of gevaar

Grappig je begint met een vraag om aan het einde zelf een antwoord te geven.
Ik zeg bewust niet hét antwoord omdat ik niet over alle antwoorden beschik, vandaar mijn verhaal.
Toch denk ik dat jou antwoord een geldig antwoord is.
A von Beethoven

Re: muziek en persoonlijkheid goed of gevaar

En het verbeteren van von naar van is in het verlengde van het verhaal een radio3 actie (oppervlakkig en kinderlijk idd een andere roadmap) , gaat volledig voorbij aan het punt en is niet nodig. Alexander los was niet uniek genoeg.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15116
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: muziek en persoonlijkheid goed of gevaar

A von Beethoven schreef:Grappig je begint met een vraag om aan het einde zelf een antwoord te geven.
Ben ik even blij dat er met mijn roadmap iets is mis gegaan. ;-)
* Liebe Macht Frei *
A von Beethoven

Re: muziek en persoonlijkheid goed of gevaar

Wat jammer dat mijn verhaal niet over is gekomen. De boodschap was dat er geen goede kaart ís en die van jou en alle anderen is dus niet de verkeerde. Ik wist wel ik het beter niet kon posten, hoe haal ik dit topic weer weg?
viooltje

Re: muziek en persoonlijkheid goed of gevaar

ik weet het niet,
heb het gisteren helemaal gelezen en kwam zoals vh uit met het lezen,
sommige woorden zijn voor mijn moeilijk om de zin dan te begrijpen,
maar beethoven werd doof en toch ging hij verder met componeren, zijn eigen wereld, en kon het toch uitbrengen naar andere, maar of het echt zo in zijn hoofd klonk, zal nooit iemand weten, want een stuk papier met muzieknoten, kunt je lezen, maar je gevoelens daaar moet je tussen de lijnen kunnen lezen, dan mag je nog zoveel bij noteren hoe de nuace is als componist, andere zullen je muziekstuk altijd anders spelen dan hoe jij het zelf hoor en aanvoeld

maar met het lezen van je stuk liet je me ineens denken aan de disney film van wall.e eigelijk, zo komt de boodschap naar me toe, ik weet het niet goed eigelijk
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15116
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: muziek en persoonlijkheid goed of gevaar

A von Beethoven schreef:Wat jammer dat mijn verhaal niet over is gekomen. De boodschap was dat er geen goede kaart ís en die van jou en alle anderen is dus niet de verkeerde. Ik wist wel ik het beter niet kon posten, hoe haal ik dit topic weer weg?
Je hoeft het niet weg te halen. Maar ik vind je betoog inhoudelijk nog al warrig, de lijnen die je uitzet zijn voor mij niet helemaal te volgen. Je begint bij je gisteren verworven inzicht dat mensen geen muziek leven , muziek leeft mensen naar een kritische kijk op de maatschappij en het onderwijs.(?) Ik zie de pointe niet.
* Liebe Macht Frei *

Terug naar “Positieve verhalen en tips”