viooltje

raar zicht, gebroken glas met kleuren in de scherven

wat ik me af vroeg, is dat het gebeurt,
dat mij zicht, soms lang een oog maar, en ook de tweede het ook krijgt,
is dat ik ineens precies door een gebroken glas zie met felle kleuren van de regenboog,
tussen de scherven dan wel, het duur zo ongeveer een kwartier,

ben eng en grappig terwijls je een blind begeleid, en je moet vertellen dat je zelf niets meer fatsoenlijk kunt zien, toen was dat aan zee, moet erwel bij zeggen, was enorm onder stress, was met de ivo de laatste dag dat ik hem nog gezien heb

twee jaar geleden op het werk, ze hebben me begeleid tot de verzorgingskamer, en mijn ogen gespoeld met water, en gekeken of er iets in zat, niets en het ging daarmee niet over,
ik zat op het werk ook enorm onder druk, als kwaliteitscontroleur had ik het voor te zeggen tegen mensen die daar al jaren werkte en ik pas begon,
ik kreeg deze job omdat ik een heel goed scherpe zicht had en de kleinste detail voor mijn zichtbaar was, terwijls mij baas daar een loep voor nodig had [zucht]

de twee gevallen, ook omdat het langer duurde, hebben eigenlijk niets gemeen, alleen stress
soms gebeurd het maar van korte duur, niet storend, niet zo rest in het gezichtveld, maar meer naar de kant toe

ik vroeg me eventjes af of er iemand dat bekend klinkt
UnnieUnnie

Re: raar zicht, gebroken glas met kleuren in de scherven

Hoi Viooltje,

Ik heb je berichtje gelezen, maar het klinkt mij niet bekend in de oren. Het klinkt wel heel erg vervelend, zeg... Ik leef erg met je mee! Sterkte!

Groetjes,
Annemarie
Gebruikersavatar
mereltje333
Berichten: 175
Lid geworden op: 21 aug 2010 14:45

Re: raar zicht, gebroken glas met kleuren in de scherven

Hoi,

Heb je al laten uitsluiten of het iets oogheelkundig is?

Het komt me niet echt bekend voor. Ik heb wel als ik enorm onder spanning sta dat mijn gezichtsveld raar wordt. Daarmee bedoel ik dat het midden wel gewoon scherp is, maar aan de zijkanten krijg ik dan een vertroebeld beeld. Het lijkt dan net alsof er niet genoeg pixels zijn.

Als ik je verhaaltje zo lees, zou het de spanning en stress kunnen zijn.

Groetjes
Leeuwtjuh

Re: raar zicht, gebroken glas met kleuren in de scherven

Ik zie geen regenbogen, ik zie gewoon heel onscherp en wazig soms. En voor de insider-grappenmakers; ook als ik wél mijn bril op heb. Dat had ik toevallig gisteren nog. Ik liep op Centraal station en werd overspoeld door gedachtes en emoties en dat soort nutteloze dingen, en dan word de buitenwereld wazig. Ik heb zelfs nog even gevoeld of mijn brilleglazen er niet uitgevallen waren :lol: Maar nee, geen regenbogen. Wel jammer, zie liever regenbogen.
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: raar zicht, gebroken glas met kleuren in de scherven

Ik had het in het verleden ook wel eens. Een soort halo effect met name rondom lichtbronnen in het donker zien. Van die regenboogcirkels. Het is vanzelf weer weggegaan op een goed moment en ik weet niet wat het is geweest. Ik merk wel dat het in een bepaalde staat van bewustzijn anders kan worden. Dan zie je kleuren helderder en lijkt alles net anders dan anders. Het hangt vaak wel samen met mijn gemoedstoestand. Als ik rustig en ontspannen ben zie ik "meer" dan als ik innerlijk druk bezig bent zeg maar met de wereld om me heen.

Wazig zien ofzo doe ik alleen als ik moe ben. Dan ga ik steeds waziger zien en heb ik moeite om te focussen.
Inzicht als Uitweg..
viooltje

Re: raar zicht, gebroken glas met kleuren in de scherven

zotte mie leeuwtjuh :)
als ik je soms leest, ben je er nogal eentje :)


precies of er water is,
of neemt een kristal dat je in de zon houd en je oog er tegen houd en er door kijkt, ik denk dat het zo beter verwoord is
goh ja, maak me daar niet druk om, ik vroeg het me gewoon af
Leeuwtjuh

Re: raar zicht, gebroken glas met kleuren in de scherven

Toen ik net mijn bril had, twintig jaar geleden, vroeg ik me af waarom ik allemaal rood/oranje dingen zag, mn haar werd weerkaatst op mn bril. Krijg je leuke effecten van :D

Heb je niet last van het oogvocht ofzo dat weerkaatst? Ik zie de druppels soms wel eens over mn ogen lopen als ik naar een bepaald oppervlak kijk, alsof er duizend druppels overheen lopen. Een paar keer met mn ogen knipperen en het is weer weg.
viooltje

Re: raar zicht, gebroken glas met kleuren in de scherven

nee, geen natte ogen, daarvan die link aan zee, dacht toen aan nat zand in mijn oog, of een haar, maar op het werk was niet te zien en werd erger;
maar nu ik aan denkt, zoals de oogarst toen ik nog jong was, liet me het beeld zien hoe ik de wereld zag, zoals mereltje vernoemd en een lichter vorm van een lui oog, en moest een bril dragen, in het begin leek alles op me neer te vallen, en elke stap die ik zetten leek dieper dat ik zag, met die bril wel te verstaan, maar het mooiste was ik zag hoeken en kanten, nu moet ik hem alleen dragen voor ver te kijken en in het donker, dichtbij heb ik dat zeker niet nodig,
wat er wel ook was is dat ik een soort allergie onder mijn oogleden had, allemaal kleine blaasje, misschien van daar, denk er zo juist aan

(ik ga de tv af zetten, dat geroep van die vrouw die beval is vrij storend)
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: raar zicht, gebroken glas met kleuren in de scherven

Soms kan je dat effect van die kleuren ook krijgen als je zalf of bodylotion of iets dergelijks in je oog krijgt. Dat vettige laagje geeft ook vreemde visuele effecten.
Inzicht als Uitweg..
Gebruikersavatar
patsas
Berichten: 7089
Lid geworden op: 19 jun 2006 18:01
Locatie: Eindhoven

Re: raar zicht, gebroken glas met kleuren in de scherven

Lieve Viooltje,

Ook ik heb daar wel eens last van gehad, voornamelijk als ik erg ontspannen ben en nergens aan hoef te denken!! Ik dacht al dat het ernstig was, maar ik lees dat er meer mensen zijn die hier ervaringen mee hebben. Het houdt ongeveer een kwartier tot 20 minuten aan. (dit is al lang geleden dat ik het heb mogen ervaren, volop stress de laatste tijd, jammer genoeg)

3some love3

Liefs,
Patsas
Leven is het meervoud van lef
All that we are is the result of what we have thought
Fall seven times, stand up eight!
Leeuwtjuh

Re: raar zicht, gebroken glas met kleuren in de scherven

Mystica schreef:Soms kan je dat effect van die kleuren ook krijgen als je zalf of bodylotion of iets dergelijks in je oog krijgt. Dat vettige laagje geeft ook vreemde visuele effecten.
Cool, ik ga het eens proberen cheerqd5

( :lol: )
viooltje

Re: raar zicht, gebroken glas met kleuren in de scherven

:) ja cool, he

ga nog leren hoe ik de wereld op een kleurrijke manier kan bekijken

met het gaan lezen over oogaandoening moet je zeker niet gaan lezen, dat komt niet goed :roll: kon er niets over vinden, wel iets van gebroken lichtstralen die niet doordringen,ik wordt er niet wijzer van
wat wel gemeen was in de twee gevallen is dat er wind en tocht was
@patsas, ik twijfel dat het met onspannen is, meer het gespannen van je ogen, fiseren en focussen, op het werk moest ik een hele dag blik controleren, de belichting en het weerkaatsen van het licht erop en zo, dacht dat het daar aan lag,maar aan zee tijdens een wandelingheeft daar niets mee te maken

in iedergeval, er is niets dat pijn of jeuk of wat dan ook, alleen dat zicht dat, ge zie het echt zo groeien tot het volledige zicht gebroken is

wat wel leuk is als ik op een wit achtergrond kijkt, op een wit blad papier of naat de lucht kijkt, basielen en microbe zie bewegen, zo van die doorschijnen wormpje en bolletje, zo als je dat onder een microscoop kunt zien
viooltje

Re: raar zicht, gebroken glas met kleuren in de scherven

het kan zijn dat ik volledig er naast typt,
momenteel is het ,

het begon een 5cm nu is hzt al twintig cm, een grot cirkel daarrong grbrote, gekarteld als of


dals ik mijn oog dicht toe is het ook zichtbaar, als ik een oog sichtdoe is het er oog en ook het andere oog, het woddt groter de inhoud van de circel id doof, daarrond bewegen er kleuren,

confused5

linlskant van het zicht is niet mogelijk goped te zien,

confused5 :confused: het wordt nog groter
Deborah

Re: raar zicht, gebroken glas met kleuren in de scherven

viooltje schreef:

wat wel leuk is als ik op een wit achtergrond kijkt, op een wit blad papier of naat de lucht kijkt, basielen en microbe zie bewegen, zo van die doorschijnen wormpje en bolletje, zo als je dat onder een microscoop kunt zien
Weet je wat dat zijn? Dat zijn kleine vuiltjes op je hoornvlies. Iedereen heeft dat, alleen weet ik niet of iedereen daar ook op let. Ze zijn absoluut ongevaarlijk en geen bacillen of microben, al lijken ze er wel een beetje op.
Saski

Re: raar zicht, gebroken glas met kleuren in de scherven

Hey viooltje

Ik weet dat dit een oude topic is, maar misschien lees je het nog wel.

Wat jij beschrijft is zeer bekend voor mij, het is een migraine aura. Ik krijg die sinds men 13de een aantal keer per jaar. Ze kunnen heftig en beangstigend zijn (zelfs voor mij nu nog) maar ze zijn geheel onschadelijk en gaan altijd weg binnen het halfuur.
google maar eens wat afbeeldingen van 'migraine aura' of 'klasieke migraine', je zal wel zien dan.

Wanneer die aura weg trekt, krijg je daarna niet van die barstende hoofdpijn dan?

hoop dat je dit ooit leest :)

groetjes
Gebruikersavatar
Black Rose
Berichten: 1711
Lid geworden op: 27 mei 2011 23:53

Re: raar zicht, gebroken glas met kleuren in de scherven

Ik weet het niet zo goed hoor wat Saski schrijft : misschien ervaart zij het wel zo, dat kan.
Maar mijn moeder en vriendin hebben migraine-aanvallen met aura.
Zij zien geen verschillende kleuren, enkel lichtflitsen.
Nu weet ik niet zeker of dit ook mogelijk is met regenboogkleuren, maar na een migraine-aanval heb je ook héél veel hoofdpijn.
Heb jij dat ook nadat je die kleuren gezien hebt Viooltje? Indien wel zou het mss wel dat kunnen zijn, maar ik vermoed dat je het zou vernoemd hebben in jouw verhaal als de hoofdpijn nadien zo erg was.
Na een migraine aanval moet je zeker proberen rusten, en licht vermijden.
viooltje

Re: raar zicht, gebroken glas met kleuren in de scherven

hey

nee, geen hoofdpijn, is echt het zicht dat verdroebeld
een paar weken geleden was het er weer, maar dan kan ik ook niets meer zien,
soms is het maar één oog, en daarna begin de andere, maar van hoofdpijn is er echt geen spraken van

zoals saski verteld kan het inderdaad een dik half uur zo zijn,
zal even bekijken van die " migraine aura "

ik heb wel negen jaar zware hoofdpijn gehad, een soort spanninghoofdpijn, als dachten ze aan migraine maar dat was het zeker niet, daar is heel wat onderzoek naar gedaan, ik heb depakine moeten innemen als proef zes maanden, en ik moet zeggen dat ik er sindsdien er goed vanaf ben, zo één of twee keer op een jaar, maar met mijn ogen kan ik daar totaal geen link bij zetten

het is nu niet dat het veel voorkomt, maar wel best eng als je dan op straat ben
wel dat ik het bij hms/eds gelezen heb dat er soms het vlies kan loskomen of zoiets
ik probeer daar niet te veel van te lezen, maar het zou best kunnen dat het daarvan komt

de eerste keer dat het voor kwam was twintig jaar geleden, dus zo schadelijk zou het niet zijn denk ik of iets erngstig
viooltje

Re: raar zicht, gebroken glas met kleuren in de scherven

hey saski, ik heb het gevonden, dank je :)

al is dat voorbeeld minder scherp van wat ik zie, maar dat is het wel


ook lijkt deze ook goed, alleen kan ik geen engels [zucht]

Saski

Re: raar zicht, gebroken glas met kleuren in de scherven

de afbeeldingen hieronder beschrijven ong wat ik zie tijdens mijn migraine aanvallen, is ong voor iedereen hetzelfde.
Bij mij begint het met een flikkerende 'blinde' vlek die zich uitbreid over half mijn gezichtsveld en na ong 20 tot 30 min weer weg is.
Soms heb ik hierbij ook spraakstoornissen.
Voorafgaand aan die aura heb ik soms ook het gevoel dat er 'iets niet klopt' met mijn zicht, alhoewel ik dan niet kan zeggen wat het is. Of ik kijk naar mijn hand en het lijkt dan effe of het is mijn hand niet (om je dood te schrikken). Allemaal rare dingen, maar als het migraine is is het niks ernstig.
Aura zonder hoofdpijn komt ook wel voor, maar minder vaak en meestal komt de hoofdpijn dan toch nog opzetten binnen de 2 dagen ofzo.

Afbeelding
Afbeelding
viooltje

Re: raar zicht, gebroken glas met kleuren in de scherven

:nod: dat is het dus helemaal, maar dan zonder enige vorm van na hoofdpijn te hebben, en wat je vertel ervaar ik niet, alleen dat blinde vlekje die dan plots opkomt en groter wordt,
wat ik wel eens last van heb is soms een heel hevig steek in mijn hoofd, dat van buitenin ga,
rechts boven alsof ze er een priem in steken, maar ik zal er eens op letten, moest het nog eens gebeuren of er daan hoofdpijn komt, al is het lichte hoofdpijn, eigenlijk heb ik daar nooit de link opgezet


maar het is wel zeker heel eng als je aan het fietsen of auto rijd, wat ik sowieso niet doe,
want ik heb het wel aan beide ogen gehad, ook als je je ogen dicht doe zie je het nog

saski, je maakt me helemaal gerust :)
ben ik blij dat ik het nu weet wat het is en van wat het kan zijn

dank je, en verder sterkte, want migraine hebben is zeker geen pretje :knuffel:

Terug naar “(Psycho)somatische klachten”